Na období Vánoc a na předvánoční nákupy se dá dívat také jako na investici, kdy vánoční dárky nemusí znamenat jen aktuální výdaj, ale jejich hodnota se může v průběhu let významně zhodnotit. Dlouhodobě nejvýnosnějším luxusním aktivem jsou kabelky – s mírou zhodnocení v průměru i o 10 % ročně. Je však vidina takového výnosu pro všechny? Jak si pak stojí investice do luxusu mezi ostatními typy investic?
Když se řekne investování, většina lidí si zřejmě vybaví akcie, dluhopisy nebo třeba certifikáty – přitom právě investování do luxusního zboží, jako jsou například hodinky, obrazy, auta nebo whiskey si v posledních letech získává stále víc příznivců. Netradiční investiční zboží, které má do budoucna vysoký potenciál zhodnotit má punc nedostupnosti, jedinečnosti a unikátnosti. To je mix charakteristik, které z něj dělají skutečně atraktivní investici.
Díky krizi získávají na hodnotě
Ze své podstaty je umění, šperky či jiné luxusní statky spíše formou bezpečnější investice, kterou je mnohdy možné vnímat také jako uložení prostředků, které díky tomu neztratí hodnotu. Luxusní statky neprochází ani cyklickými výkyvy, naopak v průběhu období se zvýšenou nejistotou nebo krizi mají tendence rychleji získávat na hodnotě – což je i případ letošního roku, kdy dle dostupných dat aukčních domů Christie’s a Sotheby’s výrazně stoupl objem obchodů a několikrát byly překonány i historická maxima ve vydražené ceně.
Obdobně jako luxusní zboží bývá jako bezpečné vnímáno také zejména zlato. To v letošním roce vzrostlo na hodnotě o 22 % a díky tomuto zhodnocení porazilo všechny luxusní statky, které si dle aktuálních odhadů budou průměrně připisovat zhodnocení v rozmezí 2–16 % dle typu zboží. Jak si však vedou tyto druhy investic z dlouhodobého hlediska například i proti nejznámějšímu typu investice, kterým jsou akcie?
Milý Ježíšku, jednu birkinku
Jeden z nejznámějších a nejvýnosnějších luxusních investičních artiklů jsou kabelky Hermes Birkin, které zhodnocují v průměru o 10 % ročně. Ve srovnání s bezpečným přístavem zlatem si vedou kabelky obdobě – za posledních 20 let (tedy stejné časové období) si zlato připsalo podobné zhodnocení o 10,2 % p.a. Když zabrouzdáme mezi rizikovější aktiva, kterými jsou akcie, tak samotné kabelky na plné čáře poráží akcie jejich výrobce, společnosti Hermes. Ty si za poslední dvě dekády připisovaly průměrné zhodnocení o 15,5 %. Ale tyto akcie jsou spíše výjimka, kdybychom investovali do hlavního amerického akciového benchmarku, tak ten v průměru ročně zhodnotil jen o 5,1 %.
Investice i do radosti
Luxusní a sběratelské zboží tedy může být opravdu zajímavou investicí, které svou výnosností překonává i „tradičnější“ investiční nástroje. Ovšem ne všechny luxusní statky zhodnocují stejně a u těchto typů investic se tedy spíš vyplatí důkladná znalost daných produktů. Obecně ale platí, že čím unikátnější produkt je, tím zajímavější může být zhodnocení. Co se ale opravdu vyčíslit nedá – je jejich sběratelská hodnota a radost, které svému majiteli nebo majitelce může přinést. Luxusní zboží by mělo tedy být spíše doplňkem v investičním portfoliu, anebo produktem, které si člověk koupí pro radost a uchování hodnoty financí bez vidiny rychlého zisku.