Už více než dvě dekády kraluje BMW X3 své třídě a daří se mu čím dál lépe. Druhá generace překonala svého předchůdce o víc než padesát procent a třetí si dojela pro status nejprodávanějšího modelu celé značky BMW. Výsledkem je do celého světa dodaných víc než tři a půl milionu kusů modelu x3. Vlastně by tak skoro ani nebylo potřeba přicházet s novou generací, ale… (nejen) věrný zákazník si zaslouží být hýčkán.
Je skoro pravidlem posledních let, že nové generace už existujících modelů nadzvedávají tradiční fanoušky BMW ze židlí. Hlavně pak kvůli designu, pod nímž byl až donedávna podepsaný Domagoj Dukec, který ale loni přešel do koncernového Rolls-Royce. U nového BMW X3 to až tak neplatí. Třeba šikmé žebrování ledvinek v masce auta společně s osvětlením Iconic Glow obkreslující jejich tvar může obočí lehce přizvednout, ale to je z kontroverzí zhruba všechno. Designová čistota a masivnost kouzlem skloubená s ladností – to vidíte, když se podíváte na novou generaci BMW X3.
Sportu zdar
Vedle detailů, jako jsou například zapuštěné kliky nebo absence černého lemování dveří a blatníků, ale dojmu kompaktního masivu pomáhají i rozměry vozu. Nová generace auta z kategorie SAV (Sports Activity Vehicle) je totiž plus minus o tři centimetry delší a širší, ale také o tři centimetry nižší. Výsledkem je mohutně působící sportovní celek dávající najevo větší silové schopnosti vozu, jehož produkce se až doposud ze dvou pětin prodala na území USA. Dalším detailem umocňujícím dojem síly je čtveřice výfuků u nejsilnější verze, což je prvek, jenž byl dřív výsadou určenou jen pro nejostřejší modely řady M, což pro nové X3 neplatí. Substituci lze aplikovat alespoň vizuálně pomocí doplňkových dílů BMW M Performance Parts, takže koncovky mohou být karbonové, může přibýt i nástavec střešního spoileru z leštěného polyuretanu, třídílný přední splitter, karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek nebo zadní difuzor z aramidového kompozitu.
Benzin is not dead (a nafta taky ne)
S ohledem na dění posledních let pro vás ale máme jednu daleko zásadnější zprávu než popis výfuků: nové BMW X3 není elektromobil a s čistě elektrickou verzí se u něj ani nepočítá. Alternativní pohon má obstarat nové iX3, které bude vyjíždět z fabriky v maďarském Debrecínu. BMW zatím zveřejnilo jen jeden snímek maskovaného vozu, ale to, jak bude vypadat finální verze, se dá odhadnout z designového konceptu Vision Neue Klasse X. Čistokrevné BMW X3 tak přichází coby plug-in hybrid kombinující elektromotor s benzinovým dvoulitrem a na elektřinu je schopné ujet až devadesát kilometrů. Pro koho je i tohle příliš hi-tech, pořád má šanci sáhnout po benzinových a naftových verzích doplněných o mild-hybridní technologii, bez níž to dnes už v podstatě nejde.
Z nuly na sto za 4,6 sekundy
Příznivci benzinu sice mohou zvolit základní čtyřválcovou verzi s kombinovaným výkonem 208 koní, ale proč nemířit výš, tedy na vrcholu stojící variantu X3 M50 xDrive s nejvýkonnějším řadovým šestiválcovým zážehovým motorem, jenž byl dosud do modelu M Performance dodáván. Jeho nejvyšší výkon je 398 koní, což zařídí zrychlení z nuly na sto za 4,6 sekundy, tedy o 0,2 sekundy méně než v případě předchůdce. Trochu překvapivě se u X3 prostřednictvím skoro dvousetkoňového čtyřválce s vylepšenou technologií TwinPower Turbo stále drží v nabídce i dieselová verze, a letos má přibýt dokonce ještě nová generace třílitrového dieselového šestiválce. Staré, pro někoho možná dobré časy u BMW tak ještě nějakou dobu evidentně nekončí.
Future? Now!
Jestliže nabídka naftového motoru přinesla závan minulosti, v interiéru je bezesporu trendy budoucnost. Kabina nového BMW X3 je navržena zcela bez materiálů živočišného původu, což běžnou řečí znamená, že hovězí kůže na sedadlech dostala červenou. Příplatkovou náhradou je perforované čalounění sedadel pojmenované Veganza. Základem je pak použití nového materiálu Econeer vyrobeného z recyklátů. Recyklace ale zdaleka nekončí jen u potahů, BMW X3 je totiž prvním modelem značky, který lze volitelně vybavit palubní deskou, jejíž povrch je vyroben z recyklovaného polyesteru. Pozornost na sebe strhává především prohnutý digitální displej propojující přístrojovou kapličku a displej infotainmentu. Důsledná digitalizace zobrazování a ovládacího systému navíc umožnila výrazně zmenšit počet fyzických tlačítek a ovladačů. Důraz je tedy kladen především na dotykové a hlasové ovládání.
Nebe nad hlavou
Stejně efektní a zároveň efektivní jako palubní deska je i příplatková sto třicet centimetrů dlouhá panoramatická prosklená střecha začínající těsně za čelním sklem a sahající téměř až k zadnímu oknu, aniž by do ní bylo potřeba dávat výztuhy, které by ji přerušovaly. Koho by děsilo přespříliš slunečních paprsků, toho může uklidnit, že ve výbavě je i elektricky ovládaná vnitřní roleta, která se postará o zastínění. A když už jsme u těch příplatků – nad rámec základní výbavy si lze BMW X3 doplnit například ještě o head-up displej nebo funkci pohledu s rozšířenou realitou na kontrolním displeji. Zaškrtnout se ovšem v nadstandardech dá i prostorový audiosystém Harman Kardon, adaptivní LED světlomety nebo aktivní ventilace předních sedadel a vyhřívání sedadel vzadu.
Víc je víc
Na druhou stranu má čtvrtá generace X3 mnohem širší rozsah standardních a volitelných systémů pro poloautomatickou jízdu a parkování. Standardem je ve výbavě systém varování před čelní kolizí, upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu a ukazatel rychlostních limitů. Už za příplatek je ale kromě jiného asistent řízení a udržování v jízdním pruhu nebo parkovací asistent, jenž umožňuje ovládání parkování a jiných uložených manévrů zvenčí vozu pomocí telefonu.
BMW X3 se radikálně proměnilo. Zvenku, uvnitř i pod kapotou. Žádná ze změn by ale neměla způsobit, že tento model nezůstane tím nejprodávanějším z portfolia BMW. Vlastně by bylo divné, kdyby to bylo naopak.
Text: Ondřej Kinkor, Foto: Archiv BMW