Simona Otavová je bezpochyby jednou z nejvlivnějších žen českého businessu, a nedávno to potvrdila významným posílením své pozice v realitní kanceláři Lexxus Norton. Loňské výsledky společnosti svědčí o tom, že to byl velmi strategický krok. Co bude dál?
Jméno Simony Otavové je v posledním roce ve veřejném prostoru asi nejvýrazněji spojeno s realitní kanceláří Lexxus Norton, kterou loni v květnu z padesáti procent převzala. Přestože to zdaleka není její největší investice, věnuje se jí velmi intenzivně. „Lexxus Norton je živý projekt, ve kterém vidím obrovský potenciál, a proto mě na něm baví pracovat a sledovat, jak se rozvíjí,“ říká. Čísla za loňský rok dokazují, že to má smysl. Na intuici této rodačky z Ostravy je ostatně radno dát, ve vysokém businessu zdaleka není nováčkem. Její rodina měla silné vazby na těžký průmysl, který jí tak provázel začátkem kariéry a v jistém smyslu formoval. „Byl to úplně jiný svět, velmi formální a s přísnou strukturou,“ vzpomíná na éru, kdy působila jako finanční ředitelka Metalimexu. V real estate branži je nicméně zapotřebí mnohem větší dávky soft skills – a ty Simona má. Kromě ekonomie a zahraničního obchodu vystudovala také marketing a ze všeho, co říká, je cítit, že si potrpí na detaily. Náš rozhovor vznikal v několika fázích na různých místech Prahy, a kromě businessu a investic v něm došlo i na umění, které Simona sbírá, na její tři děti a jejich budoucnost, ale i na to, proč má tak ráda Španělsko.
Na realitním a finančním trhu jste aktivní už mnoho let, akvizice Lexxus Norton ale přece jen byla významným krokem a svým způsobem změnila vaši roli v českém businessovém prostředí. Jaké jsou vaše hlavní obchodní aktivity a jak vy sama vnímáte Lexxus Norton ve svém portfoliu?
Snažím se své investiční portfolio diverzifikovat jak oborově, tak i teritoriálně a měnově. Každá moje investice má v kontextu těch ostatních svůj význam. Mezi mé hlavní obchodní aktivity patří zejména finanční investice, na kterých spolupracuji s globálními bankami, které preferuji kvůli jejich otevřené investiční platformě a míře přístupu k informacím a příležitostem napříč všemi kontinenty. Stejně tak významný business pro mě představují vlastní investice do luxusních nemovitostí v Česku a ve Španělsku, do umění a také butikový development ve španělské Marbelle.
Lexxus Norton ve svém portfoliu vnímám jako stabilní společnost se silným brandem, která letos v prosinci oslaví 33 let svého působení na trhu. Historicky prošla několika krizemi, a přesto si dokázala vždy udržet pozici významného hráče na pražském realitním trhu. Lexxus Norton je pro mě výzva. Možnost firmu posunout a dát ji nový směr je to, co mě baví a motivuje. Věřím, že do budoucna má potenciál významně posilovat svou pozici na trhu, a současně tak zvýšit svou hodnotu. Navíc cítím také určitou zodpovědnost pokračovat v odkazu někdejšího majoritního vlastníka Lexxus Norton, Edwarda Hughese, se kterým nás pojí přátelské vztahy.
Jaká je vaše současná role ve firmě a kolik času jí věnujete?
Každá investice s sebou nese v určitém období jiné nasazení. V našem případě, kdy firmu revitalizujeme, takzvaně ji upgradujeme a hledáme nové příležitosti růstu a prochází významnými vnitřními změnami, je nasazení v této fázi samozřejmě vyšší. Aktuálně tedy podporuji rozvoj firmy a pracuji na její obchodní, investiční a marketingové strategii.
Lexxus Norton zažil loni velmi úspěšný rok. Jaké jsou vaše plány s touto společností v horizontu příštích pěti, deseti let?
