K

Kniha o fascinujícím muži, který vytvořil ikonický náramek LOVE DE CARTIER

Nakladatelství Assouline vydává knihu vyprávějící příběh Alda Cipulla, jednoho z nejinovativnějších talentů moderní historie šperkařství. Kniha sepsaná šperkařskou historičkou a expertkou Vivienne Becker odkrývá výjimečnou kariéru muže, který navrhl ikonický náramek Love od Cartier. Spoluautorem knihy je Aldův bratr, klenotník Renato Cipullo, který pokračuje v rodinné šperkařské tradici. 

Když Aldo Cipullo vytvořil v New Yorku roce 1969 náramek Love, ohlásil nový věk modernity v nošení šperků. Unisexový zlatý náramek s typickými šroubky po obvodu vyvrátil tradiční nahlížení na klenoty, jejichž hlavní rolí bylo do té doby spíše reprezentovat status a bohatství nositele. Love, který se na ruku upevňuje pomocí zlatého šroubováku, nebyl navržený pro speciální příležitosti, ale pro každodenní nošení. „Zachycoval ducha doby, ve které se do popředí dostávala sexuální liberalizace a neformální luxus,“ vysvětluje sílu designu Love Vivienne Becker, autorka nové knihy Cipullo: Making Jewelry Modern. I přesto, že většina Cipullových nejslavnějších návrhů byla vytvořena pro klenotnický dům Cartier – vedle náramku Love jde například o slavný „hřebík“ Juste un Clou – díky jeho talentu, představivosti a předvídavosti byla práce Alda Cipulla nedílnou součástí kultury doby, ve které žil. „Již dlouho jsem chtěl vytvořit knihu věnovanou mému bratrovi Aldovi, abych osvětlil rozsah jeho práce a oslavil tak jeho život a dobu, ve které žil,“ říká Renato Cipullo.

Kniha Cipullo: Making Jewelry Modern v pevné vazbě je doplněna výraznými snímky ikonických designů Alda Cipulla, které jsou univerzální, ale velice osobní, zároveň vždy moderní a nadčasové. Příběh je protkaný rodinnými snímky, historkami a milými vzpomínkami Aldových přátel. Kniha odhaluje Cipullův život, kariéru, prostředí, které ho formovalo, jeho inspirativní zdroje i lásku k New Yorku. 

Aldo Cipullo se narodil v Neapoli v roce 1935 do rodiny klenotníků. Stal se nejvíce fascinujícím návrhářem šperků sedmdesátých a počátku osmdesátých let. Aldo opustil Itálii v roce 1959 kvůli možnostem, které nabízel život v New Yorku, kde začal studovat na umělecké škole School of Visual Arts. V roce 1960 pracoval pro uznávaného klenotníka smetánky, Davida Webba, který proslul svými odvážnými, velmi expresivními designy. Poté se Aldo připojil k Tiffany & Co., kde začal rozvíjet svůj vlastní styl.

V roce 1969 začal Aldo Cipullo spolupracovat s domem Cartier, vedeným prezidentem společnosti Michaelem Thomasem. V té době vytvořil jedny z nejmodernějších a nadčasových šperků jako je náramek Love, následovaný v roce 1971 kolekcí Juste un Clou, inspirovanou hřebíkem omotaným kolem prstu nebo zápěstí. Šlo o překvapivý design, který ztělesňoval drsný půvab tehdejšího New Yorku.

Aldo Cipullo prorazil svou vlastní tvorbou v roce 1974. Výrazné šperky pro muže a ženy zahrnovaly mimo jiné kolekci ve tvaru znaku dolaru, který považoval za „elektrické oko odrážející náladu země“. V roce 1978 ho společnost American Gem Society pověřila vytvořením kolekce z kamenů těžených v Americe, jako jsou tyrkys z Arizony, diamanty z Arkansasu a safíry z Montany. Tyto šperky jsou nyní součástí Smithsonova institutu. Aldo Cipullo zemřel náhle v roce 1984, ale jeho odkaz v podobě vysoce pokrokových a zároveň klasických šperků zůstává trvalý a dodnes velmi populární. 

O Renatovi Cipullovi

Návrhář Renato Cipullo vede luxusní klenotnický dům v New Yorku. Renatovy designy jemných šperků jsou nošeny celebritami i členy královských rodin. Pyšní se také dlouhým seznamem soukromých klientů po celém světě, kteří ho pravidelně vyhledávají pro komplikovanost a spletitost jeho šperků vyráběných na míru. V osmdesátých letech vytvořil hodinky Midnight, díky kterým je též nazýván otcem high-tech doplňků. Renato Cipullo navazuje na generaci klenotníků a nadále pečuje o dědictví v souladu s rodinnou tradicí a nekompromisními designovými principy.

O autorce Vivienne Becker

Vivienne Becker je oceňovanou novinářkou a šperkařskou historičkou. Jako redaktorka přispívá do časopisu Financial Times How to Spend It. Přednáší na téma historie šperkařství a píše pro publikace po celém světě. Uspořádala první velkou výstavu šperků Reného Laliquea a byla kurátorkou putovní výstavy bižuterie dvacátého století nazvanou Jewels of Fantasy. Předchozí knihy Vivienne Beckerové pro Assouline zahrnují De Beers Jewellery (2011), The Impossible Collection of Jewelry (2012), Sevan Bıçakçı (2014), Pearl Necklace (2016), Bulgari: The Joy of Gems – Magnificent High Jewelry Creations (2017), De Grisogono: Daring Creativity (2017) a Sevan Bıçakçı: The Timekeeper (2018).

CategoriesNezařazené