Z

Zkušení sběratelé stále častěji hledají nového Picassa, říká expertka na investice do umění Ornela Ramašauskaitė

Ornela Ramašauskaitė je přední světovou odbornicí na trh s uměním. Již 18 let se věnuje poradenství pro movité jednotlivce i instituce v oblastech investic do umění, kulturní ekonomiky a marketingu. Co nám pověděla v exkluzivním rozhovoru?

 

Jako generální ředitelka společnosti artXchange Global získala ocenění „Leading Female Figure in Art Wealth Management“ v rámci Wealth and Finance International Fund Awards 2023. Je také členkou správní rady Nadace Amedea Modiglianiho. Ornela brzy navštíví Prahu, kde 24. a 25. září povede čtyři specializované workshopy na Prague Collectors Summit, které organizuje instituce Aglaia Foundation. Partnerem akce je společnost Art Lines a magazín Luxury Guide. Workshopy jsou určeny jak pro začínající, tak i zkušené sběratele a investory do umění.

Jak se těšíte na svůj pobyt v Praze? Už jste tu někdy byla?

Mám velkou radost, že se do Prahy vracím již počtvrté. Město mě inspiruje svým bohatým kulturním dědictvím a živou uměleckou scénou. Moje poslední návštěva v červnu byla obzvlášť přínosná díky příležitosti, kterou mi poskytl David Vavruška-Alkier, zakladatel Aglaia Foundation. Během této návštěvy jsem měla možnost setkat se s různými zajímavými lidmi, kteří se v umění pohybují – od galeristů a kurátorů po sběratele a umělce. Tyto rozhovory mi poskytly neocenitelný vhled do unikátní dynamiky českého trhu s uměním, na kterou se při této návštěvě ráda znovu zaměřím.

Velký dojem na mě udělala muzea a galerie, které jsem navštívila. Například Národní galerie Praha mě uchvátila svou úchvatnou sbírkou umění, která sahá od středověku až po současnost. Centrum současného umění DOX zase vyniká svým inovativním přístupem k prezentaci špičkových děl. Už teď se velmi těším na diskusi o aktuálních trendech na trhu s uměním s českým publikem, kterou zde ve druhé polovině září povedu. Umělecká scéna je zde fascinující – krásné spojení bohatých historických tradic a odvážných současných hlasů. Jsem zvědavá, jak se globální trendy, jako je nárůst online prodeje a rostoucí zájem o umění jako investici, projevují v českém kontextu.

Pro koho je Prague Collectors Summit primárně určen a na co se budete zaměřovat během svého vystoupení?

Prague Collectors Summit je skutečně výjimečná akce, která si klade za cíl oslovit široké spektrum publika z uměleckého světa – od začínajících sběratelů až po zkušené veterány. Je skvělé vidět tak komplexní přístup k edukaci na trhu s uměním ve střední Evropě, protože hraje klíčovou roli v podpoře a rozvoji uměleckého ekosystému celého regionu. Jako odbornici na trh s uměním mě zvláště těší zaměření summitu na praktické a teoretické aspekty sběratelství a investic do umění. Program pokrývá širokou škálu zásadních témat, která jsou nezbytná pro každého, kdo chce úspěšně navigovat komplexním světem trhu s uměním.

Ve své prezentaci se zaměřím na několik klíčových oblastí, které se shodují s cíli summitu:

Globální trendy na trhu s uměním: Podělím se o pohled na aktuální stav globálního trhu s uměním, včetně přechodu k online prodejům, vlivu geopolitických událostí a vzniku nových sběratelských kategorií.

Umění jako investice: Na základě svého výzkumu budu hovořit o potenciálu umění jako alternativní investice, zejména v kontextu ekonomické nejistoty. Prozkoumáme, jak může umění fungovat jako ochrana proti inflaci a tržní volatilitě.

