Krize? Prodeje Porsche loni celosvětově vzrostly o 11 %, v České republice pak vystřelily o neuvěřitelných 38 %. Tradičně dynamická automobilka vyvíjí vlastní syntetické palivo, které by mohlo být jednou z alternativ nízkoemisní mobility budoucnosti a – tentokrát už navážno – koketuje se vstupem do královské disciplíny motorsportu, F1. Který z modelů německé ikony vede u českých zákazníků žebříčky popularity a co způsobilo uvedení plně elektrického modelu Taycan? Jan Sedláček, výkonný ředitel importu značky Porsche do České republiky společnosti Porsche Inter Auto CZ, vidí budoucnost velmi optimisticky.
Rok 2021 se v autobranži nesl ve znamení logistické a výrobní krize. Jakým způsobem se dotkla vašeho businessu?
Krizi tady máme už druhým rokem. Nechci říkat, že jsme si na ni zvykli, ale určitě jsme si z ní vzali i něco pozitivního. Zavření showroomů nás sice zasáhlo, ale s klienty jsme se naučili komunikovat i jinak než osobně.
Jak pro vás skončil rok 2021, pokud se zaměříme čistě na výsledky?
Konkrétně pro značku Porsche byl rok 2021 obchodně velmi úspěšný jak v globálním měřítku, tak v našem regionu. V roce 2021 značka Porsche celosvětově registrovala 301 915 automobilů, což v meziročním srovnání znamenalo 11% nárůst. To je velmi slušné. V České republice se nám však povedl doslova skok – konkrétně o 38 %. Hovoříme zde o ročních registracích v počtu 473 vozů, což je skvělé a já bych za to chtěl poděkovat nejen našim zákazníkům, ale zároveň i týmu lidí Porsche Inter Auto CZ, importéru těchto úžasných vozidel do České republiky. No a samozřejmě také tvůrcům fantastických automobilů Porsche, u nich to celé začíná.
To je velmi významný růst. Co za ním stojí? Je to výsledek nějaké vaší strategie?
Ano, už loni jsme si stanovili cíl růstové strategie, v jejímž rámci bychom chtěli do pěti let prodávat 700 aut ročně. S ohledem na loňská čísla se to vůbec nezdá nesplnitelné. Daří se nám také modernizovat naše Porsche Centra. Prvním z nich je pražský Prosek, který je mimochodem druhým Porsche Centrem v Evropě dle nových standardů značky Porsche.
Jak dlouho aktuálně klienti čekají na vozy Porsche?
Dodací lhůty na nové automobily zadávané do výroby jsou aktuálně velmi vděčné téma, řekl bych možná až přeceňované. Protože Porsche není objemová značka, ale značka exkluzivní, sportovní a luxusní, její prodej vykazuje určitá specifika. Mezi ně se řadí i fakt, že si na svůj vysněný vůz Porsche člověk chvíli počká – především u modelové řady 911. U SUV modelů Cayenne a Macan jsou dodací lhůty kratší, což platí také pro plně elektrický model Taycan. Problémy v dodavatelském řetězci se navíc snažíme vykrývat citlivým plánováním předváděcích vozů a využíváním bohatých skladových zásob výrobce. A jak dokládají prodejní statistiky loňského roku, i přes delší dodací lhůty jsme prodávali velmi dobře.
Jaký je průměrný věk majitelů vozů Porsche? V kontextu času spíše klesá, nebo stoupá?
Průměrný věk zákazníků Porsche se nijak dramaticky nemění a patří k vyššímu, vzhledem ke kupní síle v produktivním věku je to pochopitelné. Nicméně s příchodem elektromobility a nových technologií se o značku Porsche začíná zajímat i mladší klientela. Trendu samozřejmě pomohlo plně elektrické Porsche Taycan, které k nám přivedlo právě tyto nové, technologické a dalo by se říct i mladší zákazníky.
Zmiňujete elektromobilitu, ta je ostatně zásadní otázkou automobilového průmyslu současnosti. Jak klienti reagují na elektrické verze tradičně vášnivé značky Porsche?
