D

Dobyvatelka východu: Rozhovor s Gabrielou Markovou

Vyrostla v Česku, Paraguayi a Švýcarsku, mluví šesti jazyky a stála u úplných začátků kultovního maledivského resortu Velaa. Cesta Gabriely Markové k podnikání v segmentu ultra high-end cestování je vlastně logickým vyústěním všeho řečeného. Její společnost GM Selection zastupuje napříč Evropou jedny z nejprestižnějších hotelů a cestovních produktů světa, například privátní ostrov Miavana u Madagaskaru, kde noc vyjde na zhruba 90 000 korun na osobu. Pochybujete o potenciálu lokálního trhu pro tento segment? Někdejší východní blok je aktuálně nejrychleji rostoucím klientským trhem luxury travel businessu. Konflikt na Ukrajině navíc nastavený směr vývoje zřejmě ještě posílí.

Dětství jste strávila na několika značně odlišných místech světa – v Česku, Švýcarsku a v Paraguayi. Jak se to stalo?

Narodila jsem se v Čechách a moji rodiče jsou Češi, ale pracovali na rezidenci brazilského velvyslanectví v Praze. S rodinou tehdejšího velvyslance si padli do oka. Jeho následující oblast působení se z Prahy přesouvala do Paraguaye a rodiče dostali nabídku stát se součástí jeho týmu i tam. Díky tomu jsem s rodinou strávila čtyři roky v Paraguayi a pak další čtyři roky ve Švýcarsku.

Je vám po tak intenzivní osobní zkušenosti bližší Paraguay, nebo Švýcarsko?

Určitě Švýcarsko. Vyhovuje mi, že tam vše funguje naprosto přesně, je to čisté a bezpečné místo k životu s jedinečnou krajinou a navzdory tomu, s jakými stereotypy si lidé Švýcarsko spojují, jde o velmi kosmopolitní a živou zemi.

Máte tedy ráda pořádek. Jaká byla vaše první pracovní pozice v turistickém průmyslu?

Do cestovního ruchu jsem se dostala oklikou, i když velmi brzy. Po maturitě jsem trochu cestovala a na chvíli jsem si vyzkoušela i svět modelingu. Z rodinných důvodu jsem se ale musela vrátit do Prahy a vzala jsem tehdy první práci, která se mi naskytla. Byla to pozice recepční v jednom čtyřhvězdičkovém hotelu ze sítě K+K, která už dnes neexistuje. Navzdory očekávaní – upřímně nebyla nijak vysoká – mě tahle práce nadchla.

Čím konkrétně?

Byla jsem součástí skvělého týmu a řetězec mě díky mým jazykovým znalostem posílal na stáže do různých evropských destinací. Starala jsem se také o zácvik personálu v nově otevřených pobočkách – to vše stále v rámci recepce. Mé poslední působení v síti K+K bylo na pobočce v Paříži, kde jsem během objevování osmého distriktu beznadějně propadla kouzlu luxusních hotelů. Tehdy ale ještě Česká republika nebyla součástí Evropské unie, a pokud vás na konkrétní pracovní pozici do zahraničí nevyslala mateřská firma, bylo velmi obtížné získat zaměstnání mimo republiku. Když se pak v Praze otevřel Mandarin Oriental, bylo mi jasné, že tohle je pro mě ta pravá cesta, kterou se vydat. V roce 2007 jsem sem nastoupila na pozici Sales managera a o dva roky později jsem postoupila na pozici Director of Leisure Sales.

Ono leisure se pak prolnulo i do vaší další pracovní dráhy. V roce 2015 jste přijala pozici ředitelky obchodu a marketingu pro maledivský projekt Velaa, jeden z nejprestižnějších resortů světa. Strávila jste tady dva roky – jaké je pro Evropanku žít na Maledivách?

Maledivy jsou ráj na zemi, ale žít na ostrově s obvodem jeden kilometr se 400 zaměstnanci na 47 vil je samozřejmě výzva. Měli jsme s manželem to štěstí, že jsme na Velaa jeli v páru – on se staral o provoz resortu, já o sales a marketing. Díky náplni svojí pozice jsem trávila dva týdny z měsíce na ostrově a dva týdny na obchodních cestách po celém světě, takže jsem se alespoň necítila izolovaná.

Co pro vás bylo na této pozici největší výzvou?

Dnes je Velaa v hotelovém high-end segmentu pojem, ale když se resort rozjížděl, šlo o no-name privátní ostrov, jakkoliv superluxusní. Největší výzvu tedy představoval úkol zvládnout jeho positioning v oboru, kde tehdy ještě bylo náročné konkurovat popularitě velkých brandů, jako je Four Seasons, Mandarin Oriental či Aman. Trend privátního cestování mezi nejmovitější klientelou teprve začínal nabírat na popularitě.

