J

Jak nastartovat firmu, která přestává šlapat?

Ani u sebelépe fungujícího byznysu není zaručeno, že bude šlapat stále stejným tempem napořád.

Firma se občas dostane do fáze, kdy její růst začne zadrhávat a dostaví se stagnace, někdy dokonce krize. Každý podnikatel by se měl podle poradců smířit s tím, že krize dřímá už od založení v každé společnosti. A jak krizi, když už tedy přijde, překonat? Klíčové je především uvědomit si, že věci začínají jít od desíti k pěti, a včas zakročit.

  1. Je třeba hledat stále nové zákazníky a zakázky

Do problémů se firma může dostat vcelku nenápadně, a to i vlastní vinou. Často se to stává, když dostatečně neoslovuje nové zákazníky a nepoohlíží se po jiných než nasmlouvaných zakázkách. Když jí pak některé dlouhodobě nastavené obchody přestanou fungovat, mohou se jí náhle i výrazně propadnout tržby. Podle poradců je v tom okamžiku důležité začít včas jednat a nečekat, že se situace sama vyřeší. „Jestliže se firma několik měsíců potýká s nízkými prodeji, které zaostávají za plány, rozhodně je třeba zbystřit. V takové situaci se nelze spoléhat na jednorázové zakázky nebo prodejní akce. Předpokladem je stabilní tok prodejů,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P pro firmy, jež pomáhá malým a středním podnikům.

  1. Inovace poskytují náskok před konkurencí

Sehnat novou zakázku je zpravidla těžší než si udržet tu stávající. I firmy, které jsou vytížené ze sta procent, by se však podle poradců neměly přestávat poohlížet po nových příležitostech. Nové zakázky pro ně mohou být ziskovější a vyplatí se proto kvůli nim v některých případech přehodnotit, či dokonce rozvázat některé staré dohody. Pokud se firmě nedaří zaujmout nové klienty, vyplatí se inovovat a snažit se předehnat konkurenci. Možností je také rozšířit své služby a snažit se zaujmout zcela jiný typ klientů.

  1. Občas se vyplatí si na růst vypůjčit

Někteří majitelé firem si na rozvoj svého byznysu odmítají půjčit. Někdy však může být právě externí financování způsob, jak získat výhodu před konkurencí. Peníze je možné využít právě na zmíněné inovace, na rozšíření služeb či výroby nebo jejich pomocí využít příležitosti na trhu. „Firmy se často setkávají se zajímavými či investičními příležitostmi, ale nedostatek peněz v hotovosti jim v danou chvíli neumožňuje je využít. Rychlým úvěrem je přitom možné okamžitě reagovat například na výraznou slevu materiálu nebo získat zakázku, kde je třeba okamžitě složit jistotu,“ popisuje Petr Vencálek ze společnosti Bez banky, která poskytuje úvěry pro malé a střední firmy.

  1. Občas je třeba změnit ředitele

Když se byznys rozjíždí, majitelé firmy jsou často součástí pracovního týmu. Když pak ale jejich podnik nabobtná, usednou do kanceláře a často se začnou pracovnímu prostředí vzdalovat. Problém to bývá především v podnicích, kde majitel současně vykonává roli ředitele. Protože musí řešit chod celé firmy na denní bázi, může začít přehlížet celou řadu signálů, že s firmou není něco v pořádku. Ve chvíli, kdy podnik kvůli své velikosti přeroste majiteli přes hlavu, může se následně začít zhoršovat jeho finanční situace, ale například i atmosféra mezi pracovníky, kteří vidí chyby, jichž se jejich šéf dopouští. Majitel by si proto měl včas uvědomit, kdy je třeba povolat do firmy nového ředitele. V případě, kdy již firma stagnuje a nedaří se jí, je pak možné sáhnout i po takzvaném interim řediteli, který se řízení ujme dočasně a pokusí se najít problémy, které firmu brzdí.

  1. Je třeba opět začít pracovat

Když firma začne stagnovat, vyplatí se zaměřit nejen na ředitele, ale i na samotné zaměstnance. Dělají svou práci, jak mají? Dokončují úkoly? Nejsou někteří pro firmu příliš drazí na to, jakou hodnotu společnosti přináší? To vše je třeba zvážit. Právě inventura mezi zaměstnanci může podniku pomoci zvýšit produktivitu a případně ušetřit mzdové náklady.

CategoriesNezařazené