Z

Zásilkovna: Z nuly za pár let k úspěšnému byznysu

Logistická společnost Zásilkovna patří k nejúspěšnějším českým firmám současnosti. Za necelých deset let své existence se ze start-upu se čtyřmi zaměstnanci proměnila ve skupinu zaměstnávající tisíc lidí, která už přepravila více než 34 milionů balíků.

Doručuje je do třiceti zemí Evropy včetně Ukrajiny, Ru­ska a Švýcarska. Jen za první pololetí obrat skupiny Packeta, kam Zásilkovna spa­dá, vzrostl o 72 % na 425 milionů korun. Letos se navíc společnost rozhodla konkurovat České poště, když spustila novou službu Mezi námi, díky níž si mohou lidé posílat balíky mezi sebou. Dosud Zásilkovna doručovala především zboží, které si lidé objednají v e-shopech.

Jedna žena

Za úspěšnou firmou stojí Simona Kijon­ková. Matka tří dětí patří k nejúspěšnějším podnikatelkám Česka. Veškerý svůj byznys vybudovala doslova od nuly. „Sen, že budu podnikat, mě provázel od dětství. Jako nejstarší dítě v početné rodině samoživitelky jsem měla ve svých čtrnácti letech podnikatelské vzory především u svých zaměstnavatelů, pro které jsem začala jako brigádnice pracovat. Věděla jsem, že se s obtížemi musím vypořádat sama a nikdo mi nepomůže, a podnikání mi přišlo jako ideální cesta,“ vypráví Kijonková.
Do byznysu se naostro pustila ve třiceti letech. Měla vystudované dvě vysoké školy, našetřené peníze a pocit, že přišel „pravý čas“ splnit si dětský sen. S kolegyní si tedy založila mediální agenturu. Úspěšný rozjezd firmy v roce 2008 přerušila hospodářská krize. Klienti začali odcházet. „Postupně jsem přišla o všechny své naspořené peníze. Kolegyně se vrátila do zaměstnání, ale já se nechtěla svého podnikatelského snu jen tak snadno vzdát. Jsem životem zocelená, nevzdávám se,“ vzpomíná Kijonková.

Ze tmy po byznys

Dnes říká, že z prohry vyšla posílená. „Zavřela jsem se na pět dní do tmy – naprostého ticha a klidu jen s vlastními myšlenkami, analyzovala své chyby, přemýšlela, co dál. Ke spásné ideji mne přivedlo moje dosavadní hobby. Po večerech jsem dělala webové stránky a učila se programovat jako samouk. Řekla jsem si, že bych měla zkusit podnikat v něčem, co mě baví.“ Kijonková tedy založila IT firmu, se kterou dosahovala svých prvních dílčích úspěchů. Průlomem se však stal až třetí projekt. „V době, kdy jsem měla IT firmu, jsem byla v každodenním kontaktu s e-shopy. Jeden e-shop jsem si naprogramovala i pro sebe, abych si na vlastní kůži okusila všechny nesnáze, kterými prochází začínající e-shopaři. Díky vlastnímu e-shopu i díky zkušenostem mých ostatních klientů jsem postupně zjistila, že je na trhu v oblasti logistiky velká díra,“ popisuje Kijonková.
Byl rok 2010 a e-shopům chyběla výdejní místa a také někdo, kdo by jim přes jeden systém umožnil využít desítky dopravců v Česku i v Evropě. A právě zde se zrodila Zásilkovna.
„V začátcích podnikání jsem pracovala i dvanáct hodin denně. Byla jsem na všechno sama, takže jsem obsluhovala telefon, fakturovala, rozesílala maily s nabídkami, obchodovala, rozvážela zásilky, vysvětlovala i programovala systém. Kolikrát jsem vstala, ani se nenasnídala a už jsem seděla u počítače a vydržela u něj až do tří hodin ráno. Neuvědomovala jsem si, kolik je hodin, a z práce mě vyrušoval jen hlad,“ říká majitelka Zásilkovny.
Nadšení z rychle se rozjíždějícího byznysu pro ni bylo silným hnacím motorem. Po roce ale musela zbrzdit, narodilo se jí první dítě. Zásilkovna byla stále malá firma o čtyřech zaměstnancích, když Kijonková svěřila své manažerské kompetence kolegyni. Postup takzvaného duálního řízení volila také po porodu dalších dětí. „Až poslední rok jsem v čele holdingu sama a řídím veškeré procesy a projekty sama z role generálního ředitele,“ dodává Kijonková. Přiznává přitom, že první manažerku, kterou přijala, musela vyhodit. „Když jsem byla na mateřské, měla řídit malý tříčlenný tým a reportovat mi. Já měla jen občas zkontrolovat chod firmy. Místo toho zpronevěřila firemní peníze. Firma byla tehdy téměř na zavření,“ vzpomíná úspěšná podnikatelka. Devět měsíců po porodu tak musela opět nastoupit do rozjetého vlaku. Ze čtyř lidí jí zbyl jediný zaměstnanec. V Zásilkovně pracuje dosud. Krizi se nakonec podařilo zažehnat a podnikání se rozjelo naplno.

