Máloco otřáslo konzervativním světem golfu tak, jako vstup mladé rozverné značky Vice Golf na greeny. Hráčům se představila nejprve v Německu, ale během jediné dekády expandovala do celého světa včetně Česka. Ani karlovarské zastoupení značky nemá nijak skromné cíle: „Do čtyř let chceme být druhým nejprodávanějším brandem míčků na českém a slovenském trhu,“ říká Vítek Novák, oceňovaný profesionální golfista a zástupce Vice Golf pro lokální trh.
Mladá, fresh a dynamická. Takovými přívlastky titulují značku Vice Golf její zakladatelé a nutno dodat, že nejde o žádné klišé. Příběh Vice Golfu totiž víc než cokoli jiného připomíná souboj Davida a Goliáše. Když se dva mladí právníci z Mnichova, kteří se shodou okolností seznámili při surfování na populární mnichovské atrakci Eisbachwelle, rozhodli v roce 2012 provést revoluci v golfu, nikdo jim nevěnoval větší pozornost. Svět greenů ovládalo několik velkých značek, využívajících svou dominantní pozici k prodeji míčků za vysoké ceny. „Pořád jsme slýchali kamarády golfisty stěžovat si na vysoké ceny míčků, a když jsme trh blíže prozkoumali, překvapila nás výše marží všech zprostředkovatelů, kteří se na obchodním řetězci podíleli,“ zavzpomínal před několika lety v rozhovoru pro portál Inside Golf Ingo Dullmann, jeden ze zakladatelů značky Vice Golf, jež se tenhle neutěšený stav pokusila změnit.
Slovo dalo slovo
Spolu s obchodním partnerem Rainerem Stoecklem si vytyčili ambiciózní cíl – vyrábět stejně dobré golfové míčky jako nejlepší výkonnostní míčky na greenech, ale prodávat je za přijatelnou cenu. Jinými slovy zpřístupnit hru všem. K tomu zvolili na svou dobu výjimečný obchodní model: začali své prémiové produkty – pětici základních modelů míčků – dodávat zákazníkům napřímo prostřednictvím webových stránek. Současně se vyhnuli v golfovém businessu běžné metodě uzavírání sponzorských smluv s profesionálními hráči. Takový postup sice prodloužil fázi prvotní akvizice klientely, přesto se jméno Vice Golf stalo záhy standardem na hřištích po celé Evropě.
Přes pond jménem Atlantik
Oba podnikatelé díky tomu směle rozšiřovali katalog produktů o příslušenství včetně bagů a golfových doplňků typu kšiltovek či rukavic. Milník, který posunul firmu o několik řádů výše, ale nastal až o několik let později. Přesněji v roce 2015, kdy se Vice Golfu podařilo proniknout na obrovský golfový trh USA. Další úspěchy následovaly: v roce 2022 se značka stala výhradním dodavatelem veškerých merchandisingových produktů pro LIV tour a v současné době je i oficiálním míčkem Německé golfové ligy. Prvotřídní kvalitu míčků Vice Golf, byť za poloviční cenu oproti konkurenci v podobě zavedených renomovaných značek, doložilo i testování nezávislým institutem v San Diego Golf Laboratories a několik ocenění oborového časopisu Golf Digest.
Let do nebes
Věnovat tolik pozornosti jakosti míčku přitom není žádnou manýrou. Právě volba modelu totiž dokáže zásadně ovlivnit úspěch celé hry. „Každý z nás dovede hůl k úderu pod jiným úhlem a jinou rychlostí, a proto je správný individuální výběr míčku důležitý. Když hráč míčky mění, dosahuje efektivně jiných letových hodnot, a proto s každým zahraje jinak daleko,“ vysvětluje profesionální golfista Vítek Novák, který na domácím trhu komunikuje za Vice Golf a díky výhradnímu zastoupení značky v Česku a na Slovensku je v přímém kontaktu s místní klientelou.
Sám za sebe Novák také doporučuje nehrát s takzvaně lovenými, tedy již použitými míči. Důvod je čistě technický – materiály na výrobu míčků jsou propustné a při setkání s vodou v nich vznikají mikropraskliny, a navíc se kvůli tlaku vody posouvá centrum míče. Způsob jeho letu lze pak jen těžko předvídat. „Výkonnostního hráče to může stát vítězství v turnaji, amatérského připraví o radost z povedené rány, když míček skončí někde v lese,“ vysvětluje expert.
