Pod hlavičkou společnosti S-Guide spravuje brandy Lyžování v Alpách, Golfová dovolená, a především pak Luxusní dovolená. Zmíněné koncepty fungují na principu osobního travel concierge servisu a maximální individualizace služeb. Katastrofické scénáře o krachu turismu Robert Paul vyvrací, v pandemii jeho business s třiadvacetiletou tradicí raketově stoupá. Co za tím stojí a proč je nejdražší cestou, jak objevovat svět, ta po vlastní ose?
Kolik zemí jste celkem navštívil?
Nepočítám to, pro mě je cestování zážitková záležitost a upřednostňuji kvalitu před kvantitou. Nedělám si čárky za navštívené destinace.
Dobře, tak kolik dní z roku trávíte v zahraničí?
V průměru kolem 150 dní, covid to samozřejmě omezil.
Kdy a jak jste začínal v turistickém businessu?
Úplný začátek mého podnikání v tomto oboru se datuje do roku 1998. Tehdy jsem ještě studoval a hrál jsem závodně baseball. Právě přes baseball a nějaké ekonomické aktivity pro rekondiční klub, kde jsem byl členem, jsem se v podstatě náhodou dostal k organizování lyžařských cest do Kitzbühelu. První výjezd jsem zařizoval pro kamarády z klubu, druhý rok už chtěli jet i kamarádi kamarádů a třetí rok nezbylo nic jiného než založit agenturu. Rostla organicky, ze sta cestujících v prvním roce bylo druhý rok 200 a třetí rok už jelo skoro 400 lidí. První tři čtyři roky to byla one man show pro zábavu, nedělal jsem to pro peníze, ale spíš ze zájmu. Cesty jsem organizoval po práci a po nocích. Všechno krásně fungovalo, měli jsme skvělé odezvy a zákazníci začali chtít víc – ptali se třeba na lyžování na Marmoladě. Dnes se to zdá jako vzdálená historie, ale internet byl tehdy na začátku a já jsem neměl nejmenší tušení, kde je Marmolada a co bych pro ně měl zařizovat.
Jak jste to vyřešil?
Prostě jsem hledal. Musel jsem si sehnat knížky a studovat, studovat a studovat. Už tehdy ovšem bylo jasné, že internet brzy bude pro business a komunikaci zásadní platformou, takže jsem si založil webové stránky. Věnoval jsem se tehdy hlavně Alpám, začal jsem tedy na webu dávat dohromady všechna lyžařská centra právě v Alpách, ale i v Evropě obecně.
Kromě agentury jsem ovšem měl svoji standardní práci, navíc v Praze, a agentura sídlila v Brně. Vyvstala tedy potřeba projekt personálně posílit. Napřed jsme do něj zapojili kamarádovu přítelkyni, ale ukázalo se jako velmi obtížné řídit procesy na dálku. Po roce jsem tedy jako jediné smysluplné řešení viděl předat většinu záležitostí své sestře. Myšlenka tehdy byla taková, že z agentury se stane relativně malý byznys pro ni a já se budu zabývat svými věcmi. Sestra podnik solidně rozběhla, vlastně udělala z oné zmíněné one man show fungující firmu a je spoluzakladatelkou společnosti. Jenže pak odešla na mateřskou dovolenou. A pak rovnou na druhou a na třetí. Já už jsem v té době nebyl nikde zaměstnaný, věnoval jsem se svému podnikání v jiném oboru, takže jsem vlastně agenturu měl celou tu dobu zase plně na starosti. Původně jsme se věnovali jen lyžařským cestám, ale když už to bylo na mně, ponořil jsem se hlouběji a vymyslel i další věci. Úspěšně jsme rozjeli projekt Golfové cesty. Máme vlastně tři brandy – Zimní Alpy, Golfové cesty a Luxusní dovolenou. Aktuálně vše směřuje k splynutí našich aktivit pod hlavní brand Luxusní dovolená, který jsme založili před dvanácti lety. Jeho prostřednictvím se budeme věnovat jedné klientele v nejvyšší možné kategorii cestovatelských produktů různých typů, ať už jde právě o golf, lyžování, nebo cokoliv jiného.
