P

Peter Bittó: Z digitalizace vytváříme společníka, ne nepřítele

Generální ředitel společnosti Renocar, Peter Bittó, neusíná na vavřínech a aktivně směřuje k digitální budoucnosti. O elektrifikaci aut, digitalizaci a zásadních změnách v Renocaru i automobilovém průmyslu jako takovém nám pověděl v exkluzivním rozhovoru.

 

Co v roce 2023 klienti nejvíce chtějí? Jak se za poslední rok změnily jejich nároky?

 

Myslím, že nic zásadního se nemění, obecně řečeno, klienti stále chtějí to samé, tedy prémiový přístup a dokonalé stroje. Částečnou změnu vidím například ve větším zájmu o alternativní pohony, stále exkluzivnější modely a možná i ve větším důrazu na kvalitu servisu jejich vozů a zabezpečení mobility.

 

Jak se liší klienti značek, které zastupujete?

 

Mezi našimi klienty najdeme na jedné straně spoustu srdcařů, kteří ocení tradiční pohony a spíše konzervativní design, a na druhé straně milovníky nových technologií. Pro výrobce je to obrovská výzva uspokojit všechny, ale myslím si, že BMW i MINI se to daří skvěle.

 

Jak stoupá zájem o elektrické modely?

 

V roce 2022 BMW zdvojnásobilo počet prodaných elektrických modelů a podobný trend očekáváme také v dalších letech. Aktuální množství objednávek tomu zatím nasvědčuje. Extrémně úspěšné jsou zejména modely jako BMW i4, což je auto roku 2022, ale i BMW iX1 nebo dražší modely BMW iX a BMW i7.

 

V čem vidíte největší výhody elektrických aut? Jak byste přesvědčil klienta, který o této variantě uvažuje, ale není rozhodnut?

 

Elektrické vozy nejsou pro každého. Při určitém režimu používání, třeba v městech nebo v blízkém okolí, pro pravidelné dojíždění do práce a obstarávání rodinných záležitostí anebo třeba pro kratší víkendové vyjížďky za sportem nebo oddychem však můžou nabídnout hodně. Pokud klienta nepřesvědčí faktická úspora nákladů, je zde několik dalších faktorů, které hrají ve prospěch elektromobilu. Může to být komfort díky naprosto bezhlučné jízdě, dechberoucí okamžité zrychlení, servisní nenáročnost a spolehlivost, ale třeba i možnost parkování zdarma na městských zónách.

 

K jaké variantě se přikláníte vy?

 

Obrovskou výhodu a sílu BMW Group vidím právě v tzv. „Power of Choice“, tedy každý má dnes možnost vybrat si již většinu modelů s takovým pohonem, který vyhovuje právě jim –  bez jakýchkoliv kompromisů. Já osobně si dokážu představit mít v garáži PHEV či čistě elektrický model pro denní ježdění a k tomu čistokrevný sporťák, např. M2 nebo M4 Competition pro adrenalinovou zábavu. To vše mi BMW nabídne.

 

Jaké změny přináší elektrifikace MINI?

 

V roce 2020 bylo uvedeno první čistě elektrické MINI Cooper SE, které se v loňském roce stalo vůbec nejoblíbenějším modelem MINI. Každé páté MINI na silnicích je nyní poháněno elektricky. Zákazníci hledají malé, stylové a zábavné auto do města a okolí a přesně tam MINI směřuje. Elektrifikace MINI mi tedy přijde přirozená a my už se těšíme na kompletní novou modelovou řadu, která přijde na trh v příštím roce – většina modelů už také bude s elektrickým pohonem. V roce 2030 by mělo být MINI čistě elektrickou značkou.

 

Co všechno u vás zahrnuje budoucnost (i přítomnost) digitalizace?

