D

Daniel Pošta: „Touha zdobit se je stará jako lidstvo samo.“

Designéři Zdeněk Vacek a Daniel Pošta (na fotografii) spolu v roce 2011 založili značku Zorya, jež se orientuje na inovativní klenoty pro ženy.

Šperkaři se do širšího povědomí veřejnosti dostali díky kolekci Virus, která v sobě snoubí luxusní lněná lana a krystaly. Prezentovali ji v roce 2011 na pražském Designbloku a pařížském fashion weeku a získali za ni ocenění Czech Grand Design.

Proč se vaše značka jmenuje Zorya?

Daniel Pošta: Zorya je naším alter egem vyjadřujícím esprit, kterým chceme prolnout naše šperky. Základními myšlenkami jsou obdiv k ženám a motiv času, chápaného v pozitivním slova smyslu. Vnímáme jej jako transformaci a přerod.​ Zosobnění této ideje jsme našli v postavě trojjediné ochranitelky hvězdné klenby. Zorya je ve slovanské mytologii znázorňovaná jako žena, která se každou noc proměňuje z dívky v matku a z matky ve stařenu. Každý večer se znovu rodí a s ránem se ztrácí. Její síla vychází právě z nekonečné plynoucí proměny. 

Jak Zorya vznikla?

Firmu jsme založili v roce 2011, ale už od roku 2005 jsme se Zdeňkem spolupracovali na mnoha projektech. Já jsem v té době studoval architekturu a design, Zdeněk pracoval zejména pro různá starožitnictví a klenotnictví a po večerech vytvářel svoji autorskou tvorbu. Tehdy, ještě při studiu, jsem mu pomáhal s prezentací jeho šperků a s většími projekty a výstavami. Po pár letech jsme se rozhodli, že založíme společnou značku Zorya.

Jak máte ve firmě rozdělené role?

Ve stálém týmu, který se kolem nás dvou během několika let organicky rozrostl do formy širší rodiny, je dalších deset členů. Jádro tvoří dílna se zkušenými zlatníky a klenotníky. Všichni mají svoji specializaci a na jednotlivých kolekcích spolupracují jako v tradiční manufaktuře, tedy každý zajišťuje její dílčí část. Zbytek týmu se stará o management, finance, marketing, prodej… Společně se Zdeňkem navrhujeme design každého šperku. Pro Zdeňka je mimo perfektně zvládnutého řemesla typický hravý a spontánní přístup k tvorbě. Naproti tomu můj pohled je analytičtější a zajímají mě netradiční spojení materiálů, které se v zlatničině nepoužívají. Tyto dva zdánlivě protichůdné přístupy nás vzájemně doplňují.

Kde jste sehnali šperkaře, kteří pro vás pracují?

V týmu máme vystudované zlatníky s mnohaletou praxí, ale i několik talentů, lidí, kteří se šperkům začali věnovat až s námi. Dobrým příkladem je Zdeňkova maminka, která byla celý život písmomalířkou. Má tedy v rukách cit a v oku smysl pro detail, což je velmi blízké práci, kterou pro nás dělá teď. Vyrábí například šperky, u nichž se miniaturní broušené či surové diamanty přichytávají na zlaté řetízky pomocí velmi tenkého zlatého drátku zakončeného nepatrným nýtkem. Dokonce s námi pracuje i Zdeňkova sestra, jež dříve řídila celou dílnu, ale teď je na mateřské dovolené.

Podle čeho vybíráte technologie, které při výrobě šperku uplatníte?

Hodně se zabýváme detaily a inovativními postupy, což je na výsledku myslím znát. Mnoho komponentů a součástek si vyrábíme sami anebo je vyvíjíme se specializovanými dodavateli. Takový postup je nákladný a časově náročný, je to ale důvod, proč jsou šperky Zorya nezaměnitelné. To se nám koneckonců neustále potvrzuje na zahraničních prezentacích, jako byl třeba pařížský fashion week v roce 2012, sběratelský veletrh SOFA v Chicagu v roce 2014 anebo u výstavy, která momentálně probíhá v Londýně.