Žena, která změnila trh

Začátky byly z pohledu byznysu těžké především proto, že podobná služba na trhu nebyla. Klienti o ni sice měli zájem, zůstávali ale opatrní. „Do té doby totiž neexistoval v logistice franšízing, který jsme zavedli,“ vysvětluje Kijonková.
Principem byznysu její společnosti je, že se do sítě výdejních míst pod značkou Zásilkovna připojují majitelé obchodů a dalších provozoven, kteří vedle své běžné činnosti vydávají zásilky od e-shopů. Zásilkovna nejdříve službu testovala na vlastních pobočkách, začátkem roku 2011 pak zakladatelka začala oslovovat potenciální partnery. Přemluvit prvního nebylo vůbec snadné. „Stalo se tak v Ústí nad Labem, ve městě, které jsem znala ze studií. Než se mi podařilo přesvědčit prvního franšízanta, doslova jsem si prošoupala podrážky. Většina obchodníků mě považovala buď za blázna, nebo za obchodníka s ,teplou vodou‘,“ říká Kijonková.
Jakmile se podařilo překonat počáteční nedůvěru, šlo již vše velmi rychle. Dnes se o spolupráci se Zásilkovnou ucházejí obchodníci sami. V loňském roce dosáhl
obrat firmy 790 milionů korun. Letos by to mohlo být až 1,3 miliardy korun. Zásilkovna předpokládá, že v tomto roce přepraví kolem 18,5 milionu zásilek. „Už na počátku Zásilkovny jsem měla vizi, chtěla jsem postavit globální logistickou platformu. Věděla jsem, že chci vybudovat lovebrand a mezinárodní projekt a tento sen se mi splnil. Ale že to půjde takto rychle, jsem nečekala,“ přiznává Kijonková. Její firma rostla téměř každý rok o 100 %, poslední rok to bylo o 70 %.
Růst chce skupina Packeta i nadále. Českým e-shopům nabídne dopravu zboží do dalších zemí. Od poloviny letošního roku vozí balíky do Ruska, letos také pokryla všechny země Evropské unie. Další novou destinací jsou Spojené státy. Zákazníci dostanou možnost koupit na internetu české zboží a za pár dní si ho vyzvednout třeba v New Yorku.

Až za moře

Rozšířit svůj byznys do USA chce společnost v příštím roce. První krok k tomu již učinila. Koncem srpna otevřela nové logistické centrum u Letiště Václava Havla v Praze. Ve skladech se budou zásilky scházet, zaměstnanci Zásilkovny je roztřídí a odešlou je na nedaleké letiště, odkud zboží poputuje do zámoří. Tam si je převezmou tamní dopravci, kteří je rozvezou na výdejní místa. Zásilkovna již například uzavřela spolupráci s americkou přepravní firmou FedEx.
Spojené státy nepředstavují pro Kijonkovou jediný cíl expanze. „V roce 2020 budou moci naši klienti posílat zásilky také do Dubaje a Indie,“ dodává.
Indie může být pro Zásilkovnu jednou z největších výzev vůbec. Jedná se o jeden z nejnáročnějších trhů. Důvodem je složité celní řízení. Tamní trh navíc není celistvý, skládá se ze třiceti různých regionů, které představují třicet specifických lokací. Dodávat zboží tam proto není jednoduché. „Když je někde obtíž, snažím se najít cestu, jak se do země dostat. Kdyby to bylo jednoduché, bude to dělat každý,“ vysvětluje Kijonková, která nyní pracuje na tom, aby byla cesta pro české obchodníky do Indie co nejjednodušší.

