N

Next Gen: Klára Salabová z rodinné šperkařské značky Salaba

Každý zásnubní prsten by měl být jedinečný, stejně jako odraz vztahu, který má stvrdit. V to věří Klára Salabová z rodinného zlatnictví Salaba, která výběr šperku dokáže díky 3D programu povýšit na nezapomenutelný zážitek. Moderní technologie ale nejsou jedinou novinkou, již jako zástupce druhé generace přináší do tradičního řemesla. „Snažím se, aby komunikace se zákazníky byla otevřenější a transparentnější, protože právě to oboru často chybí,“ říká mladá žena, jež vede pražskou pobočku zlatnictví v Karlíně.

 

Vyrůstala jste obklopená zlatem a drahými kameny. Jak přirozené pro vás bylo nastoupit stejnou cestu jako vaši rodiče, kteří v Ústí nad Orlicí provozují už tři dekády zlatnictví Salaba?

 

Rodinné podnikání představuje zvláštní kombinaci úcty k minulosti na straně jedné a touhy po změnách na straně druhé. Připojit se k němu pro mě zdaleka nebylo tak automatické, jak by se zdálo. Cítila jsem obrovskou zodpovědnost za to, co rodiče vybudovali, respekt k řemeslu, ale i silnou touhu přinést do rodinné tradice něco nového, vlastního a inovativního. Maminka vždy vyráběla šperky na míru tradičně, ručně. Se stoupajícími požadavky zákazníků si uvědomila, že je může uspokojit pouze kombinací s 3D technologií. Pořídila si proto speciální zlatnický 3D program, založila e-shop a pomocí sociálních sítí se snažila tento nový přístup propagovat a nabízet. Já v té době studovala ve Velké Británii, přesto jsem se snažila jí na dálku pomáhat alespoň se sociálními sítěmi, které mi byly blízké. Po ukončení studia a návratu domů, v době začínající covidové pandemie, jsem se rozhodla nastoupit do rodinné firmy a posunout ji jiným, progresivnějším směrem v podobě moderního zlatnického studia, jež jsme před čtyřmi lety otevřeli v Karlíně.

 

Jak máte v podniku rozdělené role?

 

Vedu pražské studio, kde se scházím se zákazníky a provádím je procesem vlastního návrhu šperku na míru. Mám také na starost jednání s dodavateli, výběr a nákup drahokamů a materiálů, marketing a sociální sítě. Maminka vyrábí šperky v dílně v Ústí nad Orlicí a tatínek se tam stará o zlatnickou prodejnu.

 

Vést zlatnické studio chce celkem odvahu. S jakými pocity jste do toho šla?

 

Samozřejmě jsem měla hlavu plnou pochybností, byla jsem mladá holka mezi zkušenými zlatníky. Tehdy mi bylo 23 let a měla jsem za sebou jen pár pracovních zkušeností. Musela jsem se toho hodně naučit, abych pochopila celý proces a jeho problematiku. Naštěstí jsem do toho naskočila s odvahou, jež je mi vlastní, a poměrně rychle se v nové roli zorientovala.

 

Co vám pomáhalo?

 

V samotných začátcích to určitě byla moje předchozí zkušenost z Velké Británie, kde jsem krátce před založením pražského studia dokončila vysokou školu v oborech Business management a Human resources. To mě naučilo nezůstávat zbytečně ve své komfortní zóně a naopak se dívat na svět s otevřenou myslí a neustále vyhledávat nové příležitosti. Moje sebevědomí také hodně stouplo v momentě, kdy jsem vloni na jaře absolvovala prestižní kurz GIA Diamond Graduate a na závěr v New Yorku prošla praktickým školením a závěrečnou zkouškou hodnocení diamantů.

 

Co vás kurz naučil?

 

Jde o nejvyšší certifikaci přírodních diamantů, ostatně jsem jednou z pouhých sedmi Čechů, kteří ji získali. Mezi mými spolužáky byli tehdy zástupci společnosti Tiffany & Co. z Páté avenue, prodejce ze šperkařského domu v Dubaji i majitelka zlatnictví v Mexiku. Setkání s takovými osobnostmi i celé školení bylo pro mě nesmírně obohacující zkušeností. Také mi otevřelo oči, co se týče problematiky okolo certifikace, historie, těžby a distribuce přírodních i laboratorních diamantů.

