Leoš Mareš
moderátor radia Evropa 2, herec a zpěvák
Má přes milion sledujících na Instagramu. Pro mladé lidi ve věku od 15 do 34 let je nejvýraznější osobností českých sociálních sítí, což potvrdil průzkum Influencer Monitoru, který realizuje Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Vysoké školy ekonomické. Jméno moderátora v něm zmínil každý pátý respondent. Mareš, který dlouhodobě spolupracuje s Benzinou či Penny, si za jednorázovou spolupráci na sociálních sítích, jak přiznal v rozhovoru pro Forbes, účtuje 400 tisíc korun. Ročně si tak přijde na několik milionů. Velmi často ale také propojuje své sociální sítě s charitativní činností.
Dominik Feri
poslanec Parlamentu České republiky
Jeho instagramový profil, který se stal během koronavirové pandemie místem, kde zaručeně najdete jasně a přehledně zpracovaná aktuální vládní omezení, sleduje 771 tisíc lidí. Jeho žluté cedule s výstražnými černými trojúhelníky se staly fenoménem – a hned se také podobné prvky objevily i jinde na sítích. Dominik Feri je od října 2017 poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. V Poslanecké sněmovně se věnuje práci v Ústavně právním výboru. Je kritikem zákona o obecném referendu a přímé volby starostů. Navrhuje snížit odvodovou zátěž u dohod o provedení práce či více investovat do studentského bydlení. Aktivně se rovněž věnuje problematice insolvencí a oddlužení. Německý týdeník Die Welt zařadil Feriho mezi úspěšné a nadějné proevropské politiky.
Karel Kovář alias Kovy
influencer
Zatímco na Instagramu má 754 tisíc sledujících, na Facebooku ho sleduje 79 tisíc lidí, na YouTube mají pak jeho videa i na 700 tisíc zhlédnutí (z toho 75 procent ve věkové skupině 18 až 34 let). Čím dál častěji se věnuje celospolečenským tématům, včetně dění kolem druhé vlny pandemie. Mladým dospělým pomáhá udělat si názor na svět, nenásilně jim ale prodá i svetry Zalando či bagety Bageterie Boulevard. Svým jménem zaštítil kampaně pro České dráhy, Člověka v tísni a AMC. V jednom ze svých nejpopulárnější videí posledních týdnů si Kovy dělá legraci z předsedy vlády, upozorňuje na manipulace, kterých se Babiš a jeho PR tým dopouštějí, a také se ohrazuje proti tomu, co mu premiér podsouvá. Zároveň se snaží předávat dál informace o šíření pandemie – a to v souvislostech i s děním na naší politické scéně.
Petr Ludwig
konzultant, podnikatel, datový vědec, publicista a spisovatel
Nejdříve se o něm začalo mluvit v souvislosti s úspěchem knihy Konec prokrastinace, populární jsou jeho webináře kritického myšlení – a v rámci pandemie se už v první vlně zasloužil o rozšíření povědomí o nošení roušek na veřejnosti. Opíral se při tom o vědecké studie, podle kterých i doma vyrobené masky zčásti chrání, a to zejména okolí jejich nositele. Zároveň s kolegy vytvořil virální video v angličtině, kde srozumitelně vysvětlili pozitivní efekt roušek. A hned v dubnu za to získal ocenění za mezinárodní přínos pro boj s koronavirem za #Masks4All movement. Kontaktoval ho kvůli tomu ekonom profesor Tyler Cowen z George Mason University, který píše ekonomické sloupky pro The New York Times či Bloomberg. Intenzivně propaguje nutnost omezit sociální kontakty a dodržovat 3R i v rámci druhé vlny pandemie. Je autorem hashtagů #rouskyvsem a #masks4all. Jeho nejsilnější sítí je YouTube.
Jindřich Šídlo
novinář, redaktor, politický komentátor
Na rozdíl od ostatních zde jmenovaných je nejsilnější sociální sítí novináře Jindřicha Šídla Twitter. Zařazujeme ho, i když není nejsledovanějším českým novinářem. Ovšem jeho názory na aktuální politické dění a sarkastický humor mají větší dosah než příspěvky Martina Veselovského (DVTV), který má o 60 tisíc fanoušků více. A pak je tu jeho Šťastné pondělí… Z mnohých vyjádření Jindřicha Šídla lze vysledovat proevropské a liberální postoje. Je odpůrcem a výrazným kritikem nacionalismu, rasismu, komunismu a prorusky či pročínsky orientovaných českých politiků. Je fanouškem londýnského fotbalového týmu Arsenal.
Karolína Kurková
modelka
Supermodelka s 815 tisíci sledující doma i ve světě loni oslavila už dvacet let v modelingu (v patnácti odjela do Milána získávat nové zkušenosti a také podepsala modelingovou smlouvu s firmou Prada, v září 1999 se objevila v časopise Vogue a v sedmnácti letech se odstěhovala do New Yorku, kde předváděla modely pro různé věhlasné módní firmy, ke kterým patří Tommy Hilfiger, Valentino, Louis Vuitton, John Galliano, Chanel, Christian Dior, Hugo Boss, Versace). Na svých sociálních sítích podporuje hned několik značek od módního řetězce About You přes kočárky Cybex až po kosmetickou značku Gryph & Ivyrose a spolupracuje s nimi. Samozřejmě velmi často prezentuje svoji práci modelky nebo vše týkající se životního stylu.
Adam Ondra
sportovní lezec
Na první pohled sice může působit nenápadně až introvertně, ale patří ke světové špičce ve sportovním lezectví – a vrcholy zdolává i na sociálních sítích, když na konci října sledovalo jeho Instagram 628 tisíc followerů. Už ve dvanácti letech (2005) se zařadil mezi deset nejlepších světových lezců na obtížnost, je čtyřnásobný mistr světa. Přes deset let vede žebříčky skalních lezců a světová média ho nazývají českou senzací sportovního lezení. Před třemi lety jako vůbec první přelezl novou nejtěžší cestu světa Silence (vlastní projekt obtížnosti 9c) a opět tak posunul hranice lezení. Kromě závodního lezení na umělých stěnách i přírodních skalách se věnuje i sportovnímu lezení v horách a bigwallům. Spolupracuje se značkami Tchibo a Sherlog.
Jaromír Jágr
hokejový útočník
„Hokejová rodino, společně to dokážeme!“ Takové je jeho zvolání u úvodní fotky na Facebooku, kde má více než 700 tisíc sledujících, 337 tisíc lidí sleduje pak jeho instagramový profil. Je celosvětově respektovanou a uznávanou osobností v oblasti sportu a řadí se mezi nejlepší hokejové hráče všech dob – V NHL získal dvakrát Stanley Cup, pětkrát byl vítězem kanadského bodování a stal se nejlepším Evropanem hrajícím v této soutěži. Historicky je mezi všemi hokejisty NHL co do počtu kanadských bodů druhý nejlepší po Waynem Gretzkym. Je držitelem i dalších rekordů NHL – stal se například nejstarším hráčem, který vstřelil hattrick. Pro marketingové manažery je vždy velkým úlovkem, a tak můžeme postřehnout spolupráci s českým výrobcem elektrokol Crussis, s módním řetězcem Zalando, s funkčními nápoji DrWitt nebo se značkou mobilních telefonů a chytrých hodinek a další elektroniky Huawei.