N

Nový zdroj síly: Co čekat od elektrického Porsche Macan?

Když nové, tak čistě elektrické. To si řekli u Porsche, když plánovali, jaká bude nová generace bestselleru Macan. Pokud byste očekávali ekologickou nudu, mýlili byste se – nový Macan přijíždí s brutálním výkonem víc než šesti set koní.

 

Středně velké SUV Porsche Macan je jedním z modelů, u něhož si vedení Porsche zvyklo, že automobilce vydělává hromady peněz. Jeho první generace, která se začala prodávat už v roce 2014, se tak na trhu držela překvapivě dlouho – s jedním nijak velkým faceliftem celých deset let. A i po tak dlouhé době pořád šlo o globálně druhé nejprodávanější Porsche – a to navíc jen těsně. V roce 2023, tedy v posledním roce, kdy byla k dostání první spalovací generace, sice prodejům u Porsche kralovalo ještě větší SUV Cayenne s 87 553 prodanými kusy, ale druhý Macan na něj ztrácel jen 198 vozů. Mimochodem, teprve třetí bylo slavné Porsche 911, které ke koupi dokázalo přesvědčit lehce přes padesát tisíc zájemců. Legenda je sice jen jedna, ale business zkrátka táhnou modely, do nichž naložíte celou rodinu.

 

Slepá ulička

 

Jenže Macan v podobě, jak jsme ho znali, musel skončit. A to například i včetně báječné šestiválcové verze GTS s výkonem 440 koní. Platí to ale jen pro Evropu, kde ho zastavily nové unijní předpisy o kybernetické bezpečnosti, které už dekádu starý Macan bez potřebných investic údajně nedokázal splnit. Takže v zemích sedmadvacítky, na rozdíl například od USA nebo Velké Británie, se od loňského července dala objednat už jen nová varianta na elektřinu, která si světovou premiéru odbyla nikoliv v Německu, ale v Singapuru. Ono slovo ‚jen‘ ale není tak úplně fér. „Posouváme Macan na zcela novou úroveň – s výjimečným výkonem E­Performance, skvělými jízdními vlastnostmi a velmi působivým designem,“ řekl při jeho představení Oliver Blume, předseda představenstva Porsche AG.

 

Sport v srdci

 

Není tak potřeba se nijak děsit. Porsche je pořád Porsche, bez ohledu na to, odkud bere energii. „Naším cílem je nabídnout s plně elektrickým Macanem nejsportovnější model ve svém segmentu,“ doplnil svého šéfa Jörg Kerner, viceprezident produktové řady Macan. Díky ostřejším proporcím a DNA Porsche Design tak vypadají nové modely Macan dynamicky a dominantně. „Porsche se obecně rozhodlo své elektrické modely tak úplně nerozlišovat od svých sportovních vozů se spalovacím motorem. Řekl bych, že jsme zásadně zachovali proporce, jež pro Porsche v rámci segmentu charakterizují sportovní vůz. Design byl vybroušen zvenku i zevnitř – nový Macan má ještě sportovnější a dynamičtější atmosféru a radost z jízdy se rozhodně odráží i v designu,“ okomentoval Porsche Macan šéfdesignér Michael Mauer, muž, jenž je pod vzhledem sportovních aut ze Stuttgartu podepsaný už dvě dekády.

 

Extrémní nasazení

 

Od začátku vývoje elektrického modelu bylo jasné, že bude muset splňovat všechno, co od Porsche očekáváte. První čistě elektrické SUV s logem Porsche zkrátka nesmělo zklamat. I proto maskované prototypy absolvovaly více než tři a půl milionu testovacích kilometrů. „Pokrýváme všechny teplotní rozsahy od minus třiceti stupňů Celsia ve Skandinávii po plus padesát stupňů Celsia, které jsme si vyzkoušeli v Údolí smrti v Kalifornii,“ vysvětluje Kerner. „SUV musí samozřejmě fungovat i na jakémkoliv povrchu, proto jsme také Macan testovali nejen na silnici, ale i v terénu, na šotolině, sněhu a ledu,“ nezapomíná dodat. Jednou ze základních věcí, kterou zákazníci při přechodu na elektromobilitu řeší, je samozřejmě dojezd. „Všechny aktivní aerodynamické prvky významně přispívají k delšímu dojezdu. Máme tak například automaticky výsuvný zadní spoi­ler nebo aktivní klapky na předních vstupech vzduchu,“ říká Thomas Wiegand, ředitel pro aerodynamiku a aeroakustiku.

