„Je nutné neustále hledat novou inspiraci pro další rozvoj“

,,Většina lidí přeceňuje, co můžou dokázat za rok, přitom ale neskutečně podceňuje, co můžou dokázat za 10, 20 nebo 30let.“

Lukáš Chmela (34), majitel mediální agentury Media Buyers, s. r. o. Více než 10 let vytváří mediální a marketingové strategie. Jeho firma stojí za kampaněmi pro V TOWER, Prague, Hästens, Metrostav Development, Accenture, filmy Star Wars, Spider-Man, Doctor Strange, Piráti z Karibiku a mnoha dalšími. Je zakladatelem projektu Úspěch.cz. Žije v Praze, je ženatý a má dceru.

Když před osmi lety odešel z dobře placeného místa v mediální agentuře, tak podle svých slov ani ve snu nečekal, k jakým významným projektům se jeho tehdy vznikající firma dostane. Dnes jeho mediální a marketingové řešení vyhledávají společnosti nejvýznamnější ve svých kategoriích.

Vy a vaše firma stojíte za mediální strategií luxusního rezidenčního projektu V TOWER, Prague. Jak jste se k němu vlastně dostali?

Před pěti lety jsme začali spolupracovat s českým zastoupením prémiových postelí Hästens a byli jsme u toho, když se zástupci značky Hästens Karlu Vág­nerovi podařilo být číslem 1 v prodejích na celém světě. Pomáhali jsme mu strategickými konzultacemi, a také s plánováním a nákupem médií. Jelikož byl s naší prací spokojený, tak nás doporučil Martinu Jarošovi, který se chystal realizovat projekt V TOWER Prague. Následovalo prověření referencí u dalšího z našich klientů – u Metrostav Developmentu – a pozvání do tendru, který jsme vyhráli.

V TOWER je unikátní projekt. Jak snadno či těžko se vlastně prodává luxusní bydlení? 

V TOWER je jednoznačně nejprestižnější a zároveň nejtěžší projekt, jaký jsme dosud mediálně dělali. Jelikož nikdo v České republice nic podobného nestavěl a ani nepropagoval, nešlo uplatnit běžné postupy. Museli jsme se opřít o zkušenosti, které máme ze spolupráce s Hästens, a spojit to se zkušenostmi z našich kampaní jiných developerských projektů. Výsledek se podařil a po roce a půl kampaně je drtivá většina bytů již vyprodána, což je fantastický úspěch.

Když jsme se spolu bavili, říkal jste, že vaše firma má za sebou kampaně, které pomohly prodat nemovitosti za více než 6,5 miliardy korun. Jsou tyto zkušenosti důvodem, proč se chcete stále více zaměřovat na marketing a mediální strategie pro developery?

Přesně tak, v tuto chvíli máme za sebou kromě běžně obtížných projektů i ultra náročný projekt V TOWER, a ve srovnání s ním je pro nás každý další developer, s jakýmkoliv typem projektu, nesrovnatelně snazší. V TOWER byl benchmark a otevřel nám dveře prakticky ke všem developerům, i do luxury segmentu celkově. Od nového roku se i díky tomu staráme o několik dalších zajímavých developerských projektů.

Proč si developeři vybírají právě vaši firmu?

Většina developerů jsou buď lidé z finančnictví, nebo ze stavitelství, takže umí buď financovat, nebo stavět, a marketingu moc reálně nerozumí. Na marketingových pozicích jim pak sedí lidé, kteří rozhodně nerealizovali kampaně, díky nimž by se prodaly nemovitosti za 6,5 miliardy korun, a rozhodně nedělali těžký segment, jakým je V TOWER… I to je důvod, proč vždycky jednáme s majitelem nebo generálním ředitelem, ti jsou pro nás partnery pro jednání. Tito lidé také nejvíce chápou a oceňují, čím jim můžeme pomoct a jakou zkratku jim spolupráce s námi nabízí. Pomáháme jim eliminovat rizika chyb, a navíc rozumíme jejich byznysu. Majitelé často vědí, co chtějí stavět nebo jak to financovat, ale nevědí, jak to prodat. V posledních letech přál ekonomický vývoj prakticky všem projektům, ale to se může v budoucnu rychle změnit. Podle mého názoru existuje nášlapných min ve světové ekonomice i geopolitice celá řada.

Mezi vaše klienty patří i uznávaný novinář Miroslav Motejlek. Na jakém projektu jste s ním pracoval?