Za Velaa stojí známá tvář českého vrcholového businessu, Jiří Šmejc. Hrál tento fakt pro české klienty roli v rozhodování trávit dovolenou právě tady?

Rozhodně ano. Propojení Jiřího Šmejce s UHNW (Ultra high-net-worth individual, pozn. red.) komunitou na celém světě, ale v tomto případě hlavně v Česku, hrálo v rozvoji Velaa zásadní roli.

Jaký byl po dvou letech na Maledivách návrat do České republiky?

Do Prahy jsem se vracela z osobních důvodu – byla jsem těhotná a věděla jsem, že život na ostrově s malým miminkem by nebyl optimální. Ocitla jsem se po návratu v zajímavé situaci – před covidem ještě home office pro většinu zaměstnavatelů nepřipadal v úvahu a najít v takovém nastavení jako novopečená matka práci nebylo zrovna snadné. Rozhodla jsem se proto založit vlastní firmu GM Selection a pokračovat v tom, co mě v předchozí kariéře bavilo nejvíc, tedy v sales reprezentaci a marketingu pro klienty z řad luxusních hotelů.Jaké klienty máte aktuálně v portfoliu?

Naše portfolio je velmi různorodé. Zastupujeme například společnost Quark Expeditions, která pořádá exkluzivní polární expedice na Arktidu i Antarktidu, ale také soubor unikátních safari lodges Time+Tide v dosud nepříliš objevené Zambii nebo soukromý ostrov Miavana poblíž Madagaskaru. Dále mezi naše klienty patří jeden z aktuálně nejprestižnějších resortů na Maledivách, Joali, a jeho mladší sister-property s unikátní wellness koncepcí Joali Being. Geograficky trochu blíže k Česku máme v portfoliu trendy hip hotel Caesars Palace v Dubaji. Kromě toho se staráme také o zastoupení pro poskytovatele cestovních služeb v rámci specifických destinací – aktuálně je to Sardinie, Korsika a Arabský poloostrov.

To je po čtyřech letech na trhu poměrně solidní záběr.

Děkuji, ale rozhodně jsme ještě nevyčerpali svůj potenciál. Pro mě je důležité nerůst příliš rychle. Je potřeba každého z našich klientů důkladně etablovat na trhu, než si přibereme do správy další produkt.

Své klienty zastupujete především v regionu střední a východní Evropy, tedy v oblasti, která v současné době patří mezi nejrychleji rostoucí trhy v segmentu high-end cestování. Dokážete identifikovat nějaký milník, v němž tento trend nastoupil?

Těch milníků bylo více. Mezi nejvýznamnější nepochybně patřila pandemie, která trh střední a východní Evropy doslova vystřelila vzhůru, protože v porovnání se zbytkem světa byli středo- a východoevropané v podstatě jediní, kteří nikdy úplně nepřestali cestovat.

Dalším zásadním zlomem, jenž ale přišel už před pandemií, byl vznik cestovních agentur zaměřených právě na luxusní cestovaní. UHNW komunita v tomto regionu se rok co rok rozrůstá, ale podobně jako ve všech oborech potřebuje profesionály, se kterými je možné konzultovat jak, kam a proč cestovat. Někdo prostě musí udávat směr.

Reflektují vzestup síly střední a východní Evropy i hoteliéři, nebo je potřeba je o potenciálu tohoto trhu přesvědčovat?

Cestovní agentury působící na CEE (Central and Eastern Europe, pozn. red.) trhu byly globálními hotelovými subjekty dlouho opomíjeny. Jen málo travel expertů se dostalo na mezinárodni veletrhy, hoteliéři za námi nejezdili promovat své projekty či destinace a naše nabídka závisela na brožurkách a katalozích velkých cestovních kanceláří ze západní Evropy, které navíc high-end destinacím věnovaly jen limitovaný prostor. To vše se ale v minulých dekádách změnilo a svůj podíl na tom má právě nástup cestovních kanceláři zaměřených vysloveně na luxusní turistiku, které vysílaly své kolegy na famtripy po celém světe a nastolily tak trend propagace destinací skrze osobní zkušenost. Jejich lidem se pak otevřely dveře do světa mezinárodních veletrhů a hoteliéři a zástupci tourism boardů exotických destinacích začali do střední a východní Evropy přijíždět propagovat své produkty a destinace. Nastalé změny pro mě byly motivací k založení veletrhu Luxury Bloc, na němž se v Praze setkávají zástupci prověřených cestovních agentur z regionu CEE s reprezentanty ultra high-end destinací a hotelů z celého světa. V září proběhne už třetí ročník Luxury Blocu a počet potvrzených účastníků z řad hoteliérů nám loni meziročně vzrostl o 100 %, letos o 43 %, což považuji za další důkaz potenciálu oblasti, o níž mluvíme. Letošní růst by byl navíc rozhodně ještě větší, ale jsme prozatím omezeni kapacitou prostoru pro konání veletrhu.