Je to tak. Jen v rámci developerských projektů jsme realizovali obchody za více než 2,5 miliardy korun. V individuálních prodejích rezidenčních nemovitostí pak realizované obchody přesáhly další jednu miliardu korun. V naší nabídce jsme evidovali zhruba třetinu všech nových bytů dostupných v Praze, totéž je aktuálně v nabídce i nyní. Do portfolia jsme loni přidali osmadvacet nových developerských projektů a jejich etap. To je téměř trojnásobek oproti předchozímu průměru, který se pohyboval kolem deseti projektů ročně. Aktuálně máme v nabídce celkem dvaačtyřicet prodávaných projektů a přes dvacet dalších projektů je aktuálně v přípravě.
Firma má za sebou už více než 310 úspěšně realizovaných developerských projektů. Za tímto úspěchem stojí především její silné know-how, stabilní a zkušený tým, ale také strategické směřování a schopnost rychle reagovat na změny na trhu. Jsem ráda, že naše loňské celoroční úsilí nás dovedlo až k získání ceny CIJ Awards s titulem Nejlepší místní realitní kancelář v Praze.
To značí opravdu rychlý růst firmy. V čem vidíte klíč k tomuto úspěchu?
Z mého pohledu už Lexxus Norton není jen realitní kancelář prodávající luxusní nemovitosti, ale poradenská společnost poskytující prémiové služby při nákupu a prodeji nemovitostí, které si může dovolit každý klient, investor i developer. Klademe důraz na individuální přístup a na budování dlouhodobých vztahů s našimi klienty. To je oblast, které se momentálně aktivně věnujeme, a naším cílem je významně navýšit tržní podíl v prodeji rezidenčních nemovitostí v Praze a okolí.
Developerům jsme schopni zajistit díky komplexnímu přístupu hladký průběh všech klíčových aktivit od přípravy přes prodej a marketing až po kontinuální analýzu trhu a přímé konkurence. Jednou z našich aktuálních priorit je také zavádění moderních technologií, dále pracujeme na automatizaci procesů, která urychlí administrativní úkony a zjednoduší komunikaci mezi námi a klienty. Cílíme rovněž na segment investičních nemovitostí a připravujeme investiční platformu, kde budou mít naši partneři přístup k zajímavým obchodním příležitostem. Věřím také, že se nám letos podaří najít nové obchodní příležitosti v Brně a okolí.
Jak byste dnes charakterizovala složení týmu v Lexxus Norton? Plánujete v souvislosti s expanzí jeho rozšíření?
Lexxus Norton stojí na týmu zkušených profesionálů, přičemž řada z nich je součástí firmy i více než dvacet let, a my se maximálně snažíme podporovat a dále rozvíjet jejich potenciál. V současné době také procházíme významnými změnami ve vnitřní struktuře. Došlo k personálnímu posílení manažerských seniorních pozic, divize marketingu, consultingu a postupně také doplňujeme juniorní pozice tak, abychom do budoucna zajistili přirozenou zastupitelnost a současně mohli reagovat na zvýšenou poptávku na trhu. Ještě v letošním roce plánujeme i rozšíření agentského týmu v obchodní divizi individuálních prodejů a pronájmů a v souvislosti se zvýšenou poptávkou po službách pro developery jsme v letošním roce posílili firmu o projektové manažery prodeje. Developerům jsme díky tomu schopni nabídnout zkušený a stabilní tým lidí, a to vždy s ohledem na lokalitu, charakter a velikost projektu. Troufám si říct, že v tomto nemá Lexxus Norton na trhu konkurenci.
Na poli real estate investic se pohybujete i v zahraničí, konkrétně ve španělské Marbelle. Jaké nemovitosti jsou tady pro vás atraktivní a proč?
Španělsko pro mě představuje, co se týče trhu luxusních nemovitostí, velmi inspirativní prostředí plné trendů. Poptávka po luxusních nemovitostech na prestižních adresách zde stále stoupá, a to je segment trhu, který mě zajímá, protože tolik nepodléhá krizím. Obecně platí, že čím luxusnější nemovitost je, tím větší investiční stabilitu vykazuje.
