Miroslav Suchý & Martin Janna

Miroslav Suchý & Martin Janna

Poprvé se sešli v srpnu při jednodenním Porsche výletu. Oba mají rádi rychlá a silná auta, a tak si adrenalinovou vyjížďku v cayennu a 718 Cayman GTS ohromně užili. Během jízdy po cestách na Berounsku se tihle dva mladí byznysmeni stihli navzájem podělit o zkušenosti a zjistili, že je mnohé spojuje. Třeba to, že dosáhli vysokých manažerských postů už před třicítkou. Oba také svorně tvrdí, že jsou teprve na začátku cesty a ve světě byznysu se chtějí dostat mnohem dál.

Miroslav Suchý

Devětadvacetiletý Miroslav Suchý vystudoval informační management na Vysoké škole ekonomické v Praze a se svou přítelkyní Evou Zahrádkovou už tři roky vlastní společnost UX Focus. Ta poskytuje zákazníkům v rámci customer experience výzkumů komerční službu zvanou eye tracking, tedy měření oční aktivity člověka, to vše za pomoci oční kamery.

Měření pozornosti oční kamerou… Jak to funguje a k čemu je to dobré?

Naše oči jsou bránou do duše, ale jsou také bránou k poznání toho, jak lidé zpracovávají informace a co ovlivňuje jejich činy a rozhodování. Naší prací je sehnat klientům vzorek lidí, může jich být třeba pět, deset, nebo i dvacet, kteří vyhovují požadavkům výzkumu. Ty pak necháme navnímat objekt zkoumání, což v praxi vypadá tak, že se vybraní lidé virtuálně nebo fyzicky seznámí s konkrétním produktem a používají ho. Může to znamenat i to, že se podívají na klientovu reklamu, případně se pohybují v reálném nebo online prostředí, tedy v místě prodeje či na webovkách našeho zákazníka. Poté přes speciální zařízení, které může být umístěné na obrazovce nebo v brýlích, sledujeme, zda se tito „naši“ lidé dostatečně orientují a zda vnímají klíčové prvky komunikace.

Jak vás vůbec napadlo zabývat se něčím tak ojedinělým?

Na vysoké se mi nelíbila nabízená témata diplomek, proto jsem si vytvořil vlastní, které by mi bylo blízké: Aplikace principů ekonomie pozornosti v online prostředí. Samotná teorie se zabývá tím, jak to, čemu věnujeme pozornost, ovlivňuje člověka i celou společnost. Jelikož jedním z hlavních smyslů, kterými vnímáme okolí, jsou naše oči, ověřil jsem samotné principy v praxi právě eye trackingem. Je to jediný způsob, jak přesně a objektivně změřit vizuální pozornost člověka a jak jí porozumět. Ihned poté mi bylo jasné, že právě eye tracking dokáže bez dohadů předpovědět, jak se konkrétní cílová skupina bude chovat či rozhodovat.

A co zákazníci? Sháněli se pro takhle neobvyklé podnikání dobře?

Klienty jsem od začátku sháněl sám. Začínali jsme naprosto od nuly, bez kontaktů a protekce a ušli jsme velký kus cesty. Dnes mezi naše zákazníky patří desítky významných českých firem, například velké banky.

Když jste získal vysokoškolský diplom, hned jste věděl, že budete podnikat? Neuvažoval jste pro začátek o nějaké větší rozjeté firmě?

Už jako kluk jsem věděl, že chci dělat to, co mě bude bavit. Nechtěl jsem trávit hodiny času něčím, co mi nic nedává. Že ale budu podnikat na vlastní pěst, to jsem si ani netroufal představit. Od začátku podnikání jsem nikdy nelitoval, že jsem nešel pracovat někam do korporátu. Naopak, myslím, že by mě zničil. Nevadí mi tvrdě makat, ale kdyby mě ještě někdo popoháněl, přidával mi práci anebo mi do ní mluvil, asi bych se zbláznil.

K čemu je podle vás dobrá vysoká škola?

Myslím, že při studiu potkáte spoustu zajímavých lidí, které byste jinak asi nepotkali. Mě osobně naučila tomu nejdůležitějšímu, a to organizovat si čas. Já si ovšem tehdy přizpůsobil rozvrh tak, abych ve škole moc nebyl. Takže kromě základního přehledu o ekonomii jsem se zdokonaloval hlavně v selfmanagementu.

Má váš mladistvý vzhled a nízký věk negativní vliv při prvním kontaktu s potenciálním zákazníkem?

