Množství dat, která produkují lidé, počítače a další „chytré“ stroje, je pro obyčejného smrtelníka jen těžko představitelné. Odhaduje se, že denně na celém světě vznikne zhruba osmnáct kvintilionů dat. A každou sekundu se rodí další. I teď.
Data se množí extrémním tempem. Vypovídá o tom mimo jiné i fakt, že přibližně 90 % z jejich celkového množství vzniklo jen za poslední dva roky. Lidé si po celé planetě pošlou každou minutu 156 milionů mailů a 16 milionů esemesek, každou minutu vznikne na Wikipedii 600 nových stránek a na Facebooku 300 nových profilů. Uber každou minutu zaznamená více než pětačtyřicet tisíc jízd svých řidičů včetně trasy, času a dopravní situace.
Data veřejná
V naprosté většině dat dnes panuje obrovský nepořádek. Existují a nikdo je hlouběji nezkoumá. Začíná se to ale měnit. Sílu informací si uvědomuje stále více lidí. Pokud se dostanou do rukou nepovolaných, mohou škodit. Příkladem jsou zloději, kteří mají možnost si pomocí sociálních sítí vyhlédnout člověka, získat dokonalý přehled o jeho domácnosti, přesně vědět, kdy odcestuje na dovolenou a zanechá své obydlí opuštěné.
Především však mohou být data velkým pomocníkem pro efektivnější plánování čehokoli. Města se například mohou pomocí velkého množství informací efektivněji rozvíjet. Postavit třeba chodník na místě, kudy skutečně chodí lidé, a nikoli tam, kde by podle urbanistů chodit měli. Dopravní podniky zase mohou upravovat jízdní řády přesně na míru lidem podle potřeb.
Data byznysová
Zcela zásadní roli ale data v příštích letech sehrají v byznysu. Takřka v každé firmě lze totiž najít řadu příležitostí, jak jejich pomocí zefektivnit podnikání. Rozhodující roli bude hrát analýza a schopnost číst dostupné informace. Nejdál jsou v tomto ohledu digitální média, telekomunikační společnosti, finanční skupiny a maloobchodníci. Firmy z těchto oborů shromažďují větší a větší množství informací o svých zákaznících a podle toho jim nabízí zboží na míru, cílí na ně reklamu či se jim snaží prodat další služby.
Data průmyslová
S daty si ale začínají stále více pohrávat i průmyslové podniky. Stále častěji instalují senzory na své výrobní linky a kontrolují, zda není možné zefektivnit výrobu. Více jich také monitoruje prostředí ve svých výrobních halách a podle toho například efektivněji vytápějí, aby ušetřily energii. Navíc v posledních letech investují více peněz do automatizace výroby. Díky tomu získávají další rozsáhlé informace o spotřebě jednotlivých strojů, jejich efektivitě či případných poruchách.
Data využitelná
Firmy, které se nestanou takzvaně „data-driven“ mohou v příštích letech i výrazně zaostávat za konkurencí. Právě to dnes dělá z analýzy dat obrovský byznys. Trh s nástroji pro práci s daty v posledních letech zažívá obrovský boom. Po celém světě vzniká nepřeberné množství firem specializujících se na práci s informacemi. Trend nahrává také cloudovým systémům, o které je ze strany firem enormní zájem. Těží z toho především velcí hráči jako Amazon, Google či Microsoft. Dá se očekávat, že to do budoucna budou právě technologičtí giganti, kteří si na trhu s analýzou dat ukrojí největší kus. Nasvědčuje tomu mimo jiné nedávná akvizice Googlu. V polovině letošního roku za 2,6 miliardy dolarů (více než 60 miliard korun) koupil analytickou společnost Looker. Jedná se o platformu, do které mohou firmy zadat data a obratem obdržet potřebné grafy, ve kterých je již možné číst a vysledovat trendy.