K

Kolekce Fendi Couture jaro/léto 2021 – Výstava vzácných knih a rukopisů

„Orlandovi, kterého štěstěna obdařila vším, stačilo jen otevřít knihu, aby se celý jeho nahromaděný majetek rozplynul v mlhu. A tak Orlando seděl o samotě a četl.“ – Virginia Woolfová, Orlando

Životní příběh Kima Jonese, který vyrůstal na africkém kontinentu (v Keni, Etiopii, Tanzanii a Botswaně), v Londýně a v anglickém hrabství Sussex, je neodmyslitelně propojen s duchem skupiny anglických intelektuálů a umělců Bloomsbury Group, ke které měl vždy fyzicky i duševně velmi blízko. Duch Bloombury Group doprovázel Jonese po celé jeho dětství a sloužil jako zdroj inspirace v letech, které ho nejvíce formovaly, protože byl vychováván nedaleko domu Virginie Woolfové Monk‘s House a v rámci mimoškolních aktivit jezdil kreslit skici podle fresek a ozdob, které zdobí venkovské sídlo Charleston Farmhouse, ve své době oblíbené místo setkání členů této skupiny.

Zážitky z dětství vedly k tomu, že se Kim Jones na tento tvořivý soubor upnul, a jejich estetika a filozofie jsou přítomny v jeho debutové kolekci pro Fendi Couture. Kulisu módní přehlídky tvoří výstava knih a pamětních předmětů, které vybral Sammy Jay z antikvariátu Peter Harrington Rare Books.

Jádrem kolekce, ať už knih nebo Fendi Couture, je vztah mezi Virginií Woolfovou a Vitou Sackville-Westovou. Zamilovaly se do sebe v roce 1922, jen pár let před založením módního domu FENDI, a Vita Sackville-Westová se stala múzou Woolfové při psaní románu Orlando, který je mistrovským dílem s prvky cestování v čase a stírání hranic mezi binárním chápáním pohlaví. Syn Woolfové později román popsal jako „nejdelší a nejkrásnější milostný dopis v literatuře, ve kterém [Virginia] Vitu zkoumá, protkává ji staletími, přesouvá ji mezi pohlavími, hraje si s ní, obléká ji do kožichů, krajek a smaragdů, dobírá si ji, flirtuje s ní, zahaluje ji do závoje utkaného z mlhy.“

Součástí výstavy je i zcela první výtisk románu Orlando, který četla Vita Sackville-Westová, ve speciální vazbě s jejími zlatě vyraženými iniciály a vlastnoručním věnováním Woolfové: „Paní manželka Harolda Nicolsona je ,Orlandem‘ stejnojmenné knihy slečny Rebeccy Westové.“ Milostné dopisy, které si vzájemné psaly, byly vydány a dnes z nich nahlas předčítají přátelé a rodina Fendi v rámci skladby, kterou Max Richter složil pro módní přehlídku. Vita Sackville-Westová v nich takto reaguje na román: „Mohu pouze říci, že jsem naprosto uchvácená, očarovaná a omámená.“

Navzdory tomu, že podle románu „Orlando přirozeně miloval osamělá místa, otevřené výhledy a pocit, že je navždy a navždy a navždy sám“, Vitin exemplář se objevuje v příhodné společnosti dalších výjimečných prvních vydání této knihy včetně výtisku, který Virginia Woolfová darovala Noelovi Cowardovi. Na úplně prázdných stránkách modelové kopie dalšího románu K majáku, kterým Virginia obdarovala Vitu, napsala Virginia vtipnou předmluvu: „Myslím, že toto je nejlepší román, jaký jsem kdy napsala.“

Ve výstavní skříňce naaranžované na počest Virginiiny sestry, umělkyně Vanessy Bellové, jsou vedle jejich vlastních exemplářů děl Woolfové vystaveny i její akvarelové návrhy knižních obalů a katalogy propagující díla, které vytvořila na cestách do Říma spolu s Duncanem Grantem. Další skříňka obsahuje vzácnou sbírku korespondence mezi Woolfovou a manželem Bellové, Clivem Bellem.

Díla Vity Sackville-Westové, která je rovněž uznávanou spisovatelkou, jsou umístěny naproti knihám Virginie Woolfové. Vedle prvních vydání s podpisem či věnováním se objevují nepublikované rukopisy povídek a její původní zápisník s plány zahrad Sissinghurst.

Největší vizuální dojem však vytváří úžasný výběr prvních knih, které publikovalo vydavatelství Hogarth Press. Tyto knihy ručně tiskli Leonard a Virginia Woolfovi v malém nákladu a jsou vázané v unikátních deskách s mramorovaným anebo vzorovaným papírem. Zahrnují i vzácné první vydání básně T. S. Eliota Pustina v deskách s modrým bublinovým vzorem, který připomíná neklidné vody z básně. Kouzlo ruční výroby na těchto fascinujících knihách je dodnes velmi inspirativní.

Všechny tyto vášnivé životy, lásky a díla jsou vetkané do gobelínu skupiny Bloomsbury Group. Poslední výstavní skříňka, která je věnovaná nostalgii, obsahuje vzácný exemplář cambridgeského výběru poezie Euphrosyne z roku 1905, který představuje počátek skupiny Bloomsbury Group, ale i další začátek, a to brožuru, kterou si Kim Jones ponechal po své úplně první návštěvě sídla Charleston.

O FENDI 

Módní dům FENDI založili Adele a Edoardo Fendi v Římě v roce 1925, kdy otevřeli svůj první butik – obchod s kabelkami a kožešnickou dílnu. Značka brzy získala věhlas i v zahraničí a FENDI proslulo svou elegancí, řemeslnou dokonalostí, inovacemi a stylem. V roce 1965 zahájil módní dům FENDi spolupráci s již zesnulým Karlem Lagerfeldem a v roce 1992 se jeho pravou rukou v kreativním vedení firmy stala Silvia Venturini Fendi. V roce 1994 přebrala zodpovědnost i za kožené doplňky a pánskou kolekci. V roce 2000 dochází k akvizici FENDI ze strany LVMH Group, která se v roce 2001 stává většinovým akcionářem. V září 2020 byl uměleckým ředitelem dámských kolekcí Haute Couture, Prêt-à-Porter a kožešinových kolekcí jmenován Kim Jones. Dnes je FENDI synonymem kvality, tradice, experimentování a tvořivosti.

www.fendi.com @fendi

CategoriesNezařazené