Oborovou únavu lze řešit různými způsoby. Josef Zajíček se nedostatku kreativního vyžití v sériové průmyslové výrobě zbavil založením hodinářské značky Bohematic. O dva roky a tři základní modely v portfoliu později nejmladší česká hodinářská značka pomalu expanduje za hranice a připravuje se na projektování vlastního strojku.
Vaším původním oborem jsou auta, jste mimo jiné majitelem kultovního mosteckého autodromu. Co vás přivedlo k založení hodinářské značky? Hrála v tom roli skutečnost, že oba obory jsou ze světa mechaniky, nebo v pozadí stojí čistě vášeň pro hodinky?
Ze začátku mi hodinky vášní nebyly. Jak jste správně řekla, můj život je spojený hlavně s auty. Pocházím z Mladé Boleslavi, kde je sídlo a výrobní závod Škoda Auto, takže jsem se Škodovkou spojený pupeční šňůrou. Vybudoval jsem velkou továrnu na náhradní díly a komponenty do automobilové prvovýroby, takže jsem byl zvyklý plnit jasně dané rozkazy a požadavky automobilky, a i když jsem s nimi nebyl ztotožněný, musel jsem držet pusu a krok. Vždycky jsem ale kromě toho chtěl dělat něco svého, hezkého, uceleného, kde si dokážu ovlivnit design, vývoj, výrobu, marketing, obchod, prostě zorganizovat celý řetězec podle svých představ.
A u aut by to bylo přece jen náročnější než v případě hodinek.
(smích) Přesně tak, u aut to nejde. Jak jsem zrál a stárnul, moje potřeba splnit si zmíněný sen o vyrábění ‚něčeho vlastního‘ sílila. Jsem patriot, takže jsem pro tento záměr hledal něco tradičního, kde by se zároveň dal zrealizovat zmíněný ucelený řetězec. Z tohoto průzkumu nejlépe vyšly právě hodinky. Paralelně se zrodem této myšlenky mi navíc manželka koupila k Vánocům primky a já jsem si začal o české hodinařině zjišťovat další informace. Dokonce jsem v té době jednal s tehdejším hlavním akcionářem Primu o odkupu akcií, ale nakonec jsme obchod nedotáhli do konce. Ve stejném období jsem potkal Michala Froňka, který je teď naším art directorem a který je zároveň autorem hodinek Prim Republika – a tady se začal psát příběh značky Bohematic.
Jen tak z ničeho nic?
Napřed jsme se nebavili o hodinkách, ale o jiných zálibách, které sdílíme, což jsou třeba veterány. Při té příležitosti se Michal zmínil, že z Primu odcházejí ti správní lidé, kteří umějí vyrábět hodinky. Sešli jsme se všichni u jednoho stolu a já jsem navrhl, že bychom mohli založit novou firmu na zelené louce a že budeme dělat skvělé české hodinky. Takhle vznikl Bohematic. Dnes jsou s námi tito kolegové ve firmě jako spoluvlastníci, mají zaměstnanecké podíly. Bohematic funguje, a ačkoliv je samozřejmě náročné rozjíždět novou značku, jsem rád, že jsem ten krok udělal.
Automobilový sport a hodinky propojujete v modelu Minor, který se inspiruje legendárním českým vítězstvím v závodu 24 hodin Le Mans v roce 1949. Za modelem Minor stojí ještě silnější příběh. Spolu s dalšími pár lidmi jsem spolumajitelem přímo toho konkrétního vozu Aero Minor, který v Le Mans v roce 1949 vyhrál.
Za modelem Minor stojí ještě silnější příběh. Spolu s dalšími pár lidmi jsem spolumajitelem přímo toho konkrétního vozu Aero Minor, který v Le Mans v roce 1949 vyhrál. Koupili jsme ho před třemi lety, kompletně jsme ho zrenovovali, je plně funkční.
Jak jste takový unikát získali? Byl v soukromých rukách?
Ano, šlo o sběratelský kus v soukromém vlastnictví. Na základě koupě pak vznikla idea, že bychom k tomuto unikátnímu vozu mohli vyrobit hodinky. Do jejich designu jsme dokonce promítli některé prvky z vozu, aby bylo spojení opravdu silné.
Plánujete další podobné edice snoubící tyto dva vaše osudové obory?
Právě přivádíme na trh náš třetí základní model, Aerodynamic, který se také váže k veteránům, konkrétně k legendární Tatře 77. Jde o první sériově vyráběný aerodynamický osobní vůz na světě. Druhým zdrojem inspirace byl rovněž vůz Tatra, model 97, kterých se vyrobilo jen asi 530 kusů, než Hitler produkci zastavil. V konceptu Aerodynamic jsme si pohráli s prvky aerodynamiky těchto vozů. Kolem veteránů se obecně pohybuje zajímavá klientela, takže věřím, že v budoucnu zrealizujeme další hodinky inspirované touto tematikou.
Od samého uvedení značky Bohematic na trh bylo díky spojení se studiem Olgoj Chorchoj a Michalem Froňkem jasné, že se budete zásadním způsobem soustředit na design. Máte v tomto ohledu nějaké vzory?
Zatím necháváme designový koncept na Michalovi. Přijde s náměty, ty pak interně prodiskutujeme a řekneme si, jestli ano, nebo ne. Chceme přinášet na trh dva základní modely ročně, což se nám zatím daří. Od základních modelů se pak odvozují zajímavější limitované edice.
Jak ona interní diskuze probíhá?
Bavíme se o všem, od otázky, jak se hodinky budou jmenovat, až po to, na jaký příběh je chceme navázat a jak ho odvyprávět. Do určité míry do této debaty zasahují všichni kolegové, kteří k tématu mají co říct. Závěrem si pak já s Michalem řekneme, jakou cestou se vydáme.
Zmiňujete kolegy. Kolik lidí aktuálně stojí za značkou Bohematic?
Je nás deset, přičemž polovina lidí je ve výrobě a polovina se stará o obchod a marketing.
Aktuálně používáte pro zajištění chodu vašich hodinek dodávaný kalibr švýcarské výroby. Plánujete do budoucna vývoj vlastního strojku?
Plánujeme, ale aktuálně je vše tak, jak jsme zamýšleli. V první etapě vývoje Bohematicu chceme kupovat kalibr ze Švýcarska, samozřejmě námi vyzkoušený. V druhé etapě bude strojek zčásti upravený a ve třetí etapě už bychom si chtěli vyrobit kalibr vlastní, což je mimochodem velmi finančně náročné. Aktuálně tedy používáme strojky od La Joux Perret, což je rodinná firma, která nám velice vychází vstříc. Jsou ochotni nám do strojků zakomponovat i nějaké naše návrhy.
V jakém časovém horizontu byste se měli dostat do třetí fáze?
Odhaduji, že by taková situace mohla nastat zhruba za pět let.
Jaký je typický profil vašich zákazníků? Rekrutují se z řad profesionálů z oborů souvisejících s auty a designem, kam míříte s modely Minor nebo Sutnar?
Pro naše zákazníky hraje zásadní roli český původ značky, ale samozřejmě se jim hodinky musí také líbit. Naše základní portfolio je aktuálně i s pouhými třemi modely tak variabilní, že obsáhneme oblekové typy, jako jsou třeba právníci, ale zároveň dokážeme pokrýt poptávku po hodinkách k džínům. Hodinky ale musí klienta zaujmout především svým příběhem, design přichází na řadu až poté a třeba až ve třetím čtvrtém kroku se nás lidé ptají, jaký je v nich kalibr. Ano, máme pár zákazníků i mezi sběrateli, kteří se opravdu ptají na každý jednotlivý šroubek a chtějí znát každý mechanický detail, ale těchto lidí je minimum.
Zatím jste nezmínil dámské hodinky. Nakupují Bohematic ženy?
Vidíte, nedávno jsem se na veletrhu v Ženevě dozvěděl, že by se nemělo používat označení dámské a pánské hodinky, ale jen malé a velké hodinky. Nicméně, dámské hodinky plánujeme uvést na trh v příštím roce. Víc ale zatím nemohu prozradit, projekt je ve fázi vývoje.
Jste připraveni vyrábět i čistě zakázkové hodinky?
Určitě ano, chceme se věnovat kusovým zakázkám. Odhadem 80 % našich klientů si i na sériových hodinkách nechá udělat nějakou personalizaci. Fakt, že jsme schopni je v tomto ohledu obsloužit, je naší konkurenční výhodou. Na podzim jsme se na Žofíně zúčastnili hodinářské výstavy SEW a při té příležitosti jsme vyrobili dvoje unikátní hodinky z damaškové oceli. Prodaly se okamžitě. Klienti je chtěli právě proto, že šlo o jediný kus. Do budoucna půjdeme cestou dražších hodinek v malých sériích, tam vidíme potenciál.
Máte na to v deseti lidech kapacity?
Budeme posilovat. Musíme posílit.
Zahrnují vaše plány zahraniční expanzi, nebo se koncentrujete výhradně na český trh?
Rozhodně chceme obsadit česko-slovenský trh, to je priorita a na tom se intenzivně pracuje. Už se ovšem zaměřujeme i na zahraniční trhy, máme za sebou první exporty do Spojených států, jedny hodinky jsme prodali také do Turecka. Za takovou první vlaštovku pro plán zahraniční expanze považujeme naši účast na EXPO v Dubaji, v českém pavilonu, kde máme prodejní výstavu.
Už jste v Dubaji nějaké hodinky prodali?
Ano, pár kusů už si našlo své kupce.
Máte přehled o tom, kam hodinky putovaly, odkud zahraniční zájemci o Bohematic pocházejí?
Jeden z klientů byl Slovinec, ale u dalších bohužel podrobnější informace nemáme, nicméně se je brzy dozvíme od našeho partnera přímo na místě. Rozhodně chceme vědět, koho Bohematic oslovil.
Nelze nezmínit krizi uplynulých měsíců. Jak vás ovlivnila pandemie covidu a s ní spojené restrikce?
Náš obchodní model byl postaven na osobních setkáváních, prezentacích, vysvětlování, což najednou nebylo možné realizovat. To nám udělalo první čáru přes rozpočet. Další komplikací bylo zpoždění dodávek komponent ze Švýcarska, Švýcary totiž pandemie v podstatě vyřadila z provozu. Pandemie nám také zpozdila otevření showroomu v Maiselově ulici. Už jsme měli být dávno v provozu, ale nakonec budeme plně připraveni až začátkem prosince. Chceme, aby sem za námi lidé mohli přijít a v klidu se podívat na naše hodinky, aby si dali skleničku vína a poslechli si od hodináře, v čem jsme jiní a výjimeční.
Co byste jim u té skleničky vína řekl vy?
Zakládám si na tom, že nabízíme opravdu ručně vyrobené hodinky, kterých je málo a vždycky jich bude málo. Bohematic je o exkluzivitě, příbězích a nadšení.
Připravila: Jitka Krulcová, Foto: Ondřej Pýcha