Z

Zelená karta: Rozhovor s Barborou Kociánovou z PGA National Czech Republic Oaks Prague

Na milimetr přesně zastřižený green, 18 jamek, čekajících, až do nich padne míček, a design od génia golfové architektury Kyla Phillipse. Golfové hřiště PGA National Czech Republic Oaks Prague bylo vybráno jako držitel prestižní licence PGA National, díky čemuž posouvá Česko v roli golfové destinace na světovou úroveň. Barbora Kociánová se z pozice senior marketing managerky stará o to, aby se tak dělo s důrazem odpalu Scottieho Schefflera.

 

Jak jste se dostala do světa golfu?

 

Svou první zkušenost na greenu jsem si odbyla před více než deseti lety. Tehdy jsem ještě pracovala v korporátním bankovnictví. Můj nadřízený byl zapáleným golfistou a jednou mi řekl, ať jdu na hřiště s ním jako jeho caddy. Souhlasila jsem, a začala jsem tak poznávat svět golfu. Zalíbila se mi jeho atmosféra a do roka jsem si udělala vlastní zelenou kartu a odehrála svůj první turnaj. Tehdy jsem v portfoliu měla úspěšné majitele firem, jimž jsme jako banka poskytovali financování.

 

Takže golf šel s vaší pozicí ruku v ruce.

 

Ano. Měla jsem to štěstí, že někteří z mých klientů byli nadšení golfisté, a díky společné zálibě jsem měla možnost s nimi chodit hrát, a udržovat tak přátelské vztahy i jinde než jen ve formálním bankovním prostředí. Dodnes mám golf spojený nejen s relaxem, ale vnímám hřiště také jako prostředí, kde se vymýšlí ty nejlepší spolupráce.

 

Posunout se z role příležitostné hráčky na pozici seniorní marketingové manažerky golfového hřiště není jen tak. Jak se to odehrálo?

 

Když jsem se poprvé dozvěděla o Oaks Prague, zaujala mě jeho jedinečnost a komplexnost. V roce 2018 jsem nastupovala do firmy na pozici digital marketing manager rezidenční části projektu. Od začátku jsem ale věděla, že chci být součástí golfového týmu, který v té době ještě nebyl vytvořen. A jak se říká, vše přijde ve správný čas, po více než dvou letech jsem změnila své působení a stala se součástí golfového týmu.

 

Můžete v krátkosti popsat, čím se vaše golfové hřiště liší od ostatních v rámci Česka?

 

Naše hřiště jako jediné v Česku spadá pod správu společnosti Troon, lídra v golfovém managmentu, a má jako jediné licenci PGA. Již tyto dva faktory určují, že se nejedná o standardní hřiště. V Oaks Prague pracuji více než pět let a troufám si říct, že se nám podařilo nastavit brand hřiště, které je vnímáno jako prémiové.

 

Jaké byly hlavní milníky v PGA National Czech Republic od doby, kdy jste se ujala své role?

 

Těch velkých milníků bylo několik, ale pro mě osobně znamenaly nejvíc dvě události. První bylo slavnostní otevření hřiště v roce 2020, kdy nás tedy bohužel zastihl covid, a byli jsme kvůli tomu nuceni přistoupit k jistým opatřením. Součástí slavnostního dne byl turnaj pro pozvané hosty a partnery z celého světa. Následovala tisková konference a globální přímý přenos s tehdejším prezidentem společnosti Troon Markem Chapleským a Kylem Phillipsem, který mimo PGA National Czech Republic navrhl čtyři hřiště ze světové Top 100. Pamatuji si na moment, kdy jsme den před tím testovali přenos a já stála před velkou obrazovkou s mikrofonem v ruce a měla před sebou několik významných osobností světového golfu.

 

A jaký byl ten druhý milník?

 

Tím byl říjen roku 2020, kdy jsme byli zvoleni jako nejlepší hřiště v České republice a Evropě. Z toho jsme měli opravdu velkou radost, zejména proto, že hlasovala golfová veřejnost ve světové soutěži World Golf Awards. Na vavřínech jsme rozhodně neusnuli, to je pravda. Například jsme otevřeli novou klubovnu. Víte, je skvělé, když jste u něčeho od samého začátku a můžete srovnávat, kam jste se zvládli posunout.

 

Můžete trochu rozvést služby, které hráčům nabízíte?

 

Na prvním místě, jímž se odlišujeme od konkurence, bych uvedla zásadní věc, a to je kvalita hřiště během celé sezony. Dále pak služby a ‚Troon standard‘. To v našem týmu uslyšíte poměrně často. Každý detail je důležitý stejně tak jako tým lidí, který se nám z velké části daří držet několik let ve stejném složení.