Tady rovnou navážu na předchozí otázku. Celkově elektrický model Taycan funguje velmi dobře a rozhodně to není jen nějaký doplněk našeho klasického portfolia. Ve světovém měřítku se dodávky Porsche Taycan meziročně více než zdvojnásobily a po dvou SUV jde o nejprodávanější porsche vůbec. V českém regionu model Taycan zaznamenal pozitivní prodejní náběh, zákazníci mu přicházejí na chuť. Není divu, sám jsem s Porsche Taycan nějakou dobu jezdil, a přestože jsem spíš tradiční zastánce sportovních modelů Porsche s klasickým spalovacím motorem, taycan jezdí stejně skvěle jako ostatní vozy Porsche, Jen se to vše odehrává v tichém svistu elektromotorů.
Trend elektromobility automobilka Porsche sleduje a patří k průkopníkům špičkových technologií, mezi něž patří například ultrarychlé nabíjení, kterým disponuje právě model Taycan. První elektrické porsche se loni dočkalo praktičtější varianty Cross Turismo, s nímž můžete i do lehkého terénu a má prostornější kabinu i zavazadlový prostor. Na poli bateriových elektromobilů jsme aktuálně představili ještě Taycan Sport Turismo, ostřejší provedení GTS, a kromě jiného chystáme velkou premiéru nového, plně elektrického modelu Macan. Stane se tak příští rok a bude to znamenat další velký krok k elektromobilitě ve spojení se značkou Porsche.
Ale není to jen čistě bateriový pohon, kterým Porsche sleduje trend elektromobility. V nabídce máme také řadu plug-in hybridních modelů Cayenne či Panamera, které lze provozovat v kombinovaném režimu – přes týden do práce dojíždíte na elektřinu, ráno nebudíte sousedy startováním osmiválce a na modrých zónách v Praze parkujete zdarma. A když na víkend potřebujete jet daleko a rychle, nemusíte se spoléhat jen na elektřinu a máte k dispozici klasický benzinový motor s nádherným zvukem.
Kdy by tedy měla být produkce Porsche kompletně – nebo téměř kompletně – zaměřená na elektrický pohon?
To je hodně diskutované téma a prakticky každá značka má svoji strategii na přechod k bezemisní mobilitě v rámci Evropské unie. V koncernu Volkswagen se diskutoval rok 2035, jenže vzhledem k dynamickému vývoji trhu automotive je velmi složité říct přesně, kdy se zcela rozloučíme se spalovacími motory. Možná se to v dohledné budoucnosti nestane, možná to bude za deset let. Porsche se spalovacím motorem tu budou ještě dlouho, a to zejména díky hybridním technologiím nebo využití syntetického paliva, ale naše strategie je jasná: chceme v roce 2030 produkovat 80 % plně elektrických nebo hybridních vozů. Elektromobilita sama o sobě nemá smysl, když elektrickou energii nevyrábíte z obnovitelných zdrojů. To je podstata celé problematiky osobní mobility budoucnosti, takže se musíme zaměřit na produkci energie z obnovitelných zdrojů – ať už to bude elektřina pro pohon elektromobilů, nebo syntetický benzin do nádrží spalovacích motorů. Obojí je pro Porsche velké téma.Tématu vašeho konceptu eFuels, tedy syntetického bezemisního paliva, jež má být neelektrickou alternativou k benzinu, jste se již dotkl. Jaké je praktické využití této technologie a co stojí za jejím vznikem? Budou na eFuels moci fungovat i stávající modely Porsche?
Porsche funguje jako technologický lídr nejen v oblasti automobilů jako takových, ale i v dalších souvisejících oblastech mobility. Máme široký rozsah zahrnující také paliva, a protože si automobilka Porsche uvědomuje náročnost přechodu na elektromobilitu, vyvíjí další alternativy včetně syntetického benzinu. V současné situaci se syntetickým palivem dá snížit celková bilance CO2 vůči klasickému palivu až o 85 %, což představuje skvělý výsledek. Druhou věcí je pak cena a dále infrastruktura, ale určitě to symbolizuje jistý směr. Ostatně praktické využití syntetických benzinů nám již dnes ukazuje motorsport.
Na výrobě syntetického paliva Porsche spolupracuje s dalšími subjekty z energetického průmyslu a na projektu participuje také německá vláda. Samotná produkce není zas tak složitá a díky využití větrných elektráren je celý proces maximálně udržitelný. Jak říká Michael Steiner, člen představenstva Porsche pro výzkum a vývoj: Syntetické palivo umožní našim zákazníkům jezdit v autech s konvenčním spalovacím motorem či v plug-in hybridech s výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů. Přitom zůstanou zachovány charakteristické rysy spalovacího motoru, tedy jedinečný projev spojený s požitkem při řízení vozů Porsche.
