B

Byty ve vyšším segmentu nejvíce kupují lidé ve věku 50 až 60 let, převážně pro vlastní bydlení

Ze statistik prodejů nových bytů, které si dlouhodobě vedou developerské společnosti, často vyplývají zajímavá data. Třeba pražské byty ve vyšším segmentu převážně nakupují zákazníci ve věku 50 – 60 let (31 %), následováni kategoriemi 25 až 35 let a 40 až 50 let (shodně 26 %). Téměř 70 % těchto bytů je pořizováno za účelem vlastního bydlení, zatímco 30 % na investici. V 90 % jsou kupujícími Češi. Pokud jde o financování, nejvíce závislými na zisku hypotečního úvěru jsou mladší ročníky do 35 let (až 78 %). Tento poměr se postupně snižuje s věkem: v kategorii 40 – 50 let tvoří podíl pořízených bytů na hypotéku 71 %, mezi 50 až 60 lety už jen 60 %. U kupujících ve věku nad 60 let je (i s ohledem na fakt, že většina bank považuje 70 let za maximální věk pro doplacení úvěru) naprostá většina bytů kupována z vlastních zdrojů. Tyto a další údaje vyplývají z interních statistik společnosti Geosan Development, tuzemského developera rezidenčních nemovitostí se zaměřením na Prahu a Středočeský kraj.

„V segmentu orientovaném na vyšší kategorii bydlení se vždy jako první prodají byty, které mají takzvaně „něco“ navíc – ať už se jedná o střešní penthousy s unikátním výhledem do okolí, byty navržené se zimní zahradou anebo třeba se dvěma terasami. Není výjimkou, že někteří klienti si pořídí i dva byty najednou, které propojí v jeden velký prostor,“ komentuje Jiří Baloun, vedoucí prodeje a marketingu společnosti Geosan Development, a dodává: „Zajímavé je sledovat i jednotlivé preference klientů podle dispozičních řešení. Zatímco v kategorii 50 až 60 let vedou s jasnou převahou byty 2+kk, v ostatních věkových kategoriích je poměr vyrovnanější. Nicméně i přesto klienti od 25 do 35 let preferují byty 4+kk a 2+kk, mezi 40 a 50 lety pak 3+kk a 1+kk.“

Geosan Development také dlouhodobě sleduje poměr bytů zakoupených do vlastnictví versus na investici, přičemž byty na investici v posledních letech tvoří zhruba třetinu všech realizovaných prodejů. Nejaktivnější v tomto směru jsou kategorie 40 až 50 let a nad 60 let. Zájem je především o menší byty 1+kk a 2+kk. Velká poptávka je i po nebytových prostorách umístěných v přízemí nových rezidenčních projektů, které se zpravidla rozprodají brzy po uvedení na trh.

Společnost Geosan Development působí na českém trhu rezidenčních nemovitostí více než 20 let. Od svého založení v roce 1998 již dokončila 21 novostaveb s celkem 2 300 byty. Mezi její aktuální projekty patří druhá fáze Rezidence Neklanka na rozhraní pražského Smíchova a Radlic a Rezidence Radimova Břevnov v exkluzivní lokalitě poblíž parku Kajetánka. V různých stupních přípravy má další projekty s cca 1 000 bytů v atraktivních lokalitách širšího centra Prahy. Vedle toho působí také v regionech: v Choťánkách u Poděbrad nabízí k prodeji stavební parcely. V říjnu 2018 navíc společnost rozšířila spektrum svého podnikání o kancelářské nemovitosti, když koupila administrativní komplex Nagano Park v Praze 3 s celkovou plochou 26 000 metrů čtverečních.

www.geosan-development.cz

CategoriesNezařazené