V čele českého zastoupení značky Porsche se letos udála zásadní změna – po necelých pěti letech Jana Sedláčka na ředitelském postu vystřídala Polka Joanna Ogórek. Téměř celou dosavadní kariéru strávila mezi auty, ale sama říká, že Porsche je prostě jiné. Když proto letos dostala nabídku, aby do Prahy přišla zařídit dobytí magické hranice tisíce prodaných aut ročně, neváhala.
Kam vedly vaše další kroky ve spojení s automobilovým průmyslem?
Po škole jsem osm let pracovala u BMW. Tam jsem měla na starosti nejprve prodej a nastavování prodejních procesů, ale přišla jsem do kontaktu i s ojetými vozy, abych se následně přesunula do marketingového oddělení. Práce pro BMW byla velká škola, protože jsem si už na začátku kariéry mohla projít všechny oblasti automobilového businessu.
Z BMW jste odešla jinam, ale opět k německému koncernu…
Dostala jsem nabídku jít pracovat pro společnost Porsche Inter Auto, která stejně jako v Česku i v Polsku zastupuje značky koncernu Volkswagen. V různých regionech má dohromady více než čtyřicet dealerství. V průběhu let jsem tam řešila digitální marketing, prodej, poprodejní služby, a především jsem dva roky vedla marketingové oddělní, kde jsem postavila celý tým. Začínala jsem s jedním člověkem, a když jsem z Porsche Inter Auto Polska odcházela, opouštěla jsem tým dvaadvaceti kolegů a kolegyň.
Tam jste poprvé přišla do kontaktu se značkou Porsche?
Řešila jsem všechny značky od Škody přes Audi, Volkswagen, Bentley nebo Lamborghini. A ano, také Porsche. To jsem samozřejmě ještě vůbec netušila, že jednou budu Porsche v Česku řídit.
Jaké to bylo, když vám nabídli možnost jít do Česka řídit Porsche? Jásala jste?
Miluji značku Porsche, takže těžké rozhodování to určitě nebylo. Volali mi z naší centrály v Salcburku, protože moji nadřízení během předchozích let zřejmě poznali, že se nebojím změn, že jsem energická. Když nabídka na můj přesun do Prahy skutečně zazněla, měla jsem jasno asi během hodiny. Další den dva mi pak trvalo si uspořádat argumenty pro moji rodinu, protože taková příležitost ve výsledku přináší velkou změnu pro nás všechny.
Byla jste někdy předtím v Praze?
Byla jsem tu několikrát, ale jen jako turistka, která Prahu obdivuje. I proto jsem z nabídky nebyla nadšena jen kvůli značce Porsche, ale i kvůli vizi života v Praze a České republice obecně. Když jsem nad tím vším ještě přemýšlela, pořád mi vycházelo, že je to dobrá volba. Mám několik polských přátel na úrovni CEO, kteří v Praze pracují delší dobu, a výsledkem společných debat bylo, že Praha je dobré místo pro život s rodinou.
Jak velkou rodinu máte? Stěhuje se s vámi?
Jsem čtrnáct let vdaná a mám dvě děti, ale zatím tady zůstávám sama. Souvisí to i s tím, jak rychle ta změna nastala. Před létem přišla nabídka a od září jsem seděla v Porsche na Proseku. Moje starší dcera má před sebou závěrečné zkoušky na základní škole, takže jsme se doma domluvili, že ještě letos zbytek rodiny zůstane v Polsku a příští rok se za mnou s manželem přestěhuje do Prahy.
Ptala jste se rodiny, jestli se chce stěhovat?
Samozřejmě, že jsme to řešili společně. Musím ale říct, že mám velké štěstí. Na jedné straně jsem součástí skvělé firmy, která mi umožňuje růst, a na druhé straně se mi dostává obrovské podpory od mé rodiny. Takže ano, ptala jsem se jich, přičemž jsem jim zároveň vysvětlila, jak velká příležitost pracovat pro moji oblíbenou značku na ještě vyšší pozici to je. A oni řekli ano, my tě v tom podpoříme.
Kde je v Praze váš nový domov?
Zamilovala jsem se do Prahy 6. Je to skvělé místo, odkud je to všude kousek – na letiště, na Pražský hrad, do krásné zelené Stromovky…
Je něco, co vás v Česku překvapilo?
Přiznám se vám: jsem ten typ člověka, který má rád všechno naplánované a připravené předem, takže nejspíš i proto jsem nenarazila na nic, co by mě překvapilo. Je to také důkaz, že dobré plánování je základ všeho, což platí pro osobní i profesní záležitosti. Jan Sedláček, který značku Porsche v Česku vedl před mým příchodem, ale dělal svou práci velmi dobře a velmi dobře mě také uvedl do všeho, co bylo potřeba. Takže ani tady nenastalo nějaké překvapení. Teď už je na mně a mém týmu, abychom jako značka začali ještě víc růst.
Jak velký je tým českého vedení Porsche?
Je nás osm. Oproti Polsku mám sice na starost menší tým, ale s větší zodpovědností.
Myslel jsem, že máte na starost i jednotlivá dealerství v Praze a Brně, servis v Ostravě…
Dealerství nám sice reportují, ale fungují pod vlastní správou. My pak reportujeme vedení Porsche Inter Auto a samozřejmě i Porsche AG ve Stuttgartu.
Prý jste se začala učit česky. S angličtinou si nevystačíte?