Téma udržitelnosti akcentujete i v segmentu používaných materiálů – jde o reakci na klientskou poptávku nebo interní iniciativu společenské a ekologické zodpovědnosti velkého brandu?
Být ekologický je globální trend a kdo chce jít s dobou, musí se na celou věc dívat komplexně. Porsche jako lídr svého odvětví udává cestu, tudíž se udržitelnost promítá například i do používaných materiálů. To vše s typickým citem pro detail, pro který mají zákazníci naše automobily tak rádi.
Není tajemstvím, že Porsche zvažuje vstup do F1. Jaká je aktuálně situace kolem tohoto záměru?
O spojení Porsche s královskou disciplínou motorsportu se hovoří už řadu let a s nástupem elektrifikace do tohoto odvětví to začíná dávat smysl. Od roku 2026 čeká svět F1 změna pravidel, kdy monoposty budou částečně elektrické. Koncern Volkswagen má nesporný potenciál i v odvětví motorsportu, úspěchy z Dakaru, Le Mans nebo šampionátu WRC hovoří za vše. A protože formule 1 na seznamu chybí, je zapojení se do tohoto vrcholného cirkusu nasnadě. Porsche je špička, a tak by nasazení týmu F1 nebylo od věci.
Svět formulových závodů navíc není značce Porsche cizí, již druhou sezonu nasazujeme svůj Porsche Formula E Team v mezinárodním šampionátu se špičkovými jezdci, často expiloty F1 či WEC. Je zde jasná linka, nastavená už roky u klasických spalovacích vozů – Porsche vždy vzniká na závodním okruhu a tyto poznatky jsou aplikovány v sériové výrobě. To platí i u elektromobilů.
V Los Angeles jste nedávno představili nejostřejší okruhovou verzi modelu Cayman. Bude k dostání i v České republice?
Klientský závodní program oddělení Porsche Motorsport tvoří zajímavou součást byznysu automobilky Porsche. Závodní automobily jsou velmi oblíbené u soukromých týmů a jejich prodeje dávají nejen imageový, ale také obchodní smysl, což nebývá vždy pravidlem. Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport bude k dispozici i zájemcům ze závodníků registrovaných teamů Porsche.
Jak česká automobilová veřejnost v daném segmentu kupní síly reaguje na závodní edice vašich vozů?
Motorsport se příznivě podílí na image vozů Porsche. Češi milují limitované edice, a pokud se nějaká ‚limitka‘ objeví, je u nás velmi rychle vyprodaná. Poptávka zkrátka převyšuje nabídku.
Porsche Design letos slaví padesáté výročí existence. Nakolik jste spojeni a jak oba brandy kooperují?
Porsche Design s automobilkou Porsche pojí zejména filozofie. Když F. A. Porsche se svým bratrem Hansem Peterem brand Porsche Design v roce 1972 zakládali, tak si konstruktér modelu 911 přál firmu, která by přenesla principy a ducha automobilky Porsche daleko za hranice automobilismu. Dnes už můžeme klidně říct, že se to povedlo a produkty z kolekcí Porsche Design tvoří krásný doplněk k automobilům Porsche.
Který z vašich modelů je aktuálně nejprodávanější?
Prodejním statistikám Porsche v České republice tradičně vévodí velké SUV Cayenne. Nedivím se, jde o dokonalou esenci sportovních vlastností a praktičnosti pro celou rodinu, navíc ve verzi Coupé s potřebnou dávkou individualismu. Co mě však upřímně potěšilo, je růst dalšího SUV: kompaktního Macanu, který trvale vede globální prodeje a v Česku byl tak trochu ve stínu Cayenne. Jenže velká modernizace modelu Macan evidentně oslovila českou klientelu a tah se třemi verzemi vyšel – 51 % meziroční skok to jen potvrzuje. Už základní dvoulitrový model Macan je skvělý, prostřední šestiválec S uspokojí i náročné a vrcholné GTS je pak skutečně sportovním SUV. Ideální mix.
A váš osobní favorit?
Sám za sebe můžu říct, že jsem ‚autař‘ a práce pro Porsche je mým splněným snem. Vozy Porsche miluju všechny, kdybych měl ale přece jen některý model vyzdvihnout, byla by to samozřejmě legendární 911, ikona ikon. Ale velmi rád usednu také do Panamery Sport Turismo, která je stále dost sportovní a zároveň i praktická.
Text: Martin Skála, Foto: Ondřej Pýcha