Uběhlo již třicet let od chvíle, kdy Audi uvedlo na trh model A4, který se stal ikonou střední třídy. Nyní je čas na další krok vpřed, na nástupce kultu, který s sebou přináší významné inovace. Před třemi dekádami jsme si museli zvyknout, že se z Audi 80 stala A4. Teď se opět musíme adaptovat: Audi A4 je teď Audi A5.
Důvod pro zmíněnou proměnu v názvu je prozaický: slavná automobilka z Ingolstadtu se v nové éře rozhodla, že sudé číslice v názvech svých aut přenechá elektromobilům. Úpravy modelu se ale samozřejmě netýkají jen označení, dalším zásadním momentem je působivý a čistý design se sportovními ambicemi. Právě kvůli nim linie střechy klesá v ladném oblouku jako u kupé a přechází v krátké víko zavazadlového prostoru, které se nově prakticky otevírá spolu se zadním oknem. Z opravdu zásadních novinek nelze nezmínit také fakt, že Audi svůj ikonický model posunulo o půl třídy výš – z kategorie střední třída se díky nárůstu do délky a šířky, ale i bohatší základní výbavě nová A5 dostává do kategorie vyšší střední.
Věrné tradici
Co se nemění, je u konkurence čím dál víc upozaďovaná varianta kombi, u Audi roky označovaná jako Avant, a především spalovací benzinové a naftové motory, zejména ty na vrcholu nabídky s třílitrovým šestiválcem s částečnou elektrifikací ve formě doplnění o nový 48V systém MHEV plus. Výsledkem je výkon 367 koní. O základ se pak stará benzinový dvoulitr s výkonem 150 koní, přičemž ve verzi s pohonem všech kol quattro stejně jako turbodieselová verze nabídne 204 koní. Koho zajímá plug-in hybrid s možností dobíjet vůz ze zásuvky, bude si na něj muset ještě nějakou dobu počkat. V nabídce zatím chybí.
Digitální pódium
Uvnitř Audi A5 přináší to nejlepší, co prémiová značka může v současnosti nabídnout. Dominantou interiéru jsou displeje – digitální pódium se rozpíná po celé šířce palubní desky a sahá až před spolujezdce. Poprvé je v nabídce také vylepšený, konfigurovatelný head-up displej, který řidiči umožňuje ovládat klíčové funkce vozu a zábavního systému bez odvádění pozornosti od jízdy. V kombinaci s hlasovým asistentem vybaveným umělou inteligencí poskytuje interiér novinky, jako je harmonický dialog mezi člověkem a technologií. Audi má ostatně na co navazovat – vždyť už s modelem 80 psalo historii střední třídy, kterou pak zpečetilo modelem A4. Nové Audi A5 s cenou začínající na 1 157 000 korun pokračuje v této tradici, tentokrát však v sofistikovanějším a ještě odvážnějším balení.
Text: Ondřej Kinkor, Foto: Audi