R

Rozhovor s Jitkou Klett: Couture mezi Prahou a arabskými zeměmi

Renomovaná návrhářka, autorka knihy Oblečená životem a držitelka ocenění ST Oscar de la moda za celoživotní přínos v módě, Jitka Klett, se podělila o zkušenosti, jak se staví i následně buduje úspěšná módní značka, která překročila hranice osmadvaceti zemí světa, a také jaké konkrétní výzvy přinesla do jejího podnikání pandemie.

 

Máte za sebou bohatou kariéru. Vybudovala jste dvě značky, uspořádala více než sto módních přehlídek, šijete pro slavné a vlivné klientky a k tomu jste držitelkou řady prestižních oborových ocenění. Navíc jste čerstvě vydala knihu. Existuje ještě vůbec něco, co vám na seznamu životních cílů chybí splnit?

 

Skoro to zní, že bych rovnou mohla jít do penze a začít odpočívat. (smích) Tak to ale není. Ještě mám mnoho přání a vizí, na které se těším až si je budu moct splnit. Na některých pracuji aktivně už nyní, další jsou zatím ve stádiu plánování. Stále se ale mám co učit. To je úděl snad každého podnikatele, protože vyvoj je rychlejší než kdy dříve. Pokud chcete patřit mezi úspěšné, není možné ho ignorovat. A z pozice módního návrháře v Česku o to víc. Aby se můj business dynamicky rozrůstal, musím být sama sobě manažerem a zároveň mít v zádech schopný marketingový tým. V mém profesním odvětví se za poslední roky udály velké změny a my na ně v rámci businessu musíme velmi rychle reagovat. Dokonce bych řekla, že někdy musíme doslova předstihnout čas. Takže i přes všechna ocenění, moji autobiografii i další kariérní úspěchy mám občas pocit, že stále stojím na startovní čáře.

 

Změny v módní branži spustilo hlavně období covidové pandemie. Můžete popsat trendy, které se od té doby změnily?

 

Nerada se k tomuto období vracím, protože i když jsem věčný optimista, pandemie nás zastihla v období velkých finančních investic, o něž jsme kvůli uzavření prodejen pochopitelne přišli. Zásadní byl v covidu obrat zájmu módních klientů na online koncepty. V popředí byly nákupy na e-shopech a retail šel stranou. V tomto období byl náš prodej konfekční linie v kamenných prodejnách tak špatný, že jsme museli butiky zavřít. Nenechali jsme se ale zlomit a investovali jsme se do online. Po konci pandemie ale módní průmysl mimo luxusního segmetu pocítil pokles zájmu i o nákupy online. Nyní vyčkáváme, jestli to znamená, že lidé chtějí opět chodit do obchodů, nebo už nechtějí nakupovat vůbec.

 

Linie, o níž mluvíte, je JK Klett, tedy luxusní konfekce?

 

Ano. Oděvy z této linie jsou vyráběné v limitovaných kolekcích, jde tedy o ready-to-wear, jež je cenově dostupnější než šaty šité na míru konkrétní klientce. V Česku je zastoupena kategorie žen, které si chtějí v oblékání dopřát něco lepšího, ale zároveň si nemohou dovolit zakázkovou práci modních návrhářu.. Mým cílem není oslovit masy lidí, ale ty dámy, které ocení, že jsou oděvy na běžné nošení ušité z premiovych materiálů, jako je hedvábí či kvalitní bavlna s elastanem. Nicméně se nejedná o takzvanou fast fashion. Nikdy nebudeme vyrábět kousky za 1500 korun, protože v této hodnotě dnes často nepořídíte ani námi požadovaný kvalitní materiál.Tento typ businessu necháváme na jiných.

 

Říkáte, že kvalita materiálu je pro vás podstatná – odkud látky kupujete?