Vracejí se hoteliéři na Luxury Bloc opakovaně, nebo spíše jednorázově testují nový trh?

Naše kredibilita každým rokem sílí. Evidujeme řadu hoteliérů, kteří si na první edici Luxury Blocu zakoupili menší balíček, jen aby zjistili, že návratnost účasti je téměř okamžitá. Za rok pak přijeli na ‚plný úvazek‘, a navíc ještě přizvali kolegy ze sesterských hotelu.

Který národ je v regionu CEE nejsilnější, pokud bychom se bavili o útratách za high-end cestování?
V rámci objemu je velmi silné Polsko, Slovensko, Česká republika ale i Bulharsko či Lotyšsko.

Střední a východní Evropa není právě kulturně a sociálně homogenní oblast. Vidíte v preferencích jejích národů významné rozdíly?

Máte pravdu, typy cest poptávaných v jednotlivých zemích jsou značně odlišné. Zatímco třeba v pobaltských státech nebo v Rumunsku či Bulharsku klienti referují klasickou exotickou dovolenou na pláži, u nás a ve střední Evropě obecně pozoruji tendence růstu poptávky po dobrodružném cestovaní. Pojem ‚luxus‘ se mění, a zatímco dříve luxusní dovolenou symbolizoval pobyt v hotelu s mramorovou koupelnou, celosvětově oceňované SPA a michelinská restaurace, dnes jsou lidé daleko ochotnější investovat do zážitků a vytváření vzpomínek než do materiálních atributů dovolené.

Co si mám představit pod dobrodružným cestováním?

Představte si cokoliv, co je spojené s opravdovým objevováním světa a jeho poznáváním. Může jít třeba o safari, cesty do Jižní Ameriky nebo expedice za polární kruh. Dalším velkým trendem je wellbeing travel, což jsou v podstatě wellness pobyty s výjimečnými programy zaměřenými na celkovou regeneraci a revitalizaci.

Předpokládám, že vaše práce obnáší hodně cestování. Jakou část roku trávíte v zahraničí?

Od té doby, co mám vlastní firmu, cestuji většinou po Evropě, takže jsou moje výjezdy sice kratší, ale o to častější. V zahraničí trávím zhruba třetinu z každého měsíce.

Které destinace jsou aktuálně pro koncové zákazníky nejatraktivnější a jaký typ služeb vyhledávají?

Co se týče destinací, Češi a Evropané obecně si v posledních dvou letech oblíbili především ty, které jim zůstaly otevřené – Mexiko, Dominikánskou republiku, ostrovy v Indickém oceánu nebo třeba Kostariku. Během pandemie se také vyrojilo pár cestovatelských trendů, jenž předtím nebyly příliš významné. Patří mezi ně třeba již zmíněný wellbeing travel, který navýšil poptávku po službách se zaměřením na zdravotní turistiku a spirituálno.

Dalším segmentem, který během pandemie ohromně narostl, je pronájem private jetů. Tento fenomén se pojí s tím, že celkově vzrostlo nutkání zachovat si i na dovolené maximální možnou míru soukromí. Projevuje se to nejen na poptávce po private jetech, ale také v preferencích ubytování v rámci resortů spíše ve vilách.

Vlivu pandemie na váš obor jsme se dotkly již několikrát, do jaké míry ale změnila váš business válka na Ukrajině?

Obě zmíněné situace do našeho oboru zasáhly dost zásadně – paradoxně ale pozitivně. Jak už jsem zmínila, tak během pandemie vzrostla mezi hoteliéry popularita CEE regionu, protože klienti z této oblasti se nebáli cestovat. Z covidu jsme tedy vyšli posíleni.  Konflikt na Ukrajině způsobil, že se CIS trh (oblast někdejšího Sovětského svazu, pozn. red.) pro Západ téměř uzavřel a hoteliéři, kteří dříve z tohoto regionu zásadně profitovali, se začali rozhlížet po nových zdrojích. A CEE stojí v nabídce možností expanze na prvním místě, čekají nás tak zajímavé roky.

Jaké jsou vaše osobní oblíbené destinace, které vyhledáváte pro privátní dovolenou?

Nedávno jsem se vrátila z polární expedice na Špicberkách, a ač nemám ráda zimu, tento typ dovolené mě uchvátil a zasel ve mně myšlenku podívat se také na Antarktidu. Pro krátký odpočinek preferuji prodloužené víkendy v evropských městech, obzvláštně pokud v nich lze zkombinovat odpočinek na pláži s foodie procházkou – v tomto ohledu mě nejvíc baví Barcelona.

CategoriesNezařazené