Od roku 2008 Erika Lori dohlíží na to, aby prodávané diamanty v jejím butiku Diamond Club měly požadovanou kvalitu, souzněly s klientem a vyplatily se i jako investice do budoucna. Přečtěte si její příběh, který skrývá i proslulý tenisový náramek nebo možnost přítomnosti klienta u výroby šperků, jimiž se výrazně liší od konkurence. Diamanty podle ní nenahradí ani luxusní vozy nebo kabelky. Jsou zkrátka věčné.
Jak jste se k prodeji diamantových šperků dostala? Vždy vás fascinovaly?
Drahokamy a polodrahokamy sbírám od dětství, je to moje vášeň a diamant mě odjakživa naprosto fascinoval. Nosili a nosí je královny, králové a nejvlivnější lidé světa. Já věřím v energii drahých kamenů a diamant je pro takový generátor vesmírné energie. Po tom, co jsem zahájila svou kariéru v jednom klenotnictví, začala jsem moji vášeň přetavovat do praktického a přítomného světa šperků a mé otázky začaly dostávat nové odpovědi. To vše mě dovedlo až k vlastní značce Lorigin.
Proč jste se rozhodla založit firmu na prodej diamantových šperků?
První a hlavní důvod byl ten, že se mi nelíbila kvalita zlatých šperků, které jsme v tehdejším maloobchodním řetězci prodávali. Koncem 90.let nikdo nevěděl, proč některý diamant stojí miliony a jiný jen tisíce korun. Pro mě byly otázky výzvou, a tak jsem se rozhodla využít získané kontakty a vyjela studovat na Gemologický Institute do Izraele. Tam jsem našla další nadšence, kteří mé znalosti rozšířili. Svou firmu Diamond Club jsem v roce 2008 rozjížděla se svým zásnubním prstenem a diamantovými náušnicemi.
Čím je značka Lorigin odlišná od ostatních prodejců klenotů?
Známe to všichni, když dva dělají totéž, není to totéž. Stojím osobně za kvalitou šperků, které prodávám. To znamená, že každý šperk osobně prohlédnu, zkontroluji, vystavím k němu certifikát. Navíc se klient může sám procesu výroby zúčastnit, pokud má zájem. Pro mě je šperk něco velice osobního a myslím si, že by měl splňovat pravidla estetiky. Ctím pravidlo, že šperk musí být krásný a doplňovat toho, kdo jej nosí. Dělám šperky takové, aby se staly vaší součástí. Mementy či talismany, které Vám budou připomínat nejšťastnější okamžiky Vašeho života. To kabelka ani luxusní auto neumí.
Mimo jiné se specializujete na „tenisové náramky“, proč a co to vlastně znamená?
Martina Navrátilová vyhrála v roce 1984 finále Winbledonu a při každé smeči či podání se jí na ruce leskl diamantový náramek, držel po celou dobu utkání. Do té doby hráči při sportu šperky moc nenosili. Diamantový dealeři z Izraele jim od té doby říkají tenisové náramky. Jeden luxusní náramek na ruce, v řadě zasazené bílé diamanty v jedné čisté linii, to miluji. Ta čistota a elegance jsou pro mě luxus. Jeden kus, ale dokonalý. Asi to přichází s věkem. Každý do toho musíme dozrát a diamantový tenisový náramek prostě není pro každého.
V Česku ještě nejsou tolik populární jako například v zahraničí. Jak byste je popsala a jaký příběh je za nimi?
V Česku zatím populární nejsou ze dvou důvodů: Češi stále nosí Šňůrky, jsou levnější dostupnější a ke každé příležitosti či místu si můžete nějaký pořídit. Také tím dnes mladší část populace ukazuje určitý status či „kmen“, ke kterému chce patřit. Fakt je, že tenisové náramky jsou drahé. Jednak proto, že musíte na obvod ruky zasadit celkovou velkou váhu diamantů, a také proto, že jsou velice pracné. Zlatník musí sletovat jednotlivé články, gemolog musí vybrat 35-40 stejných diamantů rozměrem i brusem a pak je fasér jeden po druhém musí zafasovat. Tahle precizní ruční práce je prostě drahá.
Po jako dobu si „rodinné zlato“ uchová svou hodnotu a jak ji postupem času ještě navýšit?
Toto je velice individuální věc, která souvisí s nabídkou a poptávkou. Klienti, kteří na startu mé firmy zakoupili luxusní šperky s přírodním diamanty, rubíny a safíry o váze 2-3 CT se dnes radují, protože jejich cena je po 10 letech dvojnásobná. Velkých krystalů je všeobecně čím dál méně, proto jejich hodnota stoupá se zvyšující se poptávkou. Dříve modrý topaz o váze 5-7 CT stál v řádu 3-5.000 Kč, dnes když chci velký a čistý, pohybuji se v řádu 25.-35.000 Kč dle původu. Také hraje svou roli, jaký skutečný unikát si necháte vyrobit. Pokud mám šperk, který po světě nosí tisíce klientů a prodává se na každém rohu, jeho hodnota je pouze ve váze použitého zlata. Kvalitní věci ale drží svou hodnotu dlouhodobě.