Prodávat luxusní vozy jej baví. Majitel společnosti CarTec Group Karel Kadlec je samé překvapení.

Ač zastupuje luxusní vozy, jako je Rolls-Royce, BMW či Mini, sám auto nemá. Zato umí vyprávět poutavé příběhy, jak se vozy šijí zákazníkům na míru.

Kdysi měl v garáži tři Mercedesy a byl nespokojeným klientem místního servisu. „Když za mnou přišel kamarád, že v Ostravě není zastoupení BMW, dlouze jsem nepřemýšlel,“ vzpomíná na začátky firmy. Za první rok prodali 80 aut a z tehdejších čtrnácti zaměstnanců se rychlým tempem rozrostli na pět salonů po celé zemi, patnáct set ročně prodaných nových vozů a celkem 250 zaměstnanců. „Bohužel je už všechny neznám jménem,“ zalituje Karel Kadlec. A na rozdíl od běžných Čechů, pro něž je vlastnictví auta posvátné, on žádné nemá. „Mám firmu, která je prodává a potřebuji znát jejich vlastnosti, takže auta střídám,“ směje se. Nejčastěji přitom volí vozy BMW. O těch se také nejvíc rozvypráví. CarTec Group zastupuje i BMW Motorrad, sám na motorce nejezdí, přesto společnost vybudovala v loňském roce nejmodernější motosalon ve střední a východní Evropě.

Každý si pamatuje na své úplně první auto. Které bylo to vaše? 

Autoškolu jsem absolvoval ve Škodě 105. Pak jsem pár let neřídil, protože jsem auto neměl, a znovu jsem sedl opět do Škody 105 ve svém prvním zaměstnání, kde mi ji občas půjčili jako služební vůz. To mé skutečně první vlastní auto však byla Škoda Rapid 136.

V klasické červené barvě? To bylo legendární…

Ano. Říkalo se tomu české Porsche.

Čím jezdíte dnes?

Dnes střídám různá auta značky BMW. A když se chci odměnit, tak se svezu v Rolls-Roycu a občas i v Mini. Hlavně v období hudebního festivalu Colours of Ostrava, jehož je značka Mini oficiálním partnerem. Myslím si, že tato značka k takovému hudebnímu festivalu patří. Sám ale žádné auto, které by bylo v technickém průkazu napsané na mě, nevlastním.

Není jen zažité klišé, že Mini je auto pro mladé a pro volnomyšlenkáře? Nedávno jsem se jím svezla a zažila jsem dvě překvapení: fakt, že patří manažerovi muži, a pak: jak je vůz prostorný…

Máte pravdu. Když jsme se značkou Mini začínali, tak byla brána jako auto pro dcery nebo přítelkyně bohatých podnikatelů. Nebo jako vůz, který si kupovaly ženy ve věku nad padesát, aby si splnily sen. Tehdy byl ovšem jen jeden model, dnes jich je řada. A spolu s příchodem modelů, jako je Countryman nebo Clubman, se výrazně rozšířila i klientela. Auto je to sice dál hodně pro image, ale je taky maximálně účelné a pohodlné. Využít se dá jako běžný rodinný vůz.

Legendou je ovšem i Rolls-Royce, což je další značka, kterou zastupujete. Jak dobře se na českém trhu prodává?

Každým rokem více. Je to segment vozů, kde se přesná čísla neuvádějí, ale mohu říct, že jen z roku 2017 na rok 2018 se nám meziročně zvýšil prodej o 30 procent.

A jaká je nejčastější cílová klientela?

Různorodá. Často jsou to lidé, kteří třeba prodají firmu a už si chtějí jen užívat, tak si splní sen. Je to nepochybně auto pro úspěšné lidi.

Možná je to jen další klišé, ale není Rolls-Royce autem pro muže?

Naopak, celosvětově výrazně roste právě počet žen, které si jej pořizují.

Jak moc si zákazníci nechají poradit s tím, jak si ušít vůz na míru? Vím, že u vozů luxusních značek existuje i profese „ladič interiérových vůní“…

To slyším poprvé, třeba se nad tím designéři vozů Rolls-Royce zamyslí. Platí však, že jediné, co si u vozů Rolls-Royce nemůžete vybrat, je motor. Ten je daný, stejně jako některé technické detaily. Ovšem co se týče ostatních věcí, tak si auto zákazník kompletně designuje přesně pro sebe. Vlastně řešíte krásu vozu zevnitř i zvenčí. Je možné například vybrat si jednu ze 44 tisíc barev, které je oko ještě schopno rozlišit. Pak je velké rozhodování, jaký druh dřeva do interiéru… Zkrátka to auto se dá absolutně personalizovat.

Setkali jste se i s netradičními požadavky klientů?