Prémiový produkt je nutné umístit do prémiové lokality, jinak to nikdy nezafunguje. Vyhledávám převážně nemovitosti vhodné pro celkovou rekonstrukci, mám za tímto účelem v Marbelle i stálý tým profesionálů – věřím totiž, že znalost lokálního prostředí je nenahraditelná. Business ve Španělsku nicméně beru jako oportunitní – stále platí, že zde preferuji trávit čas převážně se svou rodinou, ne prací.
Jak složité je natolik specifickou investiční příležitost najít?
V prestižních lokalitách si musíte na dobrou příležitost trpělivě počkat. Když k vám pak taková nabídka přijde, musíte na ni rychle reagovat. Nezáleží mi ani tak na stavu nemovitosti, jako spíš na její adrese.
Jak se z pozice insidera díváte na obrovské množství developerských projektů, které na Costa del Sol dnes vyrůstají?
Na Costa del Sol se staví snad všude, kde to jen trochu jde, ale většina nových developerských projektů tady vyrůstá až na výjimky v lokalitách, které tak nějak ‚zbyly‘. Pohlídat si kvalitu těchto nemovitostí je pak mnohdy obtížné, a proto je pro realizaci takovéto investice nezbytná znalost místního trhu.
Nenapadlo vás v této souvislosti rozšířit působnost Lexxus Norton za hranice České republiky a otevřít pobočky i v dalších zemích?
Nabídky ke spolupráci na zahraničních trzích dostávám poměrně často, ale momentálně se naše firma soustředí převážně na tuzemský rozvoj. Do budoucna nicméně necháváme tuto možnost stále otevřenou.
Mimochodem – čím vás oslovilo právě Španělsko, že jste si ho vybrala za své druhé domácí zázemí?
Marbellu jsem poprvé navštívila před dvaadvaceti lety, když to ještě byla pro Čechy no name lokalita. Časem jsem si k tomuhle místu vytvořila vztah, mám ho spojené s celou řadou pěkných rodinných vzpomínek. Mám ráda tamní kulturu, gastronomii, a hlavně onu typickou přátelskou atmosféru. Lidé tady mají větší chuť do života, tolik si nestěžují a znají hodnotu svého volného času. V tomto směru se stále máme co učit. Navíc soulad mezi pobřežím Středozemního moře a pohořím Sierra Blanca zajišťuje Marbelle atraktivní mikroklima. Není těžké si to tady zamilovat (úsměv).
Vystudovala jste původně marketing a zahraniční obchod. Nestýská se vám po první zmíněné složce vašich studií? Ve vaší pozici už přece jen na realizaci marketingových vizí příliš prostoru nezbývá – nebo se mýlím?
Ekonomické vzdělání mi dalo možnost zapojit se do různých oblastí businessu od korporátních financí až k vlastním investicím a obchodu. V Lexxus Norton jsem se nakonec dostala právě i k marketingu, což mě těší – aktivně se dnes podílím na jeho marketingové strategii, která je pro firmu klíčová.
Jak jste zmínila, marketing je pro Lexxus Norton klíčovým. V čem tedy spočívá hlavní přidaná hodnota marketingových služeb, které developerům poskytujete?
Interní divize marketingu Lexxus Norton představuje pro developery zásadní přidanou hodnotu, jelikož zajišťuje vysokou flexibilitu, rychlost reakce a kontrolu nad celým komunikačním procesem s prodejním oddělením i developerem. Díky interním kapacitám může Lexxus Norrton okamžitě reagovat na vývoj trhu či specifické potřeby projektu, bez závislosti na externích agenturách. Tím se výrazně zrychluje nasazení kampaní i jejich optimalizace. Zároveň je zaručena konzistence vizuální identity a kvality výstupů napříč všemi komunikačními kanály, což posiluje důvěryhodnost značky developera i vnímání hodnoty samotného projektu u cílové skupiny. Interní tým dedikovaný přímo pro konkrétní projekt analyzuje výkonnost kampaní, chování zákazníků i prodejní statistiky, čímž pomáhá nastavovat cílené strategie a efektivně řídit rozpočty. Marketingové oddělení pak také pracuje s interními daty z prodejů, dílčích kampaní a vyhodnocuje chování klientů. Díky tomu dokáže optimalizovat strategie v reálném čase, předvídat vývoj poptávky. Výsledkem je pak nejen úspora času, protože developer jedná pouze s jedním subjektem a odpadá mu tříštění informací mezi zprostředkovatele prodeje a externí marketingovou agenturu, ale i značná úspora marketingových nákladů zadavatele, tedy developera.
