Britský designér představil své vlastní pojetí klasického Mini z roku 1998 v rámci edice MINI Paul Smith Edition. Upravený vůz je součástí projektu MINI Recharged, který oslavuje spojení tradice s průkopnickou technologií, konkrétně instalací elektromotoru do původního modelu. Vůz od ikonického designéra oslavil světovou premiéru na milánském veletrhu nábytku a designu Salone del Mobile 2022.
Upcyklace nové úrovně: legendární klasický vůz se proměnil v nově pojatý a moderní bezemisní elektromobil. Tvůrčím mozkem této spolupráce je sir Paul Smith s jeho značkou působící na trhu již více než 50 let.
Teprve loni v létě představil Paul Smith na autosalonu IAA v Mnichově studii MINI STRIP – radikálně zredukovaný, udržitelný, koncepční vůz. Jeho model MINI Recharged se nyní k této myšlence vrací a zkoumá možnosti udržitelného designu. „Tento vůz dokonale vystihují tři pojmy – kvalita, udržitelnost a funkčnost. Moje vize ale také respektuje minulost,“ vysvětluje designér. Unikátním automobilem se Paul Smith vrací k ještě staršímu projektu, který ho s MINI spojuje již více než 20 let. V roce 1998 vytvořil 1800kusovou edici MINI Paul Smith Edition. Prototyp této edice byl podle populární košile od Paula Smithe nalakován zářivě modrou barvou. Nový model si tento nezaměnitelný barevný odstín zachovává, ovšem limetkově zelený kryt baterie odkazuje na barevnou paletu 90. let. Navzdory novému designu však původní étos vozu zůstává stejný.
Tento projekt je také o úctě k minulosti a nadčasovému designu – zejména k ikonickému dílu sira Aleca Issigonise, autora prvního Mini. „Když se nastěhujete do bytu své staré tety, z úcty k ní ho také celý nepřestavíte, jen ho trochu zmodernizujete,“ vysvětlil Smith. Sir Alec Issigonis zkonstruoval klasické Mini v reakci na ropnou krizi v roce 1959. Minimální spotřeba paliva, maximální využití prostoru – to byla myšlenka, která v průběhu mnoha desetiletí přesvědčila miliony lidí, aby si pořídili vůz Mini.
Radikálně zredukovaná a udržitelná koncepce MINI Strip pokračuje také v interiéru nově navrženého vozu. Díky záměrné absenci ozdobných dílů dominuje interiéru skelet karoserie s obnaženou, holou podlahou, na níž jsou položeny rustikální rohože z recyklované pryže. Kromě použití inovativních ekologických materiálů vynechal Paul Smith také dominantní části interiéru – například magnet vedle volantu slouží jako držák chytrého telefonu, který kromě rychloměru nahrazuje téměř všechna stará tlačítka a funkce na palubní desce. Volant jeho exkluzivního modelu lze zcela vyjmout, aby se usnadnilo nastupování a vystupování, což je inovativní řešení a zároveň vtípek symbolizující osobitou vynalézavost Paula Smithe.
„Z vozu z 90. let jsme udělali naprosto moderní automobil,“ popisuje designér. „Nápady nikdy nepředstavují problém, ty najdete všude. Výzvou je jejich realizace. Tady se to povedlo. Splnil se nám sen,“ říká. O uskutečnění tohoto snu se zasloužili také inženýři ze společnosti „Recharged Heritage Limited“. Nový partner MINI přestavěl klasické Mini na bezemisní vozidlo instalací elektromotoru o výkonu 72 kW. MINI již nabízí sériově vyráběné, lokálně bezemisní potěšení z jízdy díky plně elektrickému MINI Cooper SE (kombinovaná spotřeba elektřiny: 17,6–15,2 kWh/100 km podle WLTP; kombinované emise CO2: 0 g/km) a plug-in hybridnímu MINI Cooper SE Countryman (kombinovaná spotřeba paliva: 2,1–1,7 l/100 km; kombinovaná spotřeba elektřiny: 15,5–14,8 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 47–39 g/km podle WLTP) a je na cestě k čistě elektrické budoucnosti.