Milion zásilek

Hlavním klientem Zásilkovny jsou od samého začátku e-shopy. Skupina spolupracuje s více než šestadvaceti tisíci prodejcůů. Takřka neustále přitom vyjednává a přibírá nové klienty. Letos šlo například o prodejce spodního prádla Astratex či společnost Vivantis, která obchoduje s kosmetikou a parfémy.
Kromě expanze do zahraničí a navazování nové spolupráce plánuje Zásilkovna dále rozšiřovat nabídku svých služeb. V dubnu začala přímo konkurovat České poště, když spustila doručování balíků i pro fyzické osoby, službu Mezi námi. Zákazník si stáhne mobilní aplikaci, zadá do ní své registrační údaje, kterými jsou jméno, telefon a e-mail. Tyto informace uvede jednou, každou další zásilku si již aplikace pamatuje. Při odeslání zboží je samozřejmě třeba ještě vyplnit údaje o adresátovi, zvolit cílové výdejní místo a případně dodatečné služby, například platbu dobírkou. Následně stačí zaplatit online platební kartou a odnést balík na libovolné podací místo.
Kijonková věří, že se takto letos podaří přepravit alespoň milion zásilek. Klienty se snaží zaujmout především tím, že k odeslání zásilky není nutné trávit čas ve frontě jako na poště. Lákadlem má být také nízká cena. Ta začíná na pětašedesáti korunách a je omezena rozměry balíku.
Doručení takové zásilky trvá obvykle jeden až dva dny. Zásilkovna zatím nabízí doručování pouze na svá výdejní místa, kterých má zhruba 2 900 a jejich počet neustále roste. Ještě letos chce překročit hranici tří tisíc. Je tak výrazně napřed před konkurencí. V České republice se loni nacházelo celkem 9 600 výdejen pro zboží zakoupené v tuzemských e-shopech. Meziročně se jejich počet zvýšil téměř o sedm procent. Po Zásilkovně jich nejvíce vlastní kurýrní služba PPL, která měla koncem loňského roku 1 350 výdejních míst, Uloženka jich ve stejnou dobu nabízela 500. Česká pošta, která má 3 200 poboček, loni zvýšila počet svých automatických výdejen Balíkovna zhruba o 100 kusů na celkových 170.
Zatímco dnes Zásilkovna v rámci služby Mezi námi doručuje zboží na svá výdejní místa, do budoucna chce balíky dopravovat až k adresátům domů. Ještě více tak bude konkurovat největším hráčům na doručovatelském trhu, kterými jsou v tuzemsku Česká pošta, PPL, DPD, Geis či GLS.
„V delším horizontu chceme přijít s dalšími produkty. Například doručovat zásilky do kufru auta,“ uvádí Kijonková. S podobnými službami mimochodem již počítají i výrobci automobilů. Například mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí německého koncernu Volkswagen, začala letos testovat systém, který umožňuje otevřít kufr vozu pomocí mobilní aplikace. Dodávky zboží do vozu by mohly fungovat takto: Klient balík objedná, zadá údaje o svém vozu a o tom, kde je zaparkovaný. Logistické firmě poskytne svolení pro otevření kufru přes mobilní aplikaci. Chytrý telefon majitele vozu upozorní na okamžik, kdy byl kufr odemčen, zda do něj bylo zboží vloženo a zda byl správně uzavřen a zamknut. Zásilkovna vymýšlí i další služby, které by lidem usnadnily doručování balíků.
Simony Kijonkové se dnes lidé často ptají, kdy získala pocit jistoty, že má Zásilkovna budoucnost. Odpovídá, že jistotu člověk nemá nikdy. „Ale již v prvních měsících existence Zásilkovny mi začaly chodit děkovné dopisy od zákazníků a ty mi hodně pomohly v tom, nevzdat se a pokračovat dál. Byly to desítky mailů od spokojených zákazníků. Psali, že konečně nemusejí stát ve frontách, jak je vše jednoduché, rychlé a levnější, a to bylo přesně to, čeho jsme chtěli dosáhnout. Hodně mě to v těžkých začátcích povzbudilo. Potvrdilo se, že jsme koncept výdejních míst vymysleli správně a naše práce má smysl,“ uzavírá úspěšná podnikatelka.

Logistická společnost Zásilkovna

CategoriesNezařazené