Nové trhy a umělci: Zdůrazním význam sledování vznikajících uměleckých trhů a jejich vliv na globální uměleckou scénu. Budeme také diskutovat o strategiích pro identifikaci slibných začínajících umělců.

Geopolitické aspekty: Na základě mého doktorského výzkumu o investicích do umění v kontextu geopolitických konfliktů nabídnu vhled do toho, jak politické události mohou ovlivnit dlouhodobou hodnotu uměleckých děl z konkrétních regionů nebo národností.

Praktické strategie sběratelství: Poskytnu praktické rady ohledně budování a správy sbírky, včetně procesů prověřování, technik tržní analýzy a strategií pro vytváření hodnoty.

Těším se na setkání se sběrateli na různých úrovních jejich cesty. Pro ty, kteří teprve začínají, chci přinést inspiraci a pevné základy pro jejich sběratelské záměry. Zkušeným sběratelům chci nabídnout nové pohledy a pokročilé strategie, které obohatí jejich dosavadní praxi.

Co vás přivedlo k vaší kariéře ve světě umění?

Moje cesta do světa umění začala momentem z filmu, který ve mně zažehl celoživotní vášeň. Jako dítě mě uchvátila scéna z aukce umění a v ten okamžik ve mně probudil sen, který se tehdy zdál téměř nemožný – zejména vzhledem k tomu, že v mé zemi nebyly žádné aukční domy ani sběratelské tradice. Tento okamžik ale stačil k tomu, aby mě nasměroval na cestu, po které jdu s neochvějným odhodláním dodnes. Moje akademická dráha tuto vášeň odrážela. Opravdu hluboce jsem se ponořila do studia umění, což mi poskytlo pevný základ v dějinách umění a jeho vnímání. Poté jsem se zaměřila na studium managementu kultury UNESCO a kulturní politiky. Tento interdisciplinární přístup byl v mé kariéře neocenitelný, protože mi umožnil nahlížet na svět umění z různých úhlů – estetického, kulturního a ekonomického.

Už jako mladá jsem měla to štěstí, že se mi podařilo získat pozici v aukčním domě a galerii. Tato zkušenost pro mě nebyla jen prací, ale i jakousi transformační cestou. Ocitla jsem se v dynamickém prostředí, kde jsem mohla učit od nejrespektovanějších odborníků v oboru. Jejich mentorství bylo neocenitelné a formovalo mé chápání složitých mechanismů trhu s uměním a nuancí v budování a správy sbírek. Jedním z nejvíce obohacujících aspektů mého raného kariérního období byla možnost setkávat se a spolupracovat s významnými sběrateli. Tato setkání mi nejen rozšířila síť kontaktů, ale také poskytla vhled do motivací a strategií zkušených sběratelů umění. Tyto poznatky se ukázaly jako klíčové v mé pozdější práci a utvářely můj přístup k analýze trhu s uměním a investičním strategiím.

S růstem mých zkušeností přicházely i nové příležitosti. Bylo mi velkou ctí být pozvána do Nadace Amedea Modiglianiho, což byl milník, který mi umožnil prohloubit svou specializaci a přispět k uchování a propagaci odkazu jednoho z nejzajímavějších umělců 20. století. Účast na uměleckém veletrhu mi pak nabídla širší perspektivu a vystavila mě dynamické interakci mezi umělci, galeristy a sběrateli na mezinárodní scéně. Tyto zkušenosti vyústily ve vznik artXchange Global, agentury pro trh s uměním. Tento projekt mi umožnil spojit své znalosti a zkušenosti a poskytovat strategické poradenství a služby sběratelům, institucím a umělcům, kteří se pohybují na trhu s uměním a investicemi. Během celé své kariéry jsem si udržovala pevné spojení s akademickou sférou. V současné době dokončuji doktorát se zaměřením na ekonomiku umění a kultury. Tento výzkum mi umožnil prozkoumat teoretické základy trhů s uměním a přispět k rostoucímu souboru znalostí v této oblasti.

