Jedlý les, šestichodová večeře na hladině Vltavy i piknik ve vinici pro aristokraty z celé Evropy. Dana Nerudová je díky svým nápadům a projektu Piknikon enfant terrible české kreativní a gastronomické scény.
Zavřete oči a představte si, že stojíte na dřevěném molu Vltavy, hned kousek od Karlova mostu. Zapadá slunce, v ruce držíte sklenku a najednou vám k nohám připlavou vodní víly a vy si z košíku vpleteného do jejich vlasů berete další chod večeře. Sen se změnil. Ocitli jste se v krásné zahradě obklopené barokními zdmi na Malé Straně a z větví staletých stromů očesáváte rybíz a jahody. A teď se nacházíte uprostřed botanické zahrady. Je půlnoc. Nad vámi vedle pečlivě zastřižených bonsají kvetou sakury, voda v tiché kaskádě šumí a padá do rybníčku s koi kapry, a právě tady se začíná flambovat lahodné japonské donburi. Všechny tyto obrazy přetavila Dana Nerudová v realitu v rámci svého konceptu Piknikon.
Touha měnit svět
„Začínala jsem s touhou tvořit něco nového,“ vzpomíná zakladatelka dnes již zavedené kreativní cateringové společnosti na začátky svého projektu. „Vždy jsem milovala kvalitní gastronomii, umění a chtěla jsem to vše propojit ještě s momentem překvapení,” popisuje Nerudová prvotní impuls pro své podnikání. Povedlo se. „Akcí, na niž ráda vzpomínám, je třeba vernisáž, kde jsme vytvořili dezerty, které naprosto přesně kopírovaly vystavená umělecká díla. Hosté si nebyli jisti, jestli je vůbec mohou sníst,“ směje se. „Jindy jsme párovali degustační večeři s hudbou od Karla Havlíčka, nebo jsme tematiku moře na talíři doplnili projekcí mořských vln přímo na stůl,“ vzpomíná Nerudová.
Transformace
Co se ale Daně daří také, je vždy dobře namíchat hosty. „Námi pořádané akce byly noblesní, ale neformální a na rozdíl od večeře v restauracích se na pikniku lidé seznamovali a propojovali,“ říká. Takto exkluzivní gurmánské zážitky přirozeně přitahovaly hosty, kteří hledali novotu a vítali možnost povečeřet tak, jako nikdy předtím. A také to byli často CEOs nebo manažeři větších společností, kteří najednou pochopili, že by se catering na jejich eventech mohl udělat tak trochu jinak. Piknikon se tak z pořadatele privátních akcí postupem času změnil v něco většího – kreativní cateringovou společnost, jež momentálně zaměstnává tým specificky zaměřených profesionálů, kteří pro české i světové brandy tvoří jak intimní akce, tak eventy, jejichž guestlisty čítají stovky pozvaných hostů. Podpis týmu pod vedením Dany Nerudové je vždy neotřelý – a dalo by se říct, že díky nim v Česku vznikla nová disciplína na pomezí gastronomie a marketingu.
Z michelinky do michelinky
Už při vysokoškolských studiích na mediálním křídle Karlovy univerzity měla Dana Nerudová ke gastronomii blízko. Na rozdíl od mnohých nadšenců se ale svým koníčkem pouze neprojedla, ale zkusila si i stáž v pražských restauracích – michelinskou hvězdičkou ověnčené La Degustation Bohême Bourgeoise a Alcronu. „U Oldřicha Sahajdáka jsem měla domluvené tři směny, nakonec se z toho stalo celé léto,“ vzpomíná Dana, která se během letních měsíců do detailu seznámila s novým přístupem k ingrediencím a kultivovala své estetické cítění i technologické postupy. Její styl myšlení Out of the box pak ještě utvrdila stáž u Přemka Forejta nebo Paula Daye.
Ochutnat značku
Po studiích začala Dana Nerudová pracovat jako ideamaker v reklamních agenturách. „Mojí pracovní náplní bylo přicházet s komunikačními koncepty pro různé značky,“ vzpomíná. „Člověk generoval nápady, ale neměl kontrolu nad tím, co s nimi bude. Piknikon i eventy na zakázku mi dávají nejen svobodu vymyslet cokoliv, ale také být u každého okamžiku celého procesu – od prvotní vize po finále,“ popisuje svůj tvůrčí proces mladá podnikatelka. „Nyní tak s týmem připravujeme na míru catering, který odráží atributy a filozofii značek,“ říká Nerudová. „Brand je komplexní záležitost a marketing se dnes stále více zaměřuje na vytváření jedinečných zážitků spojených se značkou. Jídlo je přitom mimořádně silný, a přesto často přehlížený nástroj – vyvolává emoce, tvoří vzpomínky. Byla by škoda toho nevyužít a nechat jídlo jen jako vágní doplněk,“ vysvětluje Dana svůj postoj.
Human Power
Sama přiznává, že právě bez týmu skvělých lidí by to zdaleka tak dobře zvládnout nemohla. „Někdy si vymyslím opravdu bizarní věci. Například snové zátiší v koupelně, kde ve vaně pluly lekníny a na nich umělecké pralinky. Jindy to zase byl dezert ve tvaru tenisového míčku nebo jsme v rámci Designbloku vytvořili instalaci lesa, kde ze stropu visely jedlé lišejníky plněné jedlovým moussé. A to jsou okamžiky, kdy za sebou potřebuji silný tým, který mé nápady dokáže převést v realitu,“ říká s úsměvem Dana Nerudová. Mými šéfkuchaři jsou Emil Galyamov a Robert Adamík – od první chvíle jsem vnímala, že mluvíme stejnou řečí a máme i podobné estetické cítění. Spolupracuji se skvělou cukrářkou Nelou Budínovou, která přesně tyhle moje kreativní nápady vítá a bere je statečně jako výzvu. Piknikon tvoří celkově tým mladých lidí, kteří jsou rádi součástí něčeho unikátního,“ dodává Dana, která za poslední tři roky měla možnost propůjčit své schopnosti značkám a firmám jako KKCG, Porsche, J&T, Valentino, Bang & Olufsen, Lasvit, Vichy, Rückl, Konsepti, Galerie Rudolfinum nebo Allwyn, ale kromě toho třeba také uspořádala narozeninový piknik na vinici pro hraběnku z rodu Lobkowicz. „Piknikon vznikl proto, že mám neutuchající životní nutkání obohacovat svět kolem sebe, formovat zážitky a zlepšovat vnímání gastronomie jako kreativního oboru. Baví mě povyšovat věci na vyšší, zajímavější, důmyslnější úroveň,“ uzavírá Dana Nerudová. A my jen dodáme, že se jí to rozhodně vede.
Připravila: Adéla Kozáková, Foto: Anna Kovačič