Mohli bychom tvrdit, že se díváte na rodinné auto. Prakticky vzato BMW M3 CS Touring rodinné auto je. Dozadu se dvě autosedačky vejdou a kufr je dost velký na to, aby spolkl zavazadla pro týdenní dovolenou ve čtyřech. Jenže…
Až někdo bude vyhlašovat soutěž o nejlepší rodinné auto, může si ušetřit práci a rovnou stanovit vítěze. Ne, nebude se hodnotit počet dotykových displejů, množství odkládacích prostor, počet nabíjecích portů a nabídka herních aplikací v infotainmentu. Tady se bavíme o nejlepším autě z pohledu řidiče.
Radost z pohybu
Pokud jste nastávající otec, jenž dosud jezdil hlavně v Porsche 911, které s příchodem potomka nejspíš uložíte do garáže s vědomím toho, že zábavná část života odehrávající se na silnicích a závodních okruzích končí, zůstaňte v klidu a vyrazte k dealerovi BMW. Tam poté zapíchněte prst do katalogu M3 CS Touring, protože přesně tahle šílenost vám poskytne radost, na jakou jste zvyklí. Byl to geniální nápad, který se v podobě ostrého emkového kombíku rozumné velikosti a váhy zhmotnil teprve před třemi roky. Evidentně stačilo přemýšlet nad tím, co řidiči chtějí – tedy praktické auto se silným motorem s výkonem přes 500 koní a vlastnostmi, které při řízení vykouzlí na tváři řidiče úsměv. Ano, můžete si sami nastavit, jestli chcete řídit čtyřkolku nebo vsadit na režim 2WD, jenž z M3 Touring udělá čistou zadokolku otevírající dveře na mistrovství republiky v driftování a umetá cestu ke koupi nových pneumatik. Ne náhodou historicky první BMW M3 Touring zažilo světovou premiéru na slavném Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu. 
Auto pro všechny
Následné prodeje ve Velké Británii, Austrálii, ale především v Německu i dalších evropských zemích potvrdily, že to byla trefa do černého. A nadšení nepropuklo jen u fanoušků BMW, ale i v řadách odborné veřejnosti. Hned v prvním roce výroby získalo BMW M3 Touring cenu Zlatý volant udělovanou motoristickým časopisem Auto Bild. Ve Velké Británii bylo časopisem Autocar korunováno titulem Auto snů a magazín Top Gear mu v rámci ankety přisoudil titul Nejvšestrannější automobil. BMW hlásí, že ani po třech letech zájem o kombík, který klidně můžete vzít provětrat na závodní okruh, rozhodně neopadá. Meziročně jeho prodeje prý vyskočily o 57 procent, byť automobilka neuvádí konkrétní čísla prodaných kusů. 
Víc je víc
Jenže i dokonalé může být ještě dokonalejší. A zábavnější. A tak se zrodilo BMW M3 CS Touring. Nic šílenějšího, v čem se vydat na pravidelný týdenní nákup do Makra, už nedostanete. Pokud jde o design, od běžného trojkového kombíku verzi M3 CS rozeznáte snadno: má agresivnější přední nárazník, velké nasávací otvory vzduchu, výrazně rozšířené blatníky kol, specifická zpětná zrcátka, nástavce bočních prahů, mimořádně velká kola z lehké slitiny s průměrem 19 palců vpředu a 20 palců vzadu… Kdyby to bylo pořád málo, ještě tu jsou světlomety, které jako jasný odkaz na motorsport svítí výrazně žlutým světlem jako u závodních vozů kategorie GT. Nemá cenu si nic namlouvat. Tenhle kombík spíše než rodinné auto připomíná závodní bestii. A přiznejme si, že zcela oprávněně, protože jen designem to nekončí. Ze světa motorsportu totiž přišla i technika ukrytá pod kapotou. 
Z okresky na okruh
Řadový třílitrový šestiválec v M3 CS Touring byl od začátku vyvíjený i pro použití na závodních tratích. A proto tady je mimořádně tuhý blok motoru s uzavřeným blokem bez vložek válců, kovaný lehký klikový hřídel a hlava válců s vnitřními kanály vyrobenými pomocí forem vytvořených 3D tiskem. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli pak snižují třecí ztráty i hmotnost. Chladicí systém a systém mazání jsou rovněž navrženy tak, aby zvládaly dlouhodobé vysoké zatížení při intenzivní jízdě na závodním okruhu. To všechno pak vedlo k navýšení výkonu na 550 koní a zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy a z nuly na dvě stě za 11,7 sekundy. Maximální rychlost je pro bezpečnost nás všech elektronicky omezena na 300 kilometrů za hodinu. O to, aby se všechna ta síla dostávala přesně tam, kam je potřeba, a navíc tak rychle, jak je to jen možné, se stará osmistupňová převodovka M Steptronic. Rychlost pak pomohou krotit karbon-keramické brzdy. 
Ani o gram navíc
Po ruce je ještě tlačítko Drivelogic, které dovoluje měnit charakter řazení, přičemž na výběr jsou tři výrazně odlišná nastavení. Pro jízdu s dětmi je tu režim komfort, pro víkendový výlet ve dvou režim sport a pro bezuzdné bláznění s kýmkoliv, koho to baví stejně jako vás, je tu nastavení zaměřené na jízdu na okruhu. Pořád se ale dá manuálně sekvenčně řadit karbonovými pádly na volantu. Když chcete mít sportovní auto, znamená to, že chcete mít co nejlehčí auto. V BMW s touto myšlenkou samozřejmě pracovali. Proto se nešetřilo s použitím dílů z uhlíkových kompozitů. Plasty vyztužené uhlíkovými vlákny se tak dají najít na kapotě – na ní mají vždy design přiznaného karbonu – a ten může být i na spodním nástavci předního spoileru, na předních nasávacích otvorech, na krytu zpětných zrcátek nebo na zadním difuzoru. 
Worth every penny
Uvnitř kabiny se o snížení hmotnosti starají M karbonová skořepinová sedadla a řadicí páčky na volantu vyrobené opět z uhlíkových komponentů. Různá další odlehčení přinášejí ve srovnání s BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive celkovou úsporu hmotnosti přibližně patnáct kilogramů. Na druhou stranu je část úspory hmotnosti možné obětovat, a kvůli větší tuhosti karoserie si do motorového prostoru nechat namontovat výztuhu. Svět motorsportu je zřetelný i uvnitř. Kromě už zmíněných skořepinových sedadel, nijak překvapivě vyrobených z karbonu, vám zrychlí tep i řada drobných detailů, které připomínají, že tohle zkrátka není obyčejné auto. Může to být emkový volant s plochým věncem oděný do alcantary nebo tlačítko Setup na středové konzoli, které otevírá bránu k nastavení motoru, podvozku řízení, konfiguraci brzd nebo pohonu M xDrive. Nastavit lze zvuk motoru, který je jednoduše božský, i charakteristika řazení převodovky. Pořád málo? Ještě je tu systém M Drive Professional s funkcemi pro jízdu na závodním okruhu nebo funkce M Traction Control umožňující v deseti stupních měnit nastavení protiprokluzového systému. Jednoho napadá, že chybí už jen vnitřní bezpečnostní závodní klec, čtyři helmy a je to komplet. 