Kteří současní umělci patří mezi vaše oblíbené?

Jako odbornice na trh s uměním si dobře uvědomuji odpovědnost spojenou s tím, když zmíním své oblíbené současné umělce. Moje volba může výrazně ovlivnit zájem sběratelů a tím i kariéru umělců. Proto k této otázce vždy přistupuji obezřetně a soustředím se nejen na uměleckou hodnotu, ale na celkový pohled na to, co dělá umělce skutečně významným v dnešním složitém světě umění.

Při hodnocení současných umělců hledám kombinaci několika faktorů: inovativní uměleckou tvorbu, konceptuální hloubku, kariérní ambice, konzistenci v tvorbě a odolnost tváří v tvář výzvám světa umění. Tento komplexní přístup mě vede k vyzdvižení umělců, kteří vytvářejí přesvědčivá díla a mají potenciál zanechat trvalý otisk ve světě umění.

Mezi mladé současné malíře, kteří mě momentálně velmi oslovují, patří Linas Kaziulionis z Litvy a Mouk z Ázerbájdžánu. Oba umělci nejenže naplňují zmíněné kvality, ale také mají potenciál ovlivnit budoucnost světa umění svými jedinečnými perspektivami a odhodláním. Oba tito umělci vykazují nejen obrovský potenciál ve své tvorbě, ale také v přístupu k budování kariéry. Aktivně se zapojují do globální umělecké komunity, účastní se rezidencí, výstav a rozvíjejí vztahy s galeriemi a sběrateli. Tento komplexní přístup k umělecké kariéře nejenže zajišťuje jejich dlouhodobý úspěch, ale také posiluje globální uměleckou komunitu a dělá z nás všechny součást širšího uměleckého ekosystému.

Z řad etablovaných současných umělců velmi ctím Marinu Abramović. Její vliv na performance art byl revoluční, ale tím, co ji skutečně odlišuje, je její proměna v živoucí ztělesnění své umělecké filozofie. Abramović se stala sama o sobě prohlášením, překračujícím hranice mezi uměním a umělcem. Obdivuji umělce, jako je Abramović, kteří mají jasné hodnoty a vize a stojí si za nimi. V uměleckém světě, který někdy upřednostňuje prodejnost před podstatou, jsou tito umělci důležitou připomínkou síly autenticity a přesvědčení. Jejich neochvějný závazek k vlastní umělecké integritě je nejen inspirující, ale také nás všechny povzbuzuje k tomu, abychom si stáli za vlastními uměleckými hodnotami.

Tento přístup k výběru oblíbených umělců – zohledňující nejen samotné umění, ale celou praxi a osobnost umělce – odráží mé přesvědčení, že nejvýznamnější současné umění vzniká z kombinace tvůrčí vize, konceptuální hloubky a profesionálního nasazení. Jak se umělecký svět vyvíjí, věřím, že právě tito mnohostranní umělci budou formovat jeho budoucnost a zanechají svůj odkaz.

Můžete nabídnout jednoduchou radu pro ty, kteří právě začínají investovat do umění?

Pokud začínáte s investicemi do umění, moje hlavní rada je jednoduchá, ale zásadní: vyhledejte odborné vedení. Investování do umění je složité a vyžaduje hluboké porozumění řadě faktorů – od historie umění a tržních trendů po konzervaci a původ děl. Není to něco, co byste se naučili rychle, a rizika mohou být vysoká.

Spolupráce s odborným poradcem nebo konzultantem v oblasti umění je investicí, která se může výrazně vyplatit. Tito experti strávili roky zdokonalováním svých znalostí a budováním sítí ve světě umění. Mohou vám poskytnout cenné postřehy, které začátečníkům často unikají.