 

Jak chcete tyto zkušenosti využít?

 

Jednou z věcí, která je pro mě velmi důležitá, je vnášet do oboru transparentnost. Proto jsem se zaměřila na otevřenou komunikaci s našimi zákazníky – snažím se je vzdělávat nejen při osobních schůzkách, ale i prostřednictvím sociálních sítí, kdy se mohou dozvědět více o procesu tvorby šperků, kvalitě materiálů nebo historii drahokamů. Například u přírodních diamantů je od roku 2003 striktně dodržován kodex OSN zvaný Kimberleyho proces, podle kterého žádný přírodní diamant oceněný mezinárodním gemologickým institutem – certifikátem pravosti – nesmí být z nelegálního zdroje.

 

Jaké přednosti mají přírodní diamanty v porovnání s těmi laboratorními?

 

Laboratorní diamanty představují levnější alternativu, která byla na trhu často propagována jako ekologická. Díky rostoucímu zájmu o udržitelnost se na této popularitě dlouho vezly. Ve skutečnosti však jejich výroba probíhá převážně ve velkých továrnách v Číně a Indii a s ekologickými principy má málo společného, protože spotřebovává značné množství energie. Navíc s rostoucí produkcí jejich hodnota postupně klesá, což vede zákazníky zpět k přírodním diamantům. Pouze přírodní diamant totiž dokáže uchovat svou hodnotu v průběhu času. Nese v sobě miliony let přírodních procesů a jedinečný příběh, jenž nelze napodobit. Málo se také hovoří o tom, že legální těžba diamantů přispívá k ekonomickému rozvoji zemí třetího světa – příkladem je Botswana, která prostřednictvím diamantové těžby financuje vzdělání a zdravotní péči.

 

Které kovy nejčastěji používáte při výrobě šperků na míru?

 

Jedním z nejvýraznějších trendů posledních let je platina, která si v oblasti luxusních šperků získává stále větší oblibu. Vyniká stálou bílou barvou, výjimečnou odolností a také je hypoalergenní, což vyhovuje zákazníkům s alergií na zlato. V našem zlatnictví proto vyrábíme šperky na míru nejen ze čtrnácti- a osmnáctikarátového zlata, ale i z platiny, což není v Česku běžné. Práce s platinou je totiž daleko náročnější. Má vysoký bod tání a vyžaduje opravdu velké zkušenosti. K úspěchu je nezbytné mít kvalifikovaného zlatníka, který zvládne s tímto vzácným kovem pracovat – my to díky našim třiceti letům praxe dokážeme. Jsem ráda, že platinové šperky mohu našim zákazníkům nabízet a že poptávka po nich stoupá.

 

Diamanty ale nejsou jediné drahé kameny, které zákazníky lákají. V poslední době jsou znovu na vzestupu i barevné kameny.

 

Ano, barevné drahokamy v poslední době zažívají výrazný rozmach. Tento trend se netýká pouze tradičních kamenů, jako jsou smaragdy, rubíny či safíry, ale stále častěji se do popředí dostávají i výraznější a živější drahokamy, například turmalín Paraiba, tanzanity, akvamaríny, granát Mandarin a další. Díky našim dlouholetým a prověřeným dodavatelům můžeme nabídnout široký výběr drahokamů včetně barevných diamantů pro nejnáročnější klientelu. Růžové diamanty jsou díky své vzácnosti a ceně dokonce považovány za investiční. Nedávno jsem navštívila veletrh Gem Genève ve Švýcarsku, kde jsem obdivovala úchvatnou paletu barev, tvarů a velikostí drahokamů v té nejvyšší kvalitě, již příroda nabízí a šperkaři mohou využít.

 

Jak si vysvětlujete rostoucí zájem o barevné kameny?

