N

Nadstandardní prodeje i během ledna, rodiče ručící za hypotéku dětí a změny dispozic bytu: pandemie přinesla změny na realitním trhu

Tři nové trendy eviduje situace na trhu nemovitostí po uplynulém koronaroce. Extrémní poptávka po koupi bytu či domu však trvá. Aktuálně nejvýznamnější novinkou je fakt, že prosinec a leden už nejsou v tomto segmentu mrtvé měsíce. 

Největší změnou je skutečně zájem na straně poptávajících. Rok po roce bylo chování známé: obchody ustávaly krátce po Mikuláši, v lednu a únoru jen pár podepsaných rezervací. Humorně jde říct, že se lidé po hektickém období před Vánocemi a během svátků odjeli odreagovat na lyže. Lockdown tomu ale udělal přítrž. Po přibrzdění obchodů v březnu se nejen nově naplno obchodovalo během prázdnin, ale především během celého prosince, a hlavně celého ledna. Smlouvu jsme podepisovali i na Štědrý den, do konce měsíce uzavřeme ještě pět nových smluv,“ přiblížil Tal Grozner, šéf české pobočky Star Group.

Extrémní poptávka po nemovitostech se projevuje i na téměř vyprodaném projektu Nové Chabry. Z dvanácti vil zbývají k prodeji tři, a i na jedné z nich je evidovaný zájemce. Z bytových jednotek zbývá necelých 20 procent. V absolutních číslech jde o 182 prodaných bytů z celkových 222. Zájem je o byty napříč celou nabídkou, ať už jsou to jednopokojové a dvoupokojové byty nebo i nejdražší penthousy. U jednopokojových a dvoupokojových nemovitostí zbývá k prodeji jen pár jednotek. Větší počet i výběr se nabízí mezi třípokojovými a čtyřpokojovými byty, ale i zde je výběr každým týdnem omezenější.

„Navzdory obecně populárním prohlášením, kdy velcí developeři tvrdí, jak obrovská procenta prodávají zahraničním investorům, u nás je situace naprosto opačná. 95 procent kupujících v Nových Chabrech jsou čeští a slovenští klienti pořizující si vlastní bydlení. Ve většině navíc jde o obyvatele severní části Prahy nebo ty, kteří to v místě znají, či si dokonce již koupili byt v předchozích etapách. Byty si v takovém případě kupují většinou pro sebe – často například větší a přestěhují se. Nebo nemovitost kupují pro někoho z rodiny,“ vyjmenoval Tal Grozner.

Druhou novinkou způsobenou pandemií je větší důraz klientů na komfort bydlení a také na kvalitu dispozice bytů. Poptávající řeší, zda se jim vejde pracovní kout do obývacího pokoje nebo ložnice. Zda se vejdou na terasu či balkon s notebookem a zda jsou na klíčových místech k dispozici zásuvky. Doba se v tomto ohledu změnila a okamžiky, kdy lidé musí zůstat na home office, jsou více méně na denním pořádku. Proto chtějí být na tyto situace připraveni.

Třetí novinkou uplynulého roku je změna věkové struktury poptávajících. Ta ovšem pravděpodobně více souvisí s naprostým nedostatkem bytů v metropoli – a s logickým nárůstem cen. Mladší ročníky (kolem dvaceti let) mají těžkosti se získáním hypotéky, proto jim s koupí nemovitosti pomáhají rodiče. Většina kupujících tak jsou lidé mezi 25 a 45 lety.

„Ale přibývá i situací, kdy si byt pořizují sedmdesátníci, kteří už nechtějí bydlet v domku za Prahou a chtějí mít pohodlnější a luxusnější bydlení bez starosti o dům. V Nových Chabrech si právě tito klienti vybírají luxusnější typ dvoupokojového bytu o rozměrech 60 metrů čtverečních s velkou, čtyřicetimetrovou terasou. Obdobné nákupy dělají tu a tam i děti pro své rodiče, aby si byli blíž. Pro své rodiče chtějí například výtah, aby mohli pohodlně a v klidu žít a být blízko kvalitní lékařské péči,“ shrnul situaci Pavel Štefan, šéf prodejního týmu projektu Nové Chabry.

www.stargroup.cz

CategoriesNezařazené