Váš cit pro krásno a emoce, který je v marketingu tak důležitý, se promítá i do vaší lásky k umění. Je to pro vás spíš investiční nástroj, nebo vášeň?
Při pořizování umění se snažím ideálně spojit oba tyto aspekty, tedy jak investiční pohled, tak potřebnou vášeň. Mně osobně vyhovuje nejvíce privátní neaukční nákup, který mi poskytuje dostatek času a potřebný klid pro rozhodování. V podstatě celý ten proces nákupu je vždy spojen s emočním zážitkem. Spolupracuji s Galerií Zdeněk Sklenář, a to mimo jiné i proto, že tato instituce zahájila svou činnost už 1. listopadu 1989, tedy sedmnáct dní před revolucí, s jasně formulovaným programem: proměnit vnímání tehdy ještě československého lidu v oblasti estetiky. Po pětatřiceti letech je vidět, že se sen Zdeňka Sklenáře stal realitou. Již před léty, když jsem začínala investovat do umění, to byl právě on, kdo mi řekl, že ‚umění začíná tam, kde končí naše možnosti‘. Na umělce, jako je Šíma, Boštík, Grygar, Malich nebo Sýkora, můžeme být jako Češi právem hrdi. Ve své generaci snesou srovnání s nejvýznamnějšími umělci světa.
Podle čeho si vybíráte díla do své sbírky?
Prioritou při rozhodování je pro mě originalita malíře, tedy to, aby šlo o umělce, který přichází s novým, osobitým stylem. Také potřebuju mít pocit, že s daným dílem chci žít celý život a vnímat, že z něj vyzařuje pozitivní energie. Umění do značné míry vytváří prostředí, kterým se člověk obklopuje, které ho formuje a zároveň také reprezentuje.
Máte konkrétní oblíbené umělce?
Ano, jde především o české tvůrce. Patří mezi ně například Milan Grygar, kterému se říká také malíř zvuku, protože poprvé v historii objevil zvuk při vznikání obrazu a propojil vizuální výsledek, tedy malbu na papíře s nahrávkou jejího vzniku. Dále mám ráda díla Josefa Šímy a Václava Boštíka, kteří se objevují i ve světových galeriích. Líbí se mi jejich abstraktní styl a práce se světlem. Karel Malich zase ve svých dílech ztvárňuje energii, jeho tvorba je charakteristická pastely a drátěnými plastikami, které zachycují vnitřní energie a napojení na vesmír. Další můj oblíbenec, Zdeněk Sýkora, patřil ke světovým průkopníkům využití počítače při přípravě výtvarného díla. Všichni tito umělci vzešli z pochopení principů matematiky, jejíž součástí je geometrie, a hlubokých znalostí o zákonech vesmíru i lidské společnosti
Svět umění mě fascinuje, a to především tím, jak umělec učiní objev a pak ho vyjádří obrazem, sochou nebo jiným uměleckým dílem. Kromě obrazů soustředím svou pozornost také na české sklo, ve kterém se ve světě řadíme mezi špičku. Mezi mé oblíbené zástupce tohoto oboru patří například Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová nebo Miluše Roubíčková.
Máte ve sbírce nějaké dílo, kterého byste nebyla ochotná se vzdát, i kdyby vám někdo nabídl zhodnocení 1000 %?