Ještě před třemi lety jsem měl pocit, že mě lidi neberou moc vážně. Ve světě byznysu to ale chodí tak, že obchodní partneři většinou po pár slovech odhalí zkušenosti a znalosti a já ty své už dnes umím náležitě prodat.

Díky svému mládí máte jednu výhodu – rychle se sžijete se sociálními sítěmi. Využíváte je i při podnikání?

Ano, kvůli práci jsem začal používat Twitter, v segmentu, v němž pracuji, se hodně používá. Instagram nemám, nepotřebuji ho kvůli práci ani kvůli sobě samému. Lidi často nadužívají sociální média, ale já naštěstí nejsem tou nejpostiženější cílovou skupinou. Nejvíc online jsou teenageři, dle průzkumů hromadně konzumují informace na sociálních sítích právě oni.

A dá se tedy skrze sociální sítě dnes dobře dělat byznys?

E-mailem dnes už vytíženého manažera neoslovíte, musí se na něj jinak. Myslím, že základ je pokrýt maximum kanálů, kterými chci k potenciálnímu klientovi promlouvat, zvolit ideální komunikační mix.

S kým ze světa byznysu byste se chtěl někdy setkat?

Líbí se mi anglický vizionář a byznysmen Richard Brandson, jeho multioborový podnikatelský záběr je neuvěřitelný. Je to člověk, který trpí silnou dyslexií a svou nemoc využil ve svůj prospěch. Začal brát svět mnohem jednodušeji než většina jeho vrstevníků a založil velké množství firem, které nastavil tak, aby fungovaly jednoduše a dobře. Richard Brandson říká, že klienti nepřicházejí jako první, že první přicházejí zaměstnanci. Pokud se postaráte o své zaměstnance, oni se postarají o vaše klienty. Jeho nejzajímavější firmou je podle mě Virgin Galactic, která se snaží překonat dosavadní hranice cestování do vesmíru.

Kolik hodin denně věnujete práci?

To se dá těžko spočítat. Vlastně jsem v ní skoro pořád. S přítelkyní si říkáme, že nebudeme doma mluvit o práci, ale stejně to často nevydržíme a pak třeba tři hodiny řešíme nějaký problém. Aspoň se snažíme nevyvolávat situace, kdy bychom se museli bavit o firmě. Když jsme začínali s podnikáním, pracovali jsme celý týden, víkendy neexistovaly. Dnes jsem rád, že už sobotu a neděli vnímám jako volno a že si ho můžu dovolit. Jsem spokojený s tím, čeho jsem zatím dosáhl, ale pořád je to cesta. Mám velké plány, chci začít dělat ještě něco dalšího.

“ Dělat věci jednoduše vyžaduje lehkost.“

Ing. Miroslav Suchý začal podnikat v roce 2015. Je spoluzakladatelem společnosti UX Focus, která se zabývá analýzou lidské pozornosti, konkrétně eye trackingem. Mezi její klienty patří desítky velkých českých firem, například Česká spořitelna, PRE nebo Sberbank. Ve volném čase Miroslav nejradši vyráží na lesní chatu kousek od Slaného, kde se skvěle spí, není tam signál a je to ideální místo pro relaxaci.

Martin Janna

Martinu Jannovi je také dvacet devět let a i on má diplom z VŠE, ovšem z oboru management.Před půl rokem se stal manažerem butiku Carollinum, ve firmě pracuje od roku 2013. Prodejna má sídlo v Pařížské ulici a nabízí luxusní produkty šestnácti hodinářských značek. Firmu vybudovala Martinova matka Tamara Kotvalová.

Řekl byste, že jste úspěšný v tom, co děláte?

Pro mě je úspěch to, když je člověk spokojený jak v práci, tak i doma. Dnes se hodně přetřásá work life balance a někdo si představuje ono vybalancování práce a života tak, že bude hrát deset hodin denně golf a pět hodin pracovat. Pro mě to znamená chodit do práce rád a s úsměvem, mít dobré vztahy s kolegy, snažit se být empatický. Pokud budu takhle fungovat a ještě budu mít kvalitní soukromý život, budu spokojený. Jsem na začátku a myslím, že se mám ještě hodně co učit.

Co s sebou přináší pozice manažera butiku Carollinum?

Mnohem častěji se teď dostávám pod psychický tlak, ale právě pod tlakem si zvyšujeme hranici stresu, který jsme schopni zvládnout. Vystoupit z komfortní zóny, přestat dělat to, co jsem dělal před tím, a začít na nové pozici bylo neuvěřitelně těžké. Získané schopnosti a dovednosti se mi ale určitě budou hodit. Nevím, jestli pozici, na které momentálně jsem, budu ochoten a schopen dělat do konce života, nicméně teď vnímám, že je to správná cesta. Dává mi rozhled a zkušenosti k tomu, abych se posunul dál.