Každý rok všichni zaměstnanci společnosti Rolls-Royce Motor Cars hlasují o nejhezčí Bespoke vůz, který byl v daném roce vyroben. Jsme velice hrdí na to, že loni vyhrálo auto, které bylo inspirováno československými eskadronami za druhé světové války v Anglii. To auto jsme dělali právě my pro českého zákazníka. Pamatuji ale i na další zajímavé požadavky. Jeden člověk přišel třeba s tím, že má vrtulník této barvy a chce mít stejnou i na autě. A když jsme začínali, tak nám v továrně vyprávěli, že klient poslal do továrny levou botu, že chce přesně takový odstín auta. A s pravou botou si kontroloval výsledek. A ve vozech se také promítají záliby a koníčky majitele. Nebo má někdo rád zvířata, jiný zase určité historické období nebo dějinnou událost a to se vše projeví ve výsledném designu.

Jsou Češi v tom, co si vybírají, v něčem specifičtí?

Neřekl bych. Co se týká značky Rolls-Royce, samozřejmě jinak vypadá auto určené na trh do arabských zemí, jinak auto do Ameriky a jinak evropské. Což je dáno podnebím a také kulturou. Arabské auto poznáte na první pohled. Je hodně zdobené zlatem a světlé, protože pořídit si tmavé do země, kde je po celý rok teplo, je nesmysl. U BMW se prodávají tmavší barvy a vozy s náhonem na všechna čtyři kola. Což má také logiku – autem sice jezdíte po městě, ale taky se jím chcete dostat na hory. Vozidla pouze se zadním náhonem navíc vyžadují daleko větší řidičské umění než čtyřkolky, které snadno ovládne i začátečník.

Pro mě je BMW značka, která evokuje spíš solidnost než luxus. Volila bych ji, kdybych si chtěla vybrat bezpečný vůz pro rodinu. Je to tak?

To se nevylučuje. Svědčí o tom i fakt, že BMW prodáme každoročně nejvíc a patří nám 30 procent trhu u nás. Zastoupení máme v Praze, Ostravě, Liberci a Olomouci a nejprodávanější je loňská novinka BMW X5. V podstatě každé čtvrté auto prodané v Česku je právě BMW. I já s ním jezdím nejčastěji. Pro ně perfektně platí slogan, který značku provází léta: „Radost z jízdy.“ Jsou i jiná auta, která člověka bezpečně převezou z bodu A do bodu B. Jenže nevzbuzují emoce. Vozy BMW jsou však orientovány na řidiče. Vezměte si už jen posazení, když se rozhlédnete, vidíte, že celé okolí je orientováno jeho směrem. Takže když jedete, je to radost. Je mi taky sympatické, že BMW začalo jako jedna z prvních značek vyrábět elektromobily. A to ne jako jiné značky, které vzaly auto a motor nahradily elektromotorem. Modely BMW jsou od základu stavěny jako čistokrevný elektromobil. Do města je to fantastické, protože elektromobil umožňuje parkování i na místech, kam jiná auta nesmí. Uvažuje se také o tom, že budou smět používat pruhy pro autobusy.

Pro mě radost z jízdy znamená i fakt, že si sama řadím, což je dnes už passé.

Ano, automatické převodovky vedou, ale jsou zákazníci, kteří chtějí i sportovní sekvenční řazení. Ještě k té radosti – ta je o pocitu. Další slogan říká, že zatáčku můžete projet buď dobře, špatně, nebo vozem BMW. To podepisuju.

Jaké jsou nejnovější trendy v barvách?

U Mini dominuje dvoubarevnost a výraznější barvy. U BMW se letos prosazuje zajímavě šedá. A také různé pigmenty – když zazáří slunce, tak se například černá barva jemně zbarví do žluta.

A jak vidíte trendy budoucnosti? Jsou elektromobily správný směr?

To je otázka… Když se zamyslím nad Dieselgate, tak je třeba si říct, že mnohé dieselové motory zanechávají menší uhlíkovou stopu než výroba elektromobilů a energie potřebné k jejich provozu. Pamatujete ještě, že kdysi existovaly tři systémy videa? Ve chvíli, kdy se boj o ovládnutí trhu rozhodl, přišlo na svět CD a DVD. Zkrátka jiný systém. Vývoj jde tak rychle dopředu, že elektřinu beru jako součást vývoje a politické rozhodnutí. Čas ukáže, zda budeme nakonec jezdit na vodík, nebo  přijde něco úplně nového.

Karel Kadlec

Majitel firmy CarTec Group je rodilý Ostravák a na jeho přízvuku je to stále znát. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou a původně se živil obchodováním s akciemi a cennými papíry. Pak mu však učaroval svět automobilů. V poslední době měl jediný cíl: zhubnout, a to se mu podařilo – shodil celkem 30 kilogramů.

“ Miluji radost z jízdy pří řízení vozů BMW. “

 

Na fotografii vlevo: Takto bude vypadat nový showroom CarTec Praha. Otevírá se v září letošního roku.

Na fotografii uprostřed: Showroom CarTec Olomouc vznikl již v roce 2013.

Na fotografii pravo: Ne náhodou sídlí showroom Mini Cooperu v Ostravě. Firma je totiž významně propojena se zdejším festivalem Colours.

 

CategoriesNezařazené