1 míček, 200 inženýrů
Změřit síly s nejlepšími značkami světa přitom Vice Golf mohl jen díky vyspělé výrobní technologii, jejíž ovládnutí není vůbec jednoduché – ostatně to je důvod, proč světovému trhu kraluje pouze několik velkých brandů. Základem každého míčku je jádro vyrobené ze směsi gumy s přidáním dalších chemikálií, jenž se po ochlazení a válcování zformuje do tvaru kuliček. Ty se poté opatří několika vrstvami včetně urethanového pláště. Neodmyslitelnou součástí výroby, na níž se v případě německé značky podílí více než dvě stě inženýrů, designérů a dalších pracovníků, je také důsledná kontrola kvality. Ta cílí na to, aby měl každý míč stejnou velikost, hmotnost a dokonale vycentrované jádro.
Barevná je dobrá
Vice Golf ovšem čeří stojaté vody oblíbeného sportu ještě jiným způsobem. Kromě tradiční bílé barvy je totiž hlavní produkt značky k dostání ve škále barevných provedení – od neonově limetkové přes červenou až po patentované designy kropenaté alias Vice Drip a přechodové Vice Shade. Tahle – na poměry konzervativního golfu – jistá excentričnost, k níž se mimochodem v mezidobí uchýlily i další velké značky, má přitom praktické opodstatnění. „Potkáváme se s případy, kdy hráči volí náš neonově limetkový nebo neonově červený míč proto, že ho lépe vidí a snáze ho na hřišti najdou. Vice Drip zase volí hráči často kvůli tomu, že jim možnost zaměřit pozornost na jednu konkrétní kapku na míčku pomáhá se lépe zkoncentrovat,“ říká Vítek Novák.
Don’t Stop Me Now
Jak se ale zdá, firma jenom u barev zdaleka zůstat nechce. Vnést trochu osobitosti do hry se jí daří i díky řadě golfového oblečení, která stírá hranice mezi stylem a výkonem. Současně greeny stále častěji plní personalizované míčky s fotografiemi domácích mazlíčků, rodiny, iniciálami nebo logy firmy či týmu. Ostatně metou českého a slovenského zastoupení Vice Golf je proniknout nad rámec amatérského a komerčního golfu i do korporátního prostředí v podobě reklamních a dárkových artiklů. I tady už má za sebou úspěšné realizace pro společnosti, jako je třeba FedEx, Golf Chanel, Nepro Stavební, Just It Solution, nebo pro hokejový tým HC Energie Karlovy Vary. „Jako jediní necháme klienta, aby si vybral barvu a druh míčku, na ten tiskneme až dvě loga. Kromě toho jsme jedineční v tom, že dokážeme míčky zabalit do vlastní krabičky navržené klientem,“ dodává Vítek Novák s tím, že k obrandování míčků firma používá digitální tisk, jenž má daleko širší možnosti než tisk tamponový, a navíc je výsledek na míči odolnější.
Smělé plány
Všechny zmíněné aktivity firmy přitom směřují k hlavnímu cíli: stát se v Česku a na Slovensku do čtyř let druhým nejprodávanějším míčkem v golfu. Už nyní ostatně každoročně pořádá vlastní Vice Golf Tour čítající sedm turnajů, kde se osobně podílí na komunikaci s klienty a vytváření golfových zážitků. Ke splnění jejích ambic navíc značce pomáhá i fakt, že kromě přímého prodeje začala před dvěma lety budovat síť spřátelených obchodů – maloobchodních i profesionálních golfových – v nichž jsou dnes její produkty k mání. „I po všech našich úspěších ale stále odmítáme utrácet miliony dolarů za sponzorské smlouvy. To nám umožňuje zachovat si nižší ceny, než má konkurence, a přitom stále vyrábět produkty, které jsou stejně dobré jako cokoli jiného na trhu,“ dodává spoluzakladatel brandu Ingo Dullmann.
Text: Andrea Votrubová, Foto: Archiv