N

Nejpomalejší rychlík světa

Legendární panoramatický vlak, který na trase mezi Zermattem a St. Moritz projíždí kolem nejkrásnějších míst Švýcarska, nyní nabízí nové vagony Excellence Class, kde mají cestující k dispozici luxus na úrovni letecké první třídy.

Glacier Express jede necelých 300 kilometrů dlouhou trasu osm hodin.

Symbolem Švýcarska jsou nejen skvělé hodinky, lahodné sýry a ještě lepší čokoláda, ale i dokonalý železniční systém s dochvilnými a komfortními vlaky. Země helvétského kříže je skrz naskrz prošpikovaná kolejemi a řadu nejkrásnějších míst, která jsou zároveň obtížně dostupná – nevede k nim žádná silnice – tak lze obdivovat právě z vlaku. Švýcarské dráhy proto na nejzajímavějších tratích provozují speciální panoramatické rychlíky, které projíždějí divokou krajinou strmých horských štítů, věčně zasněžených průsmyků a malebných údolí. Nejznámějším z nich je Glacier Express, jenž již od roku 1930 spojuje ikonická horská střediska Zermatt a St. Moritz. Přezdívá se mu nejpomalejší rychlík světa, protože necelých 300 kilometrů dlouhou trasu jede osm hodin. Určitě by se to dalo zvládnout rychleji, avšak u vyhlídkových vlaků platí, že cílem je především samotná cesta.

Dvacet vyvolených

Od letošního roku rozšířil provozovatel vlaků Glacier Express nabídku o prémiový produkt Excellence Class, který zahrnuje cestu zbrusu novými luxusními vagony a doprovodné služby včetně dopravy zavazadel cestujících z hotelu až na palubu. Při nástupu každého osobně přivítá concierge, jenž se o dvě desítky pasažérů stará po celou dobu jízdy. Prémiové, dřevem vykládané vagony vyrobené v depech společnosti Rhätische Bahn v Landquartu totiž pojmou právě dvacet cestujících. Každý má místo u obřího panoramatického okna, protože v řadě jsou vždy pouze dvě sedačky, mezi nimiž vede široká ulička s ručně tkaným kobercem Tisca. U každé sedačky se nachází iPad s palubním informačním servisem, umístěný v šikovném držáku tak, aby bylo dobře vidět na displej. V iPadu je k dispozici mapa trasy a řada informací o všech zajímavých místech, kolem nichž se projíždí, včetně audio komentáře. O atmosférické osvětlení se starají lampičky z materiálu, který působí jako ledová krusta. Strop nad barem v přední části vozu pokrývá impozantní ocelový kompas, po jehož obvodu jsou vygravírovány siluety pohoří v okolí trati, alpské motivy jsou patrné i na dalších místech interiéru včetně toalety s mramorovým umyvadlem. Elektricky ovládané kožené polohovací sedačky vznikly v dílnách české firmy Borcad.

Horský maják

Scénická trasa začíná v Zermattu, ve stínu Matterhornu v nadmořské výšce 1 620 metrů. Trať zpočátku míří na sever a klesá k městečku Brig v údolí řeky Rhôny, pak se stáčí na severovýchod, pokračuje mezi vinicemi s rozkvetlými loukami, až zase před Andermattem začne nabírat výšku a vystoupá do průsmyku Oberalp na 2 033 metrů. Zde se koleje vinou mezi nekonečnými bílými pláněmi se zamrzlými jezírky a obzor lemují ledovce. Nad mohutnými závějemi se tyčí červeno-bílý maják označující bod, kde pramení Rýn, přesná kopie majáku, jenž stával v Rotterdamu u ústí Rýna do Severního moře. Dále trasa pokračuje kolem opatství Disentis z počátku 8. století a vlak projíždí oblastí, kde se mluví čtvrtým oficiálním švýcarským jazykem – rétorománštinou, kterou dnes používá už jen asi 20 000 lidí.

Švýcarský Grand Canyon

Následuje dlouhé klesání, během něhož se servíruje pětichodové menu sestavené z regionálních potravin. Uzeného pstruha, polévku s mátou, hovězí filet s plátky lanýže, výběr ze švýcarských sýrů a teplý čokoládový dort zalitý vanilkovým krémem doplňuje káva Badilatti, pocházející z nejvýše položené pražírny v Evropě. Kromě toho mají cestující v průběhu celé cesty samozřejmě k dispozici zmíněný bar a concierge podává vynikající víno Fendant z kantonu Valais. Když sníh a ledovce za okny vystřídají lesy a pastviny, přichází strmá soutěska podél Rýnu, které se říká Švýcarský Grand Canyon. Po krátké zastávce v nejstarším švýcarském městě Chur přichází závěrečný úsek cesty směrem na jihovýchod po Rhétské dráze, jež patří na seznam světového dědictví UNESCO. Tato trať přes pohoří Albula a Bernina představuje mistrovské dílo z průkopnických časů stavby železnice před více než sto lety. Do divoké přírody jsou harmonicky zasazeny roztodivné viadukty a skrz horské masivy vedou rafinované tunely. Nejznámějšími atrakcemi jsou 65 metrů vysoký viadukt Landwasser, točité tunely mezi Bergünem a Predou a kruhový viadukt u Brusia. Cesta končí v legendárním St. Moritz, dějišti dvou olympiád, který je považován za kolébku zimních sportů a symbol luxusu a v němž se již od 19. století schází společenská smetánka z celého světa.

Přes mosty a skrze tunely

Součástí vyhlídkové jízdy napříč dechberoucí oblastí jižní části Švýcarska je 291 mostů a 91 tunelů. Krajina na trase se mění tak rychle, až se zdá, jako by se společně s ní střídala také roční období. V cíli každý cestující obdrží brožurku Excellence Class se svým jménem, informacemi o nejzajímavějších místech na trase, fotografiemi a podpisem „svého“ concierge. Glacier Expressem se samozřejmě lze svézt v obou směrech, sedačku v Excellence Class je však třeba objednat s předstihem, protože jich je k dispozici pouze velmi omezený počet. Na cestu je dobré přibalit sluneční brýle a dalekohled, hodit se může také Swiss Travel Pass – jízdenka k neomezenému cestování vlaky, autobusy a loděmi po celém Švýcarsku, která platí také na MHD ve všech větších městech a zároveň je vstupenkou do stovek muzeí.

www.glacierexpress.ch

Ledové „T“

Náramek z kolekce Tiffany T,
18kt bílé zlato s diamanty a tyrkysem,
83 000 Kč, prodává Tiffany & Co.

www.tiffany.com

Sněhová královna

Náušnice z kolekce Diva’s Dream z 18kt bílého zlata se safíry a diamanty, 513 000 Kč, prodává Bulgari

www.bulgari.com

Jako ojíněná

Prsten ve tvaru spirály, 18kt bílé zlato s diamanty, 205 000 Kč,
prodává Gismondi 1754

www.gismondi1754.com