 

Jedním z faktorů je výrazný vliv sociálních sítí, kde se trendy, jako například obliba zeleného smaragdu, rychle šíří mezi lidmi. Dalším důvodem je touha zákazníků po špercích s osobním a jedinečným charakterem. Lidé dnes vyhledávají šperky, které nejsou jen investicí, ale zároveň prostředkem k vyjádření vlastní osobnosti. Chtějí se stále více odlišovat – ať už volbou kamene, netradičním designem, nebo unikátním brusem. Zatímco dříve byly zásnubní prsteny často velmi podobné – s čirým kulatým kamenem uprostřed – dnes jsou ženy odvážnější a chtějí originální kousek vyrobený na míru.

 

O čem bude podle vás budoucnost zlatnického řemesla?

 

Žijeme v době umělé inteligence a moderní technologie zákonitě pronikají i do tradičních řemesel, jako je právě zlatnictví. 3D program ve svém vývoji došel do bodu, kdy v něm hraje nesmírnou roli – je to nová generace zlatnictví. Dříve se všechno kreslilo rukou, a přestože byl nákres sebevíc dokonalý, realita byla vždy trochu jiná. Pomocí vizualizace 3D návrhu víme, jak bude prsten vypadat, a to dokonce i na ruce. Ruční výroba určitě nikdy nezmizí, ale velkou roli začnou hrát nástroje, které proces výběru šperku udělají pro zákazníka zajímavějším. Díky 3D vizualizaci například přesně ví, za co platí a do čeho investuje. Mimochodem, pokud vyrábíme originální šperk, razíme pravidlo, že jinému zákazníkovi nevyrobíme stejný.

 

To je sympatické. Jakou nejčastější zakázku v pražském studiu řešíte?

 

Typicky k nám do pražského studia přichází muž s přáním vyrobit originální zásnubní prsten pro svou partnerku – tento požadavek tvoří asi sedmdesát procent všech zakázek. Moje role při výběru zásnubního prstenu je jedním z nejdůležitějších úkolů mé práce, protože zásnubní prsten vnímám nejen jako šperk, ale jako symbol lásky, oddanosti a závazku, který navždy spojuje jeden z nejdůležitějších okamžiků života. Každý prsten by měl být výjimečný, stejně jako vztah, který reprezentuje, a proto dbáme na každý detail – od výběru drahokamu po tvar – tak, aby odrážel estetiku i osobní příběh zákazníka. Vyrábíme zásnubní prsteny s vědomím, že se jednou budou předávat z generace na generaci, čímž se stávají nejen krásným klenotem, ale i cennou rodinnou tradicí.

 

O jaké další typy šperků je zájem?

 

Co se týče snubních prstenů, zaměřujeme se na vytváření originálních kousků kopírujících design a tvar zásnubních prstenů, čímž společně tvoří harmonický celek, jemuž říkáme ‚dokonalý pár‘. Prsteny do sebe tvarově i vizuálně dokonale zapadají, nenarušují se a symbolicky se doplňují, což vytváří šperky s praktickou i estetickou harmonií. Vedle zásnubních a snubních prstenů realizujeme také generační šperky určené k předávání z generace na generaci. Největší odměnou jsou pro mě chvíle, kdy zákazníci přebírají své šperky a v jejich očích vidím radost, emoce a často i dojetí. Je krásné, když se s námi později dělí o fotografie ze zásnub, svateb či jiných významných okamžiků, které jejich šperk provázel

 

Jaké máte s rodinným podnikem ambice?

 

Směřuji k udržení a dalšímu posilování vysoké úrovně kvality, nikoli k bezhlavé kvantitě. Nemám v plánu zavádět sériovou výrobu ani budovat korporaci, protože věřím, že by se tím vytratilo unikátní kouzlo naší práce a osobní přístup k zákazníkům. Mojí vizí je vytvářet stále více originálních šperků s využitím zajímavějších a větších drahých kamenů a inspirovat zákazníky k větší odvaze při jejich výběru. Zvláštní pozornost chci věnovat i zásnubním prstenům v souladu s naším sloganem ‚Každé lásce na míru‘. Věřím, že každý člověk je naprosto jedinečný, a proto by měl být i jeho zásnubní prsten originální a odrážet jeho osobitý příběh lásky.

 

Připravila: Andrea Votrubová, Foto: Ondřej Pýcha

CategoriesNezařazené