To je pro mě další moc zajímavá zkušenost. Chci se učit česky, protože chci být v užším kontaktu s kolegy a místními lidmi obecně. Beru to tak, že já jsem ta, která přichází ze zahraničí, a proto je mým úkolem se naučit jazyk obyvatel země, kam jsem se přistěhovala. Hlavně jsem tady ale od toho, abych realizovala strategii značky Porsche, kterou ovšem musím v určitých bodech upravit místním podmínkám. A to nemůžu udělat jen já sama. Proto potřebuji lidi, s nimiž budu propojená, což by se nikdy nestalo v dostatečné míře, pokud bych nerozuměla jejich jazyku.
Jak dlouho plánujete v Česku zůstat?
To je otázka, na kterou nemám odpověď. Moje smlouva neobsahuje datum, k němuž bych měla odejít někam jinam.
A jaké jsou vaše plány se značkou Porsche v Česku? Chystáte nějaké radikální změny?
Jsem tu příliš krátce na to, abych dělala zásadní změny. První měsíc jsem hlavně pozorovala, jak český trh funguje. Teď už ale přichází čas, abych začala plnit velmi ambiciózní plán, který pro značku Porsche máme.
V čem spočívá?
Nyní za rok prodáváme kolem šesti stovek vozů a náš plán je jich prodat tisíc. Je to takové interní magické číslo, kterého bych ráda dosáhla během následujících tří let. Nicméně uvidíme…
Opravdu v Česku vidíte prostor pro tisíc prodaných Porsche ročně?
Je ještě brzy soudit, ale věřím, že potenciál tady je. Porsche se mění a nastupující elektromobilita tuto transformaci urychluje. Velmi dobře prodávaný Macan je nyní elektrický. Trh ale není tak stabilní, jako býval, takže musíme oslovit nové skupiny zákazníků.
Jak to chcete udělat?
Na mé pozici je důležité si uvědomit, co můžu ovlivnit a co ne. Nemůžu ovlivnit produkt samotný, tedy naše auta. Můžu jen zaručit, že jsou velmi, velmi dobrá. Co ale ovlivnit mohu a co by nám mohlo pomoci na vytyčená čísla dosáhnout, je zlepšit služby. Není to totiž jen o tom, prodat tisíc vozů. Musíme všem našim zákazníkům také nabídnout služby odpovídající kvalitě Porsche, například zajistit kvalitní servisní služby, na které se nemusí čekat.
Pomůže vám s oslovováním dalších klientů nové Porsche Macan? Je to vůz, který v portfoliu značky patří mezi nejprodávanější, v Evropě jste ho ale letos bez náhrady vyměnili za čistě elektrickou verzi. Jak k jeho pořízení zákazníky přesvědčujete?
Na začátku především musíte přimět zákazníky chtít si koupit Porsche. Nemusí přitom řešit, jestli je se spalovacím nebo elektrickým motorem. Ano, elektromobilita je žhavé téma, a to i v Polsku, kde je elektromobilní infrastruktura na mnohem horší úrovni než v Česku. Trh se na elektrická auta teprve připravuje. Nejsem velký fanoušek nějakého přesvědčování lidí, ale pokud se ptáte na Porsche Macan, nevysvětlujeme rozdíly mezi spalovací a elektrickou verzí. Prostě nabízíme nový Macan.
Máte s elektromobilitou osobní zkušenost jako řidička?
Ano, snad nevadí, že jako šéfka značky Porsche v Česku řeknu, že jsem v Polsku jezdila elektrickým Volkswagenem ID. Buzz. Zpočátku se mě lidé pořád ptali, jaké to je, a já jsem odpovídala, že je to stejné auto jako ostatní. Musíte sice trošku upravit způsob, jakým ho používáte, ale nebylo to tak, že bych řekla, že je to horší, nebo lepší. Prostě jsem ho používala, jak jsem potřebovala. Když jsem jela nakoupit, dala jsem ho do nabíječky a za třicet minut bylo nabito. To samé platí i pro nový Macan, jímž jezdím nyní. Je elektrický, ale není to jeho jediná ani hlavní charakteristika. Je to auto, které ukazuje, jaká bude naše automobilová budoucnost, a navíc skvěle jezdí. Je jen potřeba to vyzkoušet, abyste na to přišli. Ti, kteří už to zkusili, zjistili, že je to pořád Porsche s tím vším skvělým okolo, co je s naší značkou spojené.
Jak velký podíl vašich zákazníků tvoří ženy?
To je těžké říct, protože se někdy stává, že někdo podepíše smlouvu a někdo jiný s koupeným autem jezdí. Raději proto nebudu říkat nějaká konkrétní čísla, ale věřím, že ženy jsou dnes mnohem odvážnější než kdysi a dělají vlastní rozhodnutí, i pokud jde o výběr auta. Co v Porsche chceme, je ukázat, že řídit Porsche je něco víc než jen řídit auto. V době, kdy jsem byla v marketingu, jsem v Polsku měla na starost všechny koncernové značky a mohu říct, že žádná jiná není jako Porsche. Když přijedete na akci, kde jsou majitelé aut značky Porsche, okamžitě tu atmosféru vnímáte. Je to jako být součástí jednoho kmene. Ti lidé se chtějí potkávat, chtějí spolu trávit čas. A značka Porsche je to, co je dává dohromady.
To bylo vidět nedávno i na zářijovém Porsche festivalu Brno 24.
Přesně tak. To množství majitelů Porsche a fanoušků značky, které se nám podařilo dát dohromady, bylo úžasné. Během spanilé jízdy v jeden okamžik jela na Masarykově okruhu více než stovka aut, na něž se během víkendu přišlo podívat přes dva tisíce lidí. Na takových akcích nabízejících nezapomenutelné zážitky se posiluje emocionální vztah ke značce a díky tomu můžeme pomoct lidem uvědomit si, co všechno báječného a výjimečného za značkou Porsche je.
Připravil: Ondřej Kinkor, Foto: David Turecký