„Každý klient je něčím výjimečný.“

„Kvůli koronakrizi spousta klientů zjistila, že lze pracovat i na dálku, a tak máme ještě větší poptávku po našich službách,“ říká Filip Bušina, ředitel firmy Elanor, která působí na českém a slovenském trhu již více než čtvrt století a díky jejímž službám je vyplácena každá desátá mzda v Česku.

Během dvaceti pěti let existence se Elanor stal jednou z nejvýznamnějších společností dodávajících informační systémy pro oblast lidských zdrojů a zároveň jednou z prvních firem, která své služby rozšířila i o mzdový outsourcing poskytovaný v dalších osmi zemích střední a východní Evropy. Tím, co se v nedávné době odehrálo a v současnosti stále děje, bylo odhaleno mnoho rizik podnikání, a především malá připravenost firem na nepříznivé podmínky prostředí a společnosti. „Ukázalo se, co všechno může firmám způsobit nemalé potíže. Izolace lidí z důvodu zdravotnické prevence, eliminace osobních schůzek, a osobní komunikace ‚face to face‘ tak vyvolala potřebu vzdáleného přístupu do organizačního prostředí. Lidem i firmám velmi rychle došlo, že není vždy zapotřebí osobního kontaktu s klienty, že v řadě případů jsou rychlejší a efektivnější kontakty prostřednictvím elektronických médií…

Současná krize zasáhla spoustu firem, ale vaše ta zaznamenává vyšší poptávku. Jak je to možné?

Celá společnost v Česku si uvědomila možnosti informačních technologií. Řada odvětví mohla fungovat jen díky jejich masivnímu využití. Protože společnost Elanor je součástí průmyslu 4.0, byli jsme na zvýšenou poptávku připraveni. Naši vývojáři se na základě jednotlivých poznatků od pracovníků v delivery a obchodě více soustředí na elektronizaci poskytovaných služeb tak, jak si to žádají naši klienti. Mnohým došlo, že návrat do doby předkoronavirové nebude možný. Proto se snažíme rozšiřovat nabídku. Tak jsme například vytvořili i elektronickou daňovku, kdy jsou veškeré operace prováděny v programu automaticky, a pak stačí doplnit pouze elektronický podpis. K našim produktům ale nepatří jen softwarové vybavení organizací, poskytujeme rovněž kompletní služby mzdové agendy a agendy řízení lidských zdrojů.

Jak je tato služba outsourcingu u vašich klientů využívaná?

Outsourcing hraje v naší společnosti významnou roli. Využití je, domnívám se, dáno filozofií lidí. Například čím dál jdete na východ, tím více klientů chce software vlastnit. I my zde v Česku a na Slovensku jsme měli tento sklon. Nyní se většina českých a slovenských společností těchto činností raději zbavuje a přenáší je na třetí subjekt. Je to pro ně pohodlnější a asi obecně výhodnější. Nejde totiž jen o přenos činností, ale i o garantování správností a efektivnosti postupů.

Kolik vaše služby průměrně stojí?

Vždy záleží na specifikaci požadavků klienta a následně i na objemu služeb. Stejně tak záleží i na počtu zaměstnanců, které organizace má. Odpovědět je tak složité. Co ale mohu sdělit, je, že cena za jeden pracovní výkaz se na trhu pohybuje od 135 Kč do 240 Kč.

Vaším cílem je tedy pomáhat firmám, efektivně jim spravovat mzdy a personalistiku. Proč by si vás firma měla najmout i přes to, že má své fungující HR a účetní oddělení?

Určitě proto, že máme dlouhodobé zkušenosti na českém a slovenském trhu a pracujeme s mezinárodním přesahem. To může být zajímavé pro ty, kdo chtějí do zahraničí expandovat, ale nejen pro ně. V naší společnosti dále pracují kvalitní lidé s dlouholetými zkušenostmi. Společnostem, které působí ve více zemích, dokážeme zastřešit mzdové účetnictví s možností centralizace do jednoho místa. Co se týče HR, ne nutně se musí společnosti zbavovat jednotlivých personalistů. Dokážeme je naučit obsluhovat náš software a v případě nouze jim umíme účinně poradit.

Mezi vaše klienty patří například banky, spediční společnosti, výrobní podniky, ale i organizace z jiných oblastí, například nemocnice a školy. Jak moc se liší poskytování vašich služeb? Vyhovíte všem jejich potřebám?

Snažíme se o to. V každém z těchto případů chtěl klient zapracovat do systému i další funkcionality, který náš software neměl, a tak mu je na míru vyvíjíme. Není to tak, že náš software dodáváme všem klientům a je všude stejný. Ne, v tomto smyslu není univerzální. Každý klient je něčím výjimečný a svými potřebami a požadavky se liší od ostatních.

Jaké jsou nejčastější první obavy nových klientů?

Záleží, o jakém zákazníkovi se bavíme. Zda se jedná o softwarového, či outsourcingového. Obavy určitě vyrůstají z neznámého a pro firmy neověřeného postupu. Zmíním jednu obecnou, a to špatně zpracované mzdy. To je pro nás poměrně černý scénář, a proto se snažíme se ho v každém případě vyvarovat. Máme zmapovaná slabá místa spojená vždy s lidským faktorem a věnujeme kontrole mimořádnou pozornost.