 

Dobrý poradce vám pomůže:

 

  • Definovat vaše investiční cíle a estetické preference
  • Navede vás na umělce a díla, která odpovídají vašim záměrům
  • Zprostředkuje přístup ke svým kontaktům v galeriích, aukčních domech a mezi soukromými prodejci
  • Pomůže s prověřením původu a autentičnosti potenciálních nákupů
  • Poskytne rady ohledně konzervace a dlouhodobého udržení hodnoty

Ačkoliv se počáteční náklady na poradce mohou zdát vysoké, je důležité je vnímat v kontextu celkové investice. Jejich odborné znalosti vám mohou pomoci vyhnout se nákladným chybám a objevit příležitosti, které byste jinak přehlédli. Často se stává, že peníze ušetřené díky jejich radám převýší jejich poplatky.

Pokud vám představa najmutí poradce připadá obtížná nebo mimo váš současný rozpočet, doporučuji jinou strategii: zaměřte se na začínající umělce. Toto je má druhá rada. Investice do mladých, začínajících umělců může být vzrušující a potenciálně výnosná strategie. Umožňuje vám vstoupit na trh za nižší cenu a přitom si užít vzrušení z uměleckého sběratelství. Tato cesta však vyžaduje jiný druh prověření.

Při zvažování začínajícího umělce:

Pokud je to možné, spojte se přímo s umělcem. Porozumění jeho vizi, pracovnímu nasazení a kariérním ambicím vám může poskytnout náhled na jeho potenciál pro dlouhodobý úspěch.

 

Hledejte známky odhodlání a ambicí. Umělec oddaný svému řemeslu, který aktivně pracuje na své kariéře, má větší šanci získat časem uznání.

Prozkoumejte jeho vzdělání, výstavní historii a kritický ohlas, který získal.

Posuďte koncepční hloubku a technickou zručnost, kterou jeho práce vykazuje.

Finanční riziko je při investování do začínajících umělců obecně nižší díky nižším cenám. I když umělec nedosáhne komerčního úspěchu, získáte dílo, které vám může přinést radost v domácnosti či kanceláři.

Tato strategie vám zároveň umožní postupně rozvíjet svůj cit pro umění a porozumění trhu. Jakmile získáte větší jistotu ve svých úsudcích a větší přehled o trhu, můžete se cítit lépe připraveni k větším investicím nebo ke spolupráci s poradcem.

Ať už pracujete s poradcem nebo se zaměřujete na začínající umělce, klíčové je přistupovat k investování do umění s trpělivostí, zvídavostí a ochotou učit se. Trh s uměním může být nepředvídatelný, ale s vhodným vedením a přístupem může být nejen finančně, ale i osobně velmi uspokojující.

Pamatujte, že úspěšné investování do umění je stejně tak o vášni a uznání jako o finančních výnosech. Nejvíce spokojení investoři do umění jsou často ti, kteří nacházejí radost v dílech, která získají, bez ohledu na jejich tržní výkonnost. Na své cestě proto investujte do umění, které k vám promlouvá na osobní úrovni.

Pokud chci začít sbírat umění, aniž bych se primárně soustředil na něj jako na investici, kde bych měl začít?

Začít sbírat umění bez primárního zaměření na investice je krásný způsob, jak se zapojit do světa umění. Tento přístup vám umožní následovat svou vášeň a rozvíjet vlastní vkus.

Začněte tím, že se ponoříte do místní umělecké scény. Navštěvujte výstavy na uměleckých školách, zejména absolventské výstavy. Tyto akce jsou poklady plné mladých talentů. Objevíte svěží a inovativní díla a můžete získat cenné postřehy od profesorů, kteří tyto umělce vedli. Všímejte si děl, která s vámi rezonují emocionálně nebo intelektuálně, a nebojte se zapojit do diskusí o umění.

Dalším klíčovým krokem je návštěva ateliérů. Při návštěvě umělců v jejich tvůrčím prostředí lépe pochopíte jejich procesy, inspirace a vize. Nezapomeňte, že silná osobnost a jasný umělecký koncept jsou stejně důležité jako technické dovednosti. Hledejte umělce, kteří dokážou formulovat své myšlenky a vykazují odhodlání ke své tvorbě.