Vrátila se vaše sestra zpět do týmu?
Ano, pořád se u nás věnuje tématu lyžování v Alpách, a to už neuvěřitelných dvacet let. Těžko byste našli někoho dalšího, kdo má na tomto poli tak rozsáhlé zkušenosti a znalosti. Navíc je to bývalá závodní lyžařka.
Doba, kdy jste fungovali jako one man show, už tedy pominula. Kolik členů aktuálně čítá váš tým?
Jsme rodinná firma, postavená na skvělém týmu 12 lidí, kteří se o klienta dokážou postarat a dělají to rádi. Máme mezi sebou kolegy, kteří se specializují čistě na lyže, golf nebo jachting, a každý z nás jde až na dřeň tomu, čemu rozumí, aby nás žádný požadavek nemohl překvapit. Ctíme myšlenku konceptu rodinného travel advisora v podobném duchu, jako funguje třeba rodinný advokát nebo lékař, kteří díky dlouhodobé spolupráci znají preference a potřeby svého klienta a rozumí jeho požadavkům bez zbytečného vysvětlování. Od klientů pak dostáváme zpětnou vazbu, v níž nejčastěji vyzdvihují, že oproti konkurenci máme osobnější přístup. Jsme jim k dispozici skutečně 24/7.
Kam doporučujete klientům vyrazit za golfem?
Posledních mnoho let platí za nejlepší golfovou destinaci v poměru cena–výkon Jihoafrická republika. Pro klienty, kteří chtějí golf kombinovat s koupáním, bych doporučil řecký resort Costa Navarino, který se otevřel v roce 2010. Scestoval jsem golfovou Evropu opravdu důkladně, ale nic podobného jako Costa Navarino se na jejím trhu nenabízí.
Mimochodem, jaký máte handicap?
Aktuálně se pohybuje okolo deseti, během covidu jsem se hraní příliš nevěnoval. Byl jsem zvyklý na single handicap, kdysi jsem se držel na hodnotě 4,8, ale to už neplatí.
Změnilo se vám portfolio klientů kvůli současným cestovatelským restrikcím?
Současná situace náš business obrovsky rozběhla. Nechci říct, že přímo nestíháme, ale od loňského října jsme opravdu maximálně vytížení.
Čím si to vysvětlujete?
Jsme hodně aktivní v komunikaci s klienty a ti vědí, že se na nás mohou spolehnout, ať se děje cokoliv. Zásadní je i fakt – ten tedy nesouvisí s covidem – že lidé postupem času zjistili, že zajišťování dovolené přes Booking a podobné platformy je nejdražší cestou, kterou lze jít. Nota bene na recenze z Bookingu se absolutně nemůžete spolehnout, mnohdy jde opravdu o irelevantní hodnocení odtržená od reality.
Spousta lidí rezervuje hotely napřímo.
A přesto je vyjdou dráž než při zajištění dovolené přes cestovní kancelář. Jako profesionálové máme B2B ceny, koncovému zákazníkovi ale hotel samozřejmě nabídne B2C cenu. Jedním z hlavních pilířů naší filozofie je pravidlo, že u nás vždy dostanete nejnižší cenu, garantujeme ji. Kontrolujeme aktuální sazby jak na webu hotelu, tak na Bookingu a dalších platformách a podle jejich výše individuálně vyjednáme s naším hotelovým parterem nižší cenu. Nedávalo by smysl posílat klientovi nabídku s vyšší cenou, než jakou si může zajistit sám. Bohatí lidé jsou bohatí mimo jiné i proto, že umí dobře nakupovat. Být na dovolené jako náš klient zároveň znamená, že jste skrze nás v kontaktu přímo s managementem hotelu, ne s recepcí, která je nastavená na co nejasertivnější optimalizaci procesů. Když tedy nastane problém, nemusíte ho řešit s recepční, ale postará se o něj třeba ředitel hotelu nebo sales director. Tito lidé jsou zároveň těmi, kdo rozhodují o tom, že dostanete upgrade standardu třeba o tři kategorie nebo že na vás po check-inu bude na pokoji čekat lahev šampaňského – a právě s těmito lidmi se osobně známe, to jsou naši komunikační partneři a náš kontakt při řešení případných problémů.