Pokud bych měla ve své sbírce dílo, které mi bylo darováno a ke kterému mám citovou vazbu, tak bych ho zřejmě neprodala. Takové dílo ale ve své sbírce nemám. Mým záměrem každopádně není svou sbírku prodávat, chci ji trvale uchovat pro další generace. Pokud by ale přišla nabídla k prodeji se zhodnocením 1000 % oproti její současné tržní hodnotě, tak bych ji samozřejmě ráda zvážila.
Zmiňujete další generace. Máte tři děti, jak se vám daří rozdělit čas mezi rodinu a podnikání?
Mít rodinu a být aktivní v businessu pro mě byla vždy přirozená součást života, nijak zvlášť o tom nepřemýšlím. Svůj čas investuji tam, kde cítím, že je to potřeba, a mohu říct, že se mi daří nastavovat priority čím dál tím lépe. U všech okamžiků, které byly zásadní jak pro rodinu, tak pro business, jsem vždy byla plně přítomna – zkrátka jsem byla vždy tam, kde bylo potřeba.
Plánujete děti zapojit do rodinného businessu? Lépe řečeno – plánují se do něj zapojit ony?
Na základě svých vlastních zkušeností to cíleně neplánuji a nestavím tak ani své investiční portfolio. Pro své děti chci být především máma, ne šéf. Podporuji je v tom, aby dělaly to, co je baví, a věřím, že si najdou každý tu svou cestu. Pokud by přece jen v budoucnu přišel z jejich strany zájem zapojit se do některé z mých aktivit, tak je určitě podpořím. Věřím, že mám ještě spoustu času na to, předat svým dětem dost zkušeností a informací, aby se uměly o rodinný majetek jednou dobře postarat.
Vím, že jste nedávno začala více pracovat na své kondici. Je pro vás sport nutné zlo, nebo spíš způsob relaxace?
Sport byl pro mě vždy přirozenou součástí života, jen v každém období hrál jinou roli. Také mě toho hodně naučil – nevzdávat se, bojovat vždy až do konce, umět přijímat porážky a také nehroutit se z neúspěchu, ale naopak zabrat, když je potřeba.
V mládí jsem hrála aktivně tenis a prakticky celé dětství jsem strávila na tenisových kurtech a turnajích. Oblíbila jsem si pilates, paddle tenis, ve Španělsku nevynechám ranní jogging, v zimě si ráda zalyžuji ve Švýcarsku. Letos jsem přidala fitness, ale určitě ho neberu jako nutné zlo, spíš jako něco, co dělám pro sebe a pro své zdraví. Nakonec je všechno o prioritách a někdy je potřeba si je v životě lépe uspořádat.
5 věcí, které byste měli vědět o Simoně Otavové
- Vystudovala ekonomii, zahraniční obchod a marketing: Kombinace tvrdých dat a kreativního přemýšlení vysvětluje, proč je tak silná nejen v číslech, ale i v brandingu a strategii.
- V mládí hrála závodně tenis a prakticky celé dětství strávila na kurtech: Sport jí vštípil nejen disciplínu, ale i schopnost zvládat tlak – přesně to, co dnes přetavuje v podnikatelský úspěch.
- Je vášnivou milovnicí (nejen) českého umění a skla: Umění pro ni není jen ozdoba interiéru, ale hlubší forma sebeprezentace i dlouhodobého uchování hodnoty. Její oblíbení autoři jsou Milan Grygar, Zdeněk Sýkora a Josef Šíma, ze skla sleduje tvorbu Brychtové, Libenského či Roubíčkové.
- Žije mezi Prahou a španělskou Marbellou, kde má svůj druhý domov: Má ráda mikroklima mezi mořem a horami, španělskou kulturu, gastronomii i tamní uvolněnou atmosféru, z níž čerpá tolik potřebnou energii pro vedení businessu
- Vede své děti k samostatnosti a nechce je nutit do rodinného businessu: Být pro děti máma má pro ni větší hodnotu, než být jejich šéf. Podporuje je v tom, aby dělaly to, co je baví, a věří, že si najdou každý svou cestu.
Připravila: Jitka Krulcová, Foto: Anna Kovačič