I když je dobré začít lokálně, neomezujte se jen na geografii nebo určitá média. Jakmile si budete jistější ve svém vkusu a porozumění, rozšiřujte své obzory. Prozkoumávejte mezinárodní umělecké veletrhy, online platformy a různorodé umělecké scény po celém světě. Experimentujte s různými médii – od maleb a soch po fotografie a instalace. Tato rozmanitost obohatí vaši sbírku a rozšíří vaše vnímání uměleckých výrazů.

Vzdělávání je v této cestě zásadní. Čtěte vše, co se dá – umělecké časopisy, knihy a online publikace. Navštěvujte přednášky a diskuse a zvažte kurzy o dějinách umění nebo současném umění. Čím více se naučíte, tím hlubší bude vaše ocenění umění. Budování vztahů v uměleckém světě může také výrazně obohatit vaši sběratelskou zkušenost. Seznamte se s galeristy, kurátory a dalšími sběrateli. Připojte se k místním uměleckým organizacím nebo skupinám podporujícím muzea. Tyto kontakty vám poskytnou cenné vhledy a příležitosti.

Nejdůležitější je důvěřovat svým instinktům. Kupujte díla, která vás osloví osobně, a ne jen ta, která jsou módní nebo potenciálně hodnotná. Vaše sbírka by měla odrážet vaši cestu, zájmy a vztahy, které jste si po cestě vybudovali. Pamatujte, že sbírání umění není jen o získávání předmětů; jde o podporu umělců, zapojení se do myšlenek a obohacení vašeho života kreativitou a krásou. Začínáním u mladých, místních umělců a postupným rozšiřováním svého záběru budujete nejen osobně významnou sbírku, ale také přispíváte k živému ekosystému uměleckého světa.

Jak se vaše sbírka rozrůstá, udržujte si dobré záznamy. Dokumentujte původ každého díla, uchovávejte certifikáty autentičnosti a zvažte vytvoření katalogu své sbírky. Tato dokumentace vám pomůže sledovat vaši cestu a může se v budoucnu hodit. Nakonec největší radost ze sbírání často pochází z objevování, vztahů, které si vybudujete, a z toho, jak umění obohacuje váš každodenní život. Tak se ponořte, prozkoumávejte a nechte se vést svou vášní.

Jaké potřeby mají pokročilejší sběratelé a investoři?

Pozoruji zajímavý trend mezi pokročilými sběrateli a investory: stále více se zaměřují na objevování a podporu začínajících talentů. Tato strategie spojuje jejich vášeň do umění i investiční uvažování, které často charakterizují zkušené sběratele.Tito sběratelé touží najít „dalšího Picassa“— umělce, jehož díla mohou získat na začátku kariéry za relativně skromné ceny s potenciálem výrazného zhodnocení v budoucnosti. Nej nejde jen o finanční zisk, ale o možnost být součástí umělcovy cesty a přispět k dějinám umění. Hledají mladé umělce s výjimečnou kreativitou, technickými dovednostmi a jedinečným hlasem. Tito sběratelé mají vycvičené oko na talenty, které mají potenciál oslovit globální publikum a zanechat trvalý dopad na umělecký svět.

Zároveň hodnotí schopnost umělce pohybovat se v komplexním ekosystému umění – včetně schopnosti produkovat konzistentní díla, spolupracovat s galeristy a institucemi a budovat přesvědčivý příběh kolem své tvorby. Důraz na „globální“ úspěch je klíčový. V dnešním propojeném světě si sběratelé uvědomují, že skutečná sláva a tržní hodnota přichází s mezinárodním uznáním. Nehledají jen umělce, kteří uspějí lokálně, ale ty, kteří mají potenciál prorazit na světové scéně.Tento přístup vyžaduje hluboké porozumění uměleckým trendům i tržní dynamice. Je však důležité si uvědomit, že tato strategie s sebou nese rizika – ne každý nadějný mladý umělec dosáhne mezinárodního věhlasu nebo výrazného nárůstu hodnoty. Zkušení sběratelé si to uvědomují a vnímají své aktivity jako spojení mecenášství a investice.

