Designu rozumí kreativní ředitel sklárny Moser a uznávaný designér Jan Plecháč jako málokdo, a tak nás zajímalo, které věci považuje za nejkrásnější a čím se v životě nejraději obklopuje. Tohle je jeho výběr designových kousků, které budou dávat smysl i za 25 let.
Lasvit: Neverending Glory
„Začínám výběr svým produktem, ale je to tím, že loni oslavila tato kolekce svítidel deset let od svého vzniku, a přesto je stále bestsellerem. Stává se tedy už ikonickým produktem s nadčasovým designem,“ vysvětluje Jan Plecháč. Řeč je o výmluvně pojmenované sérii Neverending Glory, již Jan spolu s Henrym Wielgusem vytvořil pro českou sklářskou značku Lasvit. Každé z pěti svítidel je inspirované lustrem z pěti slavných koncertních hal po celém světě – La Scala v Miláně, Palais Garnier v Paříži, Metropolitní opera v New Yorku, Stavovské divadlo v Praze a Bolšoj těatr v Moskvě.
B&B Italia: Camaleonda Sofa
Camaleonda je ikonická modulární pohovka navržená v roce 1970 italským architektem Mariem Bellinim pro značku B&B Italia. Její název vznikl spojením slov camaleonte (chameleon) a onda (vlna), což odráží její schopnost přizpůsobit se různým prostorům a potřebám či náladám svých uživatelů. A protože tenhle kousek je, jak říká Jan Plecháč, evergreen, byla pohovka po přerušení výroby v roce 1979 znovu uvedena na trh v roce 2020 a přizpůsobena současným požadavkům na udržitelnost i komfort. Český designér preferuje odstín beige & green.
Mattiazzi: Clerici Wooden Lounge Chair
Elegantní a minimalistické křeslo Clerici vyniká monumentální jednoduchostí
a architektonickou siluetou. Jeho autor, německý designér Konstantin Grcic,
se v jeho designu inspiroval klasickými typologiemi nábytku a vytvořil křeslo, které kombinuje tradiční formy s moderní precizností.
HEM: Knuckle Table Lamp
Knuckle je stolní lampa, která se nesnaží vypadat jako lampa. Její základ tvoří těžká kovová patka, do níž je vsazena jednoduchá žárovka s viditelným vláknem – právě ta se stává vizuálním středem objektu. Lampa vznikla jako hravý objekt pro kreativní pracovní stoly, ale svým výtvarným výrazem připomíná spíš galerijní objekt. Je ideální jako akcent do interiéru, který potřebuje trochu syrovosti a světla na správném místě.
CC Tapis: Patcha Runner Solid
„Tento koberec dokonale symbolizuje moji náklonnost k narušení řádu,“ přiznává Jan Plecháč. Je výsledkem kreativního přístupu, který kombinuje různé textury, barvy a výšky vlasu do jedinečné koláže. Inspiruje se u patchworku a koláže a zároveň využívá zbytky hedvábí z indických sárí a přebytečnou vlnu z předchozích výrob. Nepravidelné okraje grafické linie z hedvábí dodávají koberci netypický a zároveň současný vzhled.
HEM: Max Table
„Mám rád nábytek, který nehraje na efekt, ale obstojí v čase,“ říká Jan Plecháč. Max Table je přesně ten typ stolu, který může stát ve vašem interiéru deset let, aniž by omrzel. Robustní deska z masivního jasanového dřeva, rafinovaně zkřížené nohy, konstrukce bez zbytečných ozdob. Vznikl jako návrh pro moderní pracovní prostředí, ale jeho výraz funguje stejně dobře doma. Dřevo dodává teplo, proporce jistotu. Max Table je nenápadný typ hrdiny – opora pro každý den.
Miniforms: Soda Table
Skleněný odkládací stolek Soda vzniká ručně v Benátkách technikou foukaného skla. Jeho základ tvoří jediný kus skla o váze přes deset kilogramů, který je během výroby formován čtyřmi skláři najednou. Výsledek je nekompromisní: na první pohled socha, na druhý funkční stolek. Hrubá energie skla zůstává zachována, zároveň je celek překvapivě precizní a vyvážený. Prostor vedle něj už nic dalšího nepotřebuje. Janova oblíbená verze stolku je v jantarovém odstínu.
Mattiazzi: Radice Chair
Radice Chair je elegantní židle s inovativní třínohou konstrukcí, jejímiž autory jsou britští designéři Sam Hecht a Kim Colin ze studia Industrial Facility. Židli navrhli pro italského výrobce nábytku Mattiazzi. Židle je vyrobena bez použití šroubů či kovových spojů, což podtrhuje její čistý a minimalistický vzhled. Záměrně vytváří vizuální napětí, ale přitom zajišťuje stabilitu a pohodlí. Malé opěradlo poskytuje nejen oporu, ale také místo pro zavěšení kabátu či tašky, díky čemuž je Radice oblíbenou volbou do restaurací a barů. „Je to prostě židle jako žádná jiná,“ shrnuje Jan Plecháč.
Moser: Lom světla
Za designem kolekce váz Magnus od Moseru stojí Jan Plecháč jakožto kreativní ředitel této sklárny. V návrhu se inspiroval brutalismem – stylem, který je mu blízký a který v posledních letech znovu získává na popularitě. Jeho přímočarou estetiku spojil s nečekanou barevností, čímž vzniklo dílo, které vyzařuje sílu i křehkosta posouvá hranice sklářského řemesla. „Mám neuvěřitelnou radost, jak veřejnost přijala naši poslední novinku. Je to ani ne měsíc od jejího spuštění a už míříme na stý prodaný kus.“
Text: Simona Petrová, Foto: Archiv značek