Prodává diamanty, protože obdivuje jejich světlo a energii. Navíc jsou tyto drahé kameny díky svým chemickým a fyzikálním vlastnostem v podstatě věčné. „Neřeším tak šperky z pohledu trendů či peněz, protože ty budou a my nebudeme,“ říká Erika Lori, zkušená gemoložka a majitelka butiku Diamond Club.
Čím vám učaroval byznys s diamanty?
Pro mě jako ženu obchodnici jsou diamanty ideální komoditou. Je lehká, mobilní, kumuluje vysokou hodnotu, a hlavně je krásná.
Diamanty nejsou úplně běžným obchodním artiklem. Co vás nasměrovalo jít v životě právě tudy?
Jednoznačně mě nejvíce ovlivnily moje cesty do zahraničí. Studovala jsem v USA a díky jazykové vybavenosti jsem získala kontakty a následovala svou životní cestu do Izraele. Můj první manžel byl z Izraele, který je pro mě druhým domovem. Vyhovuje mi velmi podobná mentalita, rodinně orientovaná společnost i všeobecná rovnoprávnost mezi ženami a muži. Právě v této zemi jsem sbírala zkušenosti a formovala své sny a plány do budoucna. Jenže člověk míní a život mění.
Jak to myslíte?
K podnikání mě před čtrnácti lety dovedly okolnosti, kdy jsem chtěla být nezávislá a relativně svobodná. Měla jsem malou dceru, dostala výpověď a do toho následoval tvrdý rozvod. Neměla jsem tudíž moc na výběr hledat klasické zaměstnání a řešila jsem, co dál. Díky studiu na Gemologickém Institutu v Ramat Ganu jsem však měla know-how a našla skulinu na trhu s diamanty.
Začínat od nuly v novém byznysu chce odvahu. Co vám v něm pomohlo uspět?
Baví mě prodávat a věřím, že mi to jde velmi dobře. Když mi jeden obchodník v Antverpách řekl, že bych prodala Eskymákovi ledničku, brala jsem to jako kompliment. Vzor jsem měla ve své mamince, která je také velice zkušenou podnikatelkou a své obchody vede úspěšně již třicet let. Plány do budoucnosti jsem měla veliké, ale nejen covidová epidemie, i celý můj život jsou reálným důkazem, že plánovat úplně nejde. Baví mě, co dělám, a pokud mi klienti i nadále zachovají přízeň, budu s chutí fungovat dál.
Dnes máte na kontě kromě úspěšně se rozvíjející firmy i vlastní značku Lorigin. Čím se lišíte oproti konkurenci?
Pracuji v klenotnickém byznysu přes dvacet let, svůj brand buduji čtrnáct let. Díky studiu a praxi v gemologických laboratořích dokonale znám produkt, který prodávám. Být expertem je velkou konkurenční výhodou. Diamanty a zlaté šperky dnes prodává kdekdo, ale málokdo jim skutečně rozumí. Stojím si za kvalitou každého kusu a osobně každý šperk zkontroluji. Není mým cílem obsloužit všechny klienty na planetě, jsem tu pro velmi úzkou skupinu lidí, kteří dokážou ocenit mé
služby a vyhovuje jim osobní přístup s maximálně profesionálním nasazením.
Máte mezi drahými kameny a šperky své oblíbence?
Jdu asi úplně proti proudu. Jsem v podstatě konzervativní a čím déle diamanty prodávám, tím více se snažím nahlížet na věci z pohledu věčnosti. Prodávám diamanty, protože obdivuji jejich světlo a energii. Díky svým chemickým a fyzikálním vlastnostem jsou věčné. Neřeším proto šperky z pohledu trendů či peněz, protože ty budou a my nebudeme. Na druhou stranu ctím výjimečnost a osobnost každého klienta a pomáhám mu je svými šperky definovat pro budoucnost.
Pojďme si o diamantech říct něco víc. Co určuje jejich cenu?
Cenu diamantu definuje mnoho faktorů, především jeho velikost a kvalita. Protože pracujeme se vzácným přírodním materiálem, jeho cena neroste lineárně s váhou, ale exponenciálně. Na základě těchto parametrů je pak cena stanovena v závislosti na nabídce a poptávce na trhu. Udává ji takzvaný Rapaport Diamond Report, který se aktualizuje vždy ve čtvrtek a v tištěné podobě je k dispozici jednou za měsíc.
Jakou roli v ceně diamantu hraje lidská práce při opracování kamene?
Kvalita výbrusu a leštění zásadně ovlivňuje cenu diamantu. Excelentně vybroušený diamant má u některých velikostí až o třicet procent vyšší hodnotu než diamant s hodnocením brusu Good, tedy dobrý.