Šperk z kolekce Virus
Šperk z kolekce Virus

Které šperky byly pro značku Zorya technologicky průlomové?

Jistě šperky z kolekce Virus, u které na luxusních lněných lanech necháváme pomocí řízené krystalizace vyrůstat krystaly solí. Kolekce v roce 2011 způsobila velký rozruch v českých uměleckých kruzích. Při jejím vzniku nás ani v nejdivočejších snech nenapadlo, že se někdy objeví například v hlavních zprávách v televizi anebo na obálkách časopisů. Vývoji této šperkařské metody jsme se začali věnovat až díky zájmu klientů, který se vzedmul zejména po ocenění Designér roku v anketě Czech Grand Design.

S jakými materiály pracujete nejraději?

V současnosti s diamanty. Ale i u tohoto oblíbeného nerostu se snažíme přijít s inovativním postupem a nekonvenčními kombinacemi. Klasické výbrusy, jako je třeba briliantový, používáme minimálně. Často pracujeme s diamantovými rondely, routami anebo surovými kameny. Do poslední kolekce jsme zařadili výjimečné tyrkysové a žlutozelené diamanty.

Na jaké opravdu zajímavé zakázce jste pracovali?

V poslední době to byly unikátní náušnice s diamanty a opály, které měly mít jak nominální, tak i uměleckou hodnotu, aby je mohly dědit další generace. Při navrhování takového šperku pro konkrétního klienta se ocitáme ve velmi intimní roli. Na začátku procesu hledáme specifický motiv, který pak do šperku zakomponujeme. Zdeněk, který šperk navrhoval, zjistil při rozhovoru s klientkou, že miluje pohled na Alpy, od nichž se odráží svítící slunce prostupující mrazivým vzduchem. Výroba šperku zabrala několik měsíců, během kterých se nechávaly brousit poloprůhledné modré a mléčně bílé opály se zbytky surové horniny, aby připomínaly skály, na nichž se blyští sníh, a sluneční paprsky v podobě diamantových baget.

Jak si vůbec čeští šperkaři stojí ve světě?

Česko nikdy nepatřilo mezi klenotnické velmoci, jako jsou například Německo anebo severní Itálie. Známí jsme zejména díky produkci bižuterie. Ve svých kolekcích ji využívají i světoznámé značky jako KARL LAGERFELD, Gucci nebo Dior. I známý granátový šperk zasazený ve stříbře je svým zpracováním spíš bižuterní postup. Když se ale budeme bavit o uměleckém šperku, jež patří k velmi odlišnému odvětví, tak mezi světově uznávaná jména patří Eva Eisler, která žila dlouho v New Yorku, z nastupující generace to jsou Nastassia Aleinikava a Markéta Kratochvílová. Společně máme momentálně výstavu v prestižní Gallery S O v Londýně.

Jak moc jste známí v zahraničí?

Vystavovali jsme na mnoha zahraničních výstavách a přehlídkách umění a designu, ale cestu na zahraniční trhy si stále budujeme. Při distribuci šperků je pro nás důležité spolupracovat s lidmi, s nimiž sdílíme podobné hodnoty a vzniká mezi námi synergie. Výběr z kolekcí je možné zakoupit v klenotnictvích, buticích a galeriích v Londýně, Vídni, Stockholmu, Rotterdamu, Kostnici, Chicagu, Aucklandu, ale i na Maledivách. 

Proč se lidé tak rádi zdobí šperky?

Touha zdobit se je stará jako lidstvo samo. Šperky měly často rituální symboliku, určovaly status nositele anebo upomínaly na významný životní okamžik. Šperky jsou nositelé vzpomínek a příběhů. Uchováme v nich momenty, kdy jsme je dostali, vybrali si je anebo je darovali. A postupem času k nim přibývají další fragmenty našich životů.

Jaký šperk je podle vás dokonalý?

Takový, který podpoří auru a osobnost svého nositele. Pak je úplně jedno, jestli bude vyroben z největšího smaragdu na světě nebo ze zmačkaného papíru.

Zorya