 

Kvalitní materiály a seriozní dodavatele vyhledávám po celém světě. Naše látky pocházejí z Česka, Itálie, Francie, Holandska, Německa a Turecka. Nyní řešíme navýšení vstupních cen u hedvábí po celém světě, ale našli jsme cestu, jak garantovat dostupnou cenu pro naše klienty v linii JK Klett. Je v ní také kombinace hedvábí s viskózou, který ovšem stále garantuje úroveň, na níž trváme.

 

Co se týče materiálů, na trh přicházejí stále nové technologie otevírající také nové možnosti. Držíte se v tomto ohledu klasiky, nebo jste ovlivněná ve své tvorbě i těmito novinkami?

 

Inovace mě velmi zajímají, vývoj nových oděvních materiálů je pro mě trochu i koníčkem. Abych byla dobře informovaná, navštěvuji textilní veletrhy a jiné výstavy po celém světě. Přehled a informovanost mi pomáhá k správným rozhodnutím. V mé konfekční linii jsem nejžhavější novinky ještě neměla možnost aplikovat, ale pracuji s nimi již v rámci brandu Jitka Klett Couture. Je to výzva, protože nové technologie jsou ve stadiu vývoje nejen pro nás, ale i pro samotné výrobce. Pořád tak úplně s jistotou nevíme, jak bude konkrétní materiál držet, za jak dlouho se látka obnosí a podobně. Často narážím na to, že výrobci látek jsou překvapeni tím, když jim pomalu dávám návod, co bychom mohli udělat, aby materiál fungoval lépe.

 

Můžete být konkrétnější?

 

Týká se to zejména trvanlivosti, praktičnosti, udržitelnosti, funkčnosti. Jde o základní vlastnosti, jež zákazníci ocení při běžném nošení. Baví mě to a jsem ráda, že mám i takové dodavatele, kteří se mnou o těchto věcech diskutují a moje nápady zapracovávají. Jako příklad za všechny uvedu kolekci plášťů, které byly super praktické, ale nebyly nepromokavé – což u pláště přijde vhod. Nakonec jsme technologií impregnace vytvořili nový nepromokavý materiál, který ale zároveň nedegradoval původní střih a eleganci, ale mohl sloužit částečně jako pláštěnka. Mám ráda, když jsou věci praktické a multifunkční.

 

Práce s JK Klett jakožto konfekčním brandem je úplně jiná než práce se zakázkovou Jitka Klett Couture. Které z těchto značek se aktuálně věnujete víc?

 

Věnuji se oběma. Procházíme nyní obdobím, kdy nám i dva roky po pandemii chybí finance na investici do rychlejšího restartu naší konfekce JK Klett, zaměřuji se tedy více na Couture, kde pociťujeme stále vyšší zájem klientů. Tady je extrémně důležitý osobní přístup. Návštěva mého salonu, kde klientky vždy vítám osobně, musí být zážitek od prvního okamžiku. Z tohoto důvodu jsme také náš módní salon přestěhovali z centra Prahy do překrásné prvorepublikové vily na pražských Vinohradech, kde můžeme perfektně šířit naši filozofii. Přeji si, aby si odtud dámy odnesly nejen šaty, ale i dobrý pocit z krásného interiéru, prostředí, chutí, vůně a všeho, co k luxusu patří. Jak ale asi tušíte, v tomto případě je zákaznická platforma omezená, navíc i já mám své limity. Individuální přístup s garantovanou osobní péčí je výjimečný, časově náročnější, ale já ho miluji.

 

Převládá ve vašem salonu česká klientela?

 

Ano, ta je nejpočetnější. Mám ale i zahraniční klienty – především expaty žijící v Česku. Slovenky navštěvují spíše můj druhý salon na Slovensku. Malé procento zákaznic mám i ve Spojených arabských emirátech, kde se mi podařilo proniknout do paláců královských rodin. Tyto klientky nelétají za mnou, ale já za nimi, což je o to časově náročnější.

