N

Netradiční podnikatelská odvětví

Říká se, že odvážnému štěstí přeje, a v podnikání to platí dvojnásob.

Některé z následujících firem vznikly napřed jako vtip, jiné vyplynuly z neveselé životní situace, u dalších šlo prostě jen o dobrý nápad, který se uchytil. Všechny ale stojí za pozornost.

Pet Rock

Tahle hračka nepřidělá starosti

V každé rodině nastane období, kdy děti začnou tvrdit, že budou nejhodnější na světě, jen když dostanou pejska, kočičku, králíčka nebo jakéhokoliv jiného mazlíčka! Slíbí, že se o něj budou hezky starat a… přesně v tu chvíli rodič ztuhne, protože má vizi sebe sama, uštvaného z práce, jak z posledních sil ještě venčí, krmí, čistí, objíždí veteriny… Ale copak může člověk těm roztomilým andílkům říci ne? Proto přišel Američan Gary Dahl v sedmdesátých letech s dosti originálním nápadem – kupte dětem kámen!

Co začalo jako vtip v reakci na stížnosti přátel, postupně přerostlo v reálný projekt, který svému zakladateli vynesl miliony dolarů. Nutno podotknout, že místo dětí ho ocení spíše dospělí se smyslem pro humor. Všechny kameny jsou krásné hladké oblázky, pochází z mexické pláže Rosalita, existuje jich mnoho „plemen“ a noví majitelé je dostanou v krabici vystlané slámou a s dírkami na dýchání. Samozřejmostí je i praktická brožura pro chovatele, kde najdete důležité informace, pokyny a povely, které se může kámen naučit, jako například „Zůstaň“ nebo „Dělej mrtvého“.

Hangover Helpers

Pomůžou s návratem do normálu

Austrálie bývá často označována za nejvíc „cool“ zemi na světě. Pochází odtamtud spousta skvělých herců, místní jsou drsňáci, ve městech běžně překračují smrtelně jedovaté hady, pavouky a žijí tam třeba i Krokodýl Dundee nebo klokani. Čest nejmenšímu kontinentu dělá také firma Hangover Helpers, volně přeloženo jako Kocovinoví pomocníci. Jejich služby využívají obyvatelé Perthu a Melbourne, kteří se ráno probudí s vědomím, že se party sice velice vydařila, ale oni nemůžou ani chodit, natož uklízet.

To už ovšem u dveří zvoní domluvení Hangover Helpers, kteří se postarají nejen o kompletní úklid, ale navíc donesou i snídani šitou na míru kocovinou pocuchaným chuťovým buňkám, včetně vhodného pití. Tito pomocníci fungují také jako jakási úklidová sanitka, je totiž možno je zavolat i při nečekaných komplikacích, kdy je potřeba opravdu bleskově skrýt všechny důkazy, vyházet prázdné lahve, umýt nádobí, vzkřísit největší pařmeny… Díky Hangover Helpers prostě platí, že co se stane na party, zůstane na party. Bez kompromitujícího nepořádku.

I Do Now I Don’t

Aby láska nebyla za všechny prachy

Devětadvacetiletému americkému makléři Joshi Oppermanovi se v roce 2007 zhroutil svět. Po třech měsících od zásnub jeho přítelkyně nečekaně oznámila, že je mezi nimi konec. Zůstal mu po ní jen zásnubní prsten, za který dal Josh deset tisíc dolarů. Když ho ale šel ještě celý zdrcený prodat zpět do klenotnictví, nabídka zněla na pouhých třicet procent této sumy! Jenže ne nadarmo se říká, že všechno zlé může být pro něco dobré. Opperman měl již v té době velké zkušenosti ze světa marketingu, a tak místo aby se definitivně zhroutil nebo popral s prodavačem, vycítil obchodní příležitost.

Společně se svou sestrou založil online obchod I Do Now I Don’t (dalo by se přeložit jako „Ano, nebo vlastně ne“), kde mohli lidé nabízet k prodeji nejen vrácené zásnubní prsteny, ale i jiné šperky, pro které přestali mít využití. Celá věc funguje na základě sdílené ekonomiky, a to za mnohem férovějších podmínek pro všechny zúčastněné, kteří jsou spolu v přímé interakci – kupující zaplatí nižší cenu než v klenotnictví a prodejci z ní mají vyšší podíl. Značka postupně úspěšně expandovala, rozšířila portfolio, a dokonce ji pod svá křídla vzal špičkový klenotník Chris Del Gatto, takže dál žije pod jménem Delgatto I Do Now I Don’t.