 

Zároveň se neustále posouváte s dobou a inovujete.

 

Loňský rok jsme zavedli komunikaci prostřednictvím digitálních karet. Stejně tak jako máte platební kartu v telefonu, naši členové mají informativní členskou kartu. To nám umožňuje komunikovat téměř okamžitě směrem k naší členské základně. V tomto ohledu si myslím, že se marketing hodně posunul do online komunikace. Nesmím opomenout i téma udržitelnosti, které je na PGA National Czech Republic velice důležité, a snažíme se pravidelně tyto aktivity komunikovat a podporovat. Jednou týdně jsem také v kontaktu se společností Troon a PGA, kdy společně řešíme propagaci hřiště na mezinárodní úrovni a strategický rozvoj. Právě přesah brandu PGA National Czech Republic mě na mé práci baví možná nejvíc.

 

Jaké osobní a profesní kvality považujete za nezbytné pro úspěch v golfovém marketingu?

 

Ačkoliv je má pozice nazvaná jako marketingová, z velké části je zaměřena i na sales. Osobně si myslím, že pro úspěch v tomto oboru je zásadní mít nadšení, drive a také schopnost vzbudit zájem o naše hřiště v někom, kdo u nás ještě nikdy nebyl. Důležitá je i empatie a umění vycítít, co od vás druhá strana potřebuje a očekává – to je základ každé úspěšně spolupráce, ať už při akvizici nových členů klubu, nebo při jednání s partnery. Já osobně mám velkou radost, že mezi partnery našeho klubu patří například švýcarská hodinářská značka Audemars Piguet, či obchod s prémiovým nábytkem Dušek Décor.

 

Ambasadorkou vašeho klubu je česká profesionální golfistka Klára Davidson Spilková. Jste ráda, že je to právě žena?

 

Klára patří dlouhodobě mezi naše nejlepší golfistky a je naší ambasadorkou již několik let. Jsem za tuto spolupráci moc ráda. Klára je pro mě prototypem úspěšné ženy na světové úrovni, která zůstala sama sebou, má respekt, ale i pokoru, čehož si vážím. Mimo ambasadorských aktivit, jako jsou marketingové činnosti podporující PGA National Czech Republic jako její domovské hřiště, je i tváří našich charitativních akcí. Již druhým rokem se nám společně podařilo zorganizovat charitativní turnaj ALSA, jehož výtěžek jde na podporu pacientů trpících amyotrofickou laterální sklerózou. Je to krásná akce, které se vždy zúčastní velké množství známých jmen z řad někdejších i stávajících profesionálních sportovců.

 

Kromě pořádání této charitativní akce podporujete i osvětu o problematice rakoviny prsu. Má takové poslání vliv i na osobní motivaci?

 

Určitě ano. S touto nemocí mám bohužel osobní zkušenost ze své rodiny. Když si něčím takovým projde jeden z vašich nejbližších lidí, zanechá to jisté jizvy i ve vás. Považuji za velice důležité o tomto onemocnění aktivně edukovat. Pokud k nám přijdete hrát v průběhu října, všimnete si, že na greenu osmnácté jamky je růžová vlajka. Mým přáním bylo se spojit s neziskovou organizací, kterou jako klub podpoříme – a podařilo se to.

 

Jaké golfové události nebo turnaje chystáte v blízké budoucnosti?

 

Z marketingového pohledu nás letos čeká, myslím si, velký milník. Na našem hřišti se v srpnu bude hrát D+D REAL Czech Masters 2024, který je součástí DP World Tour. Navíc to bude jeho jubilejní desátý ročník a poprvé na PGA National Czech Republic Oaks Prague. Pro mě osobně to bude zcela nová zkušenost s tímto formátem turnaje. Být součástí něčeho tak významného a řešit každý detail akce je skvělý zážitek.

 

A na závěr otázka, která prostě musí padnout: Jaký je váš handicap?

 

29,7. Ráda bych měla nižší, ale paradoxně nemám moc času na turnaje a netrénuji tak často, jak bych potřebovala. Ráda hraju golf s přáteli a snažím se objevovat nová hřiště během svých cest do zahraničí. V mé profesi považuji za důležité navštěvovat jiná hřiště, poznávat, jak kluby fungují, a nalézat inspiraci ve světě. Golf by měl být především o tom, nebýt ve stresu, ale užít si hru.

 

Definujte svůj perfektní golfový den.

 

S přáteli na hřišti v zahraničí, kde si člověk po golfu užije relaxaci u moře, dobrý drink a celkově pohodu. Pro mě je golf sportem, při němž opravdu vypnu.

 

Připravila: Adéla Kozáková, Foto: Mia Mirrelli  

CategoriesNezařazené