Víceméně díky svým kontaktům zajišťujete pro klienty zkratku v systému a přednostní přístup.
Nejdůležitější profesionální kvalitou travel designéra jsou kontakty na top management hotelů a resortů. Chyba může nastat kdekoliv, lidé jsou pořád jen lidé, naší zodpovědností je ale zajistit, aby byly případné komplikace co nejrychleji, nejkorektněji a nejefektivněji odstraněny, a to bez tohoto typu vazeb není možné.
Vraťme se ale specificky k aktuální situaci. Stojí za vzestupem počtu vašich klientů potřeba lidí mít v kontextu mnohdy nepřehledných pravidel po boku odborného partnera?
Ano, pro lidi je stále důležitější pocit jistoty, že když nastane problém, mají se na koho spolehnout. Mnozí považují za zodpovědný zdroj aktuálních informací třeba sociální sítě, jenže ty jsou plné polopravd a neaktualit. My jsme díky návaznosti na letecké společnosti a oborové asociace přímo u relevantního zdroje a opíráme se i o servis právníků, kteří za těmito institucemi stojí a dokážou korektně interpretovat sporná data a nařízení.
Které destinace vaši klienti aktuálně vyhledávají?
Lidé jezdí jednoduše tam, kam je jim to situací umožněno. Trendy se teď řídí především aktuálními možnostmi. Od listopadu se pro cestovatele s platným očkováním otevřely Spojené státy americké, naproti tomu Asie je pro nás v podstatě celá uzavřená a asi ještě dlouho zůstane. Často ovšem za tak přísnými restrikcemi stojí arogance turistů.
Jak to myslíte?
Dám vám jeden konkrétní příklad: Bali původně zachovalo možnost příletů pro cestující, kteří se prokážou business vízem. To je z logiky věci určeno lidem mířícím na ostrov v obchodních záležitostech. Spousta lidí ale na sociálních sítích poukazovala na fakt, že takové vízum vyjde jen na 5000 korun, takže když si ho zaplatíte, můžete na Bali klidně jet. V zemi se tak najednou vyrojilo 20 000 českých ‚businessmanů‘ a úřady si samozřejmě daly jedna a jedna dohromady. Možná i proto jsou občané České republiky, na rozdíl od spousty jiných zemí, v tuto chvíli vyloučeni z možnosti vstupu na Bali. Ostrov se částečně otevřel turismu, ale jen pro vybrané země a Česká republika na seznamu není.
Mají vaši klienti Bali v oblibě?
Bali je de facto standardní asijská destinace, co se týče úrovně služeb a kvality ubytování. U české klientely je ovšem oblíbené především v low budget verzi coby dostupná exotika, a to není náš obor. O Bali se v Česku vypráví jako o levném ráji, ale v pětihvězdičkovém plážovém standardu jsou ceny velmi podobné jako třeba na Mauriciu nebo na Seychelách.
Bali je tedy aktuálně ze hry. Objevily se s covidem nějaké nové destinace, které si klienti oblíbili?
Řekl bych spíš, že u některých destinací výrazně stoupla poptávka. Ve velkém teď zajišťujeme cesty na Zanzibar a obrovský boom zájmu zažívají Maledivy, tam je vzestup extrémní. V kurzu jsou také zdravotní a SPA pobyty se zaměřením na ájurvédu nebo detoxikaci.
Měla jsem za to, že Maledivy byly v kurzu vždy.