A je vůbec možné posunout se v Carollinum někam dál a výš? Vždyť nad postem ma­na­žera butiku je jen pozice ředitele!

Věřím, že se náš rodinný byznys může rozrůstat dál jinými směry. Kromě toho, že jsme firmou orientovanou na hodinky, máme také developerské aktivity v Chorvatsku a firmu zaměřenou na automobilový průmysl a lakování. Byla by škoda, kdybychom své finanční zdroje nebyli schopni investovat do dalších aktivit, tak abychom měli stabilitu. Každý obor totiž někdy může jít nahoru či dolů a diverzifikace příjmů je důležitá.

Vystudoval jste management a teď jste ma­nažer. To je docela dobrá kontinuita. Dala vám škola průpravu do světa byznysu?

Měl jsem možnost nahlédnout pod pokličku spoustě věcí, ale srážka s realitou byla, jak už to tak bývá, tvrdá. Na rovinu ale říkám, že jsem nebyl příliš studijní typ. Vysoká mi pomohla dozrát a dala mi čas rozhlédnout se kolem sebe. Byla to příjemná část mého života, přinesla mi spoustu zábavy a radosti ze života. Ze školních let jsem si odnesl hodně kamarádů, lidí, s nimiž si mám pořád co říct a kteří vnímají svět stejně jako já. A titul inženýra má sám o sobě stále váhu, je lepší ho mít než ho nemít.

Máte nějaký vzor, někoho, kdo vás inspiruje?

Poslouchám rád audioknihy, hlavně životopisy. Baví mě brát si z nich to, co se mi líbí, přemýšlím o tom, co ti úspěšní lidé udělali, jak se zachovali v obtížných situacích. Často využívám rad lidí, kterým věřím a vážím si jich, protože jsou zkušení a jejich výsledky mi imponují. Ale kouče nemám, teda pokud nepočítám jednoho kamaráda, obchodního partnera, se kterým chodím pravidelně na pivo. Rád ho poslouchám, vnímám, jak pracuje. Vzorem mi je i moje mamča, podniká celý život. Ovšem nekryje mi záda a ani mi nezametá cestičku, je to moje šéfová a přistupuje ke mně stejně jako ke každému jinému kolegovi ve firmě.

Je věk pod třicet v byznysu velká nevýhoda?

Byly doby, kdy si o mně někteří lidé mysleli, že jsem jen „ten mladej“, syn jejich obchodní partnerky. Občas se k tomu i někdo přizná. Myslím ale, že mě okolí už začalo vnímat jinak. Je to určitě nabytými zkušenostmi, ty jediné člověku přidají vrásky a léta.

Jakou roli hrají ve vašem životě technologie a sociální média?

Vím, že neustálé koukání do mobilu rozbíjí moji pozornost, ale zároveň je mi jasné, že to k dnešnímu životu jednoduše patří. Nemůžu se odstřihnout od věcí, které jsou běžné. Ještě před půl rokem jsem neměl Instagram, práce mě donutila si ho založit. Já to ale neberu jako zlo, prostě se učím něco nového. Trendem dnes je démonizovat internet, což podle mě není správné. Základ je uvědomit si, že Facebook a Instagram je pozlátko, a vnímat sociální sítě tak, že se na nich většina lidí jen chlubí. Není nic jednoduššího než z online světa utéct.

Jak se to dělá? V tomhle případě je dobrá rada nad zlato…

Není to tak dávno, co jsem se ubytoval kousek od Benešova v hotelu na stromě, se suchým záchodem a jednoduchým vybavením. Byl jsem tam a jenom koukal, užíval si krajinu kolem sebe… V tu chvíli jsem byl jen sám se sebou a bylo to skvělé.

“ Rozhoduj ted‚ svědomitě, a později nelituj. „

Na test si Martin Janna a Miroslav Suchý půjčili Porsche 718 Cayman GTS v hodnotě 2 583 400 Kč včetně DPH a Porsche Cayenne III za 2 780 100 Kč. Martin má na zápěstí hodinky Officine Panerai, Miroslav legendy Autavia od Tag Heuer.

Děkujeme za zapůjčení vozidel Porsche Praha a za poskytnutí hodinek na focení společnosti Carollinum.

foto  Dominik Šlambora

CategoriesNezařazené