Pochází z chorvatské Rovinje a v jiném rozměru také z klenotnické rodiny, jejímž členům v krvi koluje alespoň procento zlata. Arben Topalli, kterému nikdo neřekne jinak než Beny, se sám po meči považuje za klenotníka, na český trh ovšem dokázal přinést jedny z nejprestižnějších hodinářských značek světa.
Vidíte se víc jako hodinář, nebo jako klenotník?
Nejprve jsem byl klenotník to už od roku 2000. Teprve potom jsem se začal více zajímat o hodinky. Dnes už se ale můžu označit za milovníka a vášnivého sběratele hodinek.
Kolik kusů hodinek čítá vaše privátní sbírka?
Kdybychom opravdu počítali, dostali bychom se na číslo přesahující 50 kusů, ale tahle vášeň není o počtech. Tu nejlepší sbírku samozřejmě uvidíte v našich buticích.
Kterou z hodinářských značek, jež prodáváte, považujete za nejprestižnější?
To je těžká otázka. Každá ze značek, které zastupujeme, mi dělá radost a na každou jsem hrdý. Obecně nejprestižnější jsou ale manufaktury jako Parmigiani, Girard-Perregaux, Franck Muller nebo Zenith, kde prodáváme exempláře vysoké hodinařiny s cenovkami v řádech milionů korun.
Držíte exkluzivní zastoupení extravagantních a velmi výrazných horologických značek, jako je Custos nebo Corum. Jaký typ zákazníků je vyhledává?
Tyto značky, podobně jako třeba Franck Muller, jsou oblíbené u specifické klientely, často se zálibou v luxusních vozech, extrémních sportech, jachtách a dalších lifestylových artiklech. Brandy, jako je Custos, často vytvářejí edice s tematikou blízkou právě motosportu nebo jachtingu a klienti jejich prostřednictvím dotvářejí celkovou image svého hobby. Další cílovou skupinou jsou sběratelé, kteří jednoduše chtějí mít v kolekci od každé prestižní značky alespoň jeden kus.
Máte v plánu dále rozšiřovat rodinu značek, které na českém trhu zastupujete?
Aktuálně jednáme o zastoupení několika velice zajímavých značek ve šperkařském i hodinářském segmentu, ale bohužel ještě není správná chvíle na to, jít do detailu. Rádi bychom ovšem novinky představili příští rok.
Jako jeden z mála subjektů na trhu se zaměřujete také na šperky pro muže. Jsou u nás oblíbené?
Jsou, jejich popularita dokonce rok od roku roste. V tomto segmentu je důležité pokrýt různé druhy vkusu, o což se také snažíme. Najdete tak u nás minimalistické šperky kombinující ocel a kůži, stejně jako okázalejší modely s drahými kameny a diamanty.
Pod vlastní značkou Beny Jewellery nabízíte široké spektrum ambiciózních šperků s drahými kameny. Kde a jak probíhá jejich výroba?
Pod značkou Beny Jewellery šperky nejen vyrábíme, ale také dovážíme z ateliérů v Itálii. V případě, že jde o lokálně vyráběné šperky, pochází každý kus z našeho studia na Václavském náměstí. Tady ovšem vytváříme šperky na zakázku podle individuálních představ každého klienta, jde o bezesporu práci v pravém slova smyslu. Hotové šperky, které vidíte ve vitrínách našich butiků, nakupujeme v Itálii.
Design si v případě dodávaných modelů navrhujete sami?
Některé kusy si navrhujeme, ano. Námi preferovaný design by se ovšem dal označit za velmi klasický a nadčasový, nejde o žádnou revoluci. Specializujeme se na modely se solitérními diamanty, safíry, rubíny nebo smaragdy.
Vnímáte aktuálně tendenci klientů investovat do zlata a diamantů coby pojistky před krizí nebo inflací?
Ano, tento směr uvažování vnímám a osobně s ním souzním. Zlato považuji za cestu jistoty, je stále vzácnější a potřebné nejen v měnovém systému, ale i v průmyslu a dalších odvětvích. Není důvod pro to, aby jeho hodnota dál nestoupala. Nedávno jsme začali nabízet také investiční diamanty, ať už v surové podobě, nebo vsazené do šperků.
První butik jste v Praze otevřeli v roce 1993. Jak se od té doby změnil vkus vašich zákazníků?
Dříve lidé vyhledávali masivnější šperky, okázalé designy, ale teď má česká klientela daleko bližší vztah k minimalistickým a elegantním kusům.
Pařížská ulice, kde máte jednu ze svých tří poboček, se vždy orientovala na turistickou klientelu. Pocítili jste v kontextu covidové pandemie a restrikcí změny v poměru lokálních zákazníků a turistů?
Pandemie se samozřejmě dotkla nás všech, ale my obecně sázíme spíše na českou klientelu než na turisty, což se aktuálně ukázalo být velkou výhodou.
V lockdownu firmy ve velkém přecházely na online platformy, spásné e-shopy. Lze online prodej uplatnit i ve vašem oboru? Prodáváte skrze e-shop prestižní hodinky a velké šperky, nebo si lidé tento typ zboží stále raději pořídí v butiku?
To je zapeklitá otázka. Když lidé opravdu neměli jinou možnost nákupu, e-shop pro ně byl řešením, ale neřekl bych, že se svět s lockdownem překlopil do online sféry. My jsme byli jako jedni z prvních v oboru připraveni na online prodej, takže jsme nemuseli vytvářet nouzová řešení, což nicméně neznamená, že by nám e-shop nahradil prodeje v kamenných buticích. Zboží toho typu, na který se zaměřujeme, nakupuje online jen málo zákazníků. Na e-shopu si vybraný kus spíše prohlédnou a v dalších kroku se na něj přijdou podívat do butiku.
Připravil: Martin Skála, Foto: Ondřej Pýcha