V

Věřím, že základem úspěchu je mít spokojené zaměstnance.

Zdeněk Kverka (39) je spolumajitelem společnosti KVEDU, jež se zabývá velkoobchodní činností – zastupuje značky jako Omega, Rado, Qlocktwo či SwissKubik – provozuje také velký hodinářský servis. Je majitelem dvou prodejen Klenotnictví Dušák a butiku Omega. S manželkou Markétou Dušákovou vychovává čtyři dcery, má rád golf, rybaří a jezdí na motorce.

Pro zákazníka, který přijde k „Dušákům“ na Příkopy, se paradoxně čas zastaví. Přestane sledovat své hodinky a začne obdivovat ručky, číselníky, pouzdra, a především strojky geniálních časomír, jichž jsou tu plné výkladce. Nejde od nich odtrhnout oči. Stále pozitivně naladěný Zdeněk Kverka přiznává, že za úspěchem firmy nestojí jen on a jeho žena, ale především loajální zaměstnanci, kterých si oba moc váží.

Kdy jste se dostal do vedení firmy Klenotnictví Dušák?

Bylo to v létě roku 2000. Tehdy se nám všem, tedy mně, mojí manželce, která byla v té době zatím mou přítelkyní, a dokonce i mým rodičům, v den osudné automobilové nehody rodiny Dušákových změnil život z minuty na minutu. Byli jsme s Markétou postaveni před hotovou věc: museli jsme vyřešit, co s rozjetou firmou, a rozhodnout se, co bude dál. Všichni jsme byli v šoku, rodina i zaměstnanci, navíc nás drtil ten obrovský senzacechtivý zájem médií o nehodu. Nikomu bych to nepřál zažít. Ale zvládli jsme to, Markéta je vnitřně silná a pragmatická osobnost, podrželi nás i mí rodiče, pomohli nám rychle řešit vše potřebné. Ale naprosto největší podporu jsme cítili od zaměstnanců, od nich jsme se vlastně na začátku všechno učili.

Ale ustáli jste to a Klenotnictví Dušák letos slaví pětadvacáté výročí. Co se vám za čtvrt století povedlo, na co jste ve firmě pyšní?

Máme několik obchodů, velkoobchodně zastupujeme významné světové značky, máme čtyřiatřicet, věřím, že spokojených zaměstnanců, jsme velký tým. Říkám si, že se nám toho povedlo hodně.

Jaká byla situace v byznysu s luxusními hodinkami na začátku devadesátých let?

Kdysi jsme měli v nabídce různorodé hodinářské zboží: velký výběr stolních a nástěnných hodin či budíků, žádané byly i stolní hodiny známé jako ročky. Odjakživa jsme prodávali švýcarské hodinky, jenže v době, kdy tu nebyla žádná konkurence, měli někteří zákazníci dojem, že jsme předražení. To se naštěstí brzy změnilo, lidé začali hodně cestovat a paradoxně pomohl také fakt, že se otevřelo Carollinum. Klienti si totiž srovnali ceny a uvědomili si, že kvalitní hodinářská práce má svoji hodnotu. V roce 1992 jsme získali zastoupení značky Omega, započala tak éra budování značky Dušák, jež prodává luxusní hodinky a šperky.

Záběr na hodinky Omega

 

Změnil se od té doby váš typický zákazník?

Hodně podnikatelů přišlo na konci devadesátých let rychle k penězům, nebyl pro ně problém poslat k nám svého asistenta a po telefonu s ním vybírat hodinky za statisíce. Prodávali jsme hodně, a i když jsme byli rádi, že máme tržby, vnitřně nás to úplně netěšilo. Přišlo nám, že tihle zákazníci degradují smysl hodinařiny. Nepřišli si pro hodinky s historií, pro unikáty, jež hodináři dávali dohromady desítky, ba i stovky hodin, ale kupovali si zboží, s nímž se chtěli ukazovat a chlubit. Dnes je to úplně jiné. Zákazníci, kteří k nám přicházejí, si na své hodinky museli vydělat vlastní prací, pílí, úsilím. Mají jasnou představu o tom, co chtějí, mají předvybraný model a hodně informací si o hodinkách nastudují dopředu.

