Napůl tradiční řemeslo, napůl moderní technologie. Tahle kombinace dala život výrobě originálních šperků na míru, k nimž mají jejich nositelé a současně tvůrci o to silnější vztah. „Téměř všichni v Praze touží po špercích od velkých značek z Pařížské. Zákazníci, kteří k nám přijdou, ale mnohdy chtějí i něco jiného, něco, co ponese jejich otisk nebo životní příběh,“ říkají matka s dcerou, Jana a Klára Salabovy, z rodinného zlatnického studia Salaba, které umožňuje přesně tato individuální přání splnit pomocí speciálního 3D programu.
Šperkařským řemeslem se zabýváte už tři dekády. Jaký máme v Česku v tomto směru vkus?
Jana Salabová (JS): Pokud se budeme bavit o zlatých špercích na běžné, každodenní nošení, Češi stále preferují praktičnost a určitou nadčasovost. Chtějí šperk nosit dlouhou dobu, a pokud se poškodí, chtějí jej renovovat. A vztah k výrazným, rodinným šperkům, které se nosí na výjimečné události a jinak jsou bezpečně uloženy v trezoru, si stále hledáme.
Klára Salabová (KS): Uvedu to na příkladu. V Česku je tradiční zásnubní prstýnek nejčastěji z bílého zlata s čtvrtkarátovým kulatým diamantem. Když už chce klient něco jiného, zvolí obvykle větší kámen. Často ale dodržuje nepsané pravidlo, že u prstenu nesmí nic překážet, proto preferuje spíš malý a nízký prsten. Prostě praktický. Naopak v zahraničí ženy chtějí, aby zásnubní prsten vyjadřoval, jak moc je partner miluje a kolik do vztahu investuje. Proto je žádaný naopak velký a výrazný kámen – klidně hranatý nebo i barevný. Jde spíš o to, odlišit se od ostatních, praktická rovina tam nehraje roli.
Vy přitom jdete svým přístupem proti proudu už tím, že lidem umožňujete dát najevo svou originalitu.
KS: Vidíme ze zpětných vazeb, že lidé už začínají být unaveni jedním stylem, protože ho mají všichni kolem nich. Proto stále častěji touží po něčem originálním. Často do šperku vkládají svůj rodinný příběh nebo památku z cest. Měli jsme tu pár, který si z dovolené v Africe přivezl tanzanit, a my jsme pomocí 3D modelování vytvořili šperk přímo pro daný kámen. Pravda je, že když už zákazníci vkládají do šperku tolik energie, mají k němu absolutně jiný vztah, než k sériově vyráběnému.
JS: Díky našemu 3D programu nerazíme jeden styl, ale tvoříme cokoli podle přání zákazníka. Ostatně to vyjadřuje i náš slogan KAŽDÉ LÁSCE NA MÍRU. Totéž platí pro drahokamy. Jsou firmy, které pracující buď výhradně s přírodními, nebo naopak pouze s laboratorními diamanty. My nabízíme obě varianty, aby si zákazník vybral i podle svého rozpočtu, protože majoritní část finální ceny šperku tvoří právě drahokam.
Jak jste se dopracovali k takové otevřenosti vůči moderním technologiím?
JS: Začátky nebyly jednoduché. Šperky jsem chtěla dělat odjakživa, proto jsem obor vystudovala na SUPŠ v Jablonci nad Nisou. Několik let jsem si při studiu vysoké školy přivydělávala jako domácí zlatnice pro firmu Soliter. Brzy po revoluci, ještě na mateřské dovolené, jsem si zařídila živnostenský list a zlatnickou dílnu. Po té jsem toužila nejvíc. Rodina mi půjčila peníze na nákup prvního drahého materiálu, bylo ho ale žalostně málo. Začala jsem proto v Ústí nad Orlicí, kde žijeme, opravovat, a hlavně vyrábět šperky na zakázku. Mám štěstí, že jsem v manželovi nalezla celoživotní podporu, společně jsme v roce 1994 založili zakázkové zlatnictví Salaba, které provozujeme dosud.
Aktuálně máte také studio v Praze. Jak to jde dohromady?