To máte pravdu, ale teď je objevila střední třída. Mnoho lidí zjistilo, že za cenu pětihvězdičkové dovolené v Dubaji si mohou dopřát dovolenou na Maledivách. Loni jsme tak měli klienty, kteří na Maledivy letěli třeba třikrát během jednoho roku a chystají se tam znovu. Faktem je, že Maledivy jsou návykové a v celosvětovém kontextu nesrovnatelné s jakoukoliv jinou destinací. Lidé se ale často stydí zeptat, na kolik by je taková dovolená vyšla. Bojí se travel designérovi otevřeně říct, jaký mají připravený budget. Pro nás je přitom práce s daným rozpočtem samozřejmostí a zvládneme se pohybovat v mantinelech tak, aby klient za investované peníze dostal maximum.
Letošní rok přinesl renesanci v cestování private jety. Vnímáte tento fenomén?
Určitě, oproti roku 2019 přijímáme o 30 až 40 % více poptávek po private jetech. Ne všechny poptávky se promění v reálný obchod, ale spousta lidí se o cestování private jety zajímá.
Způsobilo tento zájem zhoršení leteckých spojení, nebo spíš lidé nechtějí riskovat cestu s další stovkou cizích lidí?
Stojí za tím kombinace více faktorů, bezpečnost je jen jedním z nich. Spousta lidí v pandemii ušetřila, nebo dokonce vydělala velké peníze a chtějí si dopřát novou úroveň komfortu. Nesporným benefitem při cestování private jety je také časová efektivita. Řada našich klientů na využívání private jetů měla peníze už před pandemií, ale vyzkoušela tento způsob létání až nyní, vlastně pod tlakem okolností, ale chce u něj už zůstat.
Vyhledávají vaši klienti kromě leisure dovolených také dobrodružné cesty, třeba za polární kruh nebo do džunglí?
Ano, ale pořád nejde o standardní záležitost. V tomto segmentu klienti nejčastěji chtějí vidět gorily ve Rwandě, zažít safari v Tanzanii nebo se vypravit za zmíněný polární kruh.
Světem hýbou témata, jako je udržitelnost a ekologie. Vidíte u svých klientů tendence řešit při plánování dovolené tento aspekt?
U klientů ne, ale opravdu zásadně ekologii a udržitelnost řeší samotné hotely. De facto jakýkoliv resort na Maledivách, se kterým spolupracujeme, funguje na ekologických principech. Sami si čistí vodu a recyklaci mají dotaženou tak daleko, že třeba z použitých plechovek vyrábějí kliky.
Jaký nejextravagantnější požadavek některého z vašich klientů jste plnili?
Nevnímám v přáních našich klientů nějakou přehnanou extravaganci. Občas se stane, že nám někdo z Malediv volá, abychom ho objednali na masáž, nicméně nesetkal jsem se s žádnými bizarnostmi. Čas od času ale připravujeme pro klienty opravdu náročné itineráře, jako jeden za všechny můžu zmínit třeba šestitýdenní cestu do Austrálie a na Nový Zéland, kterou jsme organizovali vyloženě den po dni.
Jaká je vaše osobní nejoblíbenější destinace?
Kdybych měl vybrat jen jednu, zvolil bych Maledivy. Jsem už patnáct let kapitánem, zároveň se potápím, surfuju a z pohledu všeho zmíněného jsou Maledivy špičkové.
Máte ještě nějaký nesplněný cestovatelský sen?
Chtěl bych se podívat za polární kruh, na Galapágy, udělat si cestu po Indii a už dlouho se chystám do Bhútánu, tam konkrétně do eko resortu Wa Ale, kde jsou skvělé možnosti potápění a výjimečná gastronomie. V cestování vývoj obecně směřuje od konzervativního luxusu k uvolněnému barefoot luxury. Pořád se najde spousta lidí, kteří chtějí na dovolenou letět s koktejlkami a lodičkami nebo oblekem a kravatou, ale přibývá těch, kteří ji chtějí strávit v šortkách a naboso, ale přitom si udržet nejvyšší možnou úroveň servisu i kvality jídla a ubytování. Klienti jsou také stále náročnější v požadavcích na soukromí a poptávají privátní vily s dedikovaným servisem osobního personálu.
Připravila: Jitka Krulcová, Foto: Ondřej Pýcha