Celý příběh začal setkáním investora Josefa Zajíčka s designéry Michalem Froňkem a Janem Němečkem v libeňském studiu Olgoj Chorchoj. Ze společné vášně pro techniku, řemeslnou zručnost a staré závodní automobily se zrodil nápad…
Pánové snili, že by jejich společný projekt vrátil české hodinářské umění tam, kam historicky patří. Hodinářství je totiž řemeslo, které v sobě spojuje umění a design s použitím přesných strojírenských technologií. Tedy ta odvětví, ve kterých jsme za Rakousko-Uherska a první republiky dosahovali mezinárodního věhlasu. Výsledkem je Bohematic – koncept hodinek vystavěný na precizní manufakturní výrobě a nadčasových tvarech.
Jaké je to jít s novou značkou hodinek na trh v době koronakrize?
Trvalo přes rok, než jsme hodinky nadesignovali, zkonstruovali, vyrobili a nakoupili náležité komponenty, takže se vstup na trh odhadoval těžce. Podle původního plánu jsme s hodinkami chtěli přijít už začátkem roku, ale koronavirus nám ten plán trošku překazil. Určité komponenty jsou totiž ze Švýcarska a tamní fabriky měly odstavenou výrobu, navíc by byly i velké problémy s dopravou. Náš produkt však není spotřební, takže věřím, že si svou klientelu určitě najde i v této době.
Vaše kariéra se vždy točila kolem automobilismu, jeho doplňků a montáží. Proč teď právě hodinky?
Mezi mé zákazníky patřily Škoda, BMW, Audi nebo Volkswagen. Protože jsem ale hodně aktivní a prosazuji své myšlenky, tady jsem takovou svobodu vzhledem k obrovským klientům neměl a byl jsem závislý na odběratelích. Nemohl jsem si dělat svou strategii, politiku. Hledal jsem proto cestu, kterou bych mohl ovlivnit od a do zet. Od designu, výroby, marketingu, obchodu až po strategii. Díky tomu jsem strůjcem vlastního štěstí. Představoval jsem si něco hezkého, malého, drahého, a to se, myslím, povedlo.
Reflektují hodinky Bohematic vaši lásku k motorismu?
Společně s panem Froňkem, hlavním designérem a artdirectorem, jsme milovníci starých aut. I druhý model hodinek, který chystáme, bude odkazovat na starý závodní speciál, který vlastníme. Bohužel jsme oba dva tímto světem tak trošku postižení, a tak se mu bude věnovat i náš třetí model hodinek, který přijde na trh na přelomu roku.
Čím vás oslovili právě designéři Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj?
Už jsem s nimi spolupracoval, když jsem byl v sektoru karbonové výroby. Zadal jsem jim zpracování různých designů a pak časem, když jsme se s Michalem rozpovídali, tak jsme došli až k vlastní značce a slovo dalo slovo. Je to naše společná vášeň.
Kolikery hodinky vlastníte?
Mám jenom patery. Přiznám se, že v této situaci ještě nevlastním ani ty své od Bohematic, snad budou co nejdříve, ale nemůžu se dočkat, až doplní mou sbírku. Už při prvním vyzkoušení jsem byl nadšený.
Vyplatí se koupě hodinek, jako jsou ty od vás, jako investice do budoucna?
Hodinky Bohematic jsou manufakturní, ručně vyráběné v malých sériích a plánujeme i limitované edice třeba tří kusů. Dá se říct, že hodinky osloví movitější klienty, kteří mají rádi preciznost a kvalitní českou práci, ale i lidi, kteří je mají jako sběratelský kousek a dávají si je do trezoru.
V Novém Městě nad Metují máte manufakturu, ve které pracuje několik hodinářů. Podle čeho jste je vybírali a na co při výrobě kladete největší důraz?
