Odchod Spojeného království z EU bude k 31. prosinci 2020 definitivně ukončen a od 1. ledna 2021 získají obyvatelé Velké Británie (Anglie, Skotska a Walesu) nárok na vrácení daně z nákupů u maloobchodníků v České republice.
Obyvatelé Británie představují příležitost pro zvýšení prodejů v obchodech
Spojené království představuje s 650 tisíci turisty v roce 2019 jeden ze zásadních zdrojů turismu pro Českou republiku. Turisté z Británie utrácejí v České republice v průměru 4 000,- Kč/den. Ceny zboží v České republice jsou průměrně o 5–10 % 1 nižší než v UK. Když k tomu přičteme ještě úspory, které umožňuje právě Tax Free shopping, předpokládá se navýšení kupní síly nakupujících z UK v České republice až o 20 %. To pro místní maloobchodníky představuje jedinečnou příležitost, jak navýšit objem prodeje.
Jak bude vypadat Tax Free nakupování pro obyvatele UK, kteří navštěvují Českou republiku?
Obyvatelé Anglie, Skotska a Walesu budou považováni za obyvatele ze zemí mimo EU a budou pro ně platit stejné podmínky a kritéria jako pro nakupující jakékoli jiné státní příslušnosti, kteří využívají Tax Free nakupování.
Musí splňovat tyto podmínky:
- Pobyt v Anglii, Skotsku nebo Walesu. Britští občané s pobytem v Severním Irsku nebo v zemích EU2 nemají v České republice nárok na Tax Free nakupování (vyžadován doklad o trvalém pobytu)
- Minimální útrata musí být 2000 CZK
- Nepoužité zboží musí být vyvezeno mimo EU do 3 měsíců
Nakupující z UK, kteří chtějí uplatnit nárok na vrácení daně, musí předložit cestovní pas spolu s dokladem, který prokazuje adresu jejich trvalého pobytu v Anglii, Skotsku nebo Walesu. Po prokázání nároku budou nakupující z Británie postupovat podle obvyklých kroků: vyplnění formuláře Tax Free, validace formuláře celní správou při opuštění EU (před návratem do UK), odevzdání formuláře společnosti Global Blue a následné obdržení refundace.
Bezproblémový a rychlý přechod pro české obchodníky a úřady
Společnost Global Blue spolupracuje s českými obchodníky, aby jim usnadnila přechod na Tax Free režim pro britské zákazníky a pomohla jim překonat související problémy. Součástí této pomoci je automatická aktualizace inovativního systému IC2, která proběhne 1. ledna 2021. Celní správa ČR vyvinula v roce 2019 nový systém elektronické validace Tax Free formulářů DAVID. Tento systém samoobslužných kiosků je již od října 2019 v pilotním provozu na Letišti Václava Havla v Praze, kde urychluje a zjednodušuje odbavení zahraničních zákazníků využívajících vrácení DPH při odletu z ČR. Aby mohl turista tohoto systému využít, je potřeba vystavovat Tax Free formuláře výhradně elektronicky (využití aplikace IC2) a zadávat všechny údaje o nákupu i potřebné údaje z pasu turisty.