R

Realizace staveb ve jménu kvality a pozornosti k detailům

„V oboru staveb luxusních obchodů nesoutěžíte jen s lokálními firmami, ale v mezinárodním měřítku.“

Rodinná firma Manghi nabízí českým zákazníkům stavitelské a obchodní zkušenosti hned tří generací, okořeněné vášní pro nejvyšší možnou kvalitu, estetiku a design. Danilo Manghi, CEO Manghi Czech Republic, s úsměvem říká, že nemohou jinak: „Jsme Italové, tuhle vášeň máme v krvi.“

Společnost Manghi Czech Republic se může pochlubit impresivním portfoliem. Její doménou jsou reality, kde dokáže pokrýt doslova každé odvětví od první idey po samotnou stavbu, design interiéru, prodej, rekonstrukci i následnou údržbu a správu. Na českém trhu působí již šestadvacet let, kdy se věnovala pestré škále projektů od soukromých rezidencí, činžovních domů, hotelů, luxusních butiků po celé obytné či kancelářské komplexy. Někde zastávala roli developera, jinde působila v roli generálního dodavatele stavby. S Danilem Manghim, ředitelem Manghi Czech Republic a místopředsedou Italsko-české obchodní a průmyslové komory, jsme si povídali v sídle firmy v Pařížské ulici v Praze 1. Tuto adresu nezvolili ani náhodou, ani z rozmařilosti, ale z praktických důvodů. V okolí se nachází mnoho butiků, které Manghi renovovalo – Patek Philippe, Moncler, Bulgari, Montblanc, Rolex, Carollinum…, to jsou některé ze zvučných názvů obchodů. Podle Danila je prý jednodušší být probíhajícím přestavbám luxusních butiků neustále nablízku – zákazníci očekávají dokonalé provedení, leckdy ve velmi krátkém termínu. Dohled a kontrola jsou jedním z důležitých aspektů úspěchu.

Vaše rodina se v náročném oboru vysoce kvalitního a luxusního stavebnictví pohybuje již třetí generaci. Vyrůstal jste vy sám v Parmě obklopený luxusem a estetickou dokonalostí?
Měl jsem to štěstí, že jsem dědu viděl prvních dvacet let svého života pracovat, často mě jako malého kluka bral přímo na staveniště. Tam jsem všechno podvědomě nasál, především dědův vztah k této práci. S otcem a bratrem spolupracujeme dost úzce, takže dodnes mám možnost učit se z otcových zkušeností v přímém kontaktu. Mnoho rozhodnutí činíme dohromady a to, že jsme rodina, je někdy výhodou a někdy samozřejmě ne, zvlášť když si k tomu připočtete, že jsme Italové… (směje se).

Cítíte za sebou tíhu předešlých generací? Nutí vás to někdy rozhodovat se s ohledem na to, co by si třeba přál dědeček?
Takhle nemůžete uvažovat. Za prvé každá generace v naší rodině má trochu jinou mentalitu. Za druhé každá generace musí řešit jiné situace. Nehledě na to, že každá doba přináší svoje specifické výzvy a také nové možnosti. Chováme se k firmě všichni hluboce zodpovědně prostě proto, že je naše, ale určitě zůstáváme flexibilní a snažíme se ji přizpůsobit době, ve které žijeme.

V některých projektech Manghi funguje jako developer, v jiných jako generální dodavatel, jindy jako facility manager a jinde spojujete všechny tyto funkce třeba i s rolí prodejce navíc.
Naším cílem není se jako společnost neustále zvětšovat a růst. Jsme velcí tak akorát, abychom mohli udržovat nejvyšší kvalitu našich služeb. Od určité velikosti firmy už totiž nad dokonalou kvalitou začínáte ztrácet kontrolu a to nechceme dovolit. Je pravda, že ve většině našich projektů plníme roli developera, třeba ve vilové čtvrti ve Statenicích, v projektu La Corte nebo Hotel Thalia, ale dokážeme skvěle fungovat i v roli generálního dodavatele, tedy plně naplnit klientovo konkrétní přání, ať už se jedná o jednu soukromou vilu, nebo celý hotel. V rezidenčním a kancelářském projektu La Corte fungujeme hned v několika rolích najednou. Jsem hrdý na to, že ve všech těchto případech odvádíme špičkovou práci a že se jako společnost nesoustředíme nutně na největší portfolio, ale na portfolio nejlepší. V Itálii fungujeme podobně – naše firma je známá jako developer, ale rovněž jako výtečný generální dodavatel i jako správce.

