Natuzzi letos slaví čtvrt století v Česku. Věděli jste, že existují pohovky s peřím a musí se natřásat jako peřiny?

Při výrobě luxusních aut si firmy najímají speciálního člověka jen na to, aby vyladil vůni kůže v interiéru automobilu. Italský tradiční výrobce sedacích souprav Natuzzi přímo tohle sice nedělá, ale vejít dovnitř do jeho showroomu je stejné jako posadit se do nového Porsche.

Vůně pravé kůže člověka naprosto uchvátí a nedá se s tím nic dělat. Nutí ho to zůstat v tomto prostředí co možná nejdéle. Nebo si vybrat a odvézt domů tu pravou sedačku.

Se sedačkami se to totiž má tak, že to je láska téměř na půlku života. Natuzzi to dobře ví, protože sedačky vyrábí už přes šedesát let. Jejího zakladatele a majitele, letos osmdesátiletého Pasquala Natuzziho, můžete klidně vidět na mezinárodním veletrhu, jak posouvá sedací soupravy, natřásá je a hladí. Spletli byste si jej se stěhovákem. Jenže on má jen prostě rád svou práci.

Začínal kdysi jako designér a stylista. Pomáhal své matce v obchodě, a když jako kluk viděl, jak čalouník potahuje novou pohovku, zamiloval se do jeho práce. Bez podpory bank založil podnik, jemuž věřil tak, že v něm, než se dostavěly dveře a okna, jako hlídač i spal. Dnes jeho firma dodává nábytek do Saúdské Arábie, Izraele, Ameriky a celého zbytku světa. A ve svém oboru je tak slavný, že se mu říká „král pohovek“. V Česku letos firma oslaví už čtvrt století na trhu. Natuzzi totiž naučil zákazníky jednu důležitou věc: „Kůže není luxus pro bohaté lidi. Já jsem jen řemeslník. Přesto si myslím, že koženou pohovku si může dovolit každý člověk.“

Má pravdu. „Spočítejte si, kolik vás bude stát obyčejná sedačka z velkého nadnárodního řetězce, kde obvykle nakupujeme. A za jak dlouho ji zrušíte, protože děti drobí, víno se vylije… Za cenu tří nebo čtyř sedaček z obvyklého obchodu budete mít na dvacet let jen tu jednu. Hodně dobrou,“ říká Marcela Mikesková, která je tváří showroomu Natuzzi v Praze už sedm let. A hned ukazuje: „Podívejte, tato je s povrchem v lakované kůži, tu si vyberete, když máte třeba malé děti, protože je odolnější. Ano, i taková odolná kůže se po čase zničí, ale můžete mít klidně bílou sedačku, a jakmile děti po deseti letech odrostou, můžete si přijet pro jinou. Takovou, která voní po kůži a je hebká. Věřte mi, že si pro ni přijedete,“ říká Marcela Mikesková.

A hned mě provádí po obchodě. Osobně mám problém: jsem moc malá na standardní velikosti čehokoliv. Marcela Mikesková mě ovšem zkušeně směruje k sedačce, která je letošní novinkou, a nutí mě, ať si zkusím sednout. Nemám to ráda – délka sedačky je pro mě obvykle taková, že se z ní jen špatně vstává a většinou potřebuji pomocnou ruku partnera. Jenže omyl – pohovka Coloseo, a nejen ta, se umí přizpůsobit. Což je tady ve firmě zvykem. Oni tu vážně řeší zvlášť ženy a muže. A vědí, že pro ženy, když mají kratší nohy, potřebují jinou velikost sedáku. Jsem nadšená, protože poprvé v životě si nepřipadám jako velryba na suchu, která se při vstávání ze sedačky snaží dostat zpět do života, ale prostě a klidně normálně pohodlně vstanu z pohovky.

„Všechny ty věci z kůže mimochodem šijí přímo v Itálii zručné Italky. Sama jsem to viděla, jak si umí s prošíváním kůže pohrát,“ vypráví manažerka showroomu Veronika Míchalová. „Teď ještě zkuste udělat tohle: natřást vnitřní peří,“ radí Marcela Mikesková. Pohovku, kde zůstal malý důlek po sezení, je potřeba třikrát poplácat. Protože značka Natuzzi ví, že pravé peří je na sezení lepší než umělá pěna. Opět to stačí vyzkoušet a člověk má hned jasno, co je dobré. „Mám moc ráda dobrý design a díky tomu jsem se tu ocitla,“ říká Veronika Míchalová.

Čeští zákazníci jsou podle ní trochu specifičtí. Podobně jako ti nizozemští si spíš žádají jednoduché bílé a světlé věci. Přitom značka Natuzzi vyrábí i velmi zajímavě barevně kombinované pohovky inspirované třeba právě barevností jižní Itálie, kde značka vznikla. Jsou například tmavě modře a zeleně kostkované. Letos zrovna frčí petrolejová barva kůže. Natuzzi má také mimochodem svůj talisman: Pumo. Jde o věci ve tvaru specifické slzičky, například vázy či vzory na tapetách či na skle. Přináší lidem štěstí, zdraví a dobrý život, když si jej pořídí. A také plodnost a prosperitu. Když už si tedy člověk nekoupí pohovku, stojí za to pořídit si vázu či světlo coby talisman.

Co do pohodlnosti však vyjde jakákoliv barva nastejno. Výplň pohovky z peří na pěně je totiž geniální kombinace. Italové zkrátka vědí, jak si užít život. Podstatné je, že ze sedačky by vás neměl bolet zadek. Což je právě ta chyba, kterou Češi dělají při nákupu sedacího nábytku. Strašně moc chtějí tvrdou sedačku, protože se podle jejich mínění tolik neprosedí a déle vydrží. Jenže z toho akorát bolí záda, když na ní člověk sedí dlouho.

„Pohovka Coloseo má i specifické polohování opěrky hlavy, má přírodní kůži nejvyšší kategorie, sáhněte si a přivoňte,“ nadšeně vypráví Marcela Mikesková. Právě tato pohovka patří mezi nejluxusnější zboží, které firma momentálně v obchodě má. V Česku je na trhu teprve pár dní, takže ji zatím ještě nikdo nevlastní, ale je tak hebká, že kdo si sáhne, jistě neodolá. A kdo si sedne, už teprve ne. I tato pohovka totiž obsahuje peří, takže záda vás z ní nikdy bolet nebudou.

„Nejlepší věc, kterou umíme dělat, je, že pohovky děláme lidem na míru. Dobře víme, že ženy potřebují třeba menší hloubku sedáku, tedy 55 centimetrů. Muži zase šedesát. Naše pohovky jsou navíc velmi variabilní, poskládáte si je doma tak, jak zrovna potřebujete. Věřte mi, jednou vyzkoušíte a už nikdy nebudete chtít jinak,“ říká Marcela Mikesková.

www.natuzzi.cz

CategoriesNezařazené