Tento zájem o nové talenty navíc hraje zásadní roli v uměleckém ekosystému. Tím, že poskytují ranou podporu a uznání, pomáhají tito sběratelé udržovat a rozvíjet kariéry mladých umělců, čímž přispívají k živosti a rozmanitosti globální umělecké scény. Zkušení sběratelé tak nekupují jen umění; investují do potenciálu, podporují talent a aktivně se podílejí na probíhajících dějinách umění. Jejich snaha najít „dalšího Picassa“ je svědectvím o trvalé přitažlivosti umění jako kulturního i finančního aktiva.

Jak se práce se soukromými osobami liší od spolupráce s veřejnými institucemi?

Ačkoli mezi těmito dvěma typy klientů existují rozdíly, často jsou podobnosti výraznější než rozdíly. V jádru mají soukromí sběratelé i veřejné instituce společnou hlubokou úctu k umění a jeho kráse. Nicméně, jejich přístupy a motivace se liší, což vytváří zajímavou dynamiku na uměleckém trhu.

Veřejné instituce, jako jsou muzea nebo firemní sbírky, přistupují k akvizicím umění s více strukturovaným rámcem. Obvykle se řídí vizí, kde musí výběr umění odpovídat celkovým hodnotám a poslání instituce. To může znamenat zaměření na konkrétní období, styly nebo témata, která rezonují s jejich cílem. I když estetika hraje důležitou roli, instituce často kladou větší důraz na to, aby jejich sbírky sloužily i jako finanční investice. Tato dvojí funkce kulturního významu a finančního zhodnocení ovlivňuje jejich akviziční strategie.

Instituce obvykle disponují většími rozpočty, což jim umožňuje rozvíjet komplexní a dlouhodobé strategie budování sbírek. Tato finanční kapacita jim někdy poskytuje výhodnější podmínky od umělců nebo galerií, včetně možných slev na významné akvizice. Kromě toho musí instituce brát v úvahu veřejné vnímání a zájmy zainteresovaných stran, což může ovlivnit jejich rozhodování a způsob, jakým své sbírky prezentují. Instituce často čelí složitějším schvalovacím procesům ve srovnání s individuálními sběrateli. Edukativní přístup prospívá oběma typům klientů, protože poskytuje informované vedení o trendech na trhu, vývoji kariér umělců a širším kontextu potenciálních akvizic.

Individuální sběratelé jsou sice v přístupu flexibilnější, ale často sdílejí podobné motivace. Soukromí sběratelé hledají umění, které rezonuje s jejich pocity, zkušenostmi nebo estetickými preferencemi. Tato emocionální vazba je hnacím motorem jejich sběratelství. Přestože investiční potenciál není vždy hlavním důvodem, mnoho sběratelů přece jen zohledňuje zhodnocení svých akvizic, zejména když hodnota a význam jejich sbírek roste.

Stejně jako instituce, i soukromí sběratelé často budují sbírky, které odrážejí jejich hodnoty, přesvědčení nebo podporované příčiny. Zatímco někteří soukromí sběratelé pracují s velkými rozpočty, jiní mohou být více omezeni, což vede k různorodým sběratelským strategiím napříč spektrem individuálních kupujících. Navzdory těmto strukturálním rozdílům ukázala má zkušenost, že nejdůležitějším faktorem při jakémkoli procesu akvizice umění— ať už pro instituci nebo jednotlivce — je osoba nebo tým, který rozhoduje. Vkus, znalosti a vize klíčových rozhodovatelů často formují sbírku více než jakýkoli institucionální mandát nebo individuální preference.