V současnosti jsou čtyři, ale již brzy přibude pátý. Šli jsme záměrně do tohoto města, protože ti čtyři hodináři, kteří jsou i součástí majetkové struktury Bohematicu, pracovali v hodinářském odvětví řadu let a jsou velmi zkušenými hodináři. Já osobně kladu největší důraz na to, že je to česká značka, která nese originální punc českého designu. Měla by mít hluboký český příběh a každý model se bude vázat na určitou osobnost. Hlavním cílem bude samozřejmě preciznost a kvalita. Mí kolegové jsou v tomto neúprosní.
Vyrábíte si všechny své komponenty sami?
Ono to ani nelze vyrábět si všechno sami. Ve Švýcarsku existují specializované firmy na strojky, ručky, korunky a vlastně to vyrábějí pro všechny, takže my jsme se do tohoto řetězce také zapojili. Naše firma je teď ve startovací fázi, což znamená, že jsme investovali několik desítek milionů jak do vybavení, tak do vývoje hodinek. V následujících letech chceme tuto závislost na zahraničí trošku redukovat.
Kolikery hodinky chcete tento rok vyrobit?
Jelikož prodej jsme zahájili až koncem května, je naším cílem do konce roku prodat alespoň 100 kusů. V příštím roce 200 až 250 a do budoucna by to mohlo jít až k 500 kusům.
Bohematic reflektuje lásku k motorismu, ale i českým ikonám a milníkům. Váš první model Graphic Sutnar je například poctou grafikovi Ladislavu Sutnarovi. Proč jste si pro svůj první model vybrali právě jeho?
Původně jsme jako první plánovali model Minor, ve kterém je odkaz na motorismus, ale jsou tam větší komplikace, takže ten vývoj trval trošku déle. A tak jsme ho předběhli se Sutnarem. S tímto nápadem přišel designér a grafik Michal Froněk, který se v této oblasti velmi dobře orientuje. Dokonce jsme se spojili i s dědici Ladislava Sutnara, abychom mohli použít jeho díla. Českému zákazníkovi chceme osvětlit a ukázat, kdo pan Ladislav Sutnar byl a co v životě dokázal. A to i přes to, že se proslavil možná daleko víc v zahraničí než tady v České republice.
Čím se jeho rukopis do hodinek promítne?
Indexy a čísla jsou tvořeny podle jeho grafiky. Je to takový strohý, čistý a pochopitelný design.
Druhý typ hodinek uvedete v létě, nese název Minor a jeho inspirací je příběh závodního vozu Aero Minor Sport. Můžete nám ho přiblížit?
V roce 1949 s ním čeští závodníci jeli závod Le Mans, kam vyrazili rovnou z vesnice, když to řeknu nadneseně. A skončili na nádherném druhém místě. Ten příběh je výjimečný natolik, že jsme se se čtyřmi dalšími lidmi včetně pana Froňka rozhodli Aero Minor Sport koupit. Zrenovovali jsme ho a připravili na závody. Na hodinkách Minor bude pár zajímavých odkazů a prvků spojujících je s vozem. Například sekundovka bude uzpůsobená tvaru vozu, číselník bude perforovaný, to znamená, že na něm bude odkaz na chladič nebo jedno z ozubených koleček bude vypadat jako disk vozidla.
Posledním modelem, který máte zřejmě letos v plánu, jsou ty ze série Aerodynamic a vztahují se k československé Tatře 77. Proč právě k ní?
S panem Froňkem máme rádi veterány a některé typy Tatry také vlastním. Tyto vozy mají neuvěřitelný převratný tvar, na který navazujeme. Podoba hodinek, které se budou pyšnit komplikací rezervy chodu, odráží estetiku té doby. Netradiční číselník bude zdobit žebrování typické pro karoserie prvních aerodynamických vozů Wikov 35 Kapka nebo Zbrojovka Z 4.
Který z modelů je vám nejbližší?
Každý model si najde svého zákazníka. Model Sutnar je velmi decentní, takže se dá nosit i na společenské akce, například k obleku. Minor je zase více sportovně zaměřený a je takový robustní, takže ho oceníme i na každodenní nošení. A Aerodynamic je zatím ve fázi designu. Já si oblíbil všechny tři!
„V plánu máme i modely nižší cenové kategorie, abychom oslovili mladší generaci…“