 

639 koní

 

Variabilní prvky má nový Macan také na podvozku. Podlaha auta je rovná a uzavřená jako u závodního vozu, a to i v oblasti zadní nápravy. Karoserie je pružná a zajišťuje nízký odpor vzduchu – inovativní řešení v kombinaci s aerodynamickými, z velké části uzavřenými koly a aerodynamicky optimalizovanými pneumatikami. Při běžné jízdě po okresce Macan automaticky zaujme optimální aerodynamický profil. Zadní spoiler se přesune do ideální polohy, aktivní klapky se zavřou a podvozek se sníží. Tohle všechno dělá z nového Macanu jedno z nejaerodynamičtějších SUV. Dojezd na jedno nabití podle metodologie měření WLTP tak i u nejsilnější verze Macan Turbo s pohonem všech kol a výkonem 639 koní dosahuje na téměř šest set kilometrů. Základní verze s poháněnou jednou nápravou a výkonem 360 koní pak slibuje dokonce přes 640 kilometrů.

 

Plynulá cesta

 

Co je u všech čtyřech nabízených verzí stejné, je dostatečně velká baterie. Porsche vsadilo na lithium­iontový akumulátor s kapacitou 100 kWh, z něhož se dá aktivně využívat až 95 kWh. Baterie uložená v podvozku je pak ústřední součástí prémiové osmisetvoltové architektury. Z deseti na osmdesát procent kapacity ji lze nabít za méně než dvaadvacet minut. Pomáhá tomu například i vysokonapěťový spínač, jenž umožňuje nabíjení zrychlit rozdělením 800voltové baterie na dvě – každou se jmenovitým napětím 400 voltů, což dovoluje efektivní nabíjení bez přídavného vysokonapěťového posilovače výkonem až 150 kW. Majitelé Porsche Macan zkrátka nebudou zbytečně trávit čas na nabíječkách, když to není nutné.

 

The bigger the better

 

Ti, kteří do elektrického Macanu přesednou ze spalovací verze, poznají rozdíl okamžitě. Třeba díky tomu, že budou mít k dispozici víc prostoru, protože kabina se natáhla o skoro devět centimetrů. V závislosti na modelu a výbavě je objem kufru až 540 litrů. Komu by to bylo málo, je k dispozici ještě takzvaný frunk, druhý zavazadlový prostor pod kapotou s objemem 84 litrů, k němuž se lze dostat stiskem tlačítka na klíči, ale mnohem efektnější je přijít k autu, pohladit ho po ikonickém logu a výsledek bude stejný – víko se samo otevře. V každém případě ale budete mít v součtu o 136 litrů prostoru pro zavazadla víc než u předchozího modelu.

 

Zvenku Porsche, uvnitř Porsche

 

Ani v interiéru se pokrok nezastavil, takže analogové přístroje před řidičem vystřídalo digitální vybavení. Hlavní displej na středu je samozřejmě dotykový a po vzoru většího modelu Cayenne i v Macanu přibyl dotykový displej, který má pro sebe jen spolujezdec, který si na něm může vybírat hudbu přes Spotify nebo pouštět filmy. Kdyby se chtěl ale řidič během jízdy dívat taky, má smůlu – chytrým kouzlem ze svého úhlu totiž neuvidí nic. Co ale uvidí zase jen řidič, jsou údaje grandiózním způsobem promítané před něj pomocí head­up displeje. Rozšířená realita třeba ve spojení s navigací promítaná na virtuální obrazovce s úhlopříčkou přes dva metry je doslova opojná. Vlastně stejně jako celé Porsche Macan.

 

This slideshow requires JavaScript.

 

Text: Ondřej Kinkor, Foto: Archiv Porsche

CategoriesNezařazené