S Mirkem Motejlkem to byla specifická spolupráce, kdy jsme mu tuším v roce 2012 pomáhali zlepšit výnosy z inzerce na jeho projektu motejlek.com. Dneska už není ta spolupráce tak úzká, přesto i nadále patříme mezi největší zadavatele inzerce. Inzerce v jeho mé-diích má smysl, protože v tuto chvíli neexistuje cílenější médium pro nejvlivnější a nejbohatší Čechy a Slováky. Navíc Mirka Motejlka jako člověka mám v oblibě a jeho média přináší přidanou hodnotu pro čtenáře. Díky spolupráci s Mirkem jsme se dostali k Jaroslavu Havlovi a konzultovali mu strategie pro tehdy vznikající uskupení Premium Fashion Brands, což byla také velmi zajímavá spolupráce. U něho je vidět, že přesně ví, co dělá, a jsem přesvědčený, že buduje ekosystém, který bude dlouhodobě generovat zajímavá čísla.

Mít spoustu tak významných a zajímavých klientů jistě není náhoda…

Je za tím samozřejmě mnoho let tvrdé práce a náročné budování vztahů a důvěry. Úspěch přes noc je pochopitelně nesmysl. Kdysi dávno mě ovlivnilo motto: „Abys mohl být dlouhodobě úspěšný, musíš se konstantně učit a růst,“ o kterém mluvil Peter Krištofovič, spolumajitel investiční skupiny Arca Capital. Dávalo mi to smysl, jelikož jediná jistota pro budoucnost je neustále se zrychlující spirála změn. Proto je nutné být neustále ve dvou byznysech – v tom dnešním a v tom budoucím… A proto je nutné neustále hledat novou inspiraci pro další rozvoj.

Kde berete inspiraci? A čím pomáháte tomu zmiňovanému růstu?

Čtu extrémní množství knih a při cestě autem nebo při cvičení poslouchám místo rádia denně audioknihy z různých oborů. Představte si, někdo nejlepší ve svém oboru koncentruje všechny svoje zkušenosti do jedné knihy! Díky tomu se můžete poučit z jeho chyb a jít rychleji kupředu. Klíčové je získat časový náskok před trhem a vytvářet nové kombinace řešení.

Čtete i normální knihy, nebo ty elektronické?

Ano, většinou však čtu už jen ve čtečce, právě kvůli rozsahu novinek a rychlosti pořízení. Loni jsem se stěhoval a napočítal jsem řádově stovky knih z různých oborů. Abych je ještě měl kde skladovat, tak už volím raději data než knihy.

Co vás dlouhodobě motivuje k neustálému seberozvoji a čtení?

Uvedu příklad – když jsme třeba začali dělat první developerské projekty, nakoupil jsem nejlepší mezinárodní knížky o real estate marketingu a investicích do nemovitostí. Tyto knihy stojí drobné, ale v Česku je nikdo nikdy nečetl. Díky tomu jsme dokázali mnohem snáze porozumět byznysu klienta z jeho úhlu pohledu než jiné agentury, tedy nejen marketingově a mediálně. Knihy pro mě přestavují informační zkratku s nekonečnou návratností.

Stály ty knížky za myšlenkou, která vás inspirovala k založení projektu Úspěch.cz? O čem by to vlastně mělo být?

Mým osobním cílem u projektu Úspěch.cz bude dělat how-to obsah a rozhovory s nejlepšími ve svém oboru. Spíš než „jak jste vydělal první milion“ nebo „jak jste získal svoji pátou medaili“ nás bude zajímat: jak se popasovali se selháním, co bylo nejtěžší v krizových chvílích a tak podobně. Většina lidí miluje vítězství, ale nesnáší tu těžkou cestu k němu, a právě tu budeme chtít ukázat. Na finálním konceptu projektu v tuto chvíli pracujeme.

Co pro vás osobně znamená úspěch?

Pro mě má slovo úspěch mnoho parametrů a v různých oblastech svého života ho proto měřím různě. Aktuální hlavní společensky uznatelný úspěch je často spojený zejména s byznysem, ale na to, abych to viděl pouze tímto prizmatem, jsem za svůj život potkal příliš mnoho lidí, kteří žili pouze prací a byznysem, s nevratně rozbitými vztahy i zdravím. Například doktor Hnízdil, který se zaobírá psychosomatikou, má takových pacientů plnou ordinaci. I proto si velmi vážím toho, že jsme já i moje rodina zdraví, že mám spokojené manželství a krásnou dceru. A z hlediska byznysu jsem rád, že se nám daří, a pracujeme na tom, aby to tak bylo i nadále.

 

CategoriesNezařazené