 

Cílem digitalizace u BMW je vytvořit ještě silnější propojení mezi lidmi a jejich automobily. Digitální funkce půjdou daleko za úroveň hlasového ovládání a asistenčních systémů, které známe dnes. Díky inteligentním, téměř lidským schopnostem bude BMW řidiče doprovázet nejen na silnici, ale také v digitálním prostředí. Digitalizace je všudypřítomná a musíme z ní vytvořit dobrého společníka a ne nepřítele. Mimochodem, tento model nebyl vymyšlený v automotive, výrobci ho jenom přebírají z jiných oblastí života, např. z oblasti počítačů a mobilních telefonů.

 

Co všechno obstará BMW Intelligent Personal Assistant?

 

Inteligentní asistent je znalec samotného vozu a souvisejících služeb a funkcí. Přirozeným dialogem lze ovládat mnoho funkcí ve voze, ať už jde o navigaci, okna, jízdní režimy… Můžete se zeptat na počasí v cílové destinaci či na stav nabití akumulátoru. Navíc, BMW bude využívat technologii Amazon Alexa, čímž umožní ještě přirozenější ovládání a řidič se bude moct více soustředit na řízení. Do rozhraní navíc může být zapojena i chytrá domácnost, z auta tak můžete dát třeba pokyn na zapnutí závlahy vašeho trávníku.

 

Jak funguje BMW digitální klíč i s vypnutým telefonem? Co jsou vaše oblíbené vychytávky?

 

BMW Digital Key funguje obdobně jako placení mobilním telefonem či smart watch, prostřednictvím NFC čipu. Většina našich vozů již podporuje technologii UWB (ultra wide band), kdy již není třeba fyzicky nic přikládat a „klíč“ je rozpoznán již při přiblížení k vozu. Je to jedna z mých oblíbených vychytávek… Jako další uvedu např. automatické stahování okna či spouštění panoramatické přední nebo zadní kamery při dosažení určitého bodu. Využívám to při každodenním vyjíždění z garáže nebo v obchodních centrech.

 

Jakou cestou se momentálně plánujete ubírat? Chystáte nějaké změny?

 

Prodej osobních vozů, zejména těch prémiových, byl dlouhou dobu velice konzervativní business bez velkých změn. V poslední době nás ale čekají skutečně zásadní změny – mnohé z nich už probíhají. A my se na ně musíme intenzivně připravovat. Kromě postupující elektrifikace vozového parku, která bude mít dopad třeba i na servisní zázemí, je to již zmíněná digitalizace a pak zejména změna obchodního modelu na agenturní, která nás čeká od roku 2026. Všechny tyto novinky vyžadují jak investice, tak změny procesů. Ale nejdůležitější pro jejich zvládnutí je intenzivní a otevřená komunikace v rámci celé firmy a společné naladění celého týmu na nové nastavení. Protože změny se skutečně dotknou všech.

 

Plánujete otevřít další pobočky?

 

BMW již od října tohoto roku snižuje počet dealerů s autorizací na prodej nových vozů. Někteří dealeři prostě nedostanou novou smlouvu. Další snížení přijde od ledna 2026 s nástupem nového obchodního modelu. Konečný počet dealerů na českém trhu by tak měl zahrnovat jen tři nebo čtyři prodejce. My už víme, že Renocar bude mezi nimi. Na trhu se tak určitě otevře prostor pro akvizice nebo otevírání nových prodejních míst – v novém agenturním modelu tedy spíš distribučních. A my bychom chtěli být u toho.

 

Vůz BMW i4 získal titul Auto roku 2022. Jaký model by si měl ocenění odnést příště?

 

Poslední roky vyhrálo BMW titul Auto roku dvakrát za sebou. Tento rok už je také myslím rozhodnutý, nové BMW X1 bylo hned druhé. Takže BMW každý rok vyrobí minimálně jeden model, který atakuje vrchní příčky této ankety. Ale nemůžeme vyhrávat pořád a musíme sem tam nechat něco i ostatním. Pro další rok je kandidátem například nové BMW 7, podle mého názoru v současnosti jeden z nejlepších automobilů planety, nebo právě přicházející nové BMW 5, od kterého máme z hlediska prodeje velká očekávání. O výsledky této populární ankety nemám z hlediska BMW žádné obavy.

CategoriesNezařazené