Majitel firmy a hračkářského impéria Wormelen Group Petr Homolka, který v Elanor do roku 2017 působil, v jednom rozhovoru řekl, že byznys společnosti Elanor je sice předvídatelný a stabilní, ale o to nudnější. Není i pro vás tato práce plná výpočtů a organizace nudná?

Petr Homolka je jedním ze zakladatelů společnosti Elanor. V době, kdy on poskytoval tento rozhovor, bylo společnosti přes dvacet pět let. Pokud jste takto dlouho v jedné společnosti, domnívám se, že se pro danou osobu může stát nudnou. Obzvlášť pokud paralelně s tím začnete vytvářet hračkářské impérium se zásahem jedné třetiny trhu, mzdy a HR jsou proti hračkám opravdu předvídatelné. Pro mě to nuda v žádném případě není. Navíc firma nejsou jen výsledky a zisky, ale také lidé. A se svými spolupracovníky se nenudím a usiluji o vzájemnou shodu. Mnoho zaměstnanců je v Elanoru opravdu dlouho a do jisté míry to může působit, že je rodinná firma, byť jí není. Snažím se o to vytvářet prostor pro seberealizaci každého, dávat mu na vědomí, že je pro firmu důležitý. To je pro lidi důležité a v tom se můžeme já jako ředitel společnosti a moji zaměstnanci shodnout.

Vás vždy zajímalo odvětví HR?

Vlastně už od bakaláře jsem šel cestou personalistiky. Doktorskou práci jsem také věnoval personalistice. Oblast řízení lidských zdrojů mi byla vždycky blízká.

Čím vás tento obor fascinuje?

Mnohotvárností komunikace a prací s lidmi. Nic není jednotné, opakující se. Je to svým způsobem i psychologie. Každá schůzka, každý člověk jsou jiní.

Už dvacet let studujete jednu vysokou školu za druhou. Ve které jste právě teď studentem a proč?

V současnosti studuji a jsem lektorem na Moskevské státní technologické univerzitě. Je to součástí práce na takzvaném velkém doktorátu. Mám prostě touhu na sobě pracovat a rozvíjet se. Dozvídat se nové věci. A třeba někdy získat titul profesor.

Máte za sebou sedm vysokých škol, proč pro svou práci potřebujete ještě vyšší vědecký titul?

Nepotřebuji jej. Prostě chci jen dokončit, co jsem začal. Navíc s tímto vzděláním se vám ve všech státech bývalého Sovětského svazu otevírají možnosti, které byste jinak nikdy neměl. Dostanete se do akademického prostředí. Lidé vás vnímají více s úctou a respektem. Jste partnerem na úrovni.

Kam zamíří vaše první cesta, až se uvolní hranice?

Momentálně mám naplánováno Slovensko, Rusko, Ukrajinu, Polsko, Srbsko a Kosovo. Myslím, že další státy budou následovat, a nejen na východ.

Baví vás jezdit na dovolenou, když tolik cestujete?

Určitě ano. Moje žena je ale ten, kdo určuje směr. Vlastně se přiznám, že mi to i vyhovuje. Jsme však limitováni tím, že máme tři děti, které ještě nevydrží příliš chodit a památky je nebaví. Ale já jsem spokojen, že jsem s nimi.

Jaký je rozdíl mezi outsourcingem a softwarem?

„Software je nástroj, outsourcing je provádění kompletní služby podle požadavku klienta. Jestliže chcete software, my vám ho prodáme. Zřejmě máte své zaměstnance, kteří si v něm vše potřebné spočítají. V okamžiku, kdy neví jak, tak my je zaškolíme. Proces a nutné vybavení máte, jak my říkáme, in house. Pokud se rozhodnete pro outsourcing, tak my vás zbavíme nutnosti zaměstnávat vlastní vykonavatele příslušných činností. Vlastní zaměstnance už nebudete potřebovat a můžete je vrátit na trh práce. Stejně tak nemusíte mít počítače, nejnovější softwarové vybavení a kanceláře. Vlastně nepotřebujete ve vztahu k outsourcovaným činnostem vůbec nic.“

„Pro každého klienta vyvíjíme specifickou verzi ‚na klíč‘ v souladu s jeho potřebami.“

 

Filip Bušina byl juniorským i seniorským mistrem republiky v boxu, úspěšně reprezentoval Česko v řadě mezinárodních zápasů. „Roky sportování a tréninkovou dřinu, úsilí vynaložené při zápasech, ale i atmosféru zápasů a prožitek spojený s úspěchem člověk nemůže zapomenout. Nicméně dnes se profesionálním sportem nezabývám. Boxovat chodím, abych se setkal s kamarády, abych relaxoval a abych udržel kondici. Box mám rád, protože mě hodně naučil.“

https://elanor.cz/

Kontakt: 774 375 936, 222 500 847

Připravila Klára Dedková

CategoriesNezařazené