Mnohé vaše projekty zahrnují i veřejný nebo sdílený prostor. Nutí vás to uvažovat s ohledem na to, jak spolu budou lidé trávit čas?
Naprosto. Víte, v našem oboru vlastně plánujete budoucnost. Zčásti ovlivňujete to, jak budou lidé trávit svůj čas, co budou chtít. Můj otec mě vždycky nabádá: To, co rozhodneš dneska, předurčuje to, jak budou lidé žít za deset nebo za patnáct let. Když připravujete například rezidenční čtvrť, musíte uvažovat nejen o tom, aby každá vila měla zajištěné dostačující soukromí, dokonalé světlo během celého dne nebo dobrý výhled. Myslíte také na to, kde si budou děti hrát, kde se budou sousedé moci potkat, když si spolu budou chtít popovídat, kam půjdou nakoupit a kam si můžou zajít na víno… My stavíme na špičkové úrovni, což neznamená jen to, že každičký kousek materiálu, který použijeme, bude špičkový, ale také to, že všechny služby v celém areálu musí být špičkové a rovněž mezi sebou rozumně provázané. V první řade se jedná ne o luxusní materiály nebo typologii nemovitosti, ale o servis, zázemí a kvalitě života, kterou získají konečné uživatele. V případě hotelu, činžovního domu nebo celé rezidenční čtvrti vlastně tak trochu stavíte celý živý organismus, jehož jednotlivé části mezi sebou musí dobře komunikovat a obohacovat jedna druhou.

Jak se liší stavba luxusního objektu od užitkového?
První, co nás i klienta samozřejmě zajímá, je lokace – to je alfa a omega všeho. Ale dalším naprosto klíčovým slovem je materiál. Materiály, které na stavbu používáte, musí být nejen pohledné, ale hlavně odolné a té nejvyšší kvality, aby si udržely své funkční a estetické vlastnosti po mnoho let, ideálně po mnoho generací. My máme samozřejmě přístup k těm nejkvalitnějším a nejlepším materiálům na světě, což nemusí znamenat k nejdražším, ať už jde třeba o mramor, keramické produkty, či parkety až třeba po izolační materiály. Je to nejen díky mnohaletým zkušenostem a dobrým vztahům s dodavateli, ale také díky naší nekompromisnosti.

Změnila se za bezmála třicet let situace na trhu?
Rozhodně, konkurence je veliká. A například v oboru staveb luxusních obchodů nesoutěžíte jen s lokálními firmami, ale v mezinárodním měřítku. Mnohé nadnárodní luxusní značky mají tak vysoký standard a velmi přesné požadavky, že často mají tendenci spolupracovat po celém světě. Proto jsem obzvlášť hrdý na to, že
jsme uspěli v těch nejnáročnějších výběrových řízeních v mezinárodní konkurenci a že si firmu Manghi naši zákazníci vybrali jako generálního dodavatele svého obchodu. Je to ta nejlepší vizitka kvality naší práce a také naší konkurenceschopnosti.

A to nezmiňujete fakt, že většina z těchto obchodů, hotelů i domů se nachází v Praze 1, kde je notoricky náročné stavět, s ohledem na požadavky památkářů a na historickou hodnotu budov.
Je samozřejmě známou pravdou, že Praha je pro stavitele velmi náročné město. Na jednu stranu samozřejmě chápu a ctím potřebu historické budovy a prvky ochraňovat a uchovávat, není možné město nechat jen převálcovat posledními architektonickými trendy a technologiemi. Na druhou stranu je potřeba dát právě posledním trendům a technologiím nějaký prostor, aby se také mohly projevit, najít své místo v tváři města a životě jeho obyvatel. Osobně vidím, že přichází nová generace klientů, kteří mají své standardy nastavené jinde, očekávají od svého urbanistického prostředí jiné, nové věci a městské stavebnictví bude muset vkus a potřeby těchto klientů také nějak odrážet. Je zcela jasné, že Praha začne jednoho dne růst do výšky, že se budou muset stavět vyšší budovy.

Projevuje se ve vašem vkusu, že jste Ital?
Tomu se nedá uniknout (směje se). Pro nás Italy je estetická stránka bytostně důležitá. A stejně tak i otázka kvality. Nejde nám o luxus, nejsme marnotratní, jen potřebujeme být obklopeni krásou, řemeslnou zručností a vysokou kvalitou. S touto filozofií žijeme celý život ve všech oblastech – bydlení, nádobí, oblečení, ale třeba i jídlo. Ve všem toužíme po tom nejlepším. Můžete tomu říkat hédonismus, ale v Itálii prostě milujeme to nejskvělejší, co život nabízí. Máme vrozenou potřebu obklopovat se krásou, ať už je to nábytek, nebo móda… Vysoká úroveň řemesla je pro nás samozřejmostí. Konečně, podívejte se, jak vypadají budovy, zdi, zábradlí, balkony v centrech našich měst. Kam jen oko pohlédne, tam vidí dokonalé řemeslné provedení s citem pro vyjádření dechberoucí krásy. Osobně jsem velmi hrdý na toto italské dědictví a velmi rád ho snoubím s tím českým, kdykoli se k tomu naskytne příležitost.

Ředitel společnosti Manghi Czech Republic a místopředseda Italsko-české obchodní a průmyslové komory Danilo Manghi říká, že mu v Česku chybí rozmanitost Itálie, pozornost věnovaná detailům a „dolce vita“, takové to umění užívat si života. „Když jsem v Itálii, schází mi lehkost, s níž se tady dělají obchody, všechno se tu děje rychleji a každou novou myšlenku lze snadno uskutečnit.“

CategoriesNezařazené