K

Květná 1794 představila kolekci skla s japonským architektem Kengem Kumou

Česká sklárna Květná 1794 představí na letošním veletrhu Maison&Objet v Paříži exkluzivní kolekci skla, na níž spolupracovala s japonským architektem Kengem Kumou. Výsledkem spolupráce je sedmidílný set minimalistických skleněných předmětů, které propojuje jednoduchý válcovitý tvar a jedinečný detail – otisk žilnatiny listu na dně každého kusu. Kolekce dostala název Haoto, což lze z japonštiny přeložit jako zvuk listů.

 

Název kolekce odkazuje k jemnému přírodnímu motivu, který prostupuje celým návrhem. Set zahrnuje univerzální sklenici na červené a bílé víno, sklenici na vodu, sklenici na saké, karafu a dvě vázy. Celý sedmidílný set je přitom ztělesněním Kumovy filozofie klidného, kontemplativního designu, který citlivě propojuje přírodu s každodenností. „Chtěl jsem, aby kolekce vyvolávala pocit klidu, intimity a tichého rozjímání,“ říká Kengo Kuma. „Když držíme sklenici, stává se součástí osobního okamžiku – ať už se jedná o sdílení nápoje, aranžování květin nebo prosté zastavení se a ocenění něčeho krásného.“

 

Jemný přírodní detail, který je hlavním motivem celé kolekce, je viditelný skrze stěny skla a plně se odhaluje při dopadu světla či při pohledu zezdola. „Žilnatina listu představuje neviditelné systémy, které udržují život. Je to přírodní vzorec propojení a toku – něco, co je zároveň složité i přirozené. Když vidíte nebo cítíte tyto jemné linie na dně sklenice, je to téměř jako dotýkat se vzpomínky na list – stopy přírody zachycené v lidském objektu,“ vysvětluje Kuma.

Díky tenkostěnnému ručně foukanému sklu, jehož precizním řemeslným zpracováním je sklárna Květná 1794 proslulá, působí kolekce subtilně a étericky. Konstrukčně je však stabilní i komfortní při používání. Válcový tvar byl podle japonského architekta zvolen nejen pro svou univerzálnost a ergonomii, ale i pro schopnost „ustoupit do pozadí“ a nechat promluvit samotný materiál. „Válcová forma patří k nejzákladnějším a nejvíce nadčasovým tvarům. Je neutrální a nesoutěží se svým okolím. Umožňuje, aby jemný otisk listu vystoupil jako hlavní detail,“ popisuje.

 

Na kolekci se kromě samotného architekta podílel i tým jeho ateliéru Kengo Kuma & Associates. Ten během několika měsíců ladil návrh spolu se skláři z Květné 1794 a jejími art directory – Klárou Janypkovou a Tomášem Kučerou. Vývoj si podle designérů vyžádal vytvoření zcela nové technologie. „Pro tuto kolekci jsme vyvinuli techniku, se kterou sklárna dosud nepracovala, a troufám si říct, že je u ručně vyráběného skla ojedinělá i v celosvětovém kontextu,“ říká art director sklárny Tomáš Kučera. „Tvarosloví je velmi čisté, až architektonické – vychází ze základních geometrických těles. Zvláštní pozornost jsme věnovali detailům, které přinášejí nečekané momenty,“ dodává.

 

Kolekce odráží aktuální směřování značky Květná 1794, která se dlouhodobě snaží propojit svou více než dvousetletou historii s moderní estetikou i technologickou vizí. Na veletrhu Maison&Objet se sklárna představila už letos v lednu, kdy zde debutovala s instalací Zvuk tradice. Zájem odborné veřejnosti tehdy vzbudily například i nové kolekce Vial a Desidére, které jsou rovněž dílem Janypkové a Kučery. „Naším cílem je budovat silnou značku, která s respektem navazuje na svou dlouhou historii, ale zároveň dokáže oslovovat současným jazykem,“ říká Klára Janypková. „Spolupráce s Kengem Kumou je naplněním této vize – je to výjimečná zkušenost a zároveň zcela přirozený krok.“

 

Maison&Objet je jedním z nejprestižnějších veletrhů současného designu. Pro sklárnu byl přirozenou volbou nejen kvůli mezinárodnímu přesahu, ale i proto, že Kengo Kuma má v Paříži svou kancelář. Po premiéře v Paříži bude kolekce uvedena i v Praze, a to na přelomu září a října. Následně bude zařazena do portfolia Květné 1794 – dostupná bude na e-shopu i ve vybraných kamenných prodejnách.

 

This slideshow requires JavaScript.

CategoriesNezařazené