 

Velmi mě zaujala ta kapitola o arabských palácích. Můžete nám říct nějakou zajímavost, kterou byste vypíchla, co se týče vkusu a stylu tamních žen?

 

Nároky žen ze Spojených arabských emirátů nejsou nijak odlišné od těch českých a slovenských. Zadání jsou různá, bez ohledu na to, jestli jde o Evropanku, Arabku, Indku či Číňanku. I když pracujete pro klientelu z různých kultur, stále si z nějakého důvodu vybrala jako designéra vás, a to je zásadní. Nicméně v sobě musíte mít velký cit a intuici, aby se zákaznice cítila komfortně a byla s výsledkem spokojená. I tak je ale nutné brát v úvahu tradice, ačkoliv se často setkávám s tím, že po mě klientky chtějí evropský styl. Pokud tedy vysloveně nedostanu jiné zadání, držím se svého stylu.

 

Oslovit českého návrháře v těchto zemích nicméně není úplně běžné.

 

Nikdo mě také neoslovil. Žádná z klientek ze Středního východu nebo Indie žijících ve svých zemích za námi nepřišla. Cestu k ním jsem si musela najít sama. Největší konkurencí jsou pro mě v tomto ohledu designéři z Libanonu, Indie a Pákistánu. Jejich cenová politika je téměř neporazitelná. Pokud jde ale o evropský styl oblékání, náročná klientela vždy vycítí, co je pouhý pokus a co originál. Každá nová klientka je výzva, jeji spokojenost vytváří prostor k tomu, že se vrátí. Někdy tedy nemúžete mít jistotu, i když svoji práci odvedete nejlíp jak dokážete, šila jsem totiž už i šaty do rakve.

 

Do rakve?

 

Ano, jedna starší dáma si vysloveně přála být připravena i v této situaci.. Šila jsem tedy model do rakve, což se může zdát zvláštní, ale osobně to beru jako velkou čest. Také jsem šila šaty pro manželku šejka na svatbu její dcery a ona dodatečně chtěla, abych jí k šatům vytvořila i tradiční abáju. To je lehký, typicky černý svrchní plášť překrývající spodní oděv. Plášť měl být transparentní, aby pod ním byly vidět společenské šaty. Tato konkrétní klientka měla opravdu vysoké nároky a v nabídce na obřad jí na štendru visely nejznámější světové značky, nakonec si ale vybrala naše šaty. U této klienteli však do poslední chvíle nevíte, co si na sebe nakonec vybere, protože mají připravené vícero variant. Je bežné, že se to ani nedozvíte.

 

Vytváření kontaktů na tak specifickém trhu, jako je ten arabský, musí být složité. Jak jste se do toho pustila?

 

O své know-how jsem se velmi podrobně podělila ve své knize Oblečená životem.

 

Nebojíte se, že si tím vytvoříte konkurenci?

 

Rozhodně ne. Naopak všem přeji úspěch. A zároveň platí, že nestačí něco znát, ale je důležité vědět, jak to použít, a také mít energii a zkušenosti k úspešné realizaci.

 

Jak moc vám ocenění ST Oscar della moda otevírá dveře do světa?

 

Všech ocenění si vážím, ale při prezentaci sebe sama je nikdy nepoužívám. Nejraději se představuji svou prací. Ocenění jsou ale zajisté praktická, bezpochyby zvyšují mé značce kredit a pomáhají mému týmu při prezentaci brandu v Česku a za hranicemi. Nyní se snažíme dostat na nové trhy do Saúdské Arábie a tam ocenění funguje skvěle. Nejsem sběratelka titulů, tento jsem získala bez toho, že by jsem se kamkoliv hlásila. Jak jsem již uvedla, ocenění si samozřejmě vážím, ale na bitvy o ně nemám čas, protože v módním businessu musíte opravdu makat. Mám také dvě děti, manžela a snažím se, aby rodina spokojeně fungovala.

 

Připravila: Adéla Nosková, Foto: Ondřej Pýcha