Jak se trh s uměním vyvíjí? Ovlivňují ho globální události, jako je pandemie?

Umělecký trh se neustále vyvíjí pod vlivem různých faktorů, včetně globálních událostí, ekonomických podmínek a kulturních změn. Podle Art Basel & UBS Art Market Report 2024 od Art Economics se trh navzdory mírnému poklesu v roce 2023, kdy prodeje klesly o 4 % na 58,37 miliardy EUR, ukázal jako odolný. Tato hodnota zůstává nad úrovní před pandemií, což naznačuje dlouhodobou stabilitu. Počet transakcí vzrostl o 4 %, což naznačuje pokračující zájem napříč cenovými kategoriemi.

Spojené státy si stále udržují vedoucí postavení na trhu (42% podíl), ale Čína (včetně Hongkongu) se posunula na druhé místo (19% podíl), čímž předstihla Spojené království (17% podíl). Tento posun odráží rostoucí význam asijských trhů v globálním uměleckém světě. Pandemie trvale ovlivnila strukturu uměleckého trhu. Normalizovala online aukce a digitální prohlížení děl, což zpřístupnilo investice do umění širšímu publiku. Online prodeje dosáhly v roce 2023 částky 10,6 miliardy EUR, což představuje 18 % celkového obratu trhu. Tento trend demokratizoval investování do umění a snížil závislost na tradičních galeriích.

Trh zažívá vlny zájmu o specifické skupiny umělců. Po výrazném zaměření na čínské a černošské umělce nyní narůstá zájem o ženy, LGBTIQ+ umělce a umění z menšin a odlehlých zemí. Benátské bienále často slouží jako barometr těchto nových trendů. Ekonomické zpomalení vede k uváženějším nákupním rozhodnutím. Kupující stále častěji vnímají umění nejen jako dekoraci, ale také jako investici. Historicky se investice do umění během recesí ukázaly jako rozumná strategie, často překonávající tradiční tržní indexy, jako je S&P 500.

Ačkoli prodeje NFT klesly od svého vrcholu, tento segment stále představuje významnou část trhu. V roce 2023 umělecky zaměřené NFT vygenerovaly prodeje ve výši 1,08 miliardy EUR, což naznačuje pokračující integraci digitálního umění do širšího uměleckého trhu.

V kontextu geopolitických konfliktů je při investování do děl z konkrétních zemí důležitá opatrnost. Politické události mohou výrazně ovlivnit dlouhodobou hodnotu děl a některé investice mohou časem ztratit na hodnotě. Navzdory vysokým úrokovým sazbám, inflaci a politické nestabilitě umělecký trh ukazuje schopnost přizpůsobit se výzvám. Růst objemu transakcí, zejména v nižších cenových kategoriích, dokazuje schopnost trhu přizpůsobit se měnícím se ekonomickým podmínkám. Ačkoli veřejné aukční prodeje v roce 2023 poklesly výrazněji než prodeje prostřednictvím dealerů, soukromé prodeje v aukčních domech vzrostly o 2 %. To naznačuje změnu ve způsobu obchodování s uměleckými díly s vysokou hodnotou.

Umělecký trh se tedy přizpůsobuje globálním událostem a ekonomickým tlakům. Zatímco tradiční centra jako USA a Spojené království zůstávají důležitá, na významu nabývají nové trhy, zejména v Asii. Integrace digitálních technologií, od online prodejních platforem po NFT, mění způsob, jakým se umění nakupuje, prodává a prožívá. Pro investory je klíčové sledovat tyto trendy, zvážit dlouhodobé dopady geopolitických faktorů a vnímat, že investice do umění může nabídnout výhody diverzifikace, zejména v době ekonomických poklesů. Nicméně, stejně jako u každé investice, je důležité důkladné zkoumání a zohlednění uměleckých i finančních aspektů, aby bylo možné činit informovaná rozhodnutí na tomto dynamickém trhu.