MotoArt

Nábytek, který je pořádný úlet

Je libo respekt budící konferenční stůl z křídla bombardéru B-52? Nebo nádhernou postel z motoru legendárního Boeingu 747? Žádný problém, kalifornské designérské duo Dave Hall a Donovan Fell to zařídí. V roce 2001 spustili MotoArt, firmu, která vyrábí unikátní nábytek z částí vyřazených letadel. A i když jim první nachystaná rozesílka kvůli smolně zahozené cigaretě komplet shořela, věděli, že je na světě dostatek nadšenců do létání, kteří jejich práci ocení. Vyrábějí stoly, postele, police, ale klidně i celé bary, salonky a mnoho dalšího. Nejrůznější typy strojů tak pokračují v dobré práci i dlouho poté, co již oficiálně dosloužily.

Každý kus je originál, každý má za sebou bohatou historii a tisíce nalétaných kilometrů. Těmto skvostům je věnována maximální péče a pro milovníky letectví se jedná o splněný sen, na výběr mají desítky modelů, které jsou působivé domů i do kanceláře. Od křídel přes sedadla až k samotnému kokpitu… zkrátka žádná součást letadla nemusí přijít nazmar. A co na to zákazníci? Jsou v sedmém nebi!

Výrobky značky MotoArt můžete koupit i v Čechách, a to v show­roomu Dad Air Art v Plzni.

Dirty Rotten Flowers

Pošlete všeříkající vzkaz

Ženy a květiny, to zkrátka patří k sobě. Respektive hodné ženy a krásné květiny. Jenže ne vždy je všechno ideální a pro takové případy je tu Dirty Rotten Flowers, firma obstarávající rozesílku zvadlých a hnijících pugetů, které mluví jasnou řečí stejně jako ty čerstvé a voňavé. A kdo za ní stojí? Roman Sacke, florista a český rodák žijící v Los Angeles! Právě český humor prý stál za vznikem této velmi originální podsekce jeho úspěšného květinářství.

Na výběr jsou kousky pro každou příležitost. Základní nevábná varianta z kytek, které už mají své odžito, je ideální jako „poděkování“ za něco, co pro vás někdo neudělal, a je vhodná jako nemilá pozornost pro ženy i muže. Drsnější a zlověstnější volbu představuje Morticia, což je tucet dekapitovaných růží, tedy pouze stonků bez květu. Adresáta jistě přiměje k zamyšlení nad jeho chováním, jedná se totiž jen o poněkud elegantnější řešení, než jaké představuje klasické „kmotrovské“ nastražení koňské hlavy do postele. Své fanoušky jistě najde i deluxe edice „I love you, not“. Ta kromě tuctu rozkládajících se karafiátů obsahuje i malého plyšového medvídka, který jako kdyby zrovna vyskočil zpod kombajnu. A byznys jenom kvete…

Ultime Réalité

Zážitek, z něhož byl každý unesený

Bungee jumping, seskok padákem a podobné záležitosti, to už je v 21. století spíše ověřená klasika, co neurazí a často ani nenadchne. A protože doba pádí kupředu a s ní i nároky zákazníků na zábavu a zážitky, rozhodl se Francouz Georges Cexus založit v roce 2010 firmu Ultime Réalité. Ta dopřávala svým klientům skutečně netradiční zážitek – únosy. Za cenu pohybující se kolem tisíce euro zákazníky napřed několik dní sledovali, aby je pak mohli v ten nejvhodnější okamžik zatáhnout do dodávky, spoutat a držet několik hodin v zajetí.

Následný scénář se odvíjel dle smluvených přání klientů a nijak se netroškařilo, za příplatky docházelo například k honičkám na motorových člunech nebo útěkům v helikoptéře. I zde se nabídka rozšiřovala, zákazník mohl později vést pátrání po uprchlíkovi, nebo být naopak sám cílem nájemného vraha a snažit se před ním utéct. Pro přímé účastníky šlo o nezapomenutelný zážitek, náhodní svědci však byli z pochopitelných důvodů spíše zmateni a měli tendenci volat policii. Zřejmě i proto je v současnosti další osud firmy nejistý, a až čas ukáže, jestli se vrátí zpět do akce.

CategoriesNezařazené