Lenka Šoltysová toho vždy zvládala poměrně hodně. Díky vlastní onko-genetické laboratoři, jedné z prvních soukromých institucí tohoto druhu na Slovensku, zachránila život svému otci. Později založila kliniku estetické medicíny a distribuční společnost Organic Oasis, jejímž prostřednictvím na Slovensko přivedla kvalitní organickou kosmetiku a výživové doplňky z celého světa. Na jeden život slušný výčet, ne však pro Lenku. Jako svůj nejnovější projekt rozjela Organic Oasis LAB, patentovanou řadu výživových doplňků s mimořádným potenciálem.
„Byla to velmi náročná cesta a ještě není u konce,“ říká Lenka Šoltysová, když vypráví příběh o založení vlastní značky doplňků stravy. Na poli péče o zdraví a wellbeingu se pohybuje už více než čtrnáct let. „Už na Vysoké škole ekonomické mě velmi oslovila tradiční čínská medicína a její filozofie, která člověka vnímá komplexně nejen po fyzické, ale i psychické stránce,“ vzpomíná. Do práce se pustila ve velkém stylu. Založila soukromou onko-genetickou laboratoř se specializací na preventivní testy. „V portfoliu kliniky jsme měli i vlastní testy a díky jednomu z nich jsem svému otci zachránila život,“ zmiňuje úspěch, který zřejmě jen tak něco nepřekoná, přestože Lenčina profesní cesta je úspěchy lemovaná.
Začátek něčeho nového
Přesně v ten moment si podle vlastních slov uvědomila, jak důležitá je v životě prevence. Na založení distribuční společnosti Organic Oasis, nebo dokonce vlastní značky si však ještě pár let počkala. Před šesti lety totiž spoluzaložila a vedla kliniku estetické medicíny, plastické chirurgie a dermatologie Concept Clinic a zároveň působila jako strategický konzultant ve firmě Avita, vyrábějící výživové doplňky – to ještě netušila, že jednou se do stejných vod vydá s vlastním brandem. Do té doby ale na Slovensko přivedla značky, jako je australská Welleco, americká Salt & Stone nebo česká Yage. „Naskytla se nám příležitost stát se distributorem kvalitních organických značek v oblasti výživy a skincare, které na Slovensku chyběly, a protože to bylo během pandemie covidu, kdy byli všichni online, vstoupili jsme do e-commerce,“ popisuje.
Family business
S rozběhnutím businessu jí tehdy pomáhala rodina – syn se postaral o webové stránky, manžel si vzal na starosti logistiku a marketing a obchod zaštítila Lenka vlastními silami. Jako malá rodinná firma o šesti zaměstnancích fungují dodnes. „Během budování distribuce a řešení portfolia jsem si uvědomila, že na slovenském trhu chybí komplexní prémiové doplňky stravy s reálným vědeckým pozadím. Díky svým dosavadním zkušenostem a vědomostem jsem se proto před dvěma lety rozhodla, že tuto mezeru na trhu zaplním vlastní značkou Organic Oasis LAB,“ vypráví Lenka.
Hard skills & soft skills
Od začátku bylo jasné, že produkty musí být co nejkomplexnější a řešit konkrétní problémy, aby měla nová značka šanci uspět. „Trvala jsem na tom, aby složení neobsahovalo žádné výplňové materiály. Chtěli jsme Organic Oasis LAB postavit především na patentovaných přírodních látkách, jejichž účinky lze prokázat klinickými studiemi,“ vysvětluje Lenka jednoduchou strategii sázky na kvalitu a transparentnost. „Vývoj každého produktu trvá několik měsíců, ale nejvíc času zabral paradoxně ten zatím poslední, tedy Fine Body Therapy. „Protože se jedná o rozpustný prášek, a ne kapsle, bylo náročné skloubit to, aby byl dobře rozpustný ve vodě, a k tomu ještě výborně chutnal. Ale podařilo se,“ popisuje Lenka. Přesto největší výzvy nevidí v odborném vývoji produktů, ale v misi získat pro ně tu správnou podporu a nadchnout (nejen) své budoucí zákazníky: „Nejdůležitější je přesvědčit lidi okolo vás, že to, co děláte, má smysl, aby s vámi sdíleli to nadšení. Protože jakmile si získáte jejich srdce, tým správných lidí dokáže vytvořit velké věci,“ říká.
Ze Slovenska do celého světa
O kvalitě produktů Organic Oasis LAB svědčí mimo jiné úspěch ve světové soutěži Beauty Shortlist Wellbeing Awards 2024, kde přípravek Microbiome Therapy, patřící i mezi lokální bestsellery, získal první místo v kategorii hodnotící produkty pro péči o střevní mikroflóru. „Od začátku jsem chtěla, aby se naše značka profilovala jako prémiová, takže kromě složení, které je samozřejmě klíčové, používáme skleněné lékovky a v neposlední řadě si dáváme velmi záležet na vizuální komunikaci. Spolupracujeme s talentovaným fotografem Oliverem Obertem, který u nás působí jako kreativní ředitel. Oliver vždy dokonale zhmotní moje představy o vizuální identitě našich produktů,“ vypráví Lenka a na chvíli se z CEO firmy a šéfky vývoje v jednom proměňuje v marketingovou ředitelku.
Strmý růst
Tržby Organic Oasis LAB se za loňský rok, tedy první celý rok existence značky, vyšplhaly přes pět milionů korun a letos se očekává dvojnásobek. Jistě tomu pomohl i vstup na český trh, kde se slovenské doplňky stravy prodávají například v parfumeriích Fann. S další expanzí za hranice ale Lenka nespěchá. „Každý trh je jiný a dostat se na něj je náročné jak finančně, tak z hlediska logistiky a času. Musíte mít k dispozici data, analýzy, přehled o konkurenci. Vyžaduje to také dobře zvolenou marketingovou a komunikační strategii. Já si velmi vážím už toho, že například ve Fann nám jako malé rodinné firmě dali šanci,“ říká pokorně Lenka Šoltysová.
Barová terapie
Ač zatím neplánuje velkou expanzi na nové trhy, Lenka Šoltysová se svými plány a nápady ani zdaleka nekončí. „Momentálně připravujeme společný projekt s vyhlášeným podnikem Mirror Bar v prestižním hotelu Radisson Blu Carlton v Bratislavě. Mirror Bar bude nabízet čtyři nealkoholické drinky, jejichž základ tvoří naše výživové doplňky, takže kromě chuťového a vizuálního zážitku tu hosté udělají i něco pro svoje zdraví. A samozřejmě chystáme i novinky na rok 2025, ale to si ještě nechám pro sebe,“ usmívá se slovenská podnikatelka.