A není to tak, že většina lidí, kteří mají určité postavení a luxusní časomíra je pro ně vyjádřením společenského statusu, už mechanické hodinky má?

To je pravda, většina úspěšných lidí už si své první, druhé nebo i třetí hodinky pořídila a zjistila, že nosí jen jedny, ty nejoblíbenější, a tak na další kus ani nepomyslí. Takové lidi je důležité motivovat, vyprávět jim příběh značek, vzbudit v nich zájem a touhu pořídit si nový kus, model, který je výjimečný.

Kupují se hodinky i jako dobrá investice?

Samozřejmě, prodáváme limitované edice a speciální kusy, ovšem není to každodenní záležitost. My jsme paradoxně nejvíc takových hodinek prodávali v době krize. Tehdy šly hodinky s tourbillonem na dračku.

Dokážete odhadnout, které hodinky budou mít v budoucnu vyšší cenu, než mají v době prodeje?

Je to dané nabídkou a poptávkou a odhadnout, jaký model získá na ceně, není zas tak obtížné. Třeba hodinky Speedmaster Moonwatch Apollo 13 Silver Snoopy Award od Omegy: těch bylo vyrobeno 1 970 kusů, je to limitka z roku 2015. Už ve chvíli, kdy končil veletrh v Basileji, kde byla limitka poprvé oficiálně představena, měla o třetinu vyšší cenu, a dnes má cenu dvojnásobnou.

Loni jste kompletně zrekonstruovali prodejnu Na Příkopě. Co vás k tomu vedlo?

Máte-li reprezentovat a prodávat luxusní zboží, musíte tak činit v luxusním prostředí, na dobře známé adrese, prostřednictvím odborně vyškoleného personálu. Celkovou rekonstrukci prostoru včetně rozšíření prodejní plochy a modernizace interiérů jsme plánovali řadu let.

Co bylo na rekonstrukci nejnáročnější? 

Spojit tradici s nadčasovostí a s moderními designovými prvky, navíc v luxusním balení, nebylo snadné. Rukama nám prošlo několik konceptů, ale stále to nebylo ono. Taky jsme usilovali o co nejrychlejší realizaci, aby byl obchod zavřený co nejkratší dobu. Řešili jsme výběrová řízení na dodavatele stavební části, výrobce interiérů, dodavatele bezpečnostních výkladců a mnoho dalšího. Tohle období bylo asi nejsložitější – dohlédnout na realizaci a nepodcenit žádný detail, který by byl v konečném důsledku třeba výrazný. Jsem rád, že jsme byli trpěliví a nekompromisní, náš nový obchod se mi velmi líbí a jsem s ním spokojen. Ale na mně tolik nezáleží, důležité jsou pozitivní reakce našich zákazníků, kteří se zde cítí příjemně.

Máte ještě další prodejny v OC Arkády Pankrác a Butik Omega na Staroměstském náměstí. Pře­mýšlíte o tom, že otevřete v budoucnu nějakou další, nebo spíš budete posilovat svoji pozici v rámci ak­tuál­ních adres?

Samozřejmě že se díváme do budoucnosti, a pokud by se nám naskytla zajímavá, životaschopná nabídka či koncept, které by navíc zapadaly do struktury naší firmy, tak proč ne. Aktuálně se ale věnujeme rozšíření portfolia své velkoobchodní divize. Kromě výhradního zastoupení značek Omega a Rado pro český a slovenský trh zastupujeme od dubna také značku hodin Qlocktwo a natahovače od společnosti SwissKubik. Loni jsme si dělali průzkum a výrobky od Qlocktwo mají na trhu velký prodejní potenciál. Jde o originální hodiny, které „mluví“ česky a jsou neuvěřitelně variabilní. K dispozici je celkem pětadvacet jazykových mutací, přední panel je výměnný. Stačí si tak koupit nový cover s požadovaným jazykem a z Qlocktwo se stanou hodiny německé, anglické, ale třeba i ruské.