JS: Do hlavního města jsme expandovali před téměř čtyřmi lety, což mělo souvislost se zmíněným 3D programem. Od začátku jsme totiž v Ústí nad Orlicí dělali šperky na míru klasickou ruční výrobou, tzv. montáží. Nicméně na začátku tisíciletí si mé zákaznice oblíbily design odlévaných šperků a já si uvědomila, že mě výhradně ruční výroba limituje. Na mnichovském veletrhu Inhorgenta jsem objevila designování a výrobu šperků pomocí 3D. Nesmírně mě to zaujalo, zvládnout ale velmi náročný software jsem si netroufla. Až po pár letech jsem našla uživatelsky daleko přívětivější program, který dokonce umožňuje interakci se zákazníkem. Do programu jsem se zamilovala, cítila jsem v něm ohromný potenciál a v roce 2016 ho koupila. A tehdy začal můj velký boj.
Nedostávalo se vám zakázek?
JS: Od začátku mi bylo jasné, že v Ústí nad Orlicí není kupní síla taková, abych software dostatečně zužitkovala. Měla jsem naivní představu, že budu šperky na zakázku nabízet na e-shopu. Najala jsem experty, kteří e-shop postavili, ale po půl roce, po Vánocích, mi oznámili, že nabízet šperky za 30 tisíc korun na internetu je nesmysl. Za celou dobu prodali jediný kus. Předběhla jsem dobu, dnes se i dražší šperky kupují online naprosto běžně. Já se ale nechtěla vzdát, své myšlence jsem věřila, v 3D jsem viděla ohromnou budoucnost. Jenom jsem byla limitovaná městem, v němž žiji, a možná i svým věkem.
Jak to dopadlo?
JS: Nechala jsem si udělat jiný e-shop, najala jinou agenturu, začala jezdit na svatební veletrhy, v Ústí nad Orlicí otevřela nový prostor pro setkávání se zákazníky – zlatnické studio. Přes den jsem pracovala v dílně, večer u počítače… Naštěstí mi moje dcera, která tehdy studovala vysokou školu v Anglii, nabídla pomoc se sociálními sítěmi, a i díky tomu se začala na mou práci dívat jinýma očima. Nakonec ji to tak nadchlo, že se po studiích zapojila do rodinné firmy a v covidovém roce 2021 jsme otevřeli zlatnické studio Salaba v pražském Karlíně.
KS: Součástí zahraničních studií byla i praxe v několika firmách. Uvědomila jsem si, že to je sice cenná zkušenost, doma mám ale místo, kam se mohu vrátit. Také se ve mně probudila dravost, kterou měla máma před lety, kdy chtěla lidem ukázat, že umíme něco víc a jinak. Nakonec to byla i moje osobní výzva, že sama zvládnu vést zlatnické studio v Praze.
Jak máte ve firmě rozdělené role?
JS: Klára se schází se zákazníky, vyřizuje korespondenci, stará se o e-shop a sociální sítě, pečuje o vztahy s dodavateli, shání drahokamy a materiály, zatímco já se zabývám 3D modelací a výrobou šperků v Ústí nad Orlicí. O kamennou prodejnu pečuje manžel. Jsem nesmírně ráda, že dcera pokračuje v mých stopách, že jí mohu předávat mé mnohaleté zkušenosti. Ba co víc, že se nám podařilo společně vybudovat studio, kde tvoříme úplně novou cestu navrhování šperků na míru. Klára se neustále vzdělává, jde s dobou, a protože umí perfektně anglicky, komunikuje i se zahraniční klientelou, nejčastěji expaty.
V jaké situaci k vám tedy obvykle zavítá člověk s přáním vymodelovat si vlastní originální šperk?
KS: Nejčastější zákazník je muž, který chce zásnubní prsten. Ti tvoří 70 procent našich zakázek. Specializujeme se ale také na snubní prsteny. Dámské tvoříme v souladu se zásnubním tak, aby společně vytvářely harmonický celek a vytvořily tzv. dokonalý pár. Samozřejmě děláme i náušnice nebo přívěsky.
JS: Časté jsou i tzv. generační šperky, kdy partner chce dát ženě něco výjimečného, co se bude předávat z generaci na generaci. A pokud se bojí, že při výběru designu sáhne vedle, nebo je v časové tísni, nabízíme mu elegantní řešení. Sám vybere drahokam, přidá Poukaz na šperk na míru a nechá ženě volnou ruku. Design šperku pomocí našeho 3D programu je následně velmi kreativní a jednoduchý. Ženy naopak velmi oceňují, že si mohou vybrat, co se jim líbí.