Jak svět vnímá české umělce? Je o jejich tvorbu zájem i ve světě?

Bezpochyby se Alfons Mucha a František Kupka řadí mezi umělce nejtěžšího kalibru, jejichž díla si získala respekt a vysoké ceny na mezinárodním trhu s uměním. Tito umělci překročili národní hranice a stali se součástí globálního uměleckohistorického vyprávění—a to je dědictví, které by mělo naplňovat každého českého milovníka umění hrdostí. Osobně mám ráda také Josefa Šímu a Emila Fillu, kteří rovněž výrazně přispěli do uměleckého světa a odrážejí českou přítomnost ve významných evropských uměleckých hnutích své doby.

Při pohledu na současné české umělce je však situace složitější. Umělci jako Kateřina Šedá, Eva Koťátková, Anna Hulačová a Zbyněk Baladrán získali určité mezinárodní uznání a patří mezi nejznámější současné české umělce. Je však třeba poznamenat, že tito umělci se primárně zaměřují na konceptuální formy umění spíše než na tradiční média, jako je malba. I když je toto umění intelektuálně podnětné, zaměření na konceptuální tvorbu často činí jejich díla méně zřejmou volbou pro individuální sběratele, kteří mohou preferovat tradičnější a hmatatelnější formy umění.

Nejmladší generace českých umělců je teprve na začátku budování širší mezinárodní reputace. Přestože tato skupina představuje investiční příležitosti, vyžaduje pečlivé zvážení a rozsáhlý výzkum. Tento přístup nemá za cíl odradit potenciální investory, ale spíše je připravit na unikátní výzvy a příležitosti českého uměleckého trhu. Hodnocení mladých umělců z investičního hlediska přesahuje pouhou estetickou přitažlivost. Klíčové je přímé zapojení s těmito umělci, aby bylo možné porozumět jejich konceptuálním rámcům a profesním ambicím. Krása sama o sobě v dnešním světě umění nestačí; stejně důležité jsou konceptuální hloubka, inovace a jasná umělecká vize.

Slyšela jsem pozitivní ohlasy na české umělecké akademie, což naznačuje silný základ pro rozvoj nových talentů. Tento akademický potenciál se však ne vždy promítá do silné přítomnosti na uměleckém trhu nebo významných institucích. Má pozorování současné umělecké nabídky v Národní galerii Praha mě neohromila, což ukazuje na rozdíl mezi vzděláním a skutečně výrazným uměleckým výstupem.

V tuto chvíli je však stále příliš brzy na definitivní závěry o tom, kteří mladí čeští umělci by mohli prorazit na mezinárodní scéně. Současná česká umělecká scéna si teprve vypracovává svůj jedinečný hlas a pozici na globálním trhu. Klíčové bude sledovat, jak budou tito umělci přijímáni v mezinárodních kontextech – jejich účast na velkých uměleckých veletrzích, bienále či výstavách mimo Českou republiku může naznačovat potenciální globální zájem.

Budete mít během své pracovní cesty čas navštívit nějakou galerii?

Má červnová návštěva Prahy byla skutečně komplexní a účelná, a to díky pečlivému plánování. Jsem vděčná Aglaia Foundation za jejich předvídavost a organizaci takto rozsáhlé přípravné návštěvy. Jejich důraz na detail a poskytnutí přehledu o místní umělecké scéně jsou příkladem potřebné profesionality ve světě umění.

Toto intenzivní období průzkumu bylo strategicky navrženo jako přípravná fáze pro mou nadcházející zářijovou návštěvu. Cílem nebylo jen získat hlubší porozumění českého uměleckého kontextu, ale také objevit jedinečné poznatky, které mi umožní vystoupit na Prague Collectors Summit s perspektivou, kterou má jen málokdo. Vzhledem k rozsahu mé červnové návštěvy nepředpokládám, že během této pracovní cesty v září zařadím další návštěvy galerií.

CategoriesNezařazené