Módní dům FENDI představuje po premiéře v Paříži nejnovější kolekci Couture jaro/léto 2021, kterou navrhl Kim Jones, a doprovodnou výstavu vzácných knih a rukopisů na šanghajském výstavišti Shanghai Exhibition Centre.
Kim Jones se ve své debutové kolekci FENDI zamýšlí nad transcendentními milostnými příběhy a nadčasovou tvořivostí, čerpá z rebelské citlivosti skupiny Bloomsbury Group a zároveň vzdává hold historii římského módního domu. V kolekci FENDI Couture jaro/léto 2021 se střetávají a proplétají zdánlivě odlišné inspirace: přetrvávající přitažlivost svobodné tvořivosti Virginie Woolfové a Vanessy Bellové, která je zkoumána spolu s věčným odkazem italského sochařství a základními hodnotami FENDI.
Jako ústřední motiv byl zvolen román s prvky cestování v čase a stírání binárních rozdílů mezi pohlavími, takže časoprostor je deformován a nádherná ženskost a mužská androgynie se objevují jako pohyblivé spektrum dle vlastní volby místo vrozené skutečnosti. V roce 1928, tedy pouhé tři roky po založení Fendi, napsala Virginia Woolfová milostný dopis Vitě Sackville-Westové ve formě románu Orlando. Literární ozdoby navazující na tento román se objevují v celé kolekci – některé ve formě knihových kabelek v kovové vazbě, občas jsou řádky textu napsané na malých perleťových kabelkách nebo kožených kozačkách. Úryvky z dopisů, které si v průběhu svého vztahu trvajícího několik desetiletí psaly Virginia a Vita, nahlas předčítají přátelé a rodina Fendi za hudebního doprovodu skladby, kterou pro módní přehlídku složil Max Richter.
Motivy objevené na venkovském sídle Charleston Farmhouse v hrabství Sussex, jež bylo základnou skupiny Bloomsbury a které se nachází nedaleko místa, kde Jones strávil velkou část svého dětství, jsou oživeny a zasazeny do nového kontextu prostřednictvím kozaček ozdobených perličkami a ručně malovaných podpatků. Fresky Vanessy Bellové a Duncana Granta, které zdobí stěny sídla, jsou zapracovány do vyšívaných ozdob na róbách. „Líbí se mi, jak tato rodina lidí především tyto dvě průkopnické sestry posunuly věci kupředu,“ poznamenává Jones. „Obdivuji, jak vedly svůj život, svobodu, kterou si pro sebe vytvořily, a umě ní, které po sobě světu zanechaly.“
Ručně tištěné knihy v mramorované vazbě vydané Virginií a Leonardem Woolfovými pro Hogarth Press, které jsou vystavené na doprovodné literární výstavě, nabízejí plynulý přechod ke klasické italské estetice. Jsou odrazem mramorové palety římské galérie umění Galleria Borghese, ve které jsou vystaveny Berniniho sochy sloužící jako inspirace pro dramatické odhalující drapérie přítomné v kolekci, a jsou svědkem souladu mezi těmito dvěma hnutími (Vanessa Bellová byla tak fascinována italským klasicismem, že mal ovala v zahradách Borghese nebo vytvářela reprodukce starých mistrů, které si pověsila na stěny ve svém sídle Charlestone). Mramor se stává klíčovou složkou vizuálního jazyka kolekce a je viditelný na tkaných žakárech a hedvábných róbách, prostřednictvím intarzovaných kožešin a prvků s ručně vyšívanými perličkami.
Dalším ze základních zdrojů je vlastní historie Fendi, na kterou se Jones dívá skrze prizma současnosti – životopisy těch, kteří inspirují výběr, jsou použity na prozkoumání archívů a vytváření formativních skic a ozdob. Sametové stuhy na vintage kabelce získávají nový vzhled, monogramy Karligraphy, převzaté z poslední kolekce Karla Lagerfelda jsou vyperličkované na kozačkách.
Na přehlídkovém mole kolekce FENDI Couture jaro/léto 2021 v Šanghaji se objevují mnohé známé tváře: ambasadorka značky FENDI v Číně Tchan Čuo, Čao Tchao, Cecilia Čcheung, Muse Meng, Ťike Ťunji, Tu Ťuan, Wang Wenčchin, Liou Tan, Tchong Čchenťie, Ťu Slaowen, Ťin Tačchuan. Všechny modelky a modelové pózují ve skleněných vitrínách, ze kterých se stávají samostatné místnosti.
Hosty přehlídky byli mluvčí značky FENDI v Číně Čao Wei, mluvčí pro kožené výrobky FENDI v Číně Čang Žuojun, herečka Šu Čchi, VIP hosté a influenceři, kteří byli svědky počátku nové kapitoly v historii módního domu.
O FENDI
Módní dům FENDI založili Adele a Edoardo Fendi v Římě v roce 1925. Krátce poté otevřeli svůj první butik – obchod s kabelkami a kožešnickou dílnu. Značka brzy získala věhlas i v zahraničí a FENDI proslulo svou elegancí, řemeslnou dokonalostí, inovacemi a stylem. V roce 1965 zahájil módní dům FENDI spolupráci s již zesnulým Karlem Lagerfeldem, která trvala 54 let. V roce 1992 se jeho pravou rukou v kreativním vedení firmy stala Silvia Venturini Fendi. V roce 1994 přebrala zodpovědnost i za kožené doplňky a pánskou kolekci. V roce 2000 dochází k akvizici FENDI ze strany LVMH Group, která se v roce 2001 stává většinovým akcionářem.
V září 2020 byl uměleckým ředitelem Couture a dámských kolekcí jmenován Kim Jones.
Dnes je FENDI synonymem kvality, tradice, experimentování a tvořivosti.
www.fendi.com
@fendi