V současné době mnozí přemýšlí, jak ochránit své peníze před rostoucí inflací. Jaké výhody mají ve světě investic šperky?
Podle mého názoru je nejlepší investice do rodiny a do vzdělání. Pokud je šťastná vaše rodina, mnohonásobně se vám to vrátí ve všech směrech. To samé platí pro vzdělání. Chceme-li však hodnotit materiální investice, šperk je velmi atraktivní alternativou, protože se v něm snoubí více funkcí najednou. Je krásný, můžete se z něj těšit každý den, ozdobí vás, vizuálně vám zvedne společenský status, a pokud je to opravdu kvalitní kousek, můžete ho později předat další generaci. Cenné papíry či akcie jsou samozřejmě fajn, ale je to taková hypotetická hodnota na monitoru. Moc si je osahat nemůžete, ani radost jako dárek neudělají. Teprve když je prodáte, zjistíte, jakou mají opravdu hodnotu.
Jak je na tom se znalostí hodnoty drahých kamenů česká společnost?
Jsem veskrze optimista a myslím si, že jsme na tom velmi dobře. Český trh se za posledních třicet let velmi změnil – podobně, jako se změnila ekonomická situace, ve které žijeme. I když pořád remcáme, jsme my Češi velice úspěšní a můžeme si dovolit investovat do luxusu všeho druhu. Češi mají rádi kvalitní věci, a tak, jak dbají na svůj vzhled, začínají vyžadovat i kvalitní doplňky a šperky. Dříve jsme je nakupovali hlavně v zahraničí, ale s příchodem mezinárodních brandů do Prahy, jako je Cartier, Tiffany či Bulgari, dnes nakupujeme i doma.
Podle čeho doporučujete si diamant vybrat?
Při nákupu jde hlavně o to, jaká máte očekávání. To je klíčové. Pokud chcete investovat a uložit peníze, pak zvolte ty nejkvalitnější kusy na trhu. Pokud chcete dárek s trvalou hodnotou, můžete zvolit komerční kvalitu. Chcete-li kvalitní doplněk, pak nevadí ani synteticky a laboratorně ošetřené krystaly.
U drahých kamenů často vstupují do hry emoce. Jak se jimi nenechat ovlivnit?
Opět jsme u základní otázky, jaká jsou naše očekávání. Protože nejsme bytosti racionální, ale hlavně emocionální, domnívám se, že nás emoce ovlivňují ze všeho nejvíce. Proto je mým úkolem klienty dokonale seznámit s kvalitou vybraného diamantu či šperku, aby jejich rozhodnutí mělo také racionální základ a po změně manýr či trendu je nemrzelo.
Je něco, na co si dát při nákupu obzvlášť pozor?
Nejlepší rada je nespěchat a zjistit si o diamantu či šperku, který kupujete, co nejvíc. Já svým klientům vždy doporučuji nakupovat diamanty s mezinárodním certifikátem GIA. Na jejich standardech je postaven mezinárodní burzovní ceník Rapaport, který ukazuje aktuální ceny diamantů.
Což zřejmě souvisí i s globálním zákulisím vašeho byznysu.
Určitě. Na trhu s diamanty jsou globálně největšími hráči De Beers, Rio Tynto a Alrosa. Tyto tři společnosti či syndikáty ovládají devadesát pět procent trhu. Má to své plusy i minusy. Mezi plusy patří skutečnost, že je díky tomu například výrazně eliminován obchod s diamanty vytěženými nelegálně či diamanty s problematickým původem. Takzvané krvavé diamanty dnes na oficiálním trhu nekoupíte prakticky ani v Africe.
Jak je situace rozehraná v případě šperků?
Co se týče šperkařského byznysu, patří k největším hráčům hongkongský konglomerát Chow Tai Fook, jenž operuje převážně v Asii. Pro nás Evropany je zásadnější Bernard Arnault z LVMH Group, který loni navzdory covidu úspěšně dokončil akvizici společnosti Tiffany. Má tak druhý klenot do sbírky vedle Bulgari. Pan Arnault bude mít podle mého názoru v blízké budoucnosti zásadní vliv na vývoj trhu se šperky. Jistě ho pozorně sleduje i vedení Richmont Group či diamantér Lawrence Graff. Jaký bude vývoj a kam se trh bude ubírat, zjistíme až v průběhu následujících dvou let. Sice nám teď život komplikuje pandemie, ale svět i byznys se budou točit dál. Doufám, že budu u toho.
Připravila: Andrea Votrubová, Foto: Michal Fanta