J

Je libo elektroveterán?

Vypadá jako kupé z padesátých let minulého století, ve skutečnosti se v jeho útrobách skrývají nejmodernější technologie. Automobil Luka EV tolik připomínající legendární BMW 507 či VW Karmann Ghia je ve skutečnosti elektromobil.

U Plzně ho vyrábí česká automobilka MW Motors, za kterou stojí irský investor Maurice Ward. Na silnice dosud vyjelo jen několik kusů. Jde o unikát. Práce na celém projektu započaly teprve před třemi lety. Už příští rok chce firma rozjet sériovou výrobu, protože zájem je obrovský. Z více než šedesáti zemí přišlo přes tisíc objednávek. Zákazníkům se líbí kombinace vnějšího retro vzhledu a moderního interiéru s digitální obrazovkou na středovém panelu.
Automobil z Plzeňska je výjimečný hned v několika ohledech. Čtyři elektromotory má netradičně umístěné přímo v kolech, díky čemuž vůz nabízí více prostoru uvnitř. Luka není zrovna závoďák. Maximální rychlost se přibližuje hranici 150 kilometrů v hodině. Díky relativně nízké hmotnosti okolo 815 kilogramů však nabízí svižnou jízdu. Na jedno nabití ujede zhruba 300 kilometrů. Za elektromobil si MW Motors účtuje třicet tisíc eur, tedy zhruba tři čtvrtě milionu korun.
Jisté je, že cena pro kupce nebude překážkou. Výrobce z Česka se trefil do přicházejícího trendu. Mezi lidmi stále více roste zájem o retro auta poháněná nejmodernějšími pohony. Uvědomily si to už i velké automobilky a další firmy, které začínají častěji nabízet přestavbu starých automobilů na elektromobily.

Nová éra i pro brouka

Popostrčit do jednadvacátého století díky tomu dneska lze například kultovní VW „Brouk“. Jeho přestavbu na elektromobil nabízí společnost eClassic, která se před časem dohodla na spolupráci přímo s Volkswagenem. Německý koncern společnosti poskytuje veškeré potřebné vybavení, především jí dodává jádro ze svého elektromobilu Volkswagen e-up!. Technici z eClassic ho vezmou a implementují do starého brouka. Tím však proměna nekončí. Naopak auto je zapotřebí v podstatě kompletně upravit. Například proto, že je po výměně klasického motoru za elektromotor a baterii výrazně těžší. Je proto třeba jej vyztužit, vyměnit podvozek, zajistit lepší pružení a namontovat kvalitnější brzdy. Na jedno nabití ujede staronový brouk 200 kilometrů. „Tento koncept lze v budoucnu uplatnit na jakýkoliv jiný automobil,“ říká Thomas Schmall, člen představenstva společnosti Volkswagen Group Components.
Mezi zákazníky je podle společnosti zájem především o úpravy historických VW Busů, které proslavila éra hippies. Jednu takovou přestavbu nedávno ukázala technologická společnost Siemens, která se dnes mimo jiné zabývá výrobou dobíjecích stanic pro elektromobily. Na první pohled nebylo poznat, že se skutečně jedná o veterána. Dodávka vypadala jako zcela nové auto. Ve skutečnosti však šlo pouze o důkladnou přestavbu. Přestože z vozu čišela novota, takřka vše zůstalo při starém. Rozdíly byly jen v maličkostech. Pod klapkou nádrže na boku auta se skrývala elektrická zásuvka a namísto tří pedálů zůstaly jen dva. Elektromobil je totiž automat, a tudíž odpadá řazení a práce se spojkou. Kolik přestavba historické dodávky stála, Siemens neprozrazuje. Podle odhadů společností, které se podobnými renovacemi zabývají, se může pohybovat v přepočtu okolo milionu korun. Záleží však na mnoha faktorech. Především na typu elektrického pohonu. Cenu ovlivňuje výkon, kapacita baterie, ale například i nasazení takzvané rekuperace. Díky té je možné při brždění baterii za jízdy dobíjet, a prodloužit si tak maximální dojezd.
Zájem o elektrický VW Bus se německému koncernu natolik zalíbil, že se rozhodl kultovní model oživit. V roce 2022 zahájí prodej elektrické retro dodávky ID Buzz, která bude vycházet z vozu, jejž si tolik oblíbila hippie komunita. Automobilka navíc připomíná, že už v roce 1970 vyvinul tým pod vedením Adolfa Kaberlaha elektrickou verzi VW T2 nazvanou e-Bulli. Baterie tenkrát měly téměř devět set kilo a celý vůz s nimi vážil tři tuny. Doba však tehdy ještě elektromobilům nepřála, o vůz nebyl zájem. Ze zhruba dvou set vyrobených prototypů si lidé objednali asi jen dvacet kusů. Několik se jich dochovalo až do dnešní doby.

Retro budoucnost

Přestavby historických vozů na elektromobily začaly v poslední době nabízet i některé luxusní značky. Příkladem je britská automobilka Jaguar, která svým klientům nabízí elektrifikaci kultovního modelu Jaguar E-type, jenž se vyráběl mezi lety 1961 a 1975. Společnost vytvořila speciální historické centrum Jaguar Classic, jež se renovací vozů s divokou kočkou ve znaku zabývá. V současnosti již pracuje na prvních autech, která by jejich vlastníci měli převzít v polovině příštího roku. Pro tyto elektroveterány automobilka navrhla speciální elektrický motor s výkonem 220 kilowattů. To bude z vozu dělat rychlé auto, dokonce rychlejší než originál. Z nuly na sto kilometrů E-Type Zero zrychlí za 5,5 sekundy, tedy o vteřinu rychleji než originál z první série. Podle konstruktérů z Jaguaru by přitom mohl být elektromotor ještě silnější, převládla ale snaha zachovat podobnou dynamiku jízdy jako u originálu.
Proměnu veterána v elektromobil má ve svém portfoliu i další kultovní britská automobilka, a to Aston Martin. Její „dceřinka“ Aston Martin Works nedávno představila první proměnu. Šlo o model DB6, který byl postaven před padesáti lety v továrně Newport Pagnell. Stejně jako Jaguar i Aston Martin slibuje citlivé provedení změn, odpovídající historickému významu těchto automobilů. Oba tradiční výrobci navíc majitelům slibují, že v případě zájmu jejich veterána vrátí do původní podoby. To znamená, že z něj odstraní elektrické prvky a vybaví jej opět původním spalovacím motorem.
Přestože se do podobných úprav pouští stále více automobilek a další o nich uvažují, většina podobných proměn probíhá bez jejich vědomí. Proměna veteránů v elektromobily je dnes populární především v zámoří, kde figuruje několik společností, které se na přestavbu specializují. Tento byznys se rozjíždí především díky bateriím automobilky Tesla, které podnikatelé montují do veteránů nejčastěji. Kalifornská Zeletric Motors díky nim například proměňuje historická auta značky Volkswagen a starší sportovní vozy Porsche. Elektromobil udělala například z modelu 912 vyráběného v druhé polovině šedesátých let minulého století.
Byznys s elektrickými veterány rozjela také skupina Icon z kalifornského Los Angeles. Nedávno spustila program Derelict, v rámci kterého se zaměřuje na automobily ze třicátých až sedmdesátých let minulého století. Výsledkem je například elektrický automobil Mercury Coupe z roku 1949.
Podobné firmy již postupně začínají vznikat i v Evropě. Finská společnost Retro-EV se například specializuje na luxusní automobily Rolls-Royce a Bentley. Podobný podnik nyní ve Francii rozjíždí také čtyřicetiletý Arnaud Pigounides, který si na to založil firmu Retrofuture. Ten si však stěžuje na legislativní problémy. „Homologace přestavěných automobilů je dnes ve Francii prakticky nemožná,“ postěžoval si deníku Les Échos.

MW Motors