U

Ukážeme vám věci z té světlé stránky

Jedna z nuselských ulic ukrývá zvenčí nenápadný, uvnitř však o to překvapivější prostor showroomu společností Delta Light CzechLight Works. V jejich čele stojí otec s dcerou, Eugen a Sára Maletičovi.

Ing. Sára Maletičová (32) vystudovala marketing na VŠFS Praha, je zakladatelkou společnosti Light Works, specializující se na designové osvětlení.

Ing. Eugen Maletič  (59) vystudoval ČVUT Praha, obor světelná technika, nyní působí jako vysokoškolský pedagog, garant předmětu denní a umělé osvětlení na UMPRUM. Založil společnost Delta Light Czech.

Eugen Maletič se na projektování osvětlení specializuje už dlouho. Když před lety prodal dobře prosperující společnost, aby založil novou, s vysoce individuálním přístupem ke klientovi, mohl to leckdo pokládat za profesní krok zpátky. On se ale bytostně potřeboval vrátit ke kořenům. Dcera Sára se nejdříve vydala zcela jinou cestou. Když se její kariéra v nadnárodních korporacích nevyvíjela dle představ, zúročila svá studia marketingu, nejprve ve firmě svého otce, později také založením vlastní společnosti. A dnes je za to rozhodnutí vděčná.

Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Eugen Maletič: Bezprostředně po studiích na ČVUT jsem začal pracovat v oboru, v roce 1992 jsem pak založil svou první firmu, která se věnovala návrhům osvětlení a později také dodávce svítidel. V té době ale na trhu úplně chyběla svítidla, která by splňovala požadované parametry z našich návrhů. Z toho důvodu jsme se dohodli na spolupráci s rakouským výrobcem Zumtobel. Firma vzkvétala a na svém vrcholu jsme dělali ohromné, i technicky velmi náročné zakázky. Já se však dostal do fáze, kde jsem nikdy nechtěl být. Téměř veškerý čas mi zabralo řízení lidí a na vlastní projekční práci už mi nezbývala kapacita. Změna přišla, když ode mě Zumtobel společnost převzal. Dohodl jsem se na výhradním zastoupení s belgickým výrobcem Delta Light. Dnes se moje firma soustředí na komplexní projekty, svítidla Delta Light vytváří kvalitní základ v podobě architektonického osvětlení a Sářina firma Light Works se specializuje na designová svítidla.

Sára Maletičová: Light Works jsme založili společně s Pavlem Boháčem v roce 2013 na základě rostoucí poptávky po realizaci a dohledu nad projekty osvětlení. Pro mě to bylo, obrazně řečeno, postavení se na vlastní nohy. Najednou jsem měla zodpovědnost za vlastní společnost.

Sáro, neměla jste chuť jít ještě víc v tatínkových stopách? Začít projektovat nebo navrhovat design svítidel?

SM: Vůbec ne, nejsem technický typ. Když jsem přišla do firmy, věnovala jsem se naplno marketingu – Delta Light je dnes sice jednou z nejrespektovanějších značek v oblasti takzvaného architektonického osvětlení, tehdy o ní ale u nás nebylo takřka žádné povědomí. Jak postupně narůstalo, přesunulo se i těžiště mé práce směrem k obchodu. Velmi mě baví práce s  klienty, leckdy při jednáních do jisté míry supluji roli designéra.

Co považujete za hlavní know-how vašeho oboru?

EM: My jako technici víme, co je dobré pro lidský zrak, aby co nejlépe vnímal své okolí a oko správně pracovalo. U osvětlení jde ale také o pocit, který v lidech vyvolává. Ideál pro zrak je žádný pocit, aby se člověk mohl soustředit na práci. Když chceme do prostoru vnášet pomocí světla atmosféru, musí být úplně jiné, musí umět vyvolávat emoce. Světlařina je postavena na praxi a na citu. Na citu, kam až zajít, a na praxi, jak klienta navést, aby o tom začal přemýšlet.

Na jaké úrovni je povědomí o oboru osvětlení?

SM: Bohužel na nepříliš vysoké. Proto věnujeme spoustu úsilí osvětě architektů a designérů. Otec působí jako specialista na UMPRUM, kde vyučuje osvětlení jako samostatný předmět. Každý semestr dělá u nás v showroomu semináře pro studenty architektury a designu i pro kolegy z řad odborné veřejnosti.

EM: Cílem těchto seminářů není, aby si každý dokázal sám navrhnout projekt osvětlení, stejně tak jako architekt nenavrhuje topení nebo vzduchařinu, ale zavolá si na to odborníka. Musí však vědět, co od něj chce.

Jaké jsou největší mantinely, s nimiž se v oboru setkáváte?

EM: Nejzákladnější je absence povědomí o tom, že vůbec existuje velmi komplexní obor osvětlení, a o tom, jak moc nás světlo ovlivňuje. Zrak se totiž dokáže přizpůsobit obrovské škále toho dobrého i špatného a teprve na nějaké mezní hranici nás na to upozorní. Lidé třeba netuší, že špatné osvětlení může způsobit, že se cítí mnohem dříve unavení.

SM: Klienti si často neuvědomují důležitost svítidel. I když jejich nemovitost nebyla levná nebo ji rekonstruují ve vysokém standardu, nedochází jim, jakou roli hraje osvětlení v interiéru. Bez mrknutí oka investují do dvou koupelen milion korun a za kuchyni další milion. Když však dojde na světla, která mohou stát do celého interiéru kolem půl milionu nebo i více, zdá se jim to drahé.

Kdo je váš typický zákazník?

EM: Člověk ve středním věku, který nějakou část života prožil v zahraničí a pohyboval se „v lepším bydlení“ nebo třeba kvalitnějších hotelích. Ten přijde a řekne: „Já vím, co chci. Očekávám tento výsledek a jsem si vědom, že to bude něco stát.“ Takoví lidé nás oslovují nejen skrze svého architekta či designéra, ale také přímo.

SM: Druhou skupinou jsou klienti, často mladší, se zálibou v designu a architektuře, hledající kvalitu. Stává se však, že jsou pro ně naše produkty příliš drahé. V takovém případě si od nás vybaví alespoň stěžejní obytný prostor nebo pro ně navrhneme osvětlení za pomoci levnějších, avšak srovnatelně kvalitních značek. V obou případech víme, že až jim to finanční limity dovolí, vrátí se k nám. Tento kompromis je pro nás investicí do budoucna.

Jaký projekt máte nyní na stole?

EM: Už asi rok děláme na projektu Saunií – saunového světa na střechách nákupních center po celé České republice. V této realizaci je kladen velký důraz na atmosféru a emoce. Investoři zpočátku nevěřili, jak důležitou roli zde hraje právě osvětlení. Poté, co jsme jim v showroomu připravili názornou simulaci, se ukázalo, že přesně tohle si přejí.

Na jakou zakázku nejraději vzpomínáte?

EM: Měli jsme prestižní zakázky, jako třeba pro Českou národní banku, kde cítím určitou hrdost. Nebo technologicky velmi náročné – například řídicí systém osvětlení metra a osvětlení Řízení letového provozu ČR. V poslední době nás bavil projekt bytu v Pařížské ulici s názvem Squat iD23, výzvou byly kancelářské prostory firmy Avast nebo RSJ. Mě osobně ale nejvíc potěší, když přijde klient a řekne: „Já jsem byl u vás před dvaceti lety a se svítidly od vás jsem stále spokojen. Můj syn staví, tak jsem ho sem přivedl.“

Následujete trendy, nebo jste spíš nadčasoví?

SM: Už z principu spíš nadčasoví. U architektonického osvětlení se trendy promítají hlavně do technologií, kdy například LED diody umožňují svítidla neustále zmenšovat, přitom výkon světelného zdroje je stále vyšší. Co se týká designu značek u Light Works, trend je v přírodních materiálech – keramice, sklu, dřevu.

Má naše republika na to, aby se stala „světelnou“ velmocí?

EM: Díky práci se sklem ano. Když navštěvuji veletrhy po celém světě, vnímám, že z Popelky v poslední hale se postupně stala štika v rybníce. Úroveň českých značek šla rapidně nahoru a jejich renomé také. Mezi návrháři, kteří pro ně dělají, jsou dokonce někteří moji studenti.

SM: Musím souhlasit, práce se sklem má v Čechách dlouhou tradici a navazují na ni i mladí designéři, například Lucie Koldová, které jsme pomáhali zrealizovat její první svítidlo. Úspěšní jsou ale i další tátovi studenti z UMPRUM – Plecháč, Wielgus, Vrtiška a Žák nebo designéři ze studia Zorya. To nás velmi těší.