M

M4 Competition Cabrio: Břitva z Mnichova

Do německého slovníku letos přibyl nový výraz pro čistou radost z jízdy. Je poměrně dlouhý, ale jakmile se s ním jednou seznámíte, nedostanete ho z hlavy: BMW M4 Competition xDrive Cabrio.

Z nuly na sto se nejnovější německá definice výkonnosti dostane za 3,7 sekundy. Zhruba stejně dlouho průměrně empatickému řidiči trvá, než se do charizmatického jízdního projevu M4 Competition Cabrio nezvratně zamiluje. Propadnout síle 510 koní, jež dokážou vybičovat adrenalinovou bestii z Mnichova k dynamice daleko za hranou očekávání a na hraně zvládnutelnosti, je podobně snadné jako vypnout za volantem tohoto vozu přijímač všedních myšlenek. Nečekanou intenzitu řidičských emocí v konceptu M4 Competition Cabrio doplňuje impozantní sebevědomý design, který přímočaře sděluje světu sportovní, až okruhové ambice modelu. Tenhle koktejl s vyzývavou vůní benzínu a spálené gumy vám bude chutnat.

Bezostyšné přímočarý

Mimořádně dravá novinka z portfolia BMW se díky svému řadovému šestiválci a systému pohonu všech kol M xDrive může prezentovat výjimečnou dynamikou. Ta vyniká zejména při jízdě se staženou střechou. Ničím neomezované sluneční paprsky a vanoucí vítr si přitom spolu s opojným zvukovým doprovodem tvrdě pracujícího motoru (obzvláště ve výsostném režimu Track) mohou užívat cestující na čtyřech sedadlech.

BMW M4 Competition Cabrio dává ve své nejnovější podobě s rozvorem náprav 2857 milimetrů a celkovou délkou 4794 milimetrů na první pohled jasně najevo, že vyznává zákony radosti z jízdy. Důkazem budiž fakt, že zadní kola jsou o palec větší než přední. Všechny linie přední části vozu s celkovou šířkou 1887 milimetrů se sbíhají do velké vertikální masky chladiče ve tvaru ledvinek. Ta spolu s naddimenzovanými nasávacími otvory po obou stranách zajišťuje, že hnací ústrojí a brzdový systém jsou neustále zásobeny dostatečným množstvím chladicího vzduchu, a to samozřejmě i v situacích maximálně dynamické jízdy. Nízké přední světlomety standardně využívají LED světelné zdroje pro potkávací i dálková světla. Mezi další nezaměnitelné designové prvky nového kabrioletu patří mohutně rozšířené blatníky, do boků za předními koly úhledně integrované a nově stylizované M žábry a výrazně rozšířené boční prahy, které v kombinaci se stejně řešenými prvky ve spodní části nárazníků tvoří okolo celého vozu černý pás.

Evoluce možností

Zásadním prvkem kabrioletu je samozřejmě jeho střecha. Konstruktéři BMW u nového M4 Competition Cabrio nahradili pevnou skládací střechu předchozího modelu klenutou plátěnou alternativou, která je mimochodem přibližně o 40 procent lehčí. Elektricky poháněný mechanismus umožňuje její skládání a rozkládání během jízdy stisknutím jediného tlačítka, přičemž celý proces trvá pouhých 18 sekund.

Interiér nápadně atraktivního bavorského cabria spojuje moderní komfortní prostředí plné exkluzivně zpracované kůže a kovu s typickým M závodním stylem. M kožený volant s páčkami řazení, M specifický volič převodovky a červené akcenty udržují řidiče ve fokusu na technickou stránku jízdy. Plně elektricky nastavitelná a vyhřívaná M sportovní sedadla a rozšířené kožené čalounění Merino jsou součástí standardní výbavy, na přání je pak k dispozici vůbec poprvé systém odvětrávání sedadel a také ofukování krku – to oceníte především při jízdě se staženou střechou za chladnějších dní.

Součástí M specifického konceptu obsluhy a nastavování různých funkcí je tlačítko SETUP na středové konzole. Zajišťuje přímý přístup k možnostem nastavení motoru, podvozku, řízení, brzdového systému a pohonu M xDrive. Dvě celková nastavení vozu lze uložit a následně vyvolat pomocí jednoho ze dvou lákavých červených M tlačítek na volantu. Nutno poznamenat, že inženýři BMW v žádném případě nepojali SETUP systém jako kosmetickou záležitost. Rozdíl jízdního projevu mezi jednotlivými stupni nastavení je velmi výrazný a pár kliknutí dokáže novou M4 změnit z komfortního vozu do velkoměstského provozu ve řvoucí a prskající okruhovou střelu.

Predátor

Nízká a široká příď kabrioletu s velmi agresivním designovým výrazem ukrývá řadový šestiválec o objemu 3,0 litru s nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo. Motor vyniká lineární křivkou výkonu až do nejvyšších sfér využitelných otáček. Generuje maximální točivý moment 650 N.m, který je dostupný v rozmezí 2750 až 5500 otáček za minutu, zatímco nejvyšší výkon 375 kW, tedy 510 koňských sil nastupuje v 5510 otáčkách za minutu a zůstává konstantní až do zásahu omezovače v neuvěřitelných 7200 otáčkách za minutu. Motor spolupracuje s pohonem všech kol M xDrive prostřednictvím osmistupňové převodovky M Steptronic s funkcí Drivelogic.

A když jsme u čísel a dat: nové BMW M4 Competition Cabrio s pohonem M xDrive potřebuje pouze 3,7 sekundy, než vystřelí z naprostého klidu do rychlosti 100 km/h – to je jen o 0,7 vteřiny pomalejší akcelerace než u geparda, nejrychlejšího suchozemského zvířete. Z 0 na 200 km/h se pak M4 dostane za 13,1 sekundy. To už si ovšem na geparda těžko nevzpomenete.

Text: Ondřej Pavlůsek, Jitka Krulcová